Viking Line muuttaa kurssiaan

Aloittaja Timo Selkälä, 16.02.2011, 14:02:34

« edellinen - seuraava »

Ilves Valta

Ja jos vielä täydennän eilistä viestiäni niin siinä kohtaa kun tiukentuneet vakaussäännöt tulivat ajankohtaisiksi kulki Cinderella reiteillä, joilla rahdilla oli vain vähän merkitystä (vuorokauden risteilyliikenne Helsingistä ja myöhemmin Tukholmasta). Tässä tilanteessa sponsonien lisääminen ei varmaankaan vaikuttanut järkevältä, kun samaan lopputulokseen päästiin vain jättämällä osa muutenkin vajaakäytöllä olevasta autokannesta lastaamatta. Nyt tilanne sen sijaan on varmaankin eri, kun Cinderella on tarkoitus työllistää pidempiaikaisesti – ensimmäistä kertaa sitten vuoden 1994! – reitillä jossa rahdilla on oikeasti väliä.

Sen sijaan en jaksa uskoa, että noita Mikko-Oskarin toivomia laajoja muutoksia aluksen sisätiloihin tulisi. Pintoja voidaan uudistaa ja tilojen brändäyksiä vaihtaa (ja palauttaa laivaan leikkihuone), mutta mitään isoja remppoja ei 34 vuotta vuotta vanhaan laivaan varmasti aleta tekemään. (Sen sijaan itse melkein toivoisin, että osaa tiloista palautettaisiin takaisin alkuperäisen sisustuksen tyyliin – niistä alka olla sen verran aikaa, että 80-luvun lopun tyyli olisi taas muodikasta.

Petri Nummijoki

Lainaus käyttäjältä: Ilves Valta - 16.08.2023, 21:53:37 Tämän olen saattanut sanoa jo joskus ennenkin tässä pitkässä ketjussa, mutta itse olen aikanaan kysellyt tätä Cinderellan väitettyä vakausongelmaa josta johtuen autokannen täyttä kapasiteettia ei voisi käyttää sekä laivan suunnitteluun osallistuneilta että entisiltä päällystön jäseniltä ja kukaan ei ollut edes kuullut tällaisesta aiemmin (toki voi myös olla että tästä on ohjeistettu olemaan puhumatta).

Cinderellalle ilmoitetaan suurin kantavuus Viking Linen 80-luvun aluksista, joten varmaan teoriassa sen pitäisi olla hyväkin rahdin kuljettaja. Toisaalta ennen tätä kesää Cinderellaa ei ole työllistetty täysipainoisena autolauttana, kuin oikeastaan vajaa 1,5 vuotta Helsinki-Tukholma-reitillä 1993-1994 Olympian/Europan korvaajana, kesäkaudet 1995 ja 1996 Turun linjalla sekä joitain tilapäisiä tuurauksia muiden alusten telakoinnin aikana. Muuten se on palvellut lähinnä risteilylähdöillä tai ensimmäiset vuodet Helsinki-Tukholma-reitin lisälaivana. Vuodet 1993-1996 ovat vielä sikäli poikkeus, että Viking Linella oli Sliten konkurssin jälkeen pula tasokkaista lautoista, joten mitään kelvollista ei silloin voinut jättää puolitehoiseen käyttöön. Jos tulee vaikutelma, että reittivalinnoilla suorastaan vältellään autokannen tehokasta käyttöä niin voi olla syynä erilaisten huhujen syntymiselle.

Arto Papunen

No eikö Cinderellassa ole juuri sponsonit ja ne siellä autokannella viemässä tilaa. Ja voiko aluksen autokannen perän sponsonit uudelleensijoittaa perään..(Vaatiiko se järeämpiä kuin Gabriellan ja näyttäisikö laiva silloin perästä takaa alhaalta Pearl Seawaysilta) Ja voiko keulan sponsoneita korvata ulkoisilla mitenkään..

Tauno Hermola

Vähän off-topic, mutta onkohan missään sponsoreita käytetty matkustaja- tai rahtitiloina? Raskas rahti sponsoreissa voisi ehkä vaikuttaa vakauteenkin, mutta esim. sponsorihyttien kuvittelisi olevan OK. 

Hannu Sarell

Lainaus käyttäjältä: Tauno Hermola - 18.08.2023, 22:33:46 Vähän off-topic, mutta onkohan missään sponsoreita käytetty matkustaja- tai rahtitiloina? Raskas rahti sponsoreissa voisi ehkä vaikuttaa vakauteenkin, mutta esim. sponsorihyttien kuvittelisi olevan OK. 
Sponsorit?

Ilves Valta

Se kirjoitusasu on tosiaan sponsoNit (luulin joskus itsekin toisin). Ilmeisesti joku syy siihen on että ne ovat tyhjiä, koska tietääkseni missään sponsoneita ei ole käytetty hyötytilana.

Tuomas Romu

#681
Myönnän, että autolautat eivät ole omaa erikoisosaamistani, mutta sponsonithan ovat rungon ulkopuolisia ulokkeita, joilla muutetaan aluksen vakavuus- ja/tai kulkuominaisuuksia. Ymmärsin kuitenkin, että tässä puhutaan varsinaisten sponsonien sijaan autokannen kuormausrajoituksista jonkinlaisina "virtuaalisponsoneina".

edit: Cinderellassa todellakin näyttäisi olevan autokannella jonkinlaiset vesitiiviin ovin erotut rakenteelliset "sisäiset sponsonit" sekä perässä että keulassa. Seison hieman hämmentyneenä mutta kuitenkin korjattuna. Mitähän ihmettä näillä on tavoiteltu?
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Kai Heino

Onko kenties sisältä ulos siirrettävät evävakaimet tai vakaajatankit?
Luonto suosii turhanpäiväistä kokeilijaa.

Tauno Hermola

Lainaus käyttäjältä: Tuomas Romu - 19.08.2023, 17:41:23 edit: Cinderellassa todellakin näyttäisi olevan autokannella jonkinlaiset vesitiiviin ovin erotut rakenteelliset "sisäiset sponsonit" sekä perässä että keulassa. Seison hieman hämmentyneenä mutta kuitenkin korjattuna. Mitähän ihmettä näillä on tavoiteltu?
Eiköhän nuo liity aluksen vakavuuteen tilanteessa, jossa autokannella on vettä. Siihen ainakin on tullut lisävaatimuksia Estonian uppoamisen jälkeen.

Tuomas Romu

#684
Lainaus käyttäjältä: Kai Heino - 20.08.2023, 08:13:22 Onko kenties sisältä ulos siirrettävät evävakaimet tai vakaajatankit?

"Sponsonit" näyttäisivät olevan ihan vesitiiviillä ovilla ja teräslaipioilla muusta autokannesta erotettuja osastoja, joista yhdessä on piirustusten perusteella muutama pieni katalysaattorijärjestelmän ureatankki, mutta ei juurikaan muuta.

Perän tyyrpuurin puolen "sponsoni" näkyy tässä videossa ja avoimesta vesitiiviistä ovesta näkee, että perimmäinen tila on käytössä varastona. Pultattujen miesluukkujen perusteella kolme seuraavaa tilaa ovat ns. kuivatankkeja.


Evävakaimet ja keinunnanvaimennustankit ovat muuten "mukavuusvarusteita" eli laivan tulee täyttää kaikki vakavuusvaatimukset niistä riippumatta.

Lainaus käyttäjältä: Tauno Hermola - 20.08.2023, 18:32:31 Eiköhän nuo liity aluksen vakavuuteen tilanteessa, jossa autokannella on vettä. Siihen ainakin on tullut lisävaatimuksia Estonian uppoamisen jälkeen.

Näin voisi kuvitella. Pienentävät vapaata nestepintaa perässä ja keulassa, joissa "keskikaappi" ei jaa autokantta kahtia.

En ole autolauttoihin juurikaan perehtynyt, mutta tässä on yhteenveto vaatimusten kehittymisestä onnettomuuden jälkeen:

https://onse.fi/estonia/chapt19.html

Taas olen oppinut jotain uutta!
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Jussi Viljanen

mites ne sponsonit autokanteen liittyy?kun ne asennetaan 2m sen alle

Tuomas Romu

Lainaus käyttäjältä: Jussi Viljanen - 20.08.2023, 19:23:48 mites ne sponsonit autokanteen liittyy?kun ne asennetaan 2m sen alle

Siksi lainausmerkit. Kyse ei ole varsinaisista sponsoneista, jotka ovat rungon ulkopuolisia ulokkeita. Tässä keskustelussa Cinderellan ratkaisuun on viitattu "sisäisinä sponsoneina".

Seuraava kysymys onkin sitten, että olisiko aluksen vakavuutta pystytty parantamaan riittävästi perinteisillä sponsoneilla, vai oliko ainut vaihtoehto rajata osa autokannesta pois.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Kimmo Rantanen

Tässä myös pari viikkoa sitten kuvaamani video Cinderellan autokannelta. Kaistametrejähän nuo tietenkin vie, mutta ihan kelvollinen autokansi Helsinki-Tukholma-reitille, jossa raskasta rahtia ei liiku niin paljoa... Se käyttää Finnlinesiä ja muita nopeampia yhteyksiä meren yli.

https://www.youtube.com/watch?v=q1uWJVw1C6o&feature=youtu.be

Petri Helenius

Lainaus käyttäjältä: Kimmo Rantanen - 20.08.2023, 21:54:23 Tässä myös pari viikkoa sitten kuvaamani video Cinderellan autokannelta.

https://www.youtube.com/watch?v=q1uWJVw1C6o&feature=youtu.be

Samaan aikaan ollaan autokannella oltu.

Tapio Väyrynen

Lainaus käyttäjältä: Kimmo Rantanen - 20.08.2023, 21:54:23 Tässä myös pari viikkoa sitten kuvaamani video Cinderellan autokannelta. Kaistametrejähän nuo tietenkin vie, mutta ihan kelvollinen autokansi Helsinki-Tukholma-reitille, jossa raskasta rahtia ei liiku niin paljoa... Se käyttää Finnlinesiä ja muita nopeampia yhteyksiä meren yli.

https://www.youtube.com/watch?v=q1uWJVw1C6o&feature=youtu.be

Hyvä video autokannelle ajosta. Onko sinulla videota, kun lähdette Tukholmasta satamasta eteenpäin tai satamaan.