Yliarvostettu Silja Europa

Aloittaja Kapteeni, 21.07.2001, 19:16:42

« edellinen - seuraava »

Kapteeni

Terve


Olen henkilökohtaisesti usein ihmetellyt, että millä avuilla
Silja Europa on niin suosittu. Eihän se tullessaan juuri tarjonnut mitään uutta (no ehkä teatteri). Tilaratkaisultaa se edusti "vanhaa" ajattelumallia (Kalypso johon on lisätty yksi hyttikansi ja vähän venytetty), ja on kokoonsa nähden muutenkin ahdas, jos  sitä vertaa Siljan helsinginlaivoihin, jotka ovat mielestäni aivan ylivoimaisia itämerellä liikeennöivistä aluksista.
    Silja Europan 7.kannen "ostoskatu" on matkustajalle laivan ollessa täynnä todellinen kärsimysnäytelmä, ahdas, ja lisäksi vielä ulkoasultaan köyhän näköinen. Hytit ovat ahtaita verrattuna helsiginlaivoihin(no onhan tv, mutta ei sinne televisiota olla katsomaan menty). Disko häviää Stardustille 3-0, ja samanlaisia yökerhojakin löytyy
pitkin itämerta. Toisin on tilanne helsingilaivojen kohdalla.
    Tulee usein sellainen fiilis, että matkustaa kakkosluokasssa tuulipukulaivalla. Turunlaivoilla tosin muutenkin taitaa olla hieman "juntahtavampaa" jengiä, kuin helsinginlaivoilla.
    Sen myönnän että se on paremman näköinen, kuin Serenade tai Symphony, mutta siihen sen edut sitten jääkin.

Olenko todellakin ainoa joka on tätä mieltä???


ps. En ottanut kantaa ruoka, viihde, yms seikkoihin
koska niiden tasolla on usein taipumusta vaihdella jonkin verran laivasta riippumatta....  

Eerik Laine

#1
Itse en yhtään ihmettele Silja Europan suosiota! Jos "kaikki" pääkaupunkiseutulaiset lähtevät huvitteluristeilylle  Cinderellalle niin Turun lähialueen ihmiset aina Porista asti ;D lähtevät matkaan Europalla! Itsekin kuulen melkein joka toinen viikko joku kaveri on lähdössä Europalle ja jotkut hieman köyhemmmät Isabellalle.  Mutta Isabella ja Europa kuitenkin tuntuvat olevan suunnilleen samassa asemassa tämän puolen maan risteilymarkkinoilla eli aika suosittuja :)

Ja jos ajatellaan Suomen risteilymarkkinoita niin kaikki eivät halua/jaksa lähteä päivä Tukholmassa risteilylle tai käymään Tallinnassa niin jäljelle jäävät enää Cinderella, Europa, Isabella, Amorella ja Festival! Joista luonnollisesti Cinderella ja Isabella&Europa vetävät pidemmän korren koska niiden lähtöajat eivät ole heti aamusta eli ihmiset hieman pidempääkin ehtivät raahautua paikalle. Samalla päästään siihen että Europan uusi risteilyaikataulu (ei kesäisin) voi parantaa Turun miniristeilyille lähtevien pitemmältä paikalle tulevien tyyppien halua valita Europa Isabellan yli koska uudella aikataululla landepaukut pitkältä kerkeevät kotiin jo ennen puoltayötä kun Europa tulee satamaan jo iltapäivällä yömyöhän sijasta...

Mikko-Oskari Koski

#2
Kapteeni on kyllä ihan oikeassa, eihän Europa ole edes Siljan vanhan risteilybrändin mukainen alus. Eipä tosin enää taida olla Festarikaan, Finnjetistä puhumattakaan. Sere ja Symppa ovat nimenomaan pääkaupunkien välisinä kruisereina omaa luokkaansa, eikä niiden kanssa vertailu kannata ylipäätään.
Siljan paras risteilyalus kautta aikojen oli Sally Albatross, joka oli oikea LAIVA. Minua ei Seren ja Sympan kitsch-tyyppinen sisustus ja ostoskatu Promenade-luokan hyteistä puhumattakaan viehätä pätkääkään (enkä ole ainoa), mutta on paljon myös niitä, joiden mielipide on päinvastainen.
Europa tuli Siljan liikenteeseen vain, jotta silloinen EffJohn pääsi näyttämään ahdingossa olleille Myrsteneille ja piheille Eklundeille mistä kana kusee. Nyttemmin olemme kaikki huomanneet, että Eklundien linja oli sittenkin järkevämpi...
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Miran Hamidulla

#3
Silja Europa ja muut Turunlaivat ovat sentään laivoja! Symphony ja Serenade eivät ole mitään kunnon laivoja vaan Itäkeskuksen uivia kolleegoja.
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Eerik Laine

#4
Älkää jotkut olko niin rajoittuneita! Maailma on pyöreä ja Europa nyt Siljan liikenteessä ;D Ja miksi pitäisi pysyä aina samassa "risteilybrädissä" ??? Omasta mielestäni on ainakin positiivista että liikenteessä on mahdollisemman erilaisia laivoja eikä mitään sabluunan läpi pursutettuja kaksosia (Jori ja sen 6 sisarta aivan eri asia   ::)) Tämä menee nyt sille linjalle että ennen vanhaan oli vielä kunnon laivoja mutta nykyiset laivat ovat pelkkiä purkkeja....

Ja ehkä Europaa ei kuitenkaan ihan show of mielessä vuokrattu Siljan liikenteeseen... Siljahan oli jo ennen laivan lopullista kaappaamista ollut kiinnostunut laivan vuokraamisesta... Tottahan Silja halusi uuden Itämeren suurimman laivan omaan liikenseensä...

laivat

#5
Eerik puhuu asiaa! Olisi todella tylsää, jos kaikki laivat olisivat samanlaisia. Vikingillä näin on valitettavasti päässyt käymään, mutta toivottavasti laivojen kloonaus loppuu seuraavaa laivaa tilattaessa. Helsingin liikenteeseekin saataisiin lisää värikkyyttä, jos toinen Siljan laivoista olisi vaikka Europa tai Festival.

Kapteeni

#6
Olen myös vahvasti sitä mieltä, että ei kaikkien laivojen tule olla samanlaisia vuodesta toiseen....tästähän lähes koko 80-luku on varsin masentava esimerkki. 4 täyspitkää kantta autokannen yläpuolella (yleensä kannet 5-8). 9.kansi keulasta koko aluksen levyinen noin kolmasosan verran ja peräosasta kapeampi. Komentosilta ylimpänä kannella 12. Heti istumalta tulee mieleen 10 alusta...(Gabriella ja Crown of Scandinavia ovat mielestäni 80-lukulaisia vaikka ovatkin 90-luvulla rakennettuja)  Tästä linjasta poikkesi Athena vuosikymmenen lopulla ilahduttavalla tavalla. Cinderellallakin oli mielikuvitusta käytetty hieman enemmän....
    
   Mutta eikö se juuri niin ole, että kun rakennetaan erilaisia laivoja niin väkisinkin syntyy parempia ja huonompia....no en lähde tietenkään sanomaan, että Silja Europa olisi huono laiva
mutta sen mainosarvo siljalle on kuitenkin paljon pienempi kun helsinginlaivojen....jonka takia muita siljan laivoja hesa-stogis linjalla tuskin ihan vähään aikaan nähdään...

Parhaimman ja sopusuhtaisimman näköinen alus on mielestäni
edelleekin AURELLA...voi niitä kauniita linjoja....

Matti Kauppinen

#7
Olen miettinyt, että perustuuko Europa Athenan ja Kalypson piirustuksiin? Kun vertaa Europaa ja Kalypsoa kuvien perusteella, niin voi huomata niissä yhdennäköisyyttä. Europa on ainoastaan suurempi ja pyöreämpi muodoiltaan.  

Alkuperäiseen aiheeseen palatakseni Europa ei todellakaan ole Seran ja Sympan tasoa. Onhan se korkeatasoinen, mutta Europassa on paljon pitkiä hyttikäytäviä ja laivan ydin "Arcadeineen" on tunnelmaltaan todellakin ahdistava.

Yksi asia Europassa on toteutettu paremmin kuin muissa laivoissa, nimittäin saunaosasta. Naisten sauosastosta en osaa sanoa mitään (kun ei valitettavasti ole pääsyä sinne  ;D), mutta miesten saunapuoli on upea.  Nimittäin näköala-ikkunat suihku- ja löylyhuoneessa ovat mahtavat. On hienoa istua lauteilla kun meri näkyy suoraan alapuolella.

Kervisen Lauri

Uskon että EUROPAN ostoskujalla (en itse ole ko. laivalla koskaan ollut! :'( ) voi tulla samanlainen ahdas tunnelma kuin minkä tahansa muun Viikkarin kohdalla. Cinderellalla asia on toteutetettu hyvin, aluksella on merinäköaloja, ja silti avaruutta.
Mutta, olen silti täysin samaa mieltä Miranin kanssa siitä, etteivät Sere ja sympho ole kunnollisia laivoja, vaikka hienoja ovatkin...,
sillä ne muistuttavat suuresti - vaikka Myyrmannista... ;)

Globab


    En tiedä onko Europa yleensäkään yliarvostettu, mutta on se mielestäni Turusta lähtevistä laivoista paras. Ja esim.Porin seudulla valehtelematta ainakin 70% "väestöstä" on käynyt Silja Europalla. Se nyt on Turusta lähtevistä laivoista monipuolisin sekä erityisesti syksy-talvi-kevät aikataulu (lähtö Turusta 18.30, tulo Turkuun 17.00) on Turun laivoista miniristeilylle sopivin. Laiva on kohtalaisen monipuolinen ja minusta koostaan huolimatta "kotoisa". Miinuspuolena on laiva Moonlight Bar-disko, se on aika huono ollut joka kerta kun olen siellä käynyt. Ja ostoskadulla todella menee hermot laivan ollessa täynnä. Europan hytit ovat kuitenkin kohtalaisen hyvässä kunnossa ja niissä on telkkari (vaikka se nyt ei ole mikään välttämättömyys). Mielestäni Serenade tai Symphony sopisivat siltikin paremmin Turku-Kapellskär reitille risteilylähdöille...  

Geijo

#10



Et todellakaan ole ainoa, joka on tuota mieltä! Symphony&Serenade on tosiaan aivan loistavia risteilijöitä Itämerellä ostoskatu on erittäin hyvä ratkaisu, tekee laivan todella avaran tuntuiseksi. Lisäksi ikkunallisia hyttejä saadaan enemmän tuolla menetelmällä.

jonas

Suurin osa Seren ja Sympan asiakkaista on kuitenkin jotain vähän varakkaampia- perheitä ja vanhempia aikuisia ja vaikka Helsinki-Tukholma linjalle konsepti sopiikin niin olisi kyllä todella hienoa nähdä jompi kumpi "bilelaivana". Europa voisi jopa soveltua paremmin lapsiperheille mutta taitaa olla vähän nuhjuinen Siljan Helsinki-Tukholma reitille. Tallinnan reitillä Europa olisi korvaamaton Finnjetin korvaaja...Varsinkin jos se perän disko laajennettaisiin, korvattaisiin uudella vaikkapa Conference osastolle rakennettavalla (tyyliin Athena tai Kalypso) tai se 13.kannen turha lounge korvattaisiin Sky Bar/Stardust/Panorama Bar-viritelmällä.

Santeri

Silja Europa on pian ollut Turun linjalla jo kahdeksan vuotta. Sinä aikana kaikki jotka tykkää miniristeilyistä on kerinnyt käymään siellä jo useamman kerran, joten olisi se kaikille mieleistä jos laivoja vaihdettaisiin välillä eli tässä tapauksessa Serenaden ja Europan kesken. Useinhan se on vielä niin ettei Turkulaiset risteily mielessä jaksa lähteä Hesaan päästäkseen Ruotsiin eikä Hesalaiset Turkuun...

Jos joku sanoo ettei Seranade/Symphony ole "oikeita" laivoja niin vaikea sitä on määritellä mikä on "oikea" laiva, koska niitäkin on montaa eri mallia. Se on laiva joka kulkee vedessä, täyttää kaikki laivan kokoluokkaan vaadittavat mitat ja siinä on merellä kulkemiseen vaadittavat laitteet.

Globab



      Joo ja Porin seudulta monet on ruvenneet jopa käymään Isabellalla mielummin kuin Europalla. Yleensä ketään ei nimeä mitään yksittäistä vikaa Europasta, joten ihmisillä vain tuntuu olevan halua vaihteluun. Ja niin kuin kerroin, Tku-Kap miniristeilyille ei voisi parempaa laivaa siirtää Itämereltä kuin Serenade tai Symphony...Hyvä ja tilava yökerho ja disko, kävelykatu ym...Luulen että vaikka matkustajapaikkoja onkin hieman vähemmässä kuin Europalla, reitin kokonaiskysyntä nousisi silti...Ja eikös siellä Helsingin päässäkin moni kaipaisi kävislaivoille vaihtelua...kyllä Europa kohtalaisen hyvin sopii myös Hel-Sto reitille...

Vesa Vepsäläinen

Lainaus käyttäjältä: Matti Kauppinen - 31.10.2001, 04:03:02 Yksi asia Europassa on toteutettu paremmin kuin muissa laivoissa, nimittäin saunaosasta. Naisten sauosastosta en osaa sanoa mitään (kun ei valitettavasti ole pääsyä sinne  ;D), mutta miesten saunapuoli on upea.  Nimittäin näköala-ikkunat suihku- ja löylyhuoneessa ovat mahtavat. On hienoa istua lauteilla kun meri näkyy suoraan alapuolella.

Roger, roger.  8)