Luoteis-ja Koillisväylästä

Aloittaja Janne Koskinen, 02.09.2008, 09:43:15

« edellinen - seuraava »

Pekka Laakso

#105
Lainaus käyttäjältä: Pekka Laakso - 09.09.2020, 15:51:09
Sevmorput on sitten jälleen päätynyt Venäjän kaukoitään noutamaan kalalastia Pietariin. Lähtenyt eilen Petropavlovsk-Kamchatskiystä alustavana ETA:na Pietariin kuun 25. päivä.
Thebarentsobserverin mukaan tämänkertainen matka on pitkälti Putinin itsensä poliittisen päätöksen seurausta. Mikäli vastaava matka Kamchatkalta Koillisväylän, Barentsinmeren ja Norjan rannikon kautta Itämerelle olisi kannattavaa, tarvittaisiin kalatuotteiden lisäksi muitakin tavarantoimittajia.

"This is the second year in a row the 32-year old nuclear-powered cargo ship sails the Northern Sea Route with seafood. Last year, two voyages were planned, but the second was cancelled because it turned out to be less profitable than expected, The Barents Observer reported.

Dmitry Filatov, head of the cargo transport project with Rosatomflot, told Kamchatka-Inform the goal is to have four voyages with Sevmorput per season. But, as he explained, "it will be important to have other customers interested in transporting cargo along the Northern Sea Route as well, not only fishermen."
"


https://thebarentsobserver.com/en/arctic/2020/09/sevmorput-sails-northern-sea-route-loaded-only-one-fifth-capacity

EDIT: Sevmorput kiinnostaa näemmä Lännen Median ympäristötoimittajaa Jami Jokista:
https://ls24.fi/lannen-media/sevmorput-tulee-taas-maailman-ainoa-ydinkayttoinen-rahtilaiva-saapunee-suomenlahdelle-kahdessa-viikossa

Voisi ihan hyvin myös uuden Arktikan koeajoistakin tai edessä siintävästä luovutuksesta kirjoittaa...
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Tuomas Romu

"Smörppi" kiertää par'aikaa Norjan länsikolkkaa. Näinköhän Suomenlahdella nähdään kahden ydinkäyttöisen laivan kohtaaminen kun Arktika lähtee huomenissa(!) kohti Murmanskia.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Pekka Laakso

Lainaus käyttäjältä: Tuomas Romu - 14.02.2020, 12:10:51
Rosatomin oman viikkolehden Strana Rosatomin Vkontakte-sivun mukaan Koillisväylä ulottuu jatkossa Antarktikselle asti: Sevmorput kuljettaa lähitulevaisuudessa rakennustarvikkeita Vostok-tutkimusasemalle.

https://vk.com/stranarosatom?w=wall-48616987_4697
Pietarista lähtenyt Sevmorput ohittanut yöllä Skagenin, ja seuraavaa määränpää todellakin näyttää olevan hyvin etelässä... Jäänmurtaja Kapitan Dranitsynhän lähti Murmanskista etelää kohti jo muutama viikko takaperin.
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Pekka Laakso

Lainaus käyttäjältä: Pekka Laakso - 19.08.2020, 19:52:28
Tunnettu purjelaiva Sedov - joka on muuten saanut jälleen valkokylkisen ulkoasunsa takaisin - aikoo purjehtia Koillisväylän poikki paluumatkallaan Vladivostokista nykyiseen kotikaupunkiinsa Kaliningradiin.

https://portnews.ru/top_news/300415/

EDIT: nsra.ru mukaan kulkulupa myönnetty Sedoville 20. elokuuta.
Sedovin sulan veden Koillisväylän kulku lähestyy hitaasti loppuaan (tosin hitaastihan koko matka on mennyt ja välillä onkin pysähdytty sekä Pevekissä että Sabettassa). Lisää kertoo Thebarentsobserver:

https://thebarentsobserver.com/en/climate-crisis/2020/10/there-was-no-ice-water-says-captain-tall-ship-sedov-about-arctic-voyage
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Tuomas Romu

#109
Sevmorput on kääntynyt päiväntasaajan jälkeen takaisin pohjoiseen ja nilkuttaa kotia kohti 6-7 solmun nopeudella. Pelkän AIS-datan perusteella on mahdotonta tehdä mitään johtopäätöksiä, mutta väistämättä tulee mieleen jonkinlainen toimintahäiriö aluksen ydinvoimalaitoksessa, koska tämänhetkinen nopeus on jotakuinkin linjassa sen kanssa, mihin alus kykenee dieselkäyttöisen apukattilansa turvin.
All information and details given in good faith but not guaranteed!


Tuomas Romu

Navigator: Koillisväylästä ympärivuotinen laivareitti

Aker Arctic on kehittänyt Novatekin tarpeisiin uudentyyppiset LNG:tä kuljettavat alukset. Alusten erikoisuus on hyvin korkea jääluokka (Arc7) sekä niiden huikea jäänmurtokyky. Tätä tarvitaan, sillä alusten on tarkoitus kuljettaa LNG:tä Koillisväylän läpi ympärivuotisesti.

Reitin erittäin haastavat jääolosuhteet johtivat siihen, että laivalla täytyy olla erinomainen oma jäänmurtokyky. Ne pystyvät kulkemaan yli kahden metrin jäässä ja saavuttamaan lähes 10 solmun nopeuden 1,5 metrin jäässä. Nopeutta tarvitaan, jotta kuljetukset ovat taloudellisesti mahdollisia. Alukset käyttävät Double Acting Ship DASTM periaatetta, eli ne murtavat jäätä takaperin eivätkä tarvitse jäänmurtajia. Laivoihin tulee kolme 17MW teholtaan olevat Azipod ruoripotkurilaitteet. Yhteisteho on siten 51 MW.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Pekka Laakso

Lainaus käyttäjältä: Pekka Laakso - 13.09.2019, 16:46:44
Wagenborg tiedottaa laivojensa arktisista läpikulkumatkoistaan:

https://www.wagenborg.com/news/wagenborg-successfully-completes-three-polar-voyages

Miksiköhän tekstissä puhutaan Haminassakin keväällä käyneen Thamesborgin määränpäänä Kiinasta, kun tuo karttakin näyttää sen menneen Etelä-Koreaan...   :D
Wagenborg tiedottaa myös tämän vuoden sesongin Luoteisväylän läpikuluistaan. Jälleen kerran yhden aluksen kulkureitin osalta väärin uutisoituna.  ;)

https://www.wagenborg.com/news/polar-season-2020-closed-successfully-after-five-north-west-passages
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Tuomas Romu

All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tuomas Romu

Tämän venäjänkielisen artikkelin mukaan Sevmorputin ongelmien syynä olisi keskellä eteläistä Atlanttia omille teilleen lähtenyt potkurinlapa. Tämän jälkeen alus nilkutti Angolan rannikolle, jossa Pietarista tulleet sukeltajat poistivat vastakkaisen puolen lavan ja saivat näin potkurin jotakuinkin tasapainoon.

https://kadara.ru/rossiya/200777-angolskie-nepriyatnosti-arkticheskogo-transporta/

Alus risteilee edelleen edestakaisin Luandan edustalla.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tuomas Romu

#115
edit: Rosatom vahvistaa Sevmorputin potkurivaurion; laiva palaa Pietariin korjattavaksi ja Vostok-aseman rakennusprojekti lykkääntyy vuodella.

https://www.kommersant.ru/doc/4585715

Paska homma. "Smörpin" matka herätti jo paljon huomiota ja tämä epäonni sataa ydinkäyttöisten laivojen vastaustajien laariin vaikka sillä ei ole mitään tekemistä aluksen voimalaitoksen kanssa.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tauno Hermola

Lieneekö kuitenkin jotain tekemistä aluksen voimalaitoksen kanssa sillä, ettei vauriota voitu korjata jollain lähempänä olevalla telakalla?

Tuomas Romu

#117
Tuossa Kommersantin jutussakin on mainittu, että voimalaitos asettaa omat haasteensa jo ihan satamakäynneistä lähtien. Koronakin vaikeuttaa työntekijöiden liikkumista.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Pekka Laakso

#118
Thebarentsobserver kirjoittaa Sevmorputin tapauksesta sekö samaan hankkeeseen kuuluvasta Kapitan Dranitsynistä melko kattavasti venäjää ymmärtämättömille:
https://thebarentsobserver.com/en/nuclear-safety/2020/11/nuclear-powered-carrier-returns-south-atlantic-after-breakage-newly-shifted-0

Jami Jokinen jaksaa edelleen kirjoittaa aiheesta:
https://ls24.fi/lannen-media/sevmorput-palaa-joulun-tienoilla-suomenlahdelle-maailman-ainoa-ydinkayttoinen-rahtilaiva-menetti-propellin-etela-atlantilla
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Hannu Sarell

Sevmorput edelleen Luandan edustalla. Status: Not Under Command