Tuoreimmat viestit

Sivuja: [1] 2 3 ... 10
1
Risteilijät / Vs: Ekspeditioristeilyalusten tilaus Helsinki Shipyardilta
« Uusin viesti kirjoittanut Olli Tuominen 29.11.2021, 16:56:32  »
Luotsilistan mukaan olisi lähdössä huomenna telakalta ilmeisestikin koeajolle.
Saapui sunnuntaina puoliltapäivin takaisin telakalle, tässä muutama kuva.
2
Muu merenkulku / Vs: Jäätalvi 2021-2022
« Uusin viesti kirjoittanut Pekka Laakso 29.11.2021, 16:28:09  »
Kauden ensimmäinen jäätiedotus julkaistu. Ensimmäiset rajoituksetkin voimaan jo lauantaina:

"Avustusrajoitusmuutokset: Joulukuun 4. päivästä alkaen vähimmäisjääluokka ja -kantavuus, joka alukselta vaaditaan:
Tornio, Kemi ja Oulu, II yli 2000 tonnia.
Saimaa ja Saimaan kanava, II yli 1300 tonnia."


Ruotsin puoleiset rajoitukset myös lauantaiksi:

"Aviserade restriktioner KARLSBORG Från och med  2021-12-04  Minimum isklass  II och 2000 DWT LULEÅ Från och med  2021-12-04  Minimum isklass  II och 2000 DWT HARAHOLMEN Från och med  2021-12-04  Minimum isklass  II och 2000 DWT SKELLEFTEHAMN Från och med  2021-12-04  Minimum isklass  II och 2000 DWT ÅNGERMANÄLVEN Från och med  2021-12-04  Minimum isklass  II och 2000 DWT  eller Minimum isklass  IC och 1300 DWT"

Kotkassa valmistaudutaan koeajoille. Katajanokallahan koeajot on käytännössä jo tehty, tai Polaris on käväissyt vain vähän laiturin ulkopuolella höyrystämässä. Ruotsissa kaikki Luulajassa majailevat ovat koeajonsa jo tehneet. Turun Håkuista minulla ei ole tietoa ovatko käyneet koeajoilla vai ei.

Venäjällä Viktor (AIS:ssa muodossa Victor) Chernomyrdin kävi viikonloppuna koeajolla lähellä testaavia ydinmurtajia, ja Pietarin laivastoon on lisätty aiemmin Arkangelissa toiminut piskuinen Kapitan Kosolapov (Kapitan M.Izmaylovin sisar muuten). Pietarista taasen on poistunut Kapitan Dranitsyn kohti Karanmeren jokisuistoja.

Ale on jo valmiudessa kertoo Sjöfartsverket:

"Isbrytarnas aktiviteter
Ale: 72 timmar stand by för isbrytning.
Atle: Förtöjd Luleå.
Frej: Förtöjd Luleå
Oden: Förtöjd Helsingborg.
Ymer: Förtöjd Luleå.

Scandica: Farledsarbeten
Baltica: Farledsarbeten och sjömätning"


https://sjofartsverket.se/sv/tjanster/isbrytning/Aktuella_restriktioner/
3
Laivakuvaaminen / Vs: Arvaa laiva ja kuvauspaikka
« Uusin viesti kirjoittanut Aarne Saarinen 28.11.2021, 20:43:53  »
Herätellääs mukavaa ketjua taas henkiin. Kuvassa on kaksi alusta eli molempia mietitään, paikan lisäksi.

https://aijaa.com/bg6q9j

4
Muu merenkulku / Vs: Luoteis-ja Koillisväylästä
« Uusin viesti kirjoittanut Tuomas Romu 27.11.2021, 13:11:51  »
Koillisväylän laajaa julkisuutta saanut lupsakka liikennesolmu näyttäisi vähitellen avautuvan: jäihin juuttuneet Panamaxit on jo saatettu Beringinsalmeen ja nyt Vaygachilla on Laptevinmerellä perässään peräti seitsemän kauppalaivan letka, jossa on mukana myös suomalainen Kumpula. Kun nämä laivat on saatu selville vesille, on jäljellä enää pieni venäläinen rahtilaiva Mekhanik Pustoshnyy, joka ajelehtii jäiden mukana hissukseen pohjoisnapaa kohti. Vaygach avustanee sitä seuraavaksi. Karanmeren puolella tutkimusalus Mikhail Somov sai apua peräti kahdelta Yamalmax-kaasutankkerilta ja pääsi niiden perässä Obinlahden suulle, josta se nyt on jatkanut omatoimisesti kohti Arkangelia.

Saa nähdä, jatkaako media kirjoittelua tämän jälkeen normaalista talvimerenkulusta jonkinlaisena poikkeustilana... ::)
5
Muu merenkulku / Vs: Jäätalvi 2021-2022
« Uusin viesti kirjoittanut Tuomas Romu 27.11.2021, 12:54:32  »
Tuonne jäätilannesivulle on näemmä ilmestynyt tuollainen mielenkiintoinen interaktiivinen tilastokuvaaja. Toivottavasti päivittävät tämänhetkisen jään laajuuden siihen säännöllisesti - jääkartasta kun on vaikea arvioida neliökilometrejä.

Ruotsin puolella Atle näyttäisi ajelevan Pohjanlahdella silmukkaa statuksenaan "ICEBREAKER CH 68". Murtaja lienee kuitenkin vasta koeajolla sikäli kun jäätä on vielä vähänlaisesti.
6
Matkustaja-autolautat / Vs: Koronaviruksen vaikutukset kootusti
« Uusin viesti kirjoittanut Kalle Id 26.11.2021, 09:28:39  »
Johtuu kuulemani mukaan Viron koronarajoituksista, alkoholin tarjoilu pitää lopettaa jo aikaisin illalla jos menevät satamaan – mutta jos pysyvät merellä niin rajoitukset eivät päde. Rahtia varmasti menee edelleen, mutta se mahtuu tarvittaessa muihinkin laivoihin kun henkilöautoja kulkee vähemmän (eikä Europa ole koskaan ollut kummoinen rahdinkuljettaja muutenkaan).
7
Matkustaja-autolautat / Vs: Koronaviruksen vaikutukset kootusti
« Uusin viesti kirjoittanut Mika Honkonen 26.11.2021, 01:11:31  »
Taitaa olla rahti vähissä ja satamamaksut/polttoaine niin kallista että Europa ajaa koko yön n. 3,5kn vauhtia hel-tll väliä. Ennen kevättä ei ole myynnissä muuta kuin risteilyt ja nekin loppuu alku vuodeksi
8
Neste jatkaa kolmen ruotsalaisomisteisen Ektankin aluksen rahtauksia useilla vuosilla (alkuperäisessä artikkelissa puhuttiin jopa kymmenestä vuodesta, mutta se on muutettu). Kyseiset alukset ovat Norjan lipulla olevat Ek-Stream, Ek-River ja Ekfjord.

Sjöfartstidningen
9
Harvinaista herkkua Suomenlahden pohjukassa, kun Pietarissa vielä huollettavana ollut Arktikakin on siirtynyt Suomenlahdelle koeajolle. Joten siellä on nyt kaksi uutta ydinkäyttöistä jäänmurtajaa koeajoilla yhtäaikaa.

Tästä onkin jo video YouTubessa:

https://www.youtube.com/watch?v=xQTMhLgWzIA

On kyllä komea keula-aalto!
10
Venäjän uusin ydinkäyttöinen jäänmurtaja, Sibir, on tällä hetkellä merikokeilla Suomenlahdella. 60 megawatin jäänmurtaja kuuluu samaan sarjaan jo valmistuneen Arktikan kanssa ja on lajissaan maailman suurin ja tehokkain.
Harvinaista herkkua Suomenlahden pohjukassa, kun Pietarissa vielä huollettavana ollut Arktikakin on siirtynyt Suomenlahdelle koeajolle. Joten siellä on nyt kaksi uutta ydinkäyttöistä jäänmurtajaa koeajoilla yhtäaikaa.
Sivuja: [1] 2 3 ... 10