Ammatinne?

Aloittaja ahoy, 18.09.2008, 14:32:02

« edellinen - seuraava »

Ari Savolainen

Lainaus käyttäjältä: Matti Lankinen - 22.09.2008, 08:36:29

Juu aivan samaa mieltä, että ei merellä tienaa. Kaveri Finskillä kipparina lentää suomi-pohjois eurooppa väliä 170000€/v.

Jaa ei ole näköjään Normanneissa niin kauhean kaksinen toi förstin liksa jos vertaa vaikka Stasin ofsoorepalkkoihin? Eikös ylitöillä pääse suomi vörsti yli ton n6700€/kk?


Nuo skipfartsforumin palkat lienee jonkun sortin keskiansioita. Seismicissä MSJ tienaa kyllä huomattavasti paremmin.
Pesee kyllä Suomalaiset palkat mennen tullen.
AHTS BB Troll, DNV +1A1, DP2, tug, supply vessel, SF, E0, DK(+), HL(2,5), BP 168 t.

Jari Nieminen

Puolimatruusi ja opiskelija viimeistä vuotta Raumalla...kaikkia varmasti kiinnostaa  ;D

Janne Koskinen

Lainaus käyttäjältä: Matti Lankinen - 22.09.2008, 08:36:29

Juu aivan samaa mieltä, että ei merellä tienaa. Kaveri Finskillä kipparina lentää suomi-pohjois eurooppa väliä 170000€/v.

Jaa ei ole näköjään Normanneissa niin kauhean kaksinen toi förstin liksa jos vertaa vaikka Stasin ofsoorepalkkoihin? Eikös ylitöillä pääse suomi vörsti yli ton n6700€/kk?
Joo, noi tais olla jotain keskiarvoja laskettuna taulukkopalkalla; Norjassa ei taida olla yhtäkään offshore-varustamoa joka maksaisi taulukkopalkkaa. Jos vertaan Stasi/normannipalkkaa, niin 12h:n päivillä normanneissa pääsee samaan kuin Stasilla 13h:n päivillä. Parhaat on tarjonneet 14kk:n palkkaa per vuosi+bonukset. Eläkemaksu Norjassa on alle 4% ja verotus Norjassa Suomea kevyempää (jos maksaa verot Norjaan).
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Olli Posti

Diplomi-insinööri (Laivanrakennus)

Rontti

LainaaJoo, noi tais olla jotain keskiarvoja laskettuna taulukkopalkalla; Norjassa ei taida olla yhtäkään offshore-varustamoa joka maksaisi taulukkopalkkaa. Jos vertaan Stasi/normannipalkkaa, niin 12h:n päivillä normanneissa pääsee samaan kuin Stasilla 13h:n päivillä. Parhaat on tarjonneet 14kk:n palkkaa per vuosi+bonukset. Eläkemaksu Norjassa on alle 4% ja verotus Norjassa Suomea kevyempää (jos maksaa verot Norjaan).

Soittelin äsken Norjaan niin DP-perämiehen palkka tosiaan pyörii siinä 40000NOK:in hujakoilla ja maksetaan siis myös loma-ajalla. Tuo on vuosi-ansiona aika lailla sama kuin Stasin DP-paatissa perämiehellä joten ei sen puoleen hätkähdytä. Mutta jos verotus on kevyempää niin silloin jää helposti kännyyn enemmän ja sehän on se mikä kiinnostaa.

Mutta miten toi eläke sitten? Onko se pakko maksaa tuo 4%?
Ja ymmärsin, että verot maksetaan Norjaan jos norjan lippu mutta, että sen määrästä on jotenkin sovittu suomen veroviranomaisten kanssa?

Mutta Norjassa toisin kuin suomessa on palkkatrendi kovassa nousussa ja porukasta huutava pula. Varustamot kilpailevat jo nyt osaavasta porukasta palkan kanssa.
Vuoteen 2015 mennessä Norjassa tarvitaan 18000 uutta merenkulkijaa ja heillä on tällä hetkellä 9000 joten kysyntää varmasti on.

Ei kyllä yhtään natsais offshore hommat mutta se on ainoa paikka minne pitää lähteä jos mieli merityöstä saada edes jotain korvausta. Edelleen on ammatinvalinta mennyt vituralleen ku vertaa koulutus, vaatimus ja kehitys kontra palkkaus.
Joten menkää ihmiset oikeisiin töihin eikä merelle.

Ari Savolainen

Lainaus käyttäjältä: Matti Lankinen - 22.09.2008, 13:58:40
Soittelin äsken Norjaan niin DP-perämiehen palkka tosiaan pyörii siinä 40000NOK:in hujakoilla ja maksetaan siis myös loma-ajalla. Tuo on vuosi-ansiona aika lailla sama kuin Stasin DP-paatissa perämiehellä joten ei sen puoleen hätkähdytä. Mutta jos verotus on kevyempää niin silloin jää helposti kännyyn enemmän ja sehän on se mikä kiinnostaa.

Mutta miten toi eläke sitten? Onko se pakko maksaa tuo 4%?
Ja ymmärsin, että verot maksetaan Norjaan jos norjan lippu mutta, että sen määrästä on jotenkin sovittu suomen veroviranomaisten kanssa?

Mutta Norjassa toisin kuin suomessa on palkkatrendi kovassa nousussa ja porukasta huutava pula. Varustamot kilpailevat jo nyt osaavasta porukasta palkan kanssa.
Vuoteen 2015 mennessä Norjassa tarvitaan 18000 uutta merenkulkijaa ja heillä on tällä hetkellä 9000 joten kysyntää varmasti on.

Ei kyllä yhtään natsais offshore hommat mutta se on ainoa paikka minne pitää lähteä jos mieli merityöstä saada edes jotain korvausta. Edelleen on ammatinvalinta mennyt vituralleen ku vertaa koulutus, vaatimus ja kehitys kontra palkkaus.
Joten menkää ihmiset oikeisiin töihin eikä merelle.

Maksat veron ja siihen liitetyn sotumaksun Norjaan taulukon 0101 tai 0201 mukaan (Tax deduction for seamen not resident in Norway).Sen lisäksi eläke ja ryhmähenkivakuutusmaksun. Tämä pätee NOR- ja NIS-rekistereissä olevissa offshorealuksissa.
AHTS BB Troll, DNV +1A1, DP2, tug, supply vessel, SF, E0, DK(+), HL(2,5), BP 168 t.

Rontti

Tunteekos noi Normannit mitään sellaista kuin vuosiloma? Se kun on kuitenkin vielä Stasilla olemassa oleva etuus vaikka eivät sitä tietääkseni vieläkään sovella lain eikä TES:n mukaan...... :finger:

LainaaMaksat veron ja siihen liitetyn sotumaksun Norjaan taulukon 0101 tai 0201 mukaan (Tax deduction for seamen not resident in Norway).Sen lisäksi eläke ja ryhmähenkivakuutusmaksun. Tämä pätee NOR- ja NIS-rekistereissä olevissa offshorealuksissa.

Okkei eli noista taulukoista näen oman veroprosentin. Täytyy tutkia.

Janne Koskinen

#22
Lainaus käyttäjältä: Matti Lankinen - 22.09.2008, 16:29:48
Tunteekos noi Normannit mitään sellaista kuin vuosiloma? Se kun on kuitenkin vielä Stasilla olemassa oleva etuus vaikka eivät sitä tietääkseni vieläkään sovella lain eikä TES:n mukaan...... :finger:

Okkei eli noista taulukoista näen oman veroprosentin. Täytyy tutkia.

Vuosiloma on leivottu noihin taulukoihin, mutta extra matkapäivistä saa vapaapäivän+extra päiväpalkan eli tiettyinä kuukausina 32-33vrk palkan. Peruspalkka sisältää 12 h päivän ja ylityökorvaus juoksee vasta 12h:n jälkeen, mutta sama palkka myös vapaakuukaudet+ruokaraha 109 NOK/vrk eli palkka lomakuukausilta parempi. Itse en koskaan Stasilla saanut tota vuosilomaa pidettyä :finger:. Jatkossa pitänee pyrkiä rigeille 1:2 vuorottelun pariin (2 viikkoa töitä/4 viikkoa vapaata).

EDIT: Sopivasti tarjottiin työtä  Stabilitetssjef 2:4 vuorottelu ja palkkataulukko oheisena:

http://www.safe.no/dokumenter/Hyretabell%20SAFE%2020083.pdf

eli palkka ei juurikaan muuttuis, mutta vuorottelu 5/5 viikkoa 2:4viikkoon

Parit stabiliteettikurssit pitää käydä.

53500 NOK/kk ja ruokaraha lomilta: 4.2.4 Kost og kostgodtgjørelse: Kr. 16.500,-. Pr. år

53500*12=642000NOK+16500NOK eli summa summarum=658500NOK; tohon ei sitten tuu mitään boonuksia, mutta 2:4 vuorottelulla OK.

EDIT 2: huvittava yksityiskohta, jos et oo tossa könttäpalkkaryhmässä, niin sairaanhoitaja on ylemmässä palkkaluokassa kuin DPO:

A Ass. Section Supervisors, Electrician, Safety Supervisor,
Ass. Technical Supervisor, Nurse
B Operation Engineer, DP-operator, Electrician in Platform Drilling, Rig Mechanic in
Platform Drilling, Ass. Driller, Laboratory Technician, Hydraulic Engineer,
Electronics Engineer, Instrumentation Engineer, Controlroom Operator,
Engineroom Operator, Ballast Controlroom Operator, Process Operator
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Janne Koskinen

#23
Lainaus käyttäjältä: Ari Savolainen - 22.09.2008, 10:41:58

Nuo skipfartsforumin palkat lienee jonkun sortin keskiansioita. Seismicissä MSJ tienaa kyllä huomattavasti paremmin.
Pesee kyllä Suomalaiset palkat mennen tullen.

Mites noi Eidesvikin loma-asunnot; lentopisteillähän pääsis? Onko muualla kuin mainitut Espanja yms?

http://www.skipsfarts-forum.net/read.php?TID=5002

Norski foorumilta vakoiltua. Ilmeisesti vast. bonus+lojaliteetti yms. kuin norskeissa yleensä?

"Bra rederi. Har hytter på fjellet og leiligheter i Spania og Tyrkia fritt til disposisjon. Rederibonus/loyalitet bonus. adgangsbevis til de aller fleste losjer på flyplasser verden over." Lennot ilmeisesti sikaosastossa, mutta sopimus lounge-käytöstä; joku premiun lounge-kortti?
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Ari Savolainen

Firmalla on Espanjassa ja Turkissa joitain kämppiä, Norjassa sitten vähän siellä sun täällä. Bonus tulee vuosittain joulun alla, yhtiöekstraa joka palkassa, eli taitaa olla normaalia lähes kaikissa offshorevarustamoissa. Noista hupailulennoista en tiedä, mutta ollaan kipparin kanssa matkusteltu tähän saakka herrasväen puolella lennoilla töihin ja kotiin.
AHTS BB Troll, DNV +1A1, DP2, tug, supply vessel, SF, E0, DK(+), HL(2,5), BP 168 t.

Janne Koskinen

Vahvat huhut kertovat joidenkin norjalaisten offshorevarustamoiden (ei rigit vaan laivat) siirtyvän hyvinkin pian 1:2 (2/4viikkoa tai vast.) vuorotteluun.

http://www.skipsfarts-forum.net/read.php?TID=4159
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Ari Savolainen

j
Lainaus käyttäjältä: Janne Koskinen - 22.09.2008, 19:14:29
Vahvat huhut kertovat joidenkin norjalaisten offshorevarustamoiden (ei rigit vaan laivat) siirtyvän hyvinkin pian 1:2 (2/4viikkoa tai vast.) vuorotteluun.

http://www.skipsfarts-forum.net/read.php?TID=4159
Ja niinollen pula porukasta senkun pahenee.... ;)
AHTS BB Troll, DNV +1A1, DP2, tug, supply vessel, SF, E0, DK(+), HL(2,5), BP 168 t.

Markus Alander

Itku kurkussa katselen jo offshoren sopimuksia, taitaa jaada rci "kauniiksi" muistoksi. Lentajana olisin kylla mielummin...

Rontti

LainaaVahvat huhut kertovat joidenkin norjalaisten offshorevarustamoiden (ei rigit vaan laivat) siirtyvän hyvinkin pian 1:2 (2/4viikkoa tai vast.) vuorotteluun.

Jos se tuohon menee niin ihmettelen aivan v...tusti jos joku vielä viittii Stasin leivissä kärvistellä kun sopimukset on mitä on eikä niitäkään noudateta. Ja tällä tarkoitan nimenomaan kansipäällystöä ja DP-gubbeja.

Janne tuossa mainitsi rigi-hommat mutta itse en välttis sellaisista pitäisi kun laivalla oleminenkin on liikkuvuudesta huolimatta pitkäpiimäistä tuubaa. Mutta voishan sitä tietty joskus kokeilla ni tietäis. Sehän on niin että kaikkea voi koittaa kerran paitsi pomon muijaa etusormella....... ;D

Ari Savolainen

#29
Keskustelu tässä aiheessa on päässyt venähtämään jo pientareen puolelle, joten oikaisen omalta osaltani takaisin polulle,
eli siis vastaan otsikon kysymykseen.

Ylikonemestari, konepäällikkö  Eidesvik A/S:n Geo Searcherissa. 6-6 vuorottelu ympäri vuoden lämpimillä vesillä.
Pidän Eidesvikia mainiona työnantajana. G.Searcher on yhtiön vanhin laiva, joten ajankulutusongelmia ei ole.
AHTS BB Troll, DNV +1A1, DP2, tug, supply vessel, SF, E0, DK(+), HL(2,5), BP 168 t.