Kirjoittaja Aihe: St. Peter Linen liikenne  (Luettu 429617 kertaa)

Tauno Hermola

  • Siiffi
  • *****
  • Viestejä: 684
Vs: St. Peter Linen liikenne
« Vastaus #690 : 14.02.2020, 20:10:47 »
Nyt Princess Anastasia näyttää päässeen telakka-altaaseen Gdanskissa, jossa laiva onkin ollut, laituripaikkaa välillä vaihtaen, Gdyniasta lähdöstä saakka.

Mikko Valli

  • Matruusi
  • **
  • Viestejä: 135
Vs: St. Peter Linen liikenne
« Vastaus #691 : 26.04.2020, 23:36:08 »
Princess Anastasian seuraava kohde olisi Murmansk? Mikähän mahtaa olla matkan tarkoitus?

Tuomas Romu

  • Luotsi
  • *****
  • Viestejä: 1960
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tauno Hermola

  • Siiffi
  • *****
  • Viestejä: 684
Vs: St. Peter Linen liikenne
« Vastaus #693 : 03.05.2020, 21:24:13 »

Janne Koskinen

  • Kippari
  • ******
  • Viestejä: 3244
Vs: St. Peter Linen liikenne
« Vastaus #694 : 03.05.2020, 23:29:03 »
Mahtaako enää liikenteeseen palata, Aliağa seuraava satama? Tai sitten johonkin muuhun majoituskäyttöön.

Koronaeristyslaivan rooli taitaisi sopia esim. Silja Europallekin varsinkin kun fleetissä olisi yllin kyllin korvaavia laivoja vapaana.
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Mikko-Oskari Koski

  • Kippari
  • ******
  • Viestejä: 3929
  • Liputuskysymys...
Vs: St. Peter Linen liikenne
« Vastaus #695 : 05.05.2020, 14:33:00 »
Anastasian pohjoisen reissu voi olla peruja myös siitä, että SPL:n venäläinen osakas (sellainenhan ilmeisimmin on?) haluaa varmistaa, että laiva on ja pysyy venäläisessä satamassa vaikka sitten osakkuuden panttina, eikä Mobyn mahdollisesti kupsahtaessa mene vasaran alle. Vieraasta lipusta huolimatta alus on tässä tilanteessa mitä tervetullein Murmanskin katastrofaalista tilannetta helpottamaan. Vaikka vielä onkin vaikea sanoa, onko alus pohjoisessa oleva enemmän karanteenitila (kuten nyt on ilmoitettu) vai koronasairaala, lienee selvää, että se viipyy tuolla kohtalaisen kauan, eikä ainakaan entiseen liikenteeseensä enää palaa.
Tallinkin armaadassa karanteeni- ja sairaalalaivoiksi sopivia toki olisi useitakin, Isabelle ehkä ensimmäisenä tarjokkaana, koska siltä luultavasti on oma liikenne lopullisesti päättynyt, eikä se oikein käy tuuraajaksi muuallekaan. Europa toki isoimpana myös varsin passeli. Vikingilläkin Cinderella ja Mariella olisivat tuohon toimeen hyvin sopineet. Mainitut varustamot tuskin kuitenkaan lähettäisivät laivojaan niin epäluotettavaan kumppanimaahan kuin Venäjä on.
”Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka”
Carl-Erik Creutz, 1950

Johannes Erra

  • Messikalle
  • *
  • Viestejä: 23
Vs: St. Peter Linen liikenne
« Vastaus #696 : 05.05.2020, 19:28:16 »
Käsittääkseni on tosiaan niin, että St. Peter Line (vai olikohan se virallinen nimi Moby SPL) on vain osittain Mobyn omistuksessa, ja St. Peter Linen alun perin perustaneilla venäläistahoilla on myös osaomistusta. Tämä siis koskee itse varustamoa. Toisaalta alus on nykyisin suoraan ja sataprosenttisesti Mobyn omistuksessa, ja St. Peter Linelle vain vuokralla. Näin ollen St. Peter Line on jonkin sortin paperitiikeri omana itsenään ja äärimmäisessä määrin Mobystä riippuvainen. Venäjällä varmastikin kaikki on mahdollista, ja ajatus aluksesta panttina on hyvin saattanut olla kannustimena Murmanskin komennukselle. Silti minun on hyvin vaikea kovin ruusuista tulevaisuutta St. Peter Linelle nähdä jos Moby menisi nurin.

Kalle Id

  • Kippari
  • ******
  • Viestejä: 2622
    • kships.blogspot.com
Vs: St. Peter Linen liikenne
« Vastaus #697 : 06.05.2020, 17:50:07 »
^Juuri näin. Moby SPL:n omistavat Moby Lines (tai mikä firman virallinen nimi onkaan) ja St. Peter Line, molemmat 50% osuudella. Princess Anastasia on Moby Linesin omistama ja Moby SPL:llä vain vuokralla, joten jos (kun?) Moby menee nurin, ei (Moby) SPL:llä ole toivoa saada laivaa pidettyä itsellään vaikka se olisi missä.
"Europan fanithan on ihan innoissaan kun mikään ei muutu ja kaikki kulahtanut 90-luku löytyy edelleen alukselta."

Mikko-Oskari Koski

  • Kippari
  • ******
  • Viestejä: 3929
  • Liputuskysymys...
Vs: St. Peter Linen liikenne
« Vastaus #698 : 07.05.2020, 00:28:05 »
Mutta Mobyn kaatumisesta seuraavassa huutokaupassa olisi lievästi sanottuna haasteellista kaupitella matkustajalaivana parhaat päivänsä nähnyttä alusta, joka on syvällä Venäjällä koronakaranteeniasemana tai -sairaalana. Ja jos joku sen sattuisi ostamaankin, voisi noutomatka olla vähintäänkin eksoottinen.
Jotenkin jaksan epäillä myös aluksen rahtaajan, olipa se nyt tämä SPL, osavaltio, Murmanskin satamayhtiö tai kuka tahansa, halua ikinä maksaa tästä rahtauksesta kopeekkaakaan vuokraa ainakaan Mobylle. Eikä ihan todennäköiseltä kuulostaisi sekään, että saapasmaan mafioosot lähtisivät itään velkojaan perimään... ::)

”Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka”
Carl-Erik Creutz, 1950

Kalle Id

  • Kippari
  • ******
  • Viestejä: 2622
    • kships.blogspot.com
Vs: St. Peter Linen liikenne
« Vastaus #699 : 05.07.2021, 20:58:51 »
Tämä aihe lienee syytä kaivaa taas esille, koska Mobyn tarinan viimeisin käänne voi vaikuttaa myös Moby SPL:n tulevaisuuteen. Italialainen tuomiostuin hyväksyi tänään konkurssin partaalla keikkuneen Mobyn pelastuspaketin, jonka osana varustamo myy viisi laivaa ja kaksi omistamaansa kiinteistöä, minkä lisäksi omistaja eli Onorato Armatori sijoittaa varustamoon lisää rahaa: https://www.shippingitaly.it/2021/07/05/il-tribunale-di-milano-ha-ammesso-moby-al-concordato-preventivo-2/

Toisaalla minulle kantautuneen tiedon perusteella viisi myytävää alusta olisivat uusimmat matkustaja-autolautat Moby Wonder, Moby Aki ja Moby Tommy (kahden ensimmäisen myynnistä DFDS:lle ehdittiin jo ennen pandemiaa sopia, mutta kauppa jäi silloin toteutumatta. Nämä ovat myös meikäläisittäin kiinnostavia Finlandian ja ex-Superstarin sisaraluksina) sekä rahtilautat Pietro Manunta ja Guiseppe SA. Matkustaja-alusten myynti luultavasti tarkoittaa sitä, että Princess Anastasia tarvitaan täyttämään myynnin jättämä aukko Välimerellä.

Tosin tämäkään sopimus ei vie Mobyä täysin selville vesille, koska samanlaista pelastusta sorvataan sisaryhtiö Tirrenialle (käsittääkseni aika samalla ajatuksella, eli myydään kolme uudehkoa matkustaja-autolauttaa ja kaksi vanhempaa rahtilauttaa). Jos Tirreanian sopimusta ei hyväksytä, voi koko Onorato-yhtymä edelleen kaatua.
"Europan fanithan on ihan innoissaan kun mikään ei muutu ja kaikki kulahtanut 90-luku löytyy edelleen alukselta."

Johannes Erra

  • Messikalle
  • *
  • Viestejä: 23
Vs: St. Peter Linen liikenne
« Vastaus #700 : 25.07.2021, 19:24:29 »
St. Peter Line on äskettäin tiedottanut, ettei tänä vuonna liikennettä tule olemaan lainkaan. Linkki tiedotteeseen, jossa todetaan vuorojen olevan perutut 2.10.2021 saakka. Tuo päivämäärä oli tähänastisten suunnitelmien mukaan vuoden viimeinen liikennöintipäivä. Tiedotteen valossa yhtiö on kiinnostunut aloittamaan toiminnan myöhemmin uudelleen, mutta epäselvää tietysti on, tapahtuuko näin todella. Kallen edellisessä viestissä mainitsemat kehityskulut Italiassa voivat vaikuttaa Princess Anastasian tulevaisuuteen ratkaisevasti.

https://www.stpeterline.fi/muutoksia-aikataulussa-2020

Kalle Id

  • Kippari
  • ******
  • Viestejä: 2622
    • kships.blogspot.com
Vs: St. Peter Linen liikenne
« Vastaus #701 : 02.08.2021, 22:28:04 »
Moby-saagan viimeisimmissä vaiheissa on taas ollut vauhtia ja vaarallisia tilanteita: aiemmin mainitsemani pelastuspaketin piti tulla velkojien hyväksyttäväksi vasta joulukuussa, mutta tänään Italian viranomaiset ilmottivat että Onorato Armatorin on maksettava tämän viikon torstaihin mennessä 180 miljoonaa euroa, jotka se on velkaa Italian valtiolle Tirrenian ostosta (jos uutisen käännöksen oikein ymmärsin, alkuperäinen täällä: https://www.unionesarda.it/economia/tirrenia-lo-stato-scatena-la-guerra-dagosto-qmyrjep7). Onoratolla tällaisia rahoja ole, ja tuskin mahdollisuutta sellaisia parissa päivässä saada, joten jos uhkavaatimus on ihan oikea, on Onorato Armatori – ja sen mukana tytäryhtiöt Moby, Tirrenia ja Toremar – konkurssissa viikon loppuun mennessä. Tosin tämän saippuaoopperan jatkuttua jo vuosia, olisin yllättynyt jos tarina oikeasti loppuisi tällä viikolla.
"Europan fanithan on ihan innoissaan kun mikään ei muutu ja kaikki kulahtanut 90-luku löytyy edelleen alukselta."

Arto Papunen

  • Pursimies
  • **
  • Viestejä: 297
Vs: St. Peter Linen liikenne
« Vastaus #702 : 10.08.2021, 18:58:50 »
Löytyykö mitään tietoa kuinka tässä kävi?