Kirjoittaja Aihe: Keväällä pidemmät purjehdusajat Vuosaari - Travemünde reitillä.  (Luettu 1530 kertaa)

Sven Liljeström

  • Puolimatruusi
  • *
  • Viestejä: 62
Selailin edestakaisia matkoja ja niiden hintoja ensi keväälle.
Huomasin aivan vahingossa, että lähtöjä on taas hieman aikaistettu.
Onkohan muutos pysyvä?
Muistan jonkun ruotsalaisen päällikön raskasöljyaikana tokaisseen kun kysyin,
että kulutus on 250tn/24h.
Tunnin säästö ajoajassa on siis suuruusluokkaa 10tn/h
Tietääkö kukaan, vaikuttavatko rikkipesurit kenties kulutukseen?

Pekka Laakso

  • Kippari
  • ******
  • Viestejä: 5275
Selailin edestakaisia matkoja ja niiden hintoja ensi keväälle.
Huomasin aivan vahingossa, että lähtöjä on taas hieman aikaistettu.
Onkohan muutos pysyvä?
Finnlines tiedotti aiheesta kuun alussa:

https://www.finnlines.com/fi/newsroom/hansalink-take-environmental-measures
Copyright © 2021 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.  :deal:

Tuomas Romu

  • Luotsi
  • *****
  • Viestejä: 2007
Tunnin säästö ajoajassa on siis suuruusluokkaa 10tn/h

Todennäköisesti säästö on jonkin verran suurempi, koska tuntikulutus pienenee nopeuden laskiessa. Esimerkiksi Aurora Botnian matka-ajan pidentämisen 3.5 tunnista 4 tuntiin (+14 %) on sanottu vähentävän polttoaineenkulutusta 15-20 prosenttia.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Sven Liljeström

  • Puolimatruusi
  • *
  • Viestejä: 62
Uskon kaiken, mutta kun takavuosina 1980-luvun taitteessa olin varustamoyhtiön
palveluksessa, kerrottiin, että ainakin niillä pannuilla joita aluksissa silloin oli, kannatti
ensin seilata sen verran kuin meni ja lopuksi hiljentää kunnolla.
Vaihtoehto, että koko ajan olisi menty vaikka spaakki pikkasen pystymmässä, tuotti
huonomman tuloksen.
Erot lienevät sittenkin pieniä.

Tauno Hermola

  • Siiffi
  • *****
  • Viestejä: 696
Muistan jonkun ruotsalaisen päällikön raskasöljyaikana tokaisseen kun kysyin,
että kulutus on 250tn/24h.
Tunnin säästö ajoajassa on siis suuruusluokkaa 10tn/h

En kyllä ymmärtänyt tuota matematiikkaa ollenkaan: kai tehoa (ja kulutusta) pitää lisätä, jos ajoajassa aiotaan säästää.

Sekin kai vaikuttaa, montako konetta laivassa on (ja ovatko ne kaikki samanlaisia), kun osateholla koneiden ominaiskulutukset nousee. Vai onko noissa laivoissa vain yksi pääkone?

Hannu Sarell

  • Matruusi
  • **
  • Viestejä: 145
250 tonnia vrk, eli yli kymmenen tonnia tunnissa? Eikös nuo ainakin HEL-STO laivat mene jollain neljä tonnia tunnissa kulutuksella? Eipä tosin tarvi ajaa juurikaan yli 18 solmua.

Tauno Hermola

  • Siiffi
  • *****
  • Viestejä: 696
250 tonnia vrk, eli yli kymmenen tonnia tunnissa? Eikös nuo ainakin HEL-STO laivat mene jollain neljä tonnia tunnissa kulutuksella? Eipä tosin tarvi ajaa juurikaan yli 18 solmua.

Laivadieselin ominaiskulutus lienee selvästikin alle 200 g/kWh, joten kyllähän tuolla neljä tonnia tunnissa kulutuksella esim. ex. Mariellan koneet käy lähes täydellä 23000 kW teholla.