Merenkurkun liikenne (oli: NLC Ferryn...)

Aloittaja Mika Liinamaa, 09.10.2012, 01:38:28

« edellinen - seuraava »

Juha Paulavuo

Kansainvälisen Kvarken Multimodal Link -hankkeen tavoitteena on parantaa Merenkurkun kuljetusreittiä siten, että se täyttää kansalliset ja kansainväliset vaatimukset, jotka sekä ympäristön että talouden kannalta kestävälle kuljetusjärjestelmälle on asetettu. Tavoitteena on myös lisätä multimodaalisuutta ja varmistaa liikenteen turvallisuus ja jatkuvuus. Hanke kattaa sekä rahti- että matkustajakuljetukset. Hankkeesta vastaavat Uumajan ja Vaasan kaupungit

http://www.kvarken.org/projektit/kvarkenmultimodallink/


Ilpo Kuivanen

Ihan kohtuullisestihan tällä reitillä on ollut matkustajia:

http://yle.fi/uutiset/wasaline_kaksinkertaisti_matkustajamaaran_merenkurkussa/7011628

Tuo toimarihan on muuten entinen kapteeni Merenkurkusta (liekö joskus aikoinaan kipparoinut nykyistäkin alusta?) ja sittemmin mm. Nordlandialla.

Ari-Jukka Perkiomaki


Juhani Mehto

Sjöfartstidningen kertoo Wärtsilän suunnittelevan uuden kuljetuskonseptin mukaista uudisrakennusta Merenkurkkuun. Projektin nimi on Kvarken Multimodal Link.
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Tauno Hermola

Laitetaan tähän ketjuun, vaikka alkuperäinen kommentti oli toisaalla ja toisessa yhteydessä:

Lainaus käyttäjältä: Tauno Hermola - 06.01.2014, 23:45:14
Huonosti kyllä Wasaline informoi poikkeuksista liikenteessä; en löytänyt tietoa heidän sivultaan muualta kuin aikataulun alahuomautuksesta ja vanhasta lehdistötiedotteesta.

Olikin näköjään tullut Wasalinen etusivulle ilmoitus huoltoseisokista 7-10.1.2014 - toivottavasti muistavat poistaakin, kun nyt on jo 12.1 ja liikenne taas normaalia ;)

Timo Selkälä

Lainaus käyttäjältä: Juhani Mehto - 12.01.2014, 13:25:19
Sjöfartstidningen kertoo Wärtsilän suunnittelevan uuden kuljetuskonseptin mukaista uudisrakennusta Merenkurkkuun. Projektin nimi on Kvarken Multimodal Link.

Huomioikaa kuvan aluksen olevan Wärtsilän muutaman vuoden takainen projekti. Se on siis kehitetty johonkin muuhun, mutta varmaankin muokataan tähän projektiin.
I am not a complete idiot. Some parts are missing.

06 / 2007 Liverpool Viking ja Ulysses.

Mika Liinamaa

Saa nähdä millaisen konsepti uusi laiva tulee olemaan. Taatusti kuitenkin sopiva yhdistelmä matkustusmukavuutta ja reippaasti kaistametrejä / rahtikapasiteettia. Nykyinen laivanhan on tilaratkaisuiltaan melko lailla passeli laiva tähän välille. Ehkä hieman nykyistä pienempi (oma veikkaus n. 110 metrin luokkaa) aivan täydellinen kokoluokka, ja tilaratkaisut suurin piirtein samalla idealla kuin nykyisellä laivallakin.

On tullut omassa päässäni pyöriteltyä ideoita, millaiselta uusi laiva voisi näyttää tilaratkaisuineen yms. Pitänee suoltaa ideat paperille, ja piirtää luonnos laivasta, ettei jää vain pään sisään, ja vertailla sitten joskus tulevaisuudessa. oliko oma ajatus lähellekkään samankaltainen kuin se mihin todellisuudessa päädytään.

Tauno Hermola

Tuosta http://www.marine-consultant.com/SPECS333333.jpg vähän matkustajakapasiteettia pois ja tilalle hyttejä, tulee ihan hyvä! :D

Mika Liinamaa

Lainaus käyttäjältä: Tauno Hermola - 17.01.2014, 00:02:33
Tuosta http://www.marine-consultant.com/SPECS333333.jpg vähän matkustajakapasiteettia pois ja tilalle hyttejä, tulee ihan hyvä! :D

Kyllähän tuo "ADHD" kohtuullisen sopiva voisi olla. Sitä itsekkin välillä ajatellut. Vähän ehkä isohko minun mielestä. Se mikä ehkä kaikkein eniten panee silti vastaan tuossa on konehuone. Täällä päin kovasti vannotaan DF-koneiden nimeen uudisrakennuksessa. Tuohon ADHD:en on listan mukaan merkattu diesel 46-moottorit. Siitä ei ole toki minulla harmainta aavistustakaan miten pitkällä tuo ADHD on moottorien osalta. Olisiko ehkä mahdollisuudet vaihtaa DF-moottoreiksi... Tai lähinnä mitä se maksaisi.

Timo Selkälä

I am not a complete idiot. Some parts are missing.

06 / 2007 Liverpool Viking ja Ulysses.

Petri Lahti

#160
Helsingin Sanomat kertoo jäiden hidastavan Wasa Expressin kulkua Uumajan edustalla.

Jäihin jäänyt matkustajalaiva edelleen paikoillaan Merenkurkussa

25.2.2014 0:23 Päivitetty 25.2.2014 6:37 0

Merenkurkun jäihin puolen yön tienoilla jumiin jäänyt matkustaja-alus Wasa Express on edelleen Uumajan edustalla, eikä ole vielä päässyt jatkamaan matkaansa, selviää meriliikenteen seurantajärjestelmä AIS:stä.

Aluksen matka Vaasasta Ruotsin Uumajaan keskeytyi yöllä, kun tuuli oli kasannut merelle paljon jäätä. Noin 15 sekuntimetrin voimalla puhaltanutta tuulta luonnehdittiin vaarallisen voimakkaaksi.

Aluksen piti saapua Uumajaan puoliltaöin, mutta saapumisen ennustettin tuolloin venyvän aamuun jäänmurtajan avustamana.

"Jäänmurtaja on jo Wasa Expressin luona", Göteborgin meripelastuskeskuksesta kerrotttin puolen yön jälkeen. "Laiva on turvallisessa paikassa syvässä vedessä."

Aamukuuden jälkeen aluksen aikataulusta ei ollut vielä varmuutta.

"En ole saanut uusia tietoja", kertoi HS:lle Wasalinen myynti- ja markkinointijohtaja Catarina Fant. "Laivan pitäisi suunnitelmien mukaan saapua Uumajaan kahdeksalta."

Laivassa on hieman alle sata matkustajaa. Varustamon mukaan heille kaikille tarjotaan hytti ja aamiainen.

http://www.hs.fi/kotimaa/J%C3%A4ihin+j%C3%A4%C3%A4nyt+matkustajalaiva+edelleen+paikoillaan+Merenkurkussa/a1305791576834

Katso myös:
http://yle.fi/uutiset/jumiin_jaanyt_wasa_express_paasee_uumajan_satamaan_vasta_myohemmin_aamulla/7106350

Timo Heikkinen

#161
Wasa Express kuljetellut hiukan erikoisempaa rahtia. ydinpolttoainetta. Kuljetukset nyt jäissä imago syistä. Juttua Ylen saitilta http://yle.fi/uutiset/wasa_express_on_kuljettanut_ydinpolttoainetta/7148812

Trafin ajatuksia asiasta http://yle.fi/uutiset/trafi_on_hyva_etta_ydinmateriaalia_kuljetetaan_kotimaisella_kalustolla/7150077

Ville Taavitsainen

saako nyt kysyä et miksi tämä ydinpolttoaineen kuljetus on uutinen? eikös se ole ihan luonnollista että sitä kuljetetaan jotenkin. ei kai noi ydinvoimalat olis tähänkään asti toiminut jos sitä ei olis kuljetettu vuosia niille polttoaineeksi.
Silja Serenade 23-25.3.2019

Silja Europa 29-30.3.2019

Tuomas Romu

Allekirjoitan Trafin mielipiteen ydinkuljetuksista kotimaisella kalustolla. Mielestäni on typerää, että laivayhtiö luopuu kuljetuksista tehdäkseen pesäeron ydinvoimaan. Ei sieltä raskasta polttoöljyä polttavan moottorilaivan korsteenista mitään kettuvauvoja putkahtele. Ydinvoima on mielestäni ainut järkevä ympäristöystävällinen vaihtoehto tämän hetken energiatarpeen tyydyttämiseen.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Pasi Laakso

Melko typerä (tai ainakin tietämättömyyttä kuvastava) on myös uutisissa ollut Wasalinen tj:n lausunto jossa polttoainekuljetuksia verrattiin röntgenlaitteiden kuljetuksiin. Mutta toisaalta ehkä ns. "suuri yleisökään" ei osaa tehdä eroa eri säteilylajien välille.