Estonian uppoamisesta 25 vuotta 28.9.2019

Aloittaja Sakari Savinainen, 13.09.2014, 19:58:25

« edellinen - seuraava »

Jussi Laine

Lainaus käyttäjältä: Tuomas Romu - 18.07.2021, 00:27:48

Timo tuossa toikin esiin todennäköisimmän syyn Estonian rampin aukeamiselle: jokin osa on ruostuttuaan antanut periksi ja ramppi on auennut itsekseen.

Kiitos hyvistä analyyseistä mutta tarkennuksena vielä, että eikö 70 m syvyydessä ole aika lailla hapetonta eli ruostumista ei juurikaan pitäisi tapahtua?

Timo Lähteenmäki

Siellä on letkua, putkea, sähköventtiiliä, pumppua jos jonkinmoista ja liitoksia toisensa perään. Tarkkamittaisista osista tehty systeemi kun sen on kestettävä ne paineet. Aikaa on kuitenkin neljännesvuosisata korroosion nakertaa.

Anders Isaksson

Tuollainen tuli vastaan toisella keskustelupalstalla:

http://www.heiwaco.com/epunkt116.htm

Kiinnostuneet voivat lukea materiaalin läpi ja itse päätellä onko väitteissä perää vai ei, itse en ota tuohon kirjoitukseen kantaa enkä kerennyt kun pikaisesti lukea sitä.

Janne Koskinen

Rockwaterin (myöhemmin osa SS7:aa) sukeltajia ja nimenomaan Estonialla sukeltaneita 4-5 tuntevana (myöhemmin dive supervisoreina, kun juteltiin) niin heidän mukaansa laivasta ei löydetty mitään normaalista poikkeavaa paitsi keulavisiiri ja siitä aiheutuneet vauriot. Ruumiita tietysti oli jokapuolella, mutta heidän kertomansa mukaan heidän toimenkuvaansa ei oltu rajattu eikä sensuroitu. Aiheesta on keskusteltu etanolin voimakkaan vaikutuksen alaisena eikä allekirjoittaneella ole syytä epäillä heidän tarkoitusperiään.
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Tuomas Romu

#109
Lainaus käyttäjältä: Anders Isaksson - 19.07.2021, 23:08:11
Tuollainen tuli vastaan toisella keskustelupalstalla...

Anders Björkmanin sekoilut voi kyllä jättää täysin omaan arvoonsa. Kyseessä on tunnettu salaliittohörhö, jonka jutut muuttuvat vuosi vuodelta entistä sakeammiksi.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tauno Hermola

Lainaus käyttäjältä: Janne Koskinen - 20.07.2021, 01:09:56
Rockwaterin (myöhemmin osa SS7:aa) sukeltajia ja nimenomaan Estonialla sukeltaneita 4-5 tuntevana (myöhemmin dive supervisoreina, kun juteltiin) niin heidän mukaansa laivasta ei löydetty mitään normaalista poikkeavaa paitsi keulavisiiri ja siitä aiheutuneet vauriot. Ruumiita tietysti oli jokapuolella, mutta heidän kertomansa mukaan heidän toimenkuvaansa ei oltu rajattu eikä sensuroitu. Aiheesta on keskusteltu etanolin voimakkaan vaikutuksen alaisena eikä allekirjoittaneella ole syytä epäillä heidän tarkoitusperiään.

Muistaakseni (ei nyt ole Dplayn eli nykyisen Discoveryplussan tunnuksia, jotta voisin tarkistaa) TV-dokumentissa haastateltu Rockwaterin sukeltaja antoi aika toisenlaisen lausunnon eli tilaaja hyvin tarkkaan "kauko-ohjasi" sukeltajia heidän työssään. Etanolilla ei varmaan tässä ollut osuutta. Eihän tuossa tietysti mitään väärää ole, että työn tilaaja kertoo mitä tehdään, mutta lausuntojen ristiriita hämmentää.

Muutenkin tuon sukeltajan ja myös haastatellun esimiehen (joku manager-tasoinen henkilö) lausunnot mm. olosuhteista, työn vaikeudesta (jotain sellaista, että "tuonnehan nyt olisi sukeltanut melkein ilman laitteita") ja ruumiiden nostamisesta olivat aika mielenkiintoisia.

Tuomas Romu

Viron onnettomuustutkintakeskus on julkaissut tiedotteen tähänastisista tutkimuksista. Tiedotteen lopussa on linkki kuvakansioon:

https://www.ojk.ee/et/sisu/rene-arikas-parvlaeva-estonia-esialgne-hindamine-kinnitas-uuringute-vajadust
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Eero Pekola

Uuden Viron johtaman onnettomuustutkinnan Estonian keulavisiiriä koskevien tulosten mukaan visiirissä oleville metallurgisille- ja muodonmuutoksille ei löydy muuta järkevää selitystä kuin räjähdys.

https://www.friatider.se/1200-graders-varme-bakom-estonia-skador

Video lehdistötilaisuudesta englanniksi:
https://www.postimees.ee/embed/video/6549120

Eero Pekola

Estonian kyljessä olevan reiän vauriot näyttävät aiemmin oletettua pahemmilta ja repeämän reunat näyttävät taipuneen ulospäin. Räjähdyksen mahdollisuutta ei tässäkään tapauksessa voi poissulkea, mutta se vaatii vielä lisäselvityksiä. Linkissä myös videokuvaa kylkirepeämästä.

https://sverigesradio.se/artikel/ekot-avslojar-ny-detaljerad-film-pa-estonias-hal

Tauno Hermola

Se vaan hämmästyttää, että aivan tuon kylkireiän vieressä on hyttejä, joista on pelastunut ihmisiä, eikä kukaan ole puhunut räjähdyksestä tai muustakaan sellaisesta äänestä, että jotain tulisi kyljen läpi. Olettaisin, että tuo reikä itse asiassa ulottuu joihinkin hytteihin asti, vaikka laivan kylki ei hyttien seinä olekaan.

Kannelta 1 pelastuneiden kertomuksia löytyy saksalaisten raportista https://www.estoniaferrydisaster.net/estonia%20final%20report/21.3.htm ja jokaisen henkilön kohdalla on kerrottu, missä hytissä he ovat olleet.

Tauno Hermola

#115
Lainaus käyttäjältä: Eero Pekola - 29.09.2021, 11:37:43
Uuden Viron johtaman onnettomuustutkinnan Estonian keulavisiiriä koskevien tulosten mukaan visiirissä oleville metallurgisille- ja muodonmuutoksille ei löydy muuta järkevää selitystä kuin räjähdys.

https://www.friatider.se/1200-graders-varme-bakom-estonia-skador

Video lehdistötilaisuudesta englanniksi:
https://www.postimees.ee/embed/video/6549120

Estonian ympärillä tapahtuu nyt niin paljon asioita, ettei tahdo pysyä perässä.

Tämä keulavisiirin tutkimus ei liity Viron johtamaan onnettomuustutkintaan, vaikka lehdistötilaisuuden video löytyykin Postmees-lehden sivulta, vaan sen on tehnyt ruotslainen Fokus Estonia ryhmä, joka on päässyt tutkimaan visiirin ja siitä erillään varastoitujen visiirin ja rungon osien vaurioita. Fokus Estonian taustahahmona on MP:n entinen kansanedustaja Lars Ångström.

Toinen uutinen on, että virolainen SA Mare Liberum säätiö on juuri päättänyt omat tutkimuksensa Estonian hylyllä.

https://news.postimees.ee/7351229/sa-mare-liberum-expedition-has-completed-the-study-of-the-wreck-of-estonia

Tämän ryhmän johtajana on Viron virallisissa onnettomuustutkinnoissakin vaikuttanut Margus Kurm. Ryhmän toiminta on kyllä ollut hämmästyttävän ripeää, koska operaatiosta on ainakin julkisuudessa puhuttu vasta syyskuun alkupuolella ja tänään siis ryhmän käyttämä tutkimusalus RS Sentinel on tehtävänsä onnistuneesti suoritettuaan palaamassa satamaan.