Viking Glory (oli: Viking tilaa uuden aluksen Kiinasta)

Aloittaja Mikko Salmela, 22.11.2016, 20:17:14

« edellinen - seuraava »

Tuomas Romu

Telakkavalintaan ei olla tyytyväisiä:

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-2000004879274.html

– Turun telakan tilauskirja on hyvä, mutta aina yksi laiva mahtuu lisää. Alus voitaisiin rakentaa esimerkiksi myös Raumalla, jolloin tämä lähes kahdensadan miljoonan euron investointi työllistäisi kotimaassa. Pidän käsittämättöminä Viking Linen johdon eilen esittämiä lausuntoja, joiden mukaan Suomi ei ollut edes vaihtoehto, Ala-Nissilä sanoo tiedotteessaan.

Ei se nyt ihan niinkään ole. Telakan näkökulmasta Viking Linen tilaus olisi varsin pieni, joten en usko, että Meyerillä on mitään intressiä lähteä muuttamaan moninkertaisesti arvokkaampien, tärkeämmille asiakkaille myytyjen risteilyalusten tuotantoaikataulua yhden piskuisen autolautan takia. Mikäli Helsingin telakka on pois laskuista päämittaongelman vuoksi, olisi valtion osittain omistama RMC ainut potentiaalinen kotimainen vaihtoehto. Se taas ei faktisesti ole koskaan rakentanut yhtään laivaa, joten hinnan ohella myös kynnys tilata alus sieltä on varmasti korkeampi. Kiinalainen telakka on sentään rakentanut muita laivoja.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Kaj Carlsson

Viking Line on saanut niin paljon yritystukia ym. tukirahaa Suomen valtiolta koko historiansa aikana että jo moraalisyistä alus olisi pitänyt tilata Suomesta  :(, mutta vielä surullisempaa moralittomuutta esitti valtion omistama Finnferries joka tilasi maantielautan Puolasta, missä on yritysjohtajen vastuu verorahoista? Yritystuet kaikki pois, ne muutenkin vain vääristävät kilpailuasetelmia, tai sitten ne pitää olla tosi hyvin perusteltuja.

Tuomas Romu

http://www.aamulehti.fi/kotimaa/viking-linen-toimitusjohtaja-surullista-kun-ei-voinut-valita-suomalaista-telakkaa-24086134/

Esimerkiksi Piikkiön hyttitehdas kilpailee laivan hyttitoimituksista.

http://www.ts.fi/uutiset/talous/3004617/Piikkio+Works+Oy+ei+ole+mukana+Viking+Linen+uuden+laivan+tarjouskilpailussa

Toisin kuin Turun Sanomat kertoi aiemmassa uutisessaan keskiviikkona, Piikkio Works Oy ei ole mukana tarjouskilpailussa Viking Linen tilaaman uuden laivan hyttitoimituksista.

Hupsista :)
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Jarno Setälä

Lainaus käyttäjältä: Kaj Carlsson - 24.11.2016, 09:50:24
Viking Line on saanut niin paljon yritystukia ym. tukirahaa Suomen valtiolta koko historiansa aikana että jo moraalisyistä alus olisi pitänyt tilata Suomesta  :(, mutta vielä surullisempaa moralittomuutta esitti valtion omistama Finnferries joka tilasi maantielautan Puolasta, missä on yritysjohtajen vastuu verorahoista? Yritystuet kaikki pois, ne muutenkin vain vääristävät kilpailuasetelmia, tai sitten ne pitää olla tosi hyvin perusteltuja.

Kiinnostaisi tietää mihin käyttöön esim. VikingLinen saamat tukirahat on tarkoitettu? Onko tukien ehdoissa mainittu, että tuki pitää käyttää uuden aluksen tilaamiseen, vai onko tukirahoitus tarkoitettu työpaikkojen luomiseen ja säilyttämiseen? Jos esimerkiksi jälkimmäinen, niin tukirahat (vaikkakin tehottomiksi todetut) menee edes teoriassa oikeaan paikkaan = työpaikkojen luomiseen ja säilyttämiseen merenkulkualalla.

Ellei tukirahoja ihan erikseen ole määrätty käytettäväksi uuden aluksen hankkimiseen kotimaasta, niin mielestäni valitus on turhaa.

Eikös Gracelle muuten myönnetty erikseen ihan oikeaa "innovaatiotukea"?

Kalevi Lehto

Lainaus käyttäjältä: Jarno Setälä - 24.11.2016, 10:21:32
Kiinnostaisi tietää mihin käyttöön esim. VikingLinen saamat tukirahat on tarkoitettu?

Kuin myös!
Etteivät vain olisi valuneet osinkoina osakkeenomistajille? Käsittääkseni osinkoja Viking olisi kuitenkin jakanut, vaikkei varsinainen liiketaloudellinen tulos sinänsä olisi ollut kovinkaan voitollinen?
Laivamatkailua Suomen Turusta jo vuodesta 1964

Kalevi Lehto

Lainaus käyttäjältä: Jani Pousi - 23.11.2016, 20:29:16
Herätään nykypäivään, elämme kumminkin vuotta 2016 jolloin lähes kaikki kulutustarvikkeet tulee halpamaista. "Suomalaiset" merkit Finnlayson, Karhu, Fiskars ym. valmistuttavat/valmistavat tuotteensa Kiinassa suurimmilta osin, silti me ostamme niitä. Koemme ne laadukkaiksi kotimaisiksi. Nehän vain suunnitellaan Suomessa, niin kuin tämä uusikin alus?

Ei ole mitään väliä missä mikäkin tuote valmistetaan, vain sillä on merkitystä että miten se valmistetaan ja minkälaisia raaka-aineita käytetään.

Tämä menee nyt ehkä hieman OT, mutta todellakin juuri noissa mainitsemissasi tuotemerkeissä laatueron suomalaisen tuotannon ja "kiinanpaskan" välillä havaitsee todella selvästi. Omakohtaisesti muuten viimeksi Fiskarsin brändillä myytyjen täysin kelvottomien keittiövälineiden kohdalla...
Eikä ole oikeastaan mitään syytä olettaa, että kiinalainen laivanrakennus jotenkin poikkeaisi tuosta linjasta...
ja miksi poikkeaisikaan, jos suomalainen ostaja menee aina vain hinta edellä, ostaa mitä tahansa skeidaa, kunhan vain saa sen "HALVALLA!!!" ??
Laivamatkailua Suomen Turusta jo vuodesta 1964

Tauno Hermola

Lainaus käyttäjältä: Tuomas Romu - 23.11.2016, 12:16:41
Turkkarissa on hieman avattu kiinalaisen telakan valintaa:

http://www.ts.fi/uutiset/talous/3004061/Vikingin+toimitusjohtaja+Surullista+kun+ei+voinut+valita+suomalaista+telakkaa

Meyer ei olisi pystynyt rakentamaan Vikingin alusta Turussa, koska telakan tilauskirja on niin täynnä. Yhtiö tarjosi rakennusmahdollisuutta Papenburgin telakalla Saksassa. Viking Line neuvotteli myös Rauman telakan kanssa, mutta hinta oli Hansesin mukaan liian kallis. Myös Helsingin telakka oli neuvotteluissa mukana, mutta telakan tilat eivät riitä uuden aluksen rakentamiseen. Lisäksi venäläisomisteisen telakan on vaikea järjestää takuita.

Sinänsä huvittavaa, ettei Papenburgin telakan, Vikingin vanhan yhteistyökumppanin, hylkäämiselle esitetty ainakaan TS:n uutisen mukaan mitään perusteluja, toisin kuin kaikkien muiden hylättyjen vaihtoehtojen kohdalla ;D

Kari Rantamäki

Lainaus käyttäjältä: Kalevi Lehto - 24.11.2016, 18:51:04
Kuin myös!
Etteivät vain olisi valuneet osinkoina osakkeenomistajille? Käsittääkseni osinkoja Viking olisi kuitenkin jakanut, vaikkei varsinainen liiketaloudellinen tulos sinänsä olisi ollut kovinkaan voitollinen?

Käsittääkseni suurin osa noista tuista on ns miehistötukia eli käytännössä niillä pidetään käytännössä alukset liputettuna Suomeen eikä Ruotsiin. Näiden tukien maksamisessa ei ole varsinaista pakottavaa tarvetta, mutta kun muut valtiot maksavat tai ovat halvempia kustannuksiltaan, niin siinä on vain otettu lusikka kauniisen käteen ja laskettu mahdolliset veromenetykset.

Jos tilinpäätökseen on uskominen niin Vikingillä on kyllä jakokelpoisia varoja:   Viking Line Abp:n tase per 31. joulukuuta 2015 osoittaa, että vapaa oma pääoma on 87 373 356,45 euroa.

Janne Koskinen

#38
Lainaus käyttäjältä: Tauno Hermola - 24.11.2016, 21:05:58
Sinänsä huvittavaa, ettei Papenburgin telakan, Vikingin vanhan yhteistyökumppanin, hylkäämiselle esitetty ainakaan TS:n uutisen mukaan mitään perusteluja, toisin kuin kaikkien muiden hylättyjen vaihtoehtojen kohdalla ;D

Papenburg oli Sallyn/Sliten ei SF-Linen (nyk. Viking Line) käyttämä.

Kiinasta ovat ruotsalaiset onnistuneet saamaan ainakin toimivia tankkilaivoja toisin kuin suomalaiset. Valvontaan onkin VL:n mukaan menossa tavanomaista suurempi porukka. Raumallakaan ei se Vanhan-Rauman torilla kahvia juoden / itseä kehuen suoritettu valvonta (Fennica/Nordica) kovin kummoista lopputulosta saavuttanut.

Kyseessä on kuitenkin telakka jolla on laaja kokemus autolaivoista, joten autokansien yms. suhteen luulisi olevan tuntemusta. Verrattuna risteilylaivoihin on kyse kuitenkin verraten yksinkertaisista aluksista (monikossa jos optio toteutuu) vaikka esim. Flettner roottorit lienenvät telakalle uusi kokemus (alihankkijaltahan se osakokonaisuus tulee.) LNG-tankkereita on Kiinassa rakennettu jo muutamia, mutta ilmeisesti VL:n alus on kyseisen telakan ensimmäinen LNG-alus? Teknisesti en näe siinä kovinkaan suurta haastetta telakalle?

Kannattaa muistaa että lopullinen/sitova tilaus on allekirjoittamatta vaikka tilaus lähes varma onkin.

Epäilisin VL:n kilpailuttavan Eurooppalaiset telakat vielä kerran ennen option toteutumista?
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Kalle Id

Lainaus käyttäjältä: Janne Koskinen - 24.11.2016, 21:39:48
Kiinasta ovat ruotsalaiset onnistuneet saamaan ainakin toimivia tankkilaivoja toisin kuin suomalaiset
Sekä autolauttoja, Destination Gotlandin nykyiset Visby ja Gotland ovat olleet ilmeisesti ihan toimivia pelejä - myös päätellen siitä, että varustamolle on samalla telakalla rakenteilla kaksi laivaa lisää.

Arto Papunen

Itseä ihmetyttää että laivatilauksesta ei ole ilmoitettu Vikingin ruotsin facebook-sivustolla ollenkaan laiva kuitenkin liikennöi Ruotsiinkin.

Tuolla ulkonäöllä ja 2800 matkustajamäärällä luulisi että korvaisi sekä Cinderellan että Amorellan. Luulisin olevan markkinoinnin kannalta hankalaa jos Tukholman illassa on paremmalla aikataululla oleva vanha paatti ja huonommalla kuitenkin upouusi, jonne varmaan kuitenkin myös halutaan asiakkaita.

Minä jossittelen ja epäilen että Cinderella siirretään Gabriellan pariksi ja autokansi remontoidaan alkuperäiseksi sekä Mariella myyntiin. Amorella Helsingin ja Tallinnan välille XPRS:n pariksi ja se voidaan korvata Gracella sitten jos tämän kiinalaisen optio tulee Gracen tilalle.

Tauno Hermola

Lainaus käyttäjältä: Arto Papunen - 25.11.2016, 15:23:04
Itseä ihmetyttää että laivatilauksesta ei ole ilmoitettu Vikingin ruotsin facebook-sivustolla ollenkaan laiva kuitenkin liikennöi Ruotsiinkin.

Ainakin minun logiikalla ajateltuna laivatilauksesta on ilmoitettu Vikingin ruotsin facebook-sivustolla:

https://www.facebook.com/vikinglinesverige/app/173890285978197/?ref=page_internal

Linkki lehdistötiedotteeseen tosin taitaa viedä ulos facebookista.

Arto Papunen

No onhan se tuolla mutkan takana mutta olisi kuvitellut että vastaavasti ilmoitellaan kuten Suomen (+Vironkin) puolen facebookissa

Kalle Id

Lainaus käyttäjältä: Arto Papunen - 25.11.2016, 15:23:04
Minä jossittelen ja epäilen että Cinderella siirretään Gabriellan pariksi ja autokansi remontoidaan alkuperäiseksi sekä Mariella myyntiin. Amorella Helsingin ja Tallinnan välille XPRS:n pariksi ja se voidaan korvata Gracella sitten jos tämän kiinalaisen optio tulee Gracen tilalle.
Jos sallitaan vielä pidemmälle menevä jossittelu niin Viking voisi käyttäessään toisen kiinattaren option ajaa Turun-linjaa kahdella identtisellä sisarella, jolloin Helsinki-Tukholma -linjan voisivat ottaa hoitaaksen Cinderella ja Grace. Siinä olisi jo ihan kelvokas kaksikko kilpailemaan Serenaden ja Symphonyn kanssa.

Tauno Hermola

Lainaus käyttäjältä: Kalle Id - 25.11.2016, 20:27:16
Jos sallitaan vielä pidemmälle menevä jossittelu niin Viking voisi käyttäessään toisen kiinattaren option ajaa Turun-linjaa kahdella identtisellä sisarella, jolloin Helsinki-Tukholma -linjan voisivat ottaa hoitaaksen Cinderella ja Grace. Siinä olisi jo ihan kelvokas kaksikko kilpailemaan Serenaden ja Symphonyn kanssa.

Ei tuo nyt kovin pitkälle menevääkään ole: Ensimmäisen kiinattaren on kerrottu tulevan Turun linjalle. Gracella on tunnnetut ongelmansa rantojen eroosion kanssa, joten toisen laivan option toteutuessa Gracen siirtäminen Helsinki-Tukholma -linjalle olisi luonnollista. Jos Cinderella jää yli, se sopisi ehkä paremmin ikätoverinsa Europan pariksi lillumaan Helsingin ja Tallinnan välille ;D. Ei jää muuta jossiteltavaa, kuin se, onko Gracen korvaama laiva Gabriella vai Mariella ja mikä korvattavan laivan kohtalo on :D. Jollain aikataululla tietysti jäljelle jääväkin pitää korvata uudella.