Kirjoittaja Aihe: AIS paikannus  (Luettu 3302 kertaa)

  • Maakrapu
  • Viestejä: 1
AIS paikannus
« : 02.03.2021, 21:41:41 »
Miten on onko tuo AIS paikannuslaite pakollinen kaikissa aluksissa tai pidettävä käytössä kokoajan sillä jos tuota esim. MarineTraficin sivulta katselee live aikaista laivojen sijainteja ympäri maapalloa niin erittäin paljon on tunnistamattomia aluksia liikkeellä joten onko ns. yhteishäiriöitä tiedonkulussa tai ei vaan ole laite käytössä sillä hetkellä aluksilla ?

Jollain aluksilla paikannustiedot näkyy ja jollain ei vaikka ollaan samoilla alueilla suurinpiirtein.

Tuomas Romu

  • Luotsi
  • *****
  • Viestejä: 1960
Vs: AIS paikannus
« Vastaus #1 : 02.03.2021, 21:57:09 »
MarineTraffic ja muut AIS-seurantasivustot näyttävät ilmaiseksi vain niiden alusten tiedot, joiden seurantasignaali on vastaanotettu maa-asemien kautta. Signaalit poimitaan myös satelliiteilla, mutta nämä tiedot näkyvät tavallisesti vain palvelusta maksaville. ShipView näyttää kuitenkin ilmaiseksi myös avomerellä olevien laivojen nimet (mutta toisaalta ei sitten paljon muuta):

https://shipview.herokuapp.com/

Näin foorumin ylläpidon edustajana muuten toivoisin, että kävisit lisäämässä nimesi käyttäjätietoihisi.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Timo Heikkinen

  • Pursimies
  • **
  • Viestejä: 201
Vs: AIS paikannus
« Vastaus #2 : 04.03.2021, 19:26:56 »
Marinetrafficin data monen muun tapaan esimerkiksi rannikollamme on peräisin radioamatöörien verkkojen kautta. Kaveri mm täällä Porin seudulla välittää Ais dataa Marintrafficille. Puuhasta ei makseta euroakaan. Ais lähetin on pakollinen kun alus on tietyn kokoinen(ei muista nyt tonneja).

Seppo Honkanen

  • Pursimies
  • **
  • Viestejä: 215
Vs: AIS paikannus
« Vastaus #3 : 05.03.2021, 09:44:20 »
Olenko tosiaan jo näin vanha??  :o
Olen nimittäin kirjoittanut syyskuussa 1998 uutisen (KySa), josta tässä ovat otsikot ja pikkulainaus:
---
AIS on merenkulun
tekniikan uusin tulokas

Ruotsi ja Suomi ovat alusten automaattisen tunnistusjärjestelmän kehittäjinä pisimmällä.

"Ruotsin ajama AIS-standardi pyritään saamaan kansainvälisessä merenkulkujärjestössä IMOssa yleiseksi standardiksi.
Tavoitteena on saada järjestelmä pakolliseksi kaikkiin matkustaja-aluksiin ja yli 300 tonnin rahtialuksiin vuonna 2002. Asia ratkennee ensi vuonna IMOssa. (siis 2003)
Merenkulkulaitos ja Valtion teknillinen tutkimuskeskus VTT ovat saaneet valmiiksi AIS:n käyttökokeet ja järjestelmä voidaan ottaa käyttöön Suomessa.
Systeemiä on kehitetty ja testattu Poseidon-nimisessä EU-hankkeessa vuodesta 1996. Käytännön työn on tehnyt VTT Merenkulkulaitoksen toimeksiannosta.
...
AIS-järjestelmiä on jo myynnissä. Yksi alukseen asennettava laite maksaa tällä hetkellä noin 50 000 markkaa, mutta hinnat putoavat aikanaan.
... Merenkulkulaitoksen ja VTT:n vetämän EU-rahoitteisen Poseidon-projektin Suomen hankkeessa järjestelmää on testattu useilla aluksilla. Niitä ovat Merenkulkulaitoksen yhteysalus Aspö ja Ursus, Suomenlinnan lautta, Silja Serenade ja Viking Linen Mariella.
Testauksissa ovat olleet tiiviisti mukana Helsingin ja Pärnäisten VTS-asemat.

... Ruotsin ja Suomen lisäksi Saksa on kolmantena tulossa vahvasti mukaan AIS-systeemiin.
Idea on itse asiassa vanha ja ruotsalainen keksintö. Sitä yritettiin kehitellä jo 1980-luvun alussa Suomessakin, mutta aika ja tekniikka eivät olleet silloin kyllin kypsiä. Tällä hetkellä Ruotsi ja Suomi ovat kehittelytyössä suunnilleen yhtä pitkällä, joskin Ruotsissa on ollut käytössä enemmän rahaa jo noin 40 tukiaseman rakentamiseen.
AIS:ää pidetään yhtenä suurimmista muutoksista merenkulussa GPS-satelliittinavigointisysteemin jälkeen.
MKL arvioi, ettei ehkä vielä edes ymmärretä miten paljon AIS muuttaa työskentelytapoja mm. komentosiltapäällystöltä. Kaikesta huolimatta perinteinen navigointi on edelleen hallittava.
-----------
Niinpä niin. Toteutuivatkohan nuo alustyypit ja vuodet? Tuo 50 000 mk (1998) on nykyrahana (2020) noin 11 500 euroa.
Sallittaneen (ohi aiheen, sorry) vanhuudesta ja sen havaitsemisesta haminalaispakinoitsijan teksti:
Muuan pikkuäijä, jolle hän aikoinaan posteljoonina kantoi kotiin Aku Ankkaa, oli itsenäisyypäivänä ylennetty kenraalimajuriksi. (Ankkuri 9.12.2020)



Ari Leskinen

  • Perämies
  • ***
  • Viestejä: 343
  • Vain olennainen on tärkeää !
Vs: AIS paikannus
« Vastaus #4 : 05.03.2021, 20:27:38 »
Marinetrafficin data monen muun tapaan esimerkiksi rannikollamme on peräisin radioamatöörien verkkojen kautta. Kaveri mm täällä Porin seudulla välittää Ais dataa Marintrafficille. Puuhasta ei makseta euroakaan. Ais lähetin on pakollinen kun alus on tietyn kokoinen(ei muista nyt tonneja).
Ei tohon hommaan radioamatöörejä tarvita. Kuka tahansa voi perustaa tukiaseman. Tarvitaan AIS vastaanotin, jatkuvasti verkossa oleva tietokone ja sopiva ohjelma jonka saa verkosta ilmaiseksi mm. Marinetraficista. Laitehankintojen jälkeen kustannuksia kertyy ainoastaan tietokoneen käyttämästä sähköstä. Vastineeksi saa lisäpalveluja Marinetraffic ohjelmaan kuten vaikka karttapohjaksi merikortin.
Merellä vietetty aika ei lyhennä elämää !!

Laita samaan paikkan takaisin !!

Seppo Honkanen

  • Pursimies
  • **
  • Viestejä: 215
Vs: AIS paikannus
« Vastaus #5 : 09.03.2021, 08:32:33 »
Radioamatöörien(kin) alustoilta näyttää vanha tuttumme APRS yhä pelittävän. APRS löytyy entiseen tapaan Google Mapin kera:
https://aprs.fi

https://www.maritimeforum.fi/index.php?topic=7457.90
http://www.aprs.org/