Ajoneuvojen lastaus / purkaminen Siljalla ja Tallinkilla

Aloittaja Petteri Lyysaari, 06.04.2023, 22:35:57

« edellinen - seuraava »

Petteri Lyysaari

Onko Siljan / Tallinkin laivoissa missään tuota ajoneuvojen sivusta purkamisen / lastaamisen mahdollisuutta,ja jos on, käytetäänkö ? Eräänkin kerran näissä matkustaneena en ole koskaan nähnyt, mutta eihän sitä aina kaikkea ole näkemässä...

Petri Nummijoki

Lainaus käyttäjältä: Petteri Lyysaari - 06.04.2023, 22:35:57 Onko Siljan / Tallinkin laivoissa missään tuota ajoneuvojen sivusta purkamisen / lastaamisen mahdollisuutta,ja jos on, käytetäänkö ? Eräänkin kerran näissä matkustaneena en ole koskaan nähnyt, mutta eihän sitä aina kaikkea ole näkemässä...

Jos entisetkin otetaan mukaan laskuihin niin Svean ja Wellamon 4 kannella sijainnut autohalli lastattiin kyljen puolelta. Viimeiset Skeppsbronin linjalaivat 1960-luvulta ovat tietysti oma lukunsa.

Tallinkin alkuaikojen laivoissa oli useampiakin Vikingin entisiä, joissa ainakin alun perin oli tämä mahdollisuus olemassa.

Sauli Nurmi

Lainaus käyttäjältä: Petri Nummijoki - 07.04.2023, 15:16:55 Tallinkin alkuaikojen laivoissa oli useampiakin Vikingin entisiä, joissa ainakin alun perin oli tämä mahdollisuus olemassa.

Ei nyt ihan noin.

Esimerkiksi Viking Songilla/Regina Balticalla ei tuota mahdollisuutta ollut alunperin, mutta Vikingin ja Tallinkin välinen omistaja remppasi luukun kylkeen, jonka ilmaantumisen näkee hyvin näistä Wikipedia/Wikimedia kuvista:




Petri Nummijoki

Lainaus käyttäjältä: Sauli Nurmi - 07.04.2023, 19:07:05 Ei nyt ihan noin.

Esimerkiksi Viking Songilla/Regina Balticalla ei tuota mahdollisuutta ollut alunperin, mutta Vikingin ja Tallinkin välinen omistaja remppasi luukun kylkeen, jonka ilmaantumisen näkee hyvin näistä Wikipedia/Wikimedia kuvista:

En ajatellut väittäväni, että joka ikisessä Vikingillä olleessa lautassa olisi tuo mahdollisuus ollut mutta ehkä tämmöisenkin tulkinnan saattoi tehdä. Aurella, Turella ja Diana II oli kuitenkin varustettu Vikingin aikaan sivuportilla ja olihan sellainen Isabellallakin alun perin, vaikka sitä ei voi pitää Tallinkin alkuaikojen aluksena.

Ilves Valta

Lähtökohtaisesti sivuportti on – noita puhuttuja 60-luvun höyrylaivoja ja vastaavia muita poikkeusvirityksiä lukuunottamatta – laivoissa ylemmän autokannen lastaamista varten. Ja sellaista taas ei Siljan laivoissa lähtökohtaisesti ole ollut kovinkaan monessa. Ainoat itselleni nopeasti mieleen tulevat joissa sellainen ylimalkaan on ollut olivat Svea/Silja Karneval ja Wellamo/Silja Festival. Tallinkilla taas ei yhdessäkään uudisrakennuksessa ole ollut sivuportteja; Helsinki–Tallinna-reitin Shuttle-laivoissa on kaikissa kyllä ollut ylempi autokansi tai useampi, mutta ne on lastattu joko sisäisillä rampeilla tai perään/keulaan tulevalla rampilla. Yhdessäkään Tallinkin risteilylautta-uudisrakenteessa tällaista taas ei ole ollut.

Viikkari on ollut innokkaampi sivuportillisia ylempiä autokansia tekemään, erityisesti Turun- ja Naantalin-linjojen laivoihin (sekä tietenkin XPRS:ään).