Merenkulku > Laivakuvaaminen

Georg Otsia saattelemaan?

<< < (2/2)

Mikko Pätäri:
Tuosta jasun viestistä johtui mieleeni, että kuinkahan paljon Otsin tekniikkaa on muuteltu vuosien varrella? Tehtiinkö siinä vuoden 1993 remontissa myös muita suuria muutoksia kuin autokansi? Ainakin komentosiltaa on näemmä laitettu koko tavalla uusiksi, siitä hesarin kuvasta päätellen, ohjauspulpetti on täysin länsimaista, ja suhteellisen modernia tavaraa. Mulla on yksi kuva neuvoistoajoilta, ja ero on melkoinen...vingat olivat tuolloin myöskin osittain avoimet.

Miran Hamidulla:
Ainakaan Georg Otsin ilmastointitekniikkaa ei oo paranneltu neukkuajoilta, kun siellä saa (sai) nauttia viemärin-, bensan- tai tupakankatkusta riippuen siitä missä päin laivaa liikkui. Muistaakseni toi Georg Otsin "neuvostoympäristötekniikka" hakkasi muutama vuosi sitten Eestin Linjojen Alandian vastaavan tekniikan Ekoistin vertailussa, vaikka Alandia olikin rakennettu Länsi-Saksassa, joten ei se länsitekniikkakaan aina niin loistavaa ole.

Eerik Laine:
Eipä Ots ainakaan tuossa Ekoistissa Alandiaa ainakaan päästöissä hakannut. Ohjeman mukaan Alandia oli asiassa meripeninkulmia Otsia edellä. Alndia hakkasi Jorin myös satama-ajan päästöissä. Jätevesien puhdistuksessa Ots sai taas pointsit itselleen. Konepäällikön mukaan harmaa ja mustavesi laskettaisiin mereen puhdistuksen jälkeen. Ja tyypin mukaan vesi olisi silloin niin puhdasta että sitä voisi juoda. Jotenkin hämäräksi vakuuttelun teki kun konepäällikkö esitteli innoissaan asiayhteydessä n. 10 litran muovikanisteria, mistä lähti pari hämärää johtoa jonnekin. Oman päättelyni mukaan ainakaan pelkästään tuo tuskin olisi koko puhdistusta tehnyt. Ehkäpä se kanisteri oli sitten vain ossa koko puhdistusvehjettä mutta... Ohjelmassa ei tosin sanottu suoraan oliko tuo se kyseinen vekotin puhdistuslaite... Ots saikin pisteen tosin sillä perusteella että sieltä löytyi edes yritystä asian suhteen. Toisen pisteensä Ots sai lääkäripalveluista joita Alandialta ei löytynyt ollenkaan. Ots olikin muuten kuulemma kovin suosittu laiva sairaiden siirtämiseen Suomenlahden yli siellä olleiden kuuden sairasvuodepaikan johdosta. Koko vertailun tulos oli yhteenvetona sanoen pistein kaksi kaksi tasapeli.

Mikko Pätäri:
Jäi pikkuisen kaivelemaan tuo lähtöajasta saamani virheellinen info, ja Sataman nettisivuilta löytyikin:
"Ots poistuu. Viimeinen lähtö Helsingistä 24.12.00. klo 08.30"

Eipä tälle enää  mitään voi, mutta vastaisuudessa lienee syytä tarkistaa aikataulut vähintään sekä netistä, että puhelintiedotteesta....

Timo Selkälä:
Hei!
Muistaakseni Georg Otsin muutostyöt esitellään Designs 93-osassa. Suurimmat muutokset oli terästyöt, sillä paljon terästä korvattiin kun kaksi kantta avattiin autoille. Muutostöiden jälkeen se muistutti enemmän sarjaan uudempia, Mikhail Sholokov-sarja laivoja. Lisäksi se sai lisäyksen peräosan kansirakenteisiin, jonne sijoitettiin pikaruokapaikka, tax-free ja ylemmälle kannelle tanssiravintola.

Aika isot erot, kun vertailee 1982 esitteen ja muutostöiden jälkeisten rakennepiirustusten välillä.

Timo

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[*] Edellinen sivu

Siirry pois tekstitilasta