Merenkulku > Matkustaja-autolautat

Ex-Bore I:n uudet seikkailut

<< < (2/13) > >>

Miran Hamidulla:
Baltic Kristinan päivät matkustajalaivana lienevät luetut, mutta romuttamon sijasta sitä saattavat kutsua tehtävät hotellialuksena tai koululaivana... :thumb:

"Baltic Kristina" could become hotel or training vessel
SSG-TALLINN. The Port of Riga hasn't sold the ferry "Baltic Kristina"
and Leonid Loginovs, head of the port, says to the news agency BNS that
"Baltic Kristina" (built 1973) never will return to a liner service.
Although there were potential buyers, no sale deal came through. One
prospective buyer wanted the vessel for free, and another placed a bid
too low. To prepare "Baltic Kristina" for a new ferry service,
investments of EUR one million is needed, and this is considered to be
too much. According to the board of the port, the only options are to
either convert the ferry to a floating hotel or to hand over the vessel
to the Latvian Maritime Academy as a training vessel.
Published: 13.07.06

Vesa Vepsäläinen:

--- Lainaus käyttäjältä: Miran Hamidulla - 14.07.2006, 21:53:29 ---Baltic Kristinan päivät matkustajalaivana lienevät luetut, mutta romuttamon sijasta sitä saattavat kutsua tehtävät hotellialuksena tai koululaivana...
--- Lainaus päättyy ---

Aika harvoin nuo hotellilaivahankkeet ovat toteutuneet. Karu tosiasia lienee, että harva yöpyjä on valmis maksamaan tarpeeksi nukkumisesta parhaimmat päivänsä nähneessä hytissä. Laivoja myöskään harvemmin on suunniteltu kiinteää operointia varten, joten mm. vesi-, energia- ja viemäritoimintoihin tulisi suunnitella sopivia (kustannusystävällisiä ;)) ratkaisuja.

Kohtalo koululaivana kuulostaa huomattavasti realistisemmalta, mutta toisaalta voidaan miettiä miten hyvin matkustajalaivaksi suunniteltu alus palvelisi koulualuksena...?

Miran Hamidulla:

--- Lainaus käyttäjältä: Vesa Vepsäläinen - 18.07.2006, 23:50:53 ---Aika harvoin nuo hotellilaivahankkeet ovat toteutuneet. Karu tosiasia lienee, että harva yöpyjä on valmis maksamaan tarpeeksi nukkumisesta parhaimmat päivänsä nähneessä hytissä. Laivoja myöskään harvemmin on suunniteltu kiinteää operointia varten, joten mm. vesi-, energia- ja viemäritoimintoihin tulisi suunnitella sopivia (kustannusystävällisiä ;)) ratkaisuja.
--- Lainaus päättyy ---
Hotellilaiva lienee kuitenkin aika suhteellinen käsite. Tuskinpa tuon idean lähtökohtana on mikään viiden tähden hotelli, vaan enemmänkin hostelit ja muut vaatimattomemmat majoituspalvelut


--- Lainaus käyttäjältä: Vesa Vepsäläinen - 18.07.2006, 23:50:53 ---Kohtalo koululaivana kuulostaa huomattavasti realistisemmalta, mutta toisaalta voidaan miettiä miten hyvin matkustajalaivaksi suunniteltu alus palvelisi koulualuksena...?
--- Lainaus päättyy ---
Monet koululaivat ovat aiemmin palvelleet täysin muissa tehtävissä. Joukossa myös entisiä matkustaja-aluksia.

Vesa Vepsäläinen:

--- Lainaus käyttäjältä: Miran Hamidulla - 19.07.2006, 00:47:52 ---
Hotellilaiva lienee kuitenkin aika suhteellinen käsite. Tuskinpa tuon idean lähtökohtana on mikään viiden tähden hotelli, vaan enemmänkin hostelit ja muut vaatimattomemmat majoituspalvelut

--- Lainaus päättyy ---

Ennemmin ehkä jonkinlaisena tilapäisenä majoituspaikkana tarpeen mukaan...miten keikkoja tippuukin. On vaikea uskoa, että laivasta tulisi jonkinlainen kiinteästi samassa satamassa makaava majoituslaitos. Kaikkihan on tietenkin mahdollista.


--- Lainaus käyttäjältä: Miran Hamidulla - 19.07.2006, 00:47:52 ---
--- Lainaus käyttäjältä: Vesa Vepsäläinen - 18.07.2006, 23:50:53 ---Kohtalo koululaivana kuulostaa huomattavasti realistisemmalta, mutta toisaalta voidaan miettiä miten hyvin matkustajalaivaksi suunniteltu alus palvelisi koulualuksena...?
--- Lainaus päättyy ---
Monet koululaivat ovat aiemmin palvelleet täysin muissa tehtävissä. Joukossa myös entisiä matkustaja-aluksia.

--- Lainaus päättyy ---

Tiedetään. Kustannustehokkuus on laivoissakin päivän sana, joten riippuu millaiseksi koulualukseksi kyseistä laivaa mahdollisesti suunnitellaan. Jos laivalla on suuret operointikulut suhteessa saatavaan hyötyyn niin leikkuri voi osua kohdalle.

Jäädään odottelemaan.  :)

Quote korjattu

Mikko-Oskari Koski:
Varmaan jokin tällainen malli saattaisi olla ho(s)tellilaiva-ajatuksen takana:
http://www.ms-georg-buechner.m-vp.de/
http://www.faktaomfartyg.se/georg_buchner_1951_b_2.htm

Toivottavasti toteutuu. Majatalolaivoissa on sellainenkin hyvä puoli, mitä kiinteissä rakenteissa ei: Jos ei yhdessä paikassa osoittaudukaan menestykseksi, voidaan siirtää muualle... 8)

Koululaiva-ajatuskaan ei ole yhtään huono. Tietääkö joku jotain olennaista Latvian nykyisestä merenkulun koulutuksesta tai siinä käytetystä tonnistosta?

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

[*] Edellinen sivu

Siirry pois tekstitilasta