Merenkulku > Matkustaja-autolautat

Ex-Bore I:n uudet seikkailut

<< < (13/13)

Juhani Mehto:
Rigel I lähti syyskuun alussa Kreikasta kohti Alangin romurantaa Roger-nimisenä ja Komoreiden lipulla.

Mika Honkonen:
Näyttää matkalla ais kadonneen. Viimeisin tieto 24.9. Omanin eteläpuolelta.

Alangin edustalla on myös toinen suomalaisille tuttu alus. Liekö menossa rannalle? Nimittäin BLUEFORT

Sven Liljeström:
Kommenttina vain, että aika kauanhan alus kuitenkin palveli omistajiaan.
Saman aikakauden Aallotar koki saman kohtalon lähes 20 sitten.
Voisikohan tästä alukset aikanaan rakentaneista telakoista tehdä mitään
johtopäätöksiä?!
Turussa rakennettu alus lienee ainakin luovutushetkellä ollut kalliimpi.
Ehkä joku tietää.
 

Petri Nummijoki:

--- Lainaus käyttäjältä:  Sven Liljeström - 17.01.2022, 10:36:48 ---Voisikohan tästä alukset aikanaan rakentaneista telakoista tehdä mitään
johtopäätöksiä?!

--- Lainaus päättyy ---

Telakkaa enemmän asiaan vaikuttanee, että Bore I oli monikäyttöisempi, kun siinä oli paljon tilavampi autokansi ja myös enemmän matkustajapaikkoja. Ainoastaan hyttitilojen osalta Aallotar ja Svea Regina olivat kilpailukykyisiä. Syy varmaan oli siinä, että Aallotar ja Svea Regina räätälöitiin Helsingin linjan tarpeisiin ja olivatkin siinä epäilemättä edistysaskel verrattuna Ilmattareen ja varsinkin Olympialaivoihin. Mutta käytännössä Aallotar ja Svea Regina jäivät Helsingin linjalla heti liian pieniksi. Suurempien ja korkeatasoisempien aluksien tullessa 1975 ei Aallottarelle ja Svea Reginalle tahtonut löytyä Siljan liikenteestä enää tarkoituksenmukaista käyttöä eikä ilmeisesti oikein hyvin muualtakaan maailmasta.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[*] Edellinen sivu

Siirry pois tekstitilasta