Ålandstrafiken

Aloittaja Miran Hamidulla, 20.12.2000, 19:53:52

« edellinen - seuraava »

Miran Hamidulla

#30
Jaahas. Lehdistö taas vauhdissa. ;D Luulis että ne vois vähän ees ottaa asioista selvää. Sillä Suomen paras saaristolautta m/s Gudingen ei tosiaankaan oo mikään kurja lossi jossain korvessa vaan matkustaja-autolautta. >:(

******

Sinänsä hatun noston arvoinen suoritus, että ÅT viittii kuljettaa vaan 4 ihmistä(ilmeisesti massiivisen tukimarkkapaketin voimin). Vielä koomisempi esimerkki tästä asiasta on Asterholman ja Lappon välinen reitti, joka hoitaa lähes ympärivuorokautisesti liikennettä saareen, jossa asuu 15 ihmistä(useimmat yli 80 vuotiaita) ja 6:n mökin mökkikylän asukkeja. Tuo lautta kulkee hyvin monesti ihan tyhjillään tai kyydissään vain yksi matkustaja jopa kesäisin jolloin "Valkohaahka" Gudingen on ääriään myöten täynnä. Myöskin tuo Husö-välissä olevat pikkusaaret-Sottunga reitin vesibussi näyttää tekevän usein melko turhaa työtä. Sillä en nähnyt viikon mittasena aikana kenenkään olevan sen kyydissä kun se ohitti Husön mökkikylän. Noilla 20 matkustajan rajoituksilla, joita eteläisellä reitillä on kesäkauden ulkopuolella vaarallisten aineiden kuljetusvuoroilla, kun Ejdern ei oo ajamassa erillisiä vaarallisten aineiden kuljetus vuoroja, ei taida olla paljoon merkitystä, jos kyytiin on "änkeämässä" vaan 4 matkustajaa. :)
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Mikko-Oskari Koski

#31
Epäilen, että se oli painovirhe (nolla unohtunut perästä). G.oli matkalla Korppooseen, jonne luulisi olevan aina isompi poka...

Pari vuotta sitten jossain yhteydessä oli tehty laskelmia joko Knipanin tai Ejdernin matkustajatiloihin (ehkä joskus) tehtävistä laajennuksista. Samoihin aikoihin oli maakuntahallituksessa laskeskeltu myös uuden Föglö-linjan lautan rakennuttamisesta (se olisi kaiketi Alfågeln/Viggen-tyyppiä).
Nyt ei näistä hankkeista ole vähään aikaan niistä mitään kuulunut. E.-ja K-lautatkin ajavat entiseen tapaan ja Föglön lisälauttana on Husellin Lotta II, joka ilmeisimmin kuuluu samalle "paperivarustamolle" kuin Frida II ja Spovenkin?
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Miran Hamidulla

Lotta II:n omistajaksi on merkitty Bror Husell ja näiden kahden muun omistajaksi Ansgard Ab joka toimii samoissa tiloissa kuin Bror Husell Chartering Ab. Kaiken kaikkiaan nuo alukset ovat ihan hauskoja matkustuskokemuksia ja huomattavasti mielyttävimpiä kuin esimerkiksi Grisslan. Matkustaessani tällä viikolla Grisslanilla huomasin yllättäen, että aluksen seinällä olevassa katsastustodistuksessa(tms...) aluksen omistajaksi oli merkitty Kumlinge Skärgårdstrafik eikä Ålands Landskapstylerse. Liekö kyseessä joku keinottelu aluetukien saamiseksi vai mikä?

ps. Ålandstrafikenin edellinen Viggen on yhä olemassa ja vanhalla reitillään Simskälaan, mutta uudelleen rakennettu vaijerilossiksi.
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Miran Hamidulla

Mainittakoon vielä että Föglön museolta tai Enighetenistä degerbyssä kannattaa ostaa Föglön kotiseutuyhdistyksen julkaisu Föglön liikenneyhteyksien historiasta jossa on paljon Ålandstrafikenin historiaa Föglön alueella.
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Jaakko Ahti

Torstain 25.7 Ålandstidningen kertoo, Alfågeln on parisenviikkoa poissa liikenteestä sen saatua pohjakosketuksen Enklingessä viime viikon pe.
Jaakko Ahti

Miran Hamidulla

#35
Mainittiinko uutisessa aluksen korvaajaa liikenneseisokin ajaksi? Luultavastikin tämä tehtävä on langennut Ejdernille joka on yleensäkin tuurannut muita ÅT:n aluksia näiden telakointien aikana. Kaiken kaikkiaan olen hiukan vahingoniloinen siitä, että alus joutui ongelmiin juuri Enklingessä, koska allekirjoittaneelta meni kyseisen aluksen kuvaaminen päin mäntyä juuri Enklingessä muutama viikko sitten, kun alus päätti rantautua laituriin niin omituisessa kulmassa. ;D
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Kenny Leong

Matkasin 29.7 Alfågelnilla Kumlingeen ja 2.8 tulin takaisin joten eipä ollut alus poissa liikenteestä. Hyvin tuntui purkki toimivan mitä nyt oli 10min myöhässä...

Eerik Laine

Ålfågelnin pohjakosketuksen 19.7. on nyt selvinnyt ylinopeus. Sen sijaan että båtski olisi ajanut suositeltua kahdeksaa solmua porhalsi Ålfågeln 10,8 solmua. Näin Ålandstidning tänään  ::)

Mikko-Oskari Koski

#38
Ilmeisestikään Alfågelnin taannoinen karilleajo ei ollut mitenkään hirveän voimakas, koska alus näyttää liikennöivän normaalisti. Virallisen tiedotteen mukaan se on menossa telakkaan 27.10.-3.11. väliseksi ajaksi, jolloin Viggen jälleen tulee tuuraamaan Vårdön ja Brändön välille ja Ejdern Kustaviin. Viggenin telakointi ajoittuu samaan yhteyteen, se on 3.-9.11.
Muut ÅT:n lautat telakoidaan seuraavasti (korvaava alus on kaikissa tapauksissa Ejdern):
Gudingen 15.-28.9., Knipan 29.9.-19.10. ja Skiftet 20.-26.10. Grisslania ei syksyn aikana telakoida tai siitä ilmoitetaan myöhemmin.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Eerik Laine

Föglö-linjalle tullaan tilamaan uusi laiva joka tulee liikenteeseen 2003-2004 välillä. Tiistaina julkaistiin minkänäköinen uusi 62 henkilöauton ja 300 matkustajan kapasiteetin omaava laiva tulee olemaan.  Uuden laivan lasketaan maksavan noin 10 miljoona euroa.

Asiasta kertoo Ålands Radio

Kenny Leong

Missä sitten julkaistiin(ilmeisesti kuva) että minkänäköinen tämä uusi laiva tulee olemaan. Missä lehdessä? Mahtaakohan tämä olla Viggenin ja Alfågelnin sisar?

Miran Hamidulla

#41
Kapasiteetin perusteella alus vaikuttaa hieman Viggeniä ja Alfågelnia suuremmalta, mutta voisi kuvitella, että tämäkin alus on pitkälti samallainen kuin Viggen ja Alfågeln(jotka eivät ole sisaraluksia). Sillä lähes kaikki Ålandstrafikenin viime vuosikymmeninä rakennuttamat alukset ovat hyvin pitkälti samankaltaisia. Mielenkiintoista nähdä millaisia alusten reittien siirtoja uusi alus saa aikaan. Föglön linjaa tällähetkellä ajava Knipan tuskin tulee jäämään reservilautaksi, joten sen voisi kuvitella mennä vanhan Grisslanin korvaajaksi poikittaislinjalle, ja Grisslanin edessä saattaisi olla myyminen, reservilautaksi joutuminen tai siirto Kumlingen tai Asterholman linjoille. Täytyy toivoa, että tämäkin autolauttatilaus menee suomalaisille telakoille. Vaikkapa Uki Workboatille, joka aikoinaan rakensi myös Viggenin. ::)

Tässä vielä pari uutislinkkiä aiheeseen liittyen:
http://www.radiotv.aland.fi/nyhet_detalj.php?id=6059&search=1&datum=1032210000
http://www.radiotv.aland.fi/nyhet_detalj.php?id=6067&search=1&datum=1032296400
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Eerik Laine

Uuden Föglö paatin rakentamista ei nyt sitten voidakaan aloittaa vielä ensi vuonna... Syynä on ettei laivaa saatu mahtumaan tämän taikka ensi vuoden budjettiin. Liikennevastaavan Runar Karlssonin mukaan uusi Föglö-laiva hanke voisi toteutua vasta 2005-2006 vuosina.

Mikko-Oskari Koski

Vaikka Åålandi ei kuulukaan Suomen jäätiedotusten piiriin, niin ei sielläkään avovesissä ajeta. ÅT:n liikenteessä on nyt voimassa seuraavat tilapäismuutokset:
-Enklinge-Kumlinge-reitillä liikennöi 14.4.asti ms.Inimo (!)
-Alfågeln ei aja Brändön ja Kumlingen välisiä "lisävuorojaan" ja myös Viggenin aikataulu on synkronoitu yhdistämään A:n tämänhetkiseen aikatauluun. "Allin" tilapäistaulu on seuraava:

Torsholmasta M,O, F 06.30, Hummelvikissa 08.50  
Ti, To, L 08.00, H-vikissa 10.20  
S 09.00, H-vikissa 11.20
D 15.10 ja 21.00, H-vikissa 17.30 ja 23.20
Hummelvikista M, O, F 04.00, Torsholmassa 06.10  
Ti, To, L 05.30, T-holmassa 07.50  
S 06.30, T-holmassa 08.50  
D 12.00 ja 18.15, T-holmassa 14.25 ja 20.40

-Grisslan ajaa pääsääntöisesti vain aamuvuoron Kumlingesta ja 16.15-lähdön Långnäsistä, kahtena päivänä viikossa kylläkin kaksi edestakaista keikkaa. Bergössä ei poiketa.
-Eteläisellä linjalla ei tällä haavaa ole varsinaisia aikataulumuutoksia, mitä nyt Gudingenin telakoinnin aikana liikenne on sen vuorojen osalta hoidettu Ejdernillä. Toisaalta eteläisen linjan alukset ovat kaikki hyvin jäissäkulkuun soveltuvia, joten niiden selviäminen ei sinänsä ole mitenkään yllättävää.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Ari-Jukka Perkiomaki

Perjantaina 8.2-03 Olin Festivalilla Sto-Lgn-Tku ja näytti olevan melkoisen paljon jäätä Långnäsissä. Siinä sai Festivaalinkin koneet käydä kierroksilla, että perille päästiin, tosin Viikkari oli ollut paikalla jo ennen ja avannut rännin, joten se helpotti paljon.
Långnäsiä/Maarianhaminan väyliä ei taida ahtojäät haitata, sinne ei niitä pääse pahemmin muodostumaan (olenko oikeassa?).
Onko noi Ålandstrafikenin alukset myös jääluokitettu 1A:han? Millään heikkotehoisilla aluksilla ei kyllä siellä liikennöidä, sen verran paljon jäätä siellä kyllä oli!