Tuoreimmat viestit

#1
Muut alukset / Vs: Langh Shipille uusia aluks...
Viimeisin viesti käyttäjältä Juhani Mehto - 12.11.2025, 11:37:14
Lainaus käyttäjältä: Juhani Mehto - 24.09.2025, 07:58:44 Martta on lähtenyt liikkeelle Kiinasta 24.9. aamulla Suomen aikaa kohti Korean Masania.

EDIT: aluksen kaste oli 12.9., kertoo Sjöfartstidningen.

EDIT 2: luovutusmatka päättyi 5.11. Egyptin Alexandriaan Afrikan kiertäen.

Borchardin aikataulun mukaan Martta saisi rahtausnimekseen Rachel Borchard ja aloittaa varustamolla 14.11.
#2
Muut alukset / Vs: Saaristohöyryjen jäljityst...
Viimeisin viesti käyttäjältä Ilari T Uotila - 11.11.2025, 21:49:24
Lainaus käyttäjältä: Mika Peltonen - 04.08.2007, 16:04:17 Rymättylässä kun asun niin jotain tietoa aluksesta löytyy...
Alus on edelleen Rymättylän kirkkolahden pohjukassa ja tällä erää taas pinnalla.
Vesibussi makasi pitkän aikaa puoliksi uponneena kyseisessä rannassa kunnes viime keväänä paikallinen vpk kävi ns. harjoitustyönä pumppaamassa aluksen taas pinnalle. Muistaakseni silloin liikkui huhuja että aluksen nykyisellä omistajalla olisi ilmennyt haluja/suunnitelmia aluksen kunnostamiseksi. No, tähän päivään mennessä ei kuitenkaan mitään ainakaan huomattavaa edistystä ole tapahtunut.
Pitää vähän kaivella arkistoja... kävin juuri keväällä kuvailemassa aluksen nykykuntoa.

Seikkailinpa noitten netin ilmakuvien maailmassa, löysin laivan pusikosta Rymättylän Kirkkolahdesta Google Earthin kuvasta vuodelta 2024. Katselin tätä foorumia niin löysin tämän ketjun, siellä se on edelleen.
#3
Muut alukset / Vs: Alfons Håkans -uutisia
Viimeisin viesti käyttäjältä Pekka Laakso - 08.11.2025, 00:56:30
Zeus of Finland siirtyi sitten perjantaina lyhyen koeajolenkin kautta takaisin omalle paikalleen Turun satamaan. Calypso sen sijaan päätyi ensin vietyään irtokeulan Teijoon telakalle odottamaan tulevaa Hankoon, mistä toki enemmän tulevan jäätalven topicissa. Samalla Calypso vaihtoi - oletettavasti väliaikaisesti - paikkoja Neptunin kanssa, joka siirtyi jälleen Kotkaan.
#4
Muut alukset / Vs: Rederi AB Eckerö ostaa Fjä...
Viimeisin viesti käyttäjältä Juhani Mehto - 06.11.2025, 10:28:13
Uusi Fjärdvägen on nyt luotsilistalla tulossa huomenna Utön kautta Långnäsiin ja siirtyy sieltä Naantaliin.
#5
Muut alukset / Vs: S/S Leppävirta tänään
Viimeisin viesti käyttäjältä Tauno Hermola - 05.11.2025, 20:31:07
Lainaus käyttäjältä: Petteri Lyysaari - 05.11.2025, 18:46:59 Ja nyt näkyy olevan "tavallisessa" huutokaupassa myytävänä. Melkoinen kiertopalkinto...
https://huutokaupat.com/kohde/5865276/s-s-leppavirta-hoyrylaiva
Myyjä on kuitenkin konkurssipesä, realisointi on vaan ilmeisesti edelleen kesken.
#6
Muut alukset / Vs: S/S Leppävirta tänään
Viimeisin viesti käyttäjältä Petteri Lyysaari - 05.11.2025, 18:46:59
Ja nyt näkyy olevan "tavallisessa" huutokaupassa myytävänä. Melkoinen kiertopalkinto...
https://huutokaupat.com/kohde/5865276/s-s-leppavirta-hoyrylaiva
#7
Muu merenkulku / Vs: Jäätalvi 2025-2026
Viimeisin viesti käyttäjältä Pekka Laakso - 05.11.2025, 17:13:23
Muiden koeajoilla olleiden lisäksi Calypso-hinaaja nouti Haminasta Saimaa-irtokeulan ja toi sen Kotkaan. Lieneeköhän normaalin Calypson talvipotkurin vaihdon lisäksi irtokeulallakin telakalle menoa?

EDIT 1: Jep, Teijon telakalle lähti Calypso-Saimaa yhdistelmä.

EDIT 2: Calypso jätti vain Saimaa-keulan Teijoon telakalle ja siirtyi itse Hankoon odottamaan Saimaan telakoinnin valmistumista, ja oletettavasti toimimaan siellä satamahinaajana.

Ruotsissa myös Atle on käynyt perjantaina koeajolla.

EDIT 3: Nynäshamnin Norrvikissä viime päivät oleillut Ale jatkaa matkaansa kohti Luulajaa.
#8
Muu merenkulku / Vs: Jäätalvi 2025-2026
Viimeisin viesti käyttäjältä Pekka Laakso - 04.11.2025, 17:37:36
Otsolla koeajo keskiviikkoillasta alkaen. Lisäksi Kontiolle Pilotonline tarjoaa lähtöennakkoa torstaille.

Ale taasen on pyörinyt Oxelösundin edustalla useampaan otteeseen, ja jatkanut lopulta matkaansa kohti Nynäshamnia.

EDIT: Ale jatkaa koeajojaan Nynäshamnin ja Tukholman saariston välisellä alueella, toisaalla Ruotsissa Frej on lähtenyt tänään Luulajasta koeajolle.
#9
Muut alukset / Vs: Alfons Håkans -uutisia
Viimeisin viesti käyttäjältä Petteri Lyysaari - 04.11.2025, 17:03:20
Nyt Zeus of Finland on päässyt koeajolle ja ilmeisesti ilman öljyvanaa. Kävi pari lenkkiä Airismaan korkeudelle ja nyt Erikvallan kohdilla. Ja ei muuta kuin jäitä odottelemaan ilmeisesti...
#10
Matkustaja-autolautat / Vs: Merenkurkun liikenne (oli:...
Viimeisin viesti käyttäjältä Joonas Vähämäki - 04.11.2025, 10:11:53
Stena Line ostaa Wasa Linen.

https://news.cision.com/se/stena-line/r/stena-line-koper-wasaline,c4261085

Stena Line vahvistaa asemaansa Itämerellä ostamalla NLC Ferry Ab Oy/Wasalinen ja ottamalla siten haltuunsa Uumajan ja Vaasan välisen lauttareitin liikennöinnin.

"Meillä Stena Linella on suuri ilo ja innostus ottaa vastuu Wasalinen ja kahden tärkeän alueen ja kaupungin, Uumajan ja Vaasan välisestä reitistä", sanoo Stena Linen toimitusjohtaja Niclas Mårtensson.

Ainoa olemassa oleva lauttareitti Uumajan ja Vaasan kaupunkien välillä on Uumajan ja Vaasan kaupunkien yhteisomistuksessa 50/50-omisteisen Kvarken Linkin kautta, joka puolestaan omistaa NLC Ferryn ja toimii kauppanimellä Wasaline. Tänään allekirjoitettu sopimus tarkoittaa, että Stena Line ostaa NLC Ferryn ja ottaa haltuunsa Wasalinen toiminnan. Reitillä liikennöivä Aurora Botnia -alus on edelleen kaupungin Kvarken Linkin omistuksessa.

"On strategisesti tärkeää varmistaa, että Vaasan ja Uumajan välinen liikenne jatkuu ja sillä on mahdollisuuksia kasvaa myös tulevaisuudessa. Odotamme innolla työskentelyä ympäristön ja tehokkuuden kehittämiseksi yhdessä Stena Linen kanssa. Wasalinen henkilökunta maissa ja laivalla jatkaa entiseen tapaan erinomaisella palvelulla, joka meillä on tänään. Tämä merkitsee alueelle suurta piristysruisketta suurilla positiivisilla synergioilla", sanoo Wasalinen toimitusjohtaja Peter Ståhlberg.

Intermodaalisuuden
mahdollisuudet Wasaline allekirjoitti heinäkuussa 2025 biokaasusopimuksen Gasumin kanssa ja Fuel EU Maritime pooling -sopimuksen Stena Linen kanssa, mikä merkitsi Uumaja–Vaasa -reitin ensimmäiseksi kansainväliseksi vihreäksi merenkulkukäytäväksi.

Tämän askeleen myötä Stena Line vahvistaa myös asemaansa yhtenä lauttateollisuuden johtavista toimijoista kestävän kehityksen alalla.

"Wasalinen avulla saamme laivan, joka on hyvin varustettu uusimmalla ympäristötekniikalla ja joka pystyy purjehtimaan säännöllisesti CO:lla2-neutraali, vahvistamme myös vaihtoehtoisten polttoaineiden saatavuutta. Lisäksi meillä on vahva intermodaalinen kuljetusratkaisu Göteborgiin ja Trelleborgiin sekä edelleen Euroopan mantereelle", Niclas Mårtensson lisää.

"Olemme yhdessä Vaasan kaupungin kanssa vahvistaneet Merenkurkun yhteyksiä ja osoittaneet, että se on kannattavaa. Tämä on tapahtunut vaikeina aikoina, jolloin infrastruktuuri-, väestönsuojelu- ja valmiuskysymykset ovat nousseet entistä tärkeämmiksi. Meille Uumajassa on tärkeää, että ryhdymme nyt toimiin, jotka vahvistavat resilienssiä ja mahdollisuuksia omassa maailmankolkassamme", sanoo Uumajan kunnan kaupunginhallituksen puheenjohtaja Hans Lindberg.

"Olemme erittäin ylpeitä siitä, kuinka rohkeita olimme Vaasan kaupungissa ja Uumajan kunnassa, kun päätimme, että lauttaa tarvitaan Merenkurkun poikki ja projekti toteutui toimitusjohtaja Peter Ståhlbergin ja koko Wasalinen henkilökunnan ansiosta. Oikea päätös näkyy joka vuosi matkustajamäärien ja rahtimäärien kasvuna. Mutta nyt on aika tuoda mukaan suurempi toimija, jolla on tietoa, tietotaitoa ja resursseja, joita meillä kaupungeissa ei ole. Olemme erittäin iloisia, että olemme löytäneet yhteisen vision Stena Linen kanssa", sanoo Vaasan kaupunginvaltuuston puheenjohtaja Frans Villanen.

Seuraavat vaiheet
Nykyinen yrityskauppa edellyttää Uumajan ja Vaasan kaupunkien kunnanvaltuustojen hyväksyntää, jonka odotetaan tapahtuvan marraskuussa. Kauppa on myös ehdollinen tavanomaisille toteutusehdoille, kuten viranomaishyväksynnöille. Kaupan odotetaan tapahtuvan vuoden 2026 alussa.

Stena Line on yksi Euroopan johtavista lauttayhtiöistä, jonka verkostossa on 20 reittiä ympäri Eurooppaa. Itämerellä Stena Linella on tällä hetkellä lauttareittejä Trelleborgin ja Rostockin välillä; Karlskrona – Gdynia, Ventspils – Travemünde ja Nynäshamn – Liepaja. Uumaja–Vaasan myötä Stena Linella on siis viides lauttalinja Itämerellä. Itämeren alueella Stena Line operoi myös useita satamia.

Tiedotustilaisuus pidetään tiistaina 4. marraskuuta klo 13.00 CET/14.00 Suomen aikaa Styrelsegårdenissa Vaasassa. Osoite: Vaasaesplanadi 10, Vaasa. Mahdollisuus osallistua digitaalisesti on mahdollista tämän linkin kautta: https://kepit.tv/#/c/wasaline/e/UHYMAKAS5S?lang=en

Faktaa Wasaline:
Wasaline on maailman pohjoisin varustamo, joka kuljettaa päivittäin matkustajia ja rahtia Vaasan ja Ruotsin Uumajan välillä. Wasaline on Itämeren ensimmäinen hiilineutraali varustamo. Sen hybridialus Aurora Botnia toimii biokaasulla ja akuilla. Sekä laivalle että Wasalinen palveluille on myönnetty Avainlippu-merkki suomalaisen työn symbolina. Lisätietoja: www.wasaline.com

Lisätietoja:
Johan Live, PR- ja mediasuhdepäällikkö, Stena Line,
puh: 0768-68 11 37
johan.live@stenaline.com

Stena Line on yksi Euroopan johtavista lauttayhtiöistä, jolla on 40 alusta ja 19 reittiä Pohjois-Euroopassa ja Välimerellä, yhteensä 34 700 reittiä vuodessa. Stena Line on tärkeä osa eurooppalaista logistiikkaverkostoa ja kehittää uusia intermodaalisia rahtiratkaisuja yhdistämällä rautatie-, maantie- ja merikuljetuksia. Stena Linella on myös merkittävä rooli Euroopan matkailussa laajan matkustajaliikenteensä ansiosta. Yritys on perheyritys, joka on perustettu vuonna 1962 ja jonka pääkonttori sijaitsee Göteborgissa. Stena Linella on 6 550 työntekijää ja sen liikevaihto on 19,6 miljardia Ruotsin kruunua. Lisätietoja on kohdassa www.stenaline.com