Tuoreimmat viestit

#21
Muu merenkulku / Vs: Jäätalvi 2023-2024
Viimeisin viesti käyttäjältä Pekka Laakso - 31.05.2024, 15:07:50
Vielä Arctian virallinen tiedote tästä jäänmurtokaudesta, nyt kun Otsokin on saapunut takaisin Katajanokalle.

https://www.arctia.fi/uutiset/haastava-jaanmurtokausi-onnistuneesti-paatokseen.html

Kuin myös Sjöfartsverketin yhteenveto päättyneestä jäätalvesta Ruotsissa:

https://sjofartsverket.se/sv/om-sjofartsverket/nyheter-och-press/nyheter/lang-och-intensiv-isbrytningssasong-avslutad/
#22
Matkustaja-autolautat / Vs: Tallinkin laivavuokrauksia
Viimeisin viesti käyttäjältä Veikko Ahola - 31.05.2024, 00:08:42
Lainaus käyttäjältä: Ilves Valta - 17.05.2024, 14:31:10 Tämä on muuten hyvä kysymys! Teoriassa varmasti mahdollista, esimerkiksi Stenahan on muuttanut laivoiltaan matkustajakansia rahtikansiksi... mutta onnistuisiko tämä juuri näiden laivojen tapauksessa? Olen siinä käsityksessä, että henkilöautot (rekoista nyt puhumattakaan) painavat enemmän kuin hytit, joten pitäisi tietää kestääkö laivan rakenne autojen lisäpainon, ja myöskin miten enemmän painoa ylempänä suhtautuisi laivojen vakauteen? Toki molemmat ongelmat ovat ratkaistavia, mutta mitä kalliimpi remontti on sitä vähemmän todennäköisesti se kannattaa toteuttaa...

Kyllähän tuollainen varmaan olisi mahdollista. Karkeasti arvioisin (voin olla väärässä), että yksi hytti ja keskimääräinen henkilöauto painavat suunnilleen yhtä paljon. Molemmat vievät myös suunnilleen yhtä paljon tilaa. Kuitenkin, olettaen että laivoja ei ole suunniteltu helppo konversio mielessä, tulevat esiin myös kysymykset siitä, että mahtuvatko autokaistat sujuvasti pilarilinjojen väleihin ja kuinka paljon hyttien väleissä kulkee teräslaipioita joita sitten joutuisi siirtämään ja mahdollisesti korvaamaan joillain muilla ratkaisuilla.

Vaihtoehtona hyttikannen muuttamiselle voisi myös olla myös henkilöautokannen raivaaminen pääautokannen alle (kuten Corsica Ferries on toteuttanut Mega Reginalla/Mariellalla), ja korvaavien esivalmistelukeittiöiden, muonavarastojen ja myymälävarastojen siirtäminen muualle. Käytännössä tässäkin siis menetetään hyttejä, ja sitten tulee kysymys siitä, kuinka hyttipaikkojen ja julkisten tilojen suhde pidetään sopivana. Millainen Tallinkin pidemmän tähtäimen laivastostrategia mahtaa olla?

Kaikkiaanhan Romantika-sarjalaiset, nyt 20 vuoden molemmin puolin, olisivat varmaan aika hyvässä tilanteessa jonkinlaiselle midlife-päivitykselle. Käyttöikää voi ajatella olevan vielä toiset 20 vuotta jäljellä, jolloin alussarja olisi liikenteessä vielä 2040-luvulle. IMO:n viimeisimmässä kasvihuonekaasustrategiassa tavoitteeksi on asetettu meriliikenteen nettonollapäästöjen saavuttaminen vuoden 2050 tienoilla, ja säädökset seuraavat oletettavasti tavoitetta. Tulisiko kyseeseen esimerkiksi metanolikonversio?

Kun puhe on ollut saman ikäluokan Atlantic Visionista/Superfast IX:stä, niin Stena muuten juuri ilmoitti aikomuksestaan konvertoida Irlanninmerellä liikennöivät sisaralukset metanolikäytölle (Eli Belfast-Cairnryan -linjan Stena Superfast VII:n ja VIII:n). Saisikohan Tallink edullisesti pääsyn samoihin suunnitelmiin?





#23
Risteilijät / MSC ja Meyer Turku neuvottelev...
Viimeisin viesti käyttäjältä Tuomas Romu - 30.05.2024, 23:29:16
Shipping Italy huhuaa, että sveitsiläis-italialainen MSC Cruises olisi neuvottelemassa risteilijätilauksesta Turun telakan kanssa. Lehtitietojen mukaan suunnitteilla olevat alukset saattaisivat olla jopa Royal Caribbeanin Icon-luokkaa suurempia ja aiemmin Italiassa ja Ranskassa laivojaan rakentanut varustamo onkin lähestynyt suomalais-saksalaista telakkaa, koska telakkakapasiteetti alkaa olla myyty lähivuosiksi ja vuoden päästä tilattuja bruttovetoisuudeltaan yli 160000:n laivoja saattaa joutua odottamaan jopa ensi vuosikymmenen puoliväliin.
#24
Muu merenkulku / Vs: Jäätalvi 2023-2024
Viimeisin viesti käyttäjältä Pekka Laakso - 30.05.2024, 18:38:07
Lainaus käyttäjältä: Tuomas Romu - 29.05.2024, 16:58:14 Väyläviraston yhteenveto kuluneesta jäätalvesta:

https://vayla.fi/-/jaanmurtokauden-2023-2024-talvi-oli-keskimaarainen-mutta-kausi-kesti-perati-191-vuorokautta
Tuolta löytyi myös vastaus siihen, miksi Kontio ja Sisu huilasivat jonkun aikaa Kokkolassa ja Raahessa. Lakkoihinhan se siis liittyi:

"Operointipäiviä murtajille kertyi yhteensä 1 142, tosin kaksi murtajaa oli poissa operoinnista yhteensä 22 vuorokautta kevättalven lakkojen vuoksi. Todellinen luku voisi siis olla 1 164. Edellisellä kaudella 2022–2023 operointipäiviä kertyi vain 684"

Uutisen yhteydessä lukee myös lyhyt maininta, että jäänmurtotietoa tarjoava Baltice.org-palvelu on kuluneella viikolla uudistunut täydellisesti.

Tänään myös viimeiset jäärajoitukset Tornioon ja Kemiin ovat poistettu.
#25
Matkustaja-autolautat / Vs: Viking Line muuttaa kurssi...
Viimeisin viesti käyttäjältä Petteri Lyysaari - 30.05.2024, 13:33:48
Eilen katselin Turun Sataman kamerasta että Idäntien hinaajat ovat siirtyneet sataman pohjukasta ja joku tankkerin näköinen tullut tilalle. Illalla selvisi että tämä LBV Seagas se on. Ihan mielenkiintoinen pikku tankkeri https://www.manntek.se/case/m-s-viking-grace/...
#26
Matkustaja-autolautat / Vs: Viking Line muuttaa kurssi...
Viimeisin viesti käyttäjältä Juhani Mehto - 30.05.2024, 11:14:59
Viking Line on siirtänyt Turun-linjan alustensa bunkrauksen ainakin väliaikaisesti Turkuun. Ruotsalainen LNG-bunkraustankkeri Seagas tuli Turkuun eilen aamulla ja se oli ensimmäistä kertaa töissä eilen illalla tankkaamassa Viking Gracea.
#27
Muut alukset / Vs: s/s Lahtis
Viimeisin viesti käyttäjältä Mika Honkonen - 30.05.2024, 01:19:20
Nyt kävi se mitä olen osannut pelolla odottaa. Lahtis sai viimeisen matkansa.

https://yle.fi/a/74-20091248
#28
Muu merenkulku / Vs: Jäätalvi 2023-2024
Viimeisin viesti käyttäjältä Tuomas Romu - 29.05.2024, 16:58:14
#29
Muu merenkulku / Vs: Jäätalvi 2023-2024
Viimeisin viesti käyttäjältä Pekka Laakso - 29.05.2024, 06:28:38
Porttrafficin mukaan Otsoa odotellaan Katajanokalle perjantaiksi, joten taitaapi jäänmurtokausi olla päättymässä tämän päivän aikana...

EDIT: Kyllä Otso on lopettanut jäänmurron aamupäivän aikana, ja suuntaa Helsinkiin. Päivän jäätiedotuksesta: "Jäänmurtajat: Otso on matkalla Helsinkiin. Jäänmurtokausi on päättynyt."
#30
Muu merenkulku / Vs: Jäätalvi 2023-2024
Viimeisin viesti käyttäjältä Pekka Laakso - 28.05.2024, 09:12:57
Ruotsin viimeiset jäärajoitukset poistuivat eilen, joten Ruotsin osalta jäätalvi on tullut nyt päätökseen.