Luoteis-ja Koillisväylästä

Aloittaja Janne Koskinen, 02.09.2008, 09:43:15

« edellinen - seuraava »

Pekka Laakso

Tässä ketjussa usein mainittu venäläisten ydinkäyttöinen rahtilaiva Sevmorput on jälleen kerran matkalla Pietariin (mitä ilmeisimmin lastaamaan kohti Kaukoidän rannikkoa ja Koillisväylän läpikulkua). Ohittaa Skagenin tänään iltapäivällä.
Copyright © 2024 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Tuomas Romu

Syksyn tapahtumien valossa voinemme pilke silmäkulmassa lausua "Sevmorput tulee taas — onhan kaasuputkesi tällä kertaa vakuutettu?" Alus on tällä hetkellä eteläisellä Itämerellä ja saapunee Pietariin huomenna. Lastina lienee jälleen kerran kalaa Kamtšatkan niemimaalta.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tauno Hermola

Lainaus käyttäjältä: Tuomas Romu - 04.12.2023, 07:41:48 Syksyn tapahtumien valossa voinemme pilke silmäkulmassa lausua "Sevmorput tulee taas — onhan kaasuputkesi tällä kertaa vakuutettu?"
Olisin enemmän huolestunut Estlink 1 ja Estlink 2 merikaapeleista, jotka ilmeisesti säästyivät vain siksi, että (NEWNEW POLAR BEAR:in) ankkuri jäi jo Balticconnector kaasuputkeen.

Tuomas Romu

Atomflotin mukaan Sevmorputin käyttötunnit tulevat täyteen ensi vuonna ja se korvataan Koillisväylän-liikenteessä dieselkäyttöisellä aluksella.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tuomas Romu

#184
Sevmorputilla on ollut tulipalo:

Fire briefly breaks out on Russian nuclear-powered icebreaker

Uutislähteiden mukaan tulipalo alkoi aluksen hytistä ja rajoittui noin 30 neliömetrin kokoiselle alueelle. Tulipalo saatiin nopeasti sammutettua ja kukaan ei loukkaantunut.

Aluksen kyljelle kiinnitetty ydinkäyttöinen jäänmurtaja Sibir on siirtynyt omin voimin ankkuriin toisaalle Kuolanvuonoon.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tuomas Romu

#185
Koillisväylän liikennettä tämäkin:

HS: Jättimäisen arktisen kaasukentän pitäisi aloittaa tammikuussa – Yhdysvaltain pakotteet voivat romuttaa suunnitelman viime hetkellä

Gydanin kaasua on ollut tarkoitus kuljettaa kaasua polttoaineenaan käyttävillä riittävän korkean jääluokan säiliöaluksilla jälleenlastauspaikoille Murmanskiin ja Kamtšatkan niemimaalle. Yhdysvallat on kuitenkin asettanut nämä lastauspaikat pakotteiden alle.

Hanketta varten on ollut tarkoitus rakentaa 21 säiliöalusta. Näistä 15 piti rakentaa venäläisen Zvezdan telakalla ja kuusi eteläkorealaisen Hanwhan telakalla.

Tankkereiden rakentaminen Zvezdalla on viivästynyt, ja Hanhwa purki sopimuksen kolmesta aluksesta tilaajan maksuvaikeuksien vuoksi. Kolme japanilaisten tilaamaa tankkeria on yhä rakenteilla Hanhwalla.

Venäläiset voivat kuitenkin siirtää Arctic lng 2:n käyttöön säiliöaluksia Yamal lng:stä, joka ei ole pakotteiden alla.

Yamal lng:n säiliöalukset on suunnitellut suomalainen valtionyhtiö Aker Arctic, ja niissä on Wärtsilän moottorit ja Suomessa valmistetut ABB:n Azipod-potkurilaitteet.

Aker Arctic on osallistunut myös Arctic lng 2:lle tulevien tankkerien suunnitteluun.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tuomas Romu

Vaikka Koillisväylä on läpikotaisin jäissä, kaksi jäävahvistettua raskaskuljetusalusta kyydissään kiinalaisvalmisteisia kerrostalon kokoisia osia Murmanskissa rakenteilla olevaan arktisen maakaasun nesteytyslaitokseen yrittävät läpi keskellä talvea. Poikkeuksellisen korkeaan Polar Class 3 -jääluokkaan rakennettujen ja itsenäisesti 1.5 metrin paksuista kiintojäätä murtavien erikoisrahtilaivojen matka on kuitenkin sujunut varsin hitaasti, vaikka apuna Tšuktšienmerellä on maailman suurin ja tehokkain ydinkäyttöinen jäänmurtaja Arktika. Voimakaksikon tueksi ja turvaksi on kuitenkin tulossa hieman vanhempi mutta lähes yhtä tehokas atomijäänsärkijä 50 Let Pobedy.

The Barents Observer: Two heavy lift carriers loaded with LNG plant modules start 6,000 km midwinter odyssey towards Murmansk
High North News: Russia's Novatek on Track to Complete 2nd Train of Arctic LNG 2 in 2024
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tuomas Romu

YLE on kirjoittanut Koillisväylää sivuavan jutun:

YLE: Venäjä rakentaa jääesirippua
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tuomas Romu

#188
Kauden ensimmäinen Koillisväylälle suunnannut laiva on venäläinen jäätämurtava öljytankkeri Shturman Skuratov. Normaalisti Obinlahdella sijaitsevan Arktinen portti-terminaalin ja Murmanskin väliä sukkuloiva alus lähti Murmanskista kohti Venäjän kaukoidässä sijaitsevaa Kozminoa. Alle yhdeksän metrin syväydellä uiva alus saattaa olla painolastissa ja mahdollisesti menossa telakkaan. Toisaalta Kozminossa on öljyterminaali, joten lastina voi olla jotain kevyttä jaetta kuten naftaa.

gCaptain: Crude Oil Shipments Return to Arctic as Russia Sends Tanker To Asia

edit: TradeWindsin mukaan menisi painolastissa (juttu maksumuurin takana):

First tanker opens eastbound sailings season on Northern Sea Route

The 41,401-dwt shuttle Shturman Skuratov (built 2017) left Kola Bay in ballast on 14 July. It is unclear if it has an ice-breaker assistance.

Jäänmurtaja-avustusta tankkerilla ei AIS-seurantajärjestelmän perusteella ole eikä sellaista todennäköisesti tarvitakaan. Korkeaan venäläiseen Arc7-jääluokkaan rakennetut ns. kaksitoimiset tankkerit (Double Acting Tanker eli DAT; sama ajatus kuin Nesteen Masterassa ja Temperassa) pystyvät murtamaan itsenäisesti puolentoista metrin paksuista kiintojäätä.

Arctic Passion News: Model tests for oil tankers

Jäätä Koillisväylällä kyllä edelleen riittää, vaikka Laptevinmerelle onkin Rosatomin alaisen Koillisväylän keskushallinnon jääkarttojen sekä jenkkien kansallisen lumi- ja jäädatakeskuksen mukaan avautunut laaja avovesialue:

Glavsevmorput: Types of ice conditions
Glavsevmorput: Charts of ice conditions
NSIDC: Arctic Sea Ice News & Analysis

edit²: Myös norjalainen The Barents Observer on tarttunut uutiseen:

Sea-ice lies thick on the water as Russian oil tanker sails Arctic route without icebreaker escort
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tuomas Romu

#189
Nyt myös yksi Yamal LNG -projektin jäävahvistetuista kaasusäiliöaluksista, Eduard Toll, on matkalla kohti kaukoitää täydessä lastissa. Seuranaan aluksella on ydinkäyttöinen jäänmurtaja Sibir, joka jäänee asemiin itäiselle sektorille.

gCaptain: Russian LNG Shipments via Arctic Resume, Easing Red Sea and Sanctions Constraints

edit: Näiden perään lähti ainut Sovcomflotin laivastoon kuuluva arktinen LNG-tankkeri, Christophe de Margerie.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tuomas Romu

#190
Myös Navigator on laatinut pari viikkoa takaperin jutun Koillisväylän liikenteestä: Venäjä aloitti jälleen Koillisväylän itäisen liikenteen. AIS-seurantajärjestelmän perusteella reitillä liikkuu öljytankkereiden lisäksi myös muun muassa kiinalaisia ruoppaajia matkalla Obinlahdelle, tyhjiä ja täysinäisiä venäläisiä säiliöaluksia, bulkkeri Admiral Schmidt ja kiinalainen yleisrahtilaiva Xin Xin Hai 1. Avustamassa ovat ydinkäyttöiset jäänmurtajat Taymyr, Vaygach ja Sibir. Mielenkiintoisista ensikertalaisista voi mainita vaikkapa öljytankkeri Mikhail Ulyanovin, joka vie käsittääkseni ensimmäistä kertaa öljylastia itään suoraan Prirazlomnoyan tasanteelta.

Luoteisväylällä on ollut hiljaista. Kanadalainen jäänmurtaja CCGS Henry Larsen on Kanadan ja Alaskan rajan tasalla, mutta tuskin purjehtii Beringinsalmesta läpi.

edit: Lindblad Expeditionin jäävahvistettu risteilylaiva National Geographic Resolution lienee ensimmäinen vahvistettu Luoteisväylän kulkija tänä kesänä. Alus kulkee länteen Grönlannista Alaskaan.

edit: Ja nyt ensimmäinen Wagenborgin laiva, Adriaticborg, on matkalla Luoteisväylälle.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tuomas Romu

#191
Ehkä viime päivien mielenkiintoisin tapaus Koillisväylällä on Venäjän huhuttuun "varjokaasulaivastoon" liitetty LNG-säiliöalus Pioneer, joka on lastannut nesteytettyä maakaasua sanktioiden alaisesta Utrennyn kaasuterminaalista. Mielenkiintoiseksi tapauksen tekee se, että alus lähettää tahallaan väärennettyä AIS-signaalia, jonka mukaan se on ajanut soikkelia Barentsinmerellä jo parin viikon ajan. Satelliittikuvista laiva on kuitenkin bongattu niin ydinmurtajan perästä hyiseltä Kaarian mereltä kuin Arctic LNG 2 -projektin lastauslaiturista. Valitettavasti viime päivien pilvinen sää on vaikeuttanut laivan myöhempien liikkeiden jäljittämistä.

gCaptain: Exclusive: Russia Appears to Load First Arctic LNG 2 Cargo on 'Shadow Fleet' Vessel



Niin ikään Karanmerellä taittaa matkaa myös edellä mainittuun kaasuterminaaliin matkalla oleva nesteytyslaitos, lajissaan toinen. Yli 600000 tonnin painoista betoniproomulla makaavaa teollisuuslaitosta hinaa kokonainen laivasto offshore-aluksia ja pienempiä hinaajia.

Riviera: Second liquefaction train under tow to Arctic LNG 2

Kommersantissa oli mielenkiintoinen artikkeli Venäjän arktisten säiliöalusten epätavallisista liikkeistä. Näitä normaalisti osana suljettua kuljetusjärjestelmää toimivia suhteellisen pieniä (kuollutpaino 42000 tai 70000 tonnia) jäätämurtavia tankkereita on yksi toisensa perään suunnannut Kiinaan, yksi painolastissa ja kaksi täydessä öljylastissa. Sekä allekirjoittanut että Kommersantin haastattelema Mikhail Grigoriev epäilevät, että yksi syy näille matkoille on mahdollisuus telakoida täynnä länsimaista teknologiaa (mm. Wärtsilän pääkoneet ja ABB:n Azipod-ruoripotkurit) olevat alukset Kiinassa, jossa varaosien saatavuus lienee parempi kuin Venäjällä. Jutussa mainitaan lisäksi "TV:stä tuttu" Timofey Guzhenko, joka lastaa Obinlahdella Sandibinskoye-kentältä (Sandibinskaja?) peräisin olevaa öljyä pienistä jokitankkereista. Aluksen povataan niin ikään suuntaavan Kiinaan myöhemmin tänä kesänä.

Kommersant: Челноки дальнего плавания

Näiden lisäksi Koillisväylälle on riittänyt jos jonkinlaista kulkijaa. Alfons Håkansin entinen Thetis, nykyisin venäläinen Titan, on palaamassa Murmanskiin vietettyään talven Diksonin seudulla. Lisäksi Koillisväylää matkaa kohti Etelä-Koreaa myös NSM Kumpula, jonka edellinen omistaja ei jääne epäselväksi. Muutoin reitillä kulkee kaikenlaista tonnistoa öljytankkereista irtolastilaivoihin; kesän purjehduskausi on täydessä vauhdissa.

Luoteisväylällä on hiljaisempaa. Edellisessä viestissä mainittujen lisäksi reitille on suuntaamassa myös Wagenborgin Taagborg, joka kulkee muihin verrattuna "vastakarvaan" lännestä itään. Nähtäväksi jää, rikotaanko tänä vuonna taas ennätyksiä kauppalaivojen osalta; alku on ainakin ollut hiljainen.

edit: Pioneer pullahti ulos varjoista Barentsinmerellä ja pyyhältää tällä hetkellä Norjan rannikkoa pitkin. AIS-datan mukaan alus olisi painolastissa, mutta tiedä sitten...

gCaptain: 'Shadow Fleet' LNG Carrier Reemerges Off Norway After Calling at Sanctioned Arctic LNG 2

High North News: Russian LNG Carrier Goes Dark in Norway's Arctic Waters to Circumvent Sanctions
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tauno Hermola

Lainaus käyttäjältä: Tauno Hermola - 04.12.2023, 14:31:46 Olisin enemmän huolestunut Estlink 1 ja Estlink 2 merikaapeleista, jotka ilmeisesti säästyivät vain siksi, että (NEWNEW POLAR BEAR:in) ankkuri jäi jo Balticconnector kaasuputkeen.

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/lehtitieto-kiina-myontaa-kiinalaisaluksen-rikkoneen-kaasuputken-itamerella/9edfe5c8-6ce3-4de8-a911-14cad7e49cd7

(Ainakin tällä hetkellä NEWNEW POLAR BEAR'in pituus on jutussa väärin, 69 m)

Aleksi Lindström

Lainaus käyttäjältä: Tauno Hermola - 12.08.2024, 17:26:29 https://www.kauppalehti.fi/uutiset/lehtitieto-kiina-myontaa-kiinalaisaluksen-rikkoneen-kaasuputken-itamerella/9edfe5c8-6ce3-4de8-a911-14cad7e49cd7

(Ainakin tällä hetkellä NEWNEW POLAR BEAR'in pituus on jutussa väärin, 69 m)

Olen jättänyt oikaisupyynnön tuohon pituuteen (ja pariin kielioppivirheeseen) jutussa.

Tuomas Romu

Vaikka purjehduskausi Luoteisväylällä jatkuu vielä jonkin aikaa, voinemme jo aloittaa yhteenvedon kuluneesta kesästä, koska jotkut pohjoista reittiä tavallisesti käyttävät alukset ovat jo valinneet pidemmän eteläisen reitin.

Tapani mukaan olen seurannut Luoteisväylän läpi purjehtivia kauppalaivoja, joista alla yhteenveto. Päivämäärät on määritetty UTC-ajanhetkellä, jolloin alus ylittää Kanadan aluevesirajan idässä (suurin piirtein 79° 20' läntistä pituutta) tai purjehtii Diomedesaarten ohi Lännessä (noin 65° 45' pohjoista leveyttä).

Mikäli reitille ei suuntaa enää enempää aluksia, tämän vuoden saldo jää jaetulle kakkossijalle vuoden 2022 kanssa. Viime vuonna läpipurjehduksia oli ennätykselliset 24.

#NimiOperaattoriTyyppiJääluokkaSuuntaReitilleReitiltä
1National Geographic ResolutionLindblad ExpeditionsMatkustajalaivaPC 5Länsi29.7.202412.8.2024
2AdriaticborgRoyal WagenborgRahtilaiva1ALänsi6.8.202416.8.2024
3TaagborgRoyal WagenborgRahtilaiva1AItä9.8.202417.8.2024
4Fridtjof NansenHurtigruten ExpeditionsMatkustajalaivaPC 6Länsi17.8.20241.9.2024
5Torm LeneTORMSäiliöalus1A SuperItä17.8.202425.9.2024
6Hanseatic SpiritHapag-Lloyd CruisesMatkustajalaivaPC 6Itä22.8.20247.9.2024
7Le Commandant CharcotPonantMatkustajalaivaPC 2Länsi22.8.20245.9.2024
8Roald AmundsenHurtigruten ExpeditionsMatkustajalaivaPC 6Itä23.8.20245.9.2024
9Sylvia EarleAurora ExpeditionsMatkustajalaivaPC 6Länsi26.8.202413.9.2024
10AmurborgRoyal WagenborgRahtilaiva1AItä30.8.20246.9.2024
11AvonborgRoyal WagenborgRahtilaiva1ALänsi1.9.20249.9.2024
12Silver WindSilverseaMatkustajalaiva1CLänsi1.9.202416.9.2024
13Le BorealPonantMatkustajalaiva1CLänsi4.9.202418.9.2024
14ThamesborgRoyal WagenborgRahtilaiva1AItä22.9.20241.10.2024
15AtlanticborgRoyal WagenborgRahtilaiva1ALänsi22.9.202430.9.2024
16AmurborgRoyal WagenborgRahtilaiva1ALänsi1.10.2024TBD
17NassauborgRoyal WagenborgRahtilaiva1A SuperLänsiTBDTBD
All information and details given in good faith but not guaranteed!