maritimeforum.fi

Merenkulku => Matkustaja-autolautat => Aiheen aloitti: Kenny Leong - 23.04.2001, 20:58:39

Otsikko: Viking Linen alusten "haverit"
Kirjoitti: Kenny Leong - 23.04.2001, 20:58:39
Itse muistan muutamia tapauksia:

-Athenan tulipalo joskus 90 -luvulla
-Mariellan konehuoneen palo 89-90-luvulla
-Cinderellan palo tässä jokin aika sitten
-Isabellan pohjakosketus joskus 90 -luvulla Suomenlahdella Tallinnan edustalla(onko tosi?? kuka muistaa?) Isabella taisi jatkaa omin voimin.
-Viking Sallyn karilleajoja(en muista määriä
 :D)

Varmasti saisin infoa niiltä EI toimivilta Vikingin sivuilta mutta luetelkaas näitä tapauksia lisää.

Otsikko: Re: Viking Linen alusten "haverit"
Kirjoitti: Markus - 23.04.2001, 23:33:45
Amorella sai pohjakosketuksen helmikuussa 1993 Vaxholmin vesillä.
Viking Sallyn haavereita:pohjakosketus 1984,1988, jäävaurioita 82,85,87
Tässä mitä mulle tuli äkkiseltään mieleen
Otsikko: Re: Viking Linen alusten "haverit"
Kirjoitti: Mikko-Oskari Koski - 24.04.2001, 00:27:00
Diana II ja Rosella "raapaisivat" toisiaan Sottungan vesillä syksyllä -90.
Aurella karautti Järsön etelärantaan syksyllä -73 (Siljan Hullu-Holmia kävi saman saaren pohjoisrannassa -60-luvulla).
Viking 2 paloi Maarianhaminan satamaan kevättalvella -78. Mutta se ei taida ihan kuulua sarjaan "haaverit"?
Otsikko: Re: Viking Linen alusten "haverit"
Kirjoitti: Mikko-Oskari Koski - 24.04.2001, 20:44:27
Jompikumpi Johanssonin sisaruksista, muistaakseni V.Saga, ajoi karille joskus -80-luvun alkupuolella Sandhamnin lähellä. Ei isoja vaurioita.
Apollo III:lla paloi keittiö ja osa jostain raflasta Maarianhaminan satamassa vuonna -79.
Niin, ja se Mariellan konepalo tapahtui elokuun alussa 1990. Olin seuraavana iltana palaamassa Tukholmasta Suomeen Amorellalla, johon oli sullottu myös perutun Helsingin vuoron matkustajia (vaikka paatti olis kai mutenkin ollut suhteellisen täynnä). Bella tosin siirrettiin Naantalista Helsingin risteilyille aiottua aiemmin ja Cinderella paikkasi Mariellaa melkein kaksi kuukautta tämän ollessa uusia myllyjä (tai sellaisten osia?) saamassa.
Otsikko: Re: Viking Linen alusten "haverit"
Kirjoitti: heesu72 - 26.04.2001, 05:50:13
amorellan karille ajo sillo joskus olikin pahempi mitä julkisuuteen kerrottiin.

laiva jatko matkaa karille ajosta huolimatta ja kun vihdoin just ja just ni kannet 1 ja 2 piti evakuoida ja tyhjennys pumput ei kerenny tyhjentämää vettä pois sitä tahtia kun sitä tuli sisään, pohjasta joka muistutti lähinnä reikäjuustoa.

Tuttavani kerto tosa viimeks kun näin sen et amorella joutus oleen 6 vkoa telakal ja pohja oli melkeen 100m matkalt repeytyny auki
Otsikko: Re: Viking Linen alusten "haverit"
Kirjoitti: Miran Hamidulla - 29.04.2001, 00:58:08
Viking Sally joutui useasti havereihin 14 vuotisen pinnallaolonsa aikana, ja näistä tapauksista pystyisi kirjoittamaan, vaikka kokonaisen kirjan. Suomalaiset matkustajalaivat -kirjan mukaan sille sattui ainakin nämä haverit:
20.10.81: Törmäsi reunamerkkiin.
25.10.82: Pohjakosketus
1.9.83: Ohjauspotkuri vika meinasi aiheuttaa törmäyksen saareen.
23.5.84: Karilleajo.
4.2.85: Juuttui ahtojäihin, ja sai vaurion yhteen pääkoneeseen.
2.4.85: Potkurivika.
5.11.88: Karilleajo.
2.11.89: 700 lukiolaishuligaania rikkoi mm. hyttejä.
3.11.89: Maihinnousupaniikki
27.12.89: Törmäsi kalastusveneeseen.
28.9.94: Keulavisiiri irtosi kohtalokkain seurauksin.

Noiden tapausten lisäksi laivalla on murhattu 2 ihmistä(tapaus ei kai koskaan selvinnyt)
Otsikko: Re: Viking Linen alusten "haverit"
Kirjoitti: Eerik Laine - 29.04.2001, 16:27:42
Oiskohan kellää tarkempii päivämäärii tohon Isabellan pohjakosketukseen, Apollo III:n keittiöpaloon ja Viking Sagan karilleajosta?
Otsikko: Re:Viking Linen alusten "haverit"
Kirjoitti: Juha Westerlund - 30.12.2002, 22:34:18
Ainoa vakavampi asia mitä amorellalla tuolloin oli että tasan ja ainoastaan vain separaattorihuone täyttyi vedellä.Muut vuodot eivät käsittääkseni vaarantaneet alusta millään tavalla. 8) Korjatkaa kiitos jos tämä vanha tietoni on väärää! ;)
Otsikko: Re: Viking Linen alusten "haverit"
Kirjoitti: jvikman - 02.01.2003, 01:11:20
Lainaus käyttäjältä: Miran Hamidulla - 29.04.2001, 00:58:08 Noiden tapausten lisäksi laivalla on murhattu 2 ihmistä(tapaus ei kai koskaan selvinnyt)


Niin siis kaksi erillistä tapausta. Ensimmäisessä murhattiin tamperelainen liikemies hyttiinsä, mutta tämä tapaus selvisi myöhemmin. Toinen tapahtui olisko ollu 1986, kun saksalainen nuoripari oli interrail -matkalla Tukholmasta Turkuun. Pari majoittui kansimatkustajina helikopterikannen läheisyyteen korsteenin juureen ja joku hullu tuli ja hyökkäs "paloletkunpään" kanssa. Nainen selvis täpärästi, mies kuoli. Tämä tapaus ei ole vieläkään selvinny.

Lisäksi eräs mies tippu 80-luvun lopulla Sallylta matkalaukun, jossa oli hänen surmaama ja paloittelema vaimo.

Se on tosiaan jännä, että samalle laivalle sattuu niin synkkä pilvi.
Otsikko: Re:Viking Linen alusten "haverit"
Kirjoitti: Mikko-Oskari Koski - 02.01.2003, 15:59:57
Tuo interreilarin (miehen nimi oli Klaus Scheldke) kuolemantapaus kosketti allekirjoittanutta sikäli läheltä, että olin samana yönä matkalla Kapellskäristä Naantaliin Turellalla. Joskus sitä ihan oikeasti tuntuu siltä, että taitaa noissa puheissa johdatuksista yms.sittenkin olla jotain perää, varsinkin, kun olin vielä iltapäivällä Norrtäljessä harkinnut meren ylittämistä sittenkin Tukholmasta lähtevällä laivalla. No, asiaan saattoi vaikuttaa silloinen ikänikin ja tietoisuus, että Kapellskärissä on helpompi päästä laivaan... ::)
Otsikko: Re:Viking Linen alusten "haverit"
Kirjoitti: Timo Selkälä - 05.01.2003, 15:19:26
Hei!
En huomannut tuossa olevan Viking 2 uppoamista Kapellan törmättyä siihen Maarianhaminassa. Siitä on jossakin kiintoisia kuvia, kakkosesta ei näy paljoa enempää kuin savupiippu.

Otsikko: Re:Viking Linen alusten "haverit"
Kirjoitti: Juha Salminen - 21.01.2003, 17:09:56
Isabellan pohjakosketus 20.12.01
Cinderella päin laituria Helsingissä 2002, en muista päivää. 3 reikää tuli kylkeen.
Otsikko: Vs: Re: Viking Linen alusten "haverit"
Kirjoitti: Timo Hirvi - 12.03.2008, 21:56:40
Lainaus käyttäjältä: Markus - 23.04.2001, 23:33:45
Amorella sai pohjakosketuksen helmikuussa 1993 Vaxholmin vesillä.
Viking Sallyn haavereita:pohjakosketus 1984,1988, jäävaurioita 82,85,87
Tässä mitä mulle tuli äkkiseltään mieleen

Olen tuosta Amorellan tapauksesta etsinyt tietoa tuloksetta.Mitä oikestaan tapahtui? jos nyt en väärin muista niin siinä olisi ollut isommankin haverin ainekset jos satamaan olisi ollut pidempi matka.Muistaakseni laivasta alettiin pumpata vettä pois heti satamassa.
Otsikko: Vs: Re: Viking Linen alusten "haverit"
Kirjoitti: Kimmo Rantanen - 12.03.2008, 22:08:19
Lainaus käyttäjältä: Timo Hirvi - 12.03.2008, 21:56:40
Olen tuosta Amorellan tapauksesta etsinyt tietoa tuloksetta.Mitä oikestaan tapahtui? jos nyt en väärin muista niin siinä olisi ollut isommankin haverin ainekset jos satamaan olisi ollut pidempi matka.Muistaakseni laivasta alettiin pumpata vettä pois heti satamassa.

Tämän verran olen kirjoittanut itselleni jostakin muistiin:
"Amorella oli lähtenyt Turusta aamulla ja kun se oli Waxholmin edustalla Tukholman saaristossa, sen automaattiohjaus petti. Pohjaan tuli kolme reikää 90 metrin matkalle, mutta sen kaksoispohja kesti ja se pääsi Tukholmaan omin avuin. Laivalla oli onnettomuushetkellä yli tuhat matkustajaa. Alus hinattiin kolmen hinaajan voimin Naantalin korjaustelakalle."
Otsikko: Vs: Viking Linen alusten "haverit"
Kirjoitti: Petteri Virtanen - 13.03.2008, 10:31:14
Minulla on kopioita vanhoista lehtileikkeistä. Näin kirjoitti Uusi-Suomi 24.4.1970 Kapellan ja Viking 2:n onnettomuudesta:

Viking-linjan lippulaiva upotti vanhemman sisarensa. Yhteenajo Maarianhaminan satamassa

Alusvaatteisillaan pelastautui uppoavasta ms Viking 2:sta satamalaiturille 7-henkinen miehistö lautta-alus Kapellan halkaistua sen kyljen Maarianhaminan satamassa torstaiaamuna klo 4.15. Viking-linjan lippulaiva Kapellan keula iski 3-4 metrin aukon Vikingin keskikylkeen konehuoneen ja kahvion kohdalle vain parin metrin päässä lähimmistä henkilökunnan hyteistä.

Ketään ei loukkantunut, mutta Viking painui 30 asteen kulmassa osittain vasemmalle kyljelleen laituria vasten 6 metrin syvyydessä olevaan pohjaan ja joutui vesilastiin. Öljytankit eivät vaurioituneet, joten öljyvuotoa ei aiheutunut. Myös lautta-alus Kapella vaurioitui niin, että se on korjattava telakalla.

Onnettomuuden sattuessa lautta-alus Kapella oli päällikkönään merikapt. Holger Grönberg tulossa Naantalista Ruotsin Kapellskäriin ja ajamassa Maarianhaminan laituriin. Jäitten vuoksi se kaarsi satamassa avovettä saadakseen. Ensimmäisessä kaarteessa automaattinen ohjauslaite ei täysin totellut, ja toisessa kaarteessa pakki ei toiminut lainkaan. Automaattinen ohjauslaite oli joutunut epäkuntoon ja lautta liukui täydellä vauhdilla kohti laiturissa olevaa ms Vikingiä. Kapellasta ehdittiin juuri heittää ankkuri mereen, kun sen keula jo iski Vikingin kylkeen.

Kapella ei irrottautunut heti aikaansaamastaan halkeamasta, koska pelättiin Vikingin liukuvan rannalta ulommaksi ja uppoavan kokonaan. Vasta kun Viking oli kiinnitetty vaijereilla laituriin, Kapella irrottautui sen halkeamasta. Tällöin huomattiin, että myös Kapellan keula oli pahasti vaurioitunut ja että tarvitaan telakointia ennen kuin se voi aloittaa liikenteen.

Miehistö hotelliin - matkustajat ilmateitse

Lautta-alus Kapellan matkustajat tuotiin maihin veneillä ja he pääsivät jatkamaan matkaansa joko lentoteitse tai toisilla laivoilla. Kukaan heistä ei törmäyksessä vahingoitunut. Vikingin henkilökunta, joka pelastautuessaan oli yöasuissaan, pääsi suojaan hotelliin. Kaikki heidän tavaransa jäivät vesilastissa olevaan Vikingiin. Iltapäivällä henkilökunnan jäsenet saivat hankkia vaatteita ja muita välttämättömiä tarvikkeita laivaan jääneiden tavaroidensa tilalle.

Illalla kertoi Viking-linjan toimitusjohtaja Kaj Grundström, että Kapella on saanut katsastusviranomaisilta luvan jatkaa matkaa Kapellskäriin. Vielä tarvitaan lupa vakuutusyhtiöltä. Osa laivan matkustajista jäi odottamaan eteenpäinpääsyä ja nyt näyttääkin siltä, että he pääsevät Kapellan mukana Kapellskäriin. Sieltä alus palaa Naantaliin ja siirtyy sen jälkeen telakalle Turun Wärtsilään. Kapellan keulaosassa on mm. keulaportti vaurioitunut.

Ms Viking 2:n vaurioit tutki Maarianhaminan poliisilaitoksen sukeltaja. Siinä on kapea, mutta pitkä reikä konehuoneen kohdalla. Venekansi on myös vaurioitunut. Viking saatiin iltapäivän aikana nousemaan jalan verran. Siitä pumppasi vettä pelastusristeilijä Gustav Erikson. Konehuoneessa on edelleen vettä ja koneisto on ilmeisesti vaurioitunut. Alus saatiin kuitenkin jo uivaan tilaan. Pelastustoimia jatketaan tänään ja Viking 2 on tarkoitus korjauttaa. Telakasta ei ole vielä tietoa. Niin onnettomuuslaivat kuin henkilökunnatkin olivat vakuutetut.

Uusi lautta saapuu 2.-3.5. liikenteeseen

Onnettomuusalukset omistaa Vikinglinja, joka on ahvenanmaalainen yhtiö. Sen lautta-aluksiata on nyt ainoana aloittamassa liikennettä Ålandsfärjan, jonka reitti on Maarianhaminasta Kapellskäriin. Yhtiölle on kuitenkin juuri valmistumassa uusi autolautta, Apollo, joka on rakennettu Jugoslaviassa, ja jonka on määrä saapua aloittamaan liikenne aivan toukokuun alussa.

Viking 2 on rakennettu Tanskassa 1940, jossa sen nimenä oli Marsk stig. Se on 1124 brt:n alus, 70,5 metriä pitkä ja ostettu Tanskasta pari vuotta sitten liikennöimään Maarianhaminan ja Kapellskärin väliä. Se voi ottaa 600 matkustajaa. Viking 2:n piti aloittaa liikenne lauantaina. Talvella se on ollut Maarianhaminan laiturissa.

Lautta-alus Kapella on rakennettu Jugoslaviassa 1967. Se on 3159 brt:n alus, jonka pituus on 97 metriä. Kapellassa on 120 hyttipaikkaa ja se voi ottaa 1070 matkustajaa.
Otsikko: Vs: Viking Linen alusten "haverit"
Kirjoitti: Jan Holm - 13.03.2008, 11:13:10
Taisi olla -81 kun Viking Saga ajoi saaren rantaan Tukholman saaristossa. Pientä ivaa sinä kuulemma oli kun saaren rannassa ollut mökki kuului viking linen osakkeen omistajille, muuta onnex ei kukaan ollut kotona. "isäpuoleni" oli silloin hommissa Sagalla ja ruorimies oli todennut ennen tapahtumaa linjaluotsille...V..TU nyt mennään!
En tiedä pitääkö paikkaansa et kipparista tuli nakkikauppias kongoon ja linjaluotsista kukkakauppias staddiin?? Näin olen kuullut aikoinaan!
Otsikko: Vs: Viking Linen alusten "haverit"
Kirjoitti: Timo Hirvi - 13.03.2008, 13:24:51
Lainaus käyttäjältä: Petteri Virtanen - 13.03.2008, 10:31:14
Minulla on kopioita vanhoista lehtileikkeistä. Näin kirjoitti Uusi-Suomi 24.4.1970 Kapellan ja Viking 2:n onnettomuudesta:

Löytyisikö lehti artikkelia Marellan karille ajosta Järsön lähellä joskus 70-luvulla?Lepäsi muistaakseni aika tiukasti kivillä.

Otsikko: Vs: Viking Linen alusten "haverit"
Kirjoitti: Petteri Virtanen - 13.03.2008, 15:42:47
Lainaus käyttäjältä: Timo Hirvi - 13.03.2008, 13:24:51
Löytyisikö lehti artikkelia Marellan karille ajosta Järsön lähellä joskus 70-luvulla?Lepäsi muistaakseni aika tiukasti kivillä.

Luultavasti löytyy, mutta se on jossakin varastossa, eikä ihan helpolla saatavissa. Muistaakseni Marella tärskäytti kunnolla kivikkoon kesällä 1977 ja seuraavana kesänä saman onnistui tekemään Diana, lähes yhtä hyvällä menestyksellä.

Juttu vähän vanhemmasta tapauksesta on ollut Uudessa Suomessa 24.6.1968

Autolautta kävi karilla

Autolautta Viking juuttui klo 15.10 aikaan juhannusaattona karille Ledskärin itäpuolella Herrön luona Lemlandissa. Alus oli matkalla Naantalista Kapellskäriin ja siinä oli kolmattasataa matkustajaa. Karilleajossa kukaan ei loukkaantunut, ja vajaan tunnin kuluttua alus pääsi karilta omien koneittensa voimalla. Vikingin vauriot olivat vähäiset, ne tarkastettiin Maarianhaminassa ja korjataan Tukholmassa.
Otsikko: Vs: Viking Linen alusten "haverit"
Kirjoitti: Teemu Ahonen - 14.03.2008, 19:19:00
Eikös Mariellalla ollut muutama vuosi takaperin jonkin sortin tulipalo?? Ainakin niin muistelen..
Otsikko: Vs: Viking Linen alusten "haverit"
Kirjoitti: Kim Helle - 14.03.2008, 20:03:41
No vähän enemmän kuin muutama, ohessa linkki tapahtumiin.
http://www.onnettomuustutkinta.fi/32297.htm (http://www.onnettomuustutkinta.fi/32297.htm)
Otsikko: Vs: Viking Linen alusten "haverit"
Kirjoitti: Petteri Virtanen - 14.03.2008, 20:25:52
U.S. 22.9.1973

Ponttooneja ei tarvittu pelastustöissä
Ihmiset Aurellasta kävellen Kapellaan

Vikinglinjan uusin alus, koko Itämeren neljänneksi suurin autolautta Aurella ajoi karille perjantain vastaisena yönä vain 1,5 meripeninkulman päässä Långnäsin satamasta kaakkoon. Onnettomuus tapahtui klo 2.30 aikaan Björkön ja Järsön saarien välisessä väylässä.

Samoilla Ahvenanmaan saariston vesillä on tapahtunut kymmenkunta karilleajoa ja aiemmin, mm. viitisen vuotta sitten kahden autolautan tuhoisa yhteenajo.

Naantalista Kapellskäriin matkalla olleessa Aurellassa oli 254 matkustajaa ja noin sadan hemgen miehistö. Kukaan ei loukkaantunut. Laivalla oli myös 75 henkilöautoa ja 17 rekkaa.

Naantalissa lähti heti aamulla autolautta Kapella onnettomuuspaikalle, jonne se saapui klo 12 aikaan. Kapella pääsi suoraan perä väylää kohti olevan Aurellan jatkoksi ja tiettävästi ensimmäistä kertaa voitiin autot siirtää laivasta toiseen näin näppärästi, suoraan ajamalla peräportista sisään. Samoin voivat matkustajat siirtyä vaivatta laivasta toiseen, kertoi Vikinglinjan liikennepäällikkö Karl-Johan Hagman Maarianhaminasta.

Siirtyminen tapahtui nyt ensi kertaa ilman ponttoonien apua ja antoi kokemusta siitä, että pelastustyöt matkustajien ja autojen osalta voidaan hoitaa vaivatta, mikäli väylä on riittävän syvä laivojen ajaa lähekkäin ja mikäli tuuli on yhtä suotuisa kuin nyt. Aurellasta siirrettiin Kapellaan ensiksi Ahvenanmaalle menevät autot ja matkustajat.

Kun matkustajat ja autot oli siirretty Aurellasta, saapui Kapella jo klo 16 yrittämään lastista keventyneen laivan vetämistä karilta. Aurellan keula oli noussut yli metrin ja lisäksi alus oli kallistunut pari astetta oikealle. Merivartiostosta todettiin, että Aurella oli juuttunut karille koko pituudeltaan. Paikalla olivat vartiolaiva Uisko ja neljä merivartioston venettä. Niillä oli mukanaan myös öljyntorjuntakalustoa, sillä Aurellan ympärille oli muodostunut ohut öljypinta. Se rajattiin puomein.

Johtaja Hagman ei vielä osannut sanoa mitään varmaa Aurellan vaurioista, mutta vuotoja oli havaittu neljässä kohdassa ja lisäksi pohja oli pahasti kolhiintunut. Mahdollista on, että alus joutuu olemaan pitkään poissa liikenteestä. Myöskään onnettomuuden syystä ei vielä ollut tietoa.

Autolautta Aurella, yli 7000 bruttotonnin alus, aloitti liikenteen heinäkuun 3. päivänä. 126 metrisen aluksen leveys on 21.6 metriä. Länsi-Saksassa Hampurissa rakennettu alus voi ottaa 1500 matkustajaa ja 460 henkilöautoa ja siinä on 330 hyttipaikkaa. Rekka-autoja voi pienemmän henkilöautomäärän kanssa ottaa 35. Aluksen päällikkönä oli perjantain vuorolla merikapteeni Holger Grönberg.
Otsikko: Vs: Viking Linen alusten "haverit"
Kirjoitti: Kalevi Lehto - 15.03.2008, 17:18:21
Lainaus käyttäjältä: Timo Hirvi - 13.03.2008, 13:24:51
Löytyisikö lehti artikkelia Marellan karille ajosta Järsön lähellä joskus 70-luvulla?Lepäsi muistaakseni aika tiukasti kivillä.


Tuon tapauksen jälkeen Marella muistaakseni oli pitkään Wärtsilän uivalla telakalla Aurajoen suulla.
Otsikko: Vs: Viking Linen alusten "haverit"
Kirjoitti: Folke Österman - 15.03.2008, 17:51:47
Tässä yksi "haveri" mikä ei ole vielä tullut esiin:
Viking 3 ajoi summussa karille Korppoon ja Houtskarin välillä 17.12.1972.Matkustajat siirrettiin Viking 1:lle ja Viking 3 vedettiin karilta seuraavana päivänä 18.12.1972.

Otsikko: Vs: Viking Linen alusten "haverit"
Kirjoitti: Petteri Virtanen - 15.03.2008, 19:13:50

Viking 1 ajoi 1970-luvulla kolme kertaa kiville. Tällainen oli Uuden Suomen artikkeli 18.7.1973 tapahtuneesta haverista:

Vuotava Viking 1 omin avuin rantaan

Tukholman saaristossa torstain vastaisena yönä karille ajanut autolautta Viking 1 saatiin irti iltapäivällä kello 15.15 Ruotsin aikaa. Runsaasti tuntia myöhemmin se pääsi vuotavana, mutta omin konein takaisin Kapellskäriin, josta se oli lähtenyt keskiviikkoiltana vähän ennen karilleajoa.

Vikingin matkustajat siirrettiin aamupäivällä autolautta Apolloon. Heidätkin kuljetettiin takaisin Kapellskäriin. Apollo haaksirikkoutuneineen palasi illalla takaisin Naantaliin. Matkustajia Viking 1:llä oli kahdeksansataa. Onnettomuusaluksen autolasti - puolentoistasataa henkilöautoa sekä muutama kiitolinja ja bussi - purettiin illansuussa Kapellskärissä ja Viking jatkoi matkaa telakalle Tukholmaan.

Pohja vuotaa, kertoi aluksen päällikkö Bruno Sjöstrand radiopuhelimitse Uudelle Suomelle Vikingin ollessa puolimatkassa karilta Kapellskäriin. Vasta telakalla selviää repeämän suuruus lopullisesti. Sjöstrandin mukaan öljyä valui mereen hyvin vähän ja Ruotsin merivartiosto huolehti sen eristämisestä.

Aluksen päällikkö arvioi korjausten saattavan kestää pari viikkoakin. Sen sijaan karilleajon syitä hän ei halunnut ryhtyä arvioimaan, se selviää tutkimuksissa. Laivalla ei onnettomuushetkellä ollut luotsia.

Viking 1 lähti keskiviikkoiltana klo 22 Kapellskäristä Maarianhaminan kautta Naantaliin. Vajaata puolta tuntia myöhemmin, noin neljän meripeninkulman päässä lähtösatamasta se ajoi suomalaisille laivoille jo tutuksi tulleelle karille. Ainakin kahdesti aiemmin suomalaisalus on käynyt samalla karilla. Viking sai vuodon ja kuuden asteen kallistuman. Alus juuttui kiinni keskiosastaan. Sää oli kuitenkin suosiollinen ja matkustajat odottivat yön yli enimmäkseen rauhallisina pelastajia.

Ruotsalainen pelastusalus Appelberg saapui heti Vikingin luo ja myöhemmin tuli Furusundista rannikkovartioston alus. Aamulla matkustajat siirrettiin pienaluksilla Viking-yhtiön toiseen autolauttaan, Apolloon, joka oli matkalla Naantalista Kapellskäriin. Karilleajopaikalle tuotiin myös kaksi sukeltajaa, jotka tutkivat Vikingin pohjaa, kun matkustajia kuljettaneet pelastusalukset olivat poistuneet, sillä niiden potkurivirrat olisivat häirinneet työskentelyä veden alla.

Viking 1:n ehkä pariksi viikoksikin venyvä korjaustarve merkitsee Ruotsinlaivojen matkustajakapasiteetin vähenemistä useilla tuhansilla. Viking 1 ajoi Naantalin ja Kapellskärin välin edestakaisin kerran vuorokaudessa.
Otsikko: Vs: Viking Linen alusten "haverit"
Kirjoitti: Petteri Virtanen - 16.03.2008, 16:38:37
Uusi Suomi 27.12.1969

Autolautta karille  Pääsi irti, matka keskeytyi

Naantalista kohti Kapellskäriä Tapaninpäivänä klo 10 lähtenyt lautta-alus Visby ajoi klo 13.15 sumussa karille Kihdin länsireunalla Bogskärin kohdalla. Lautta pääsi irti karilta, mutta sai pohjatankkeihinsa vuotoja.

Omien koneittensa voimalla se ei voinut jatkaa matkaa, joten avuksi pyydettiin satamahinaaja Naantali, joka saapui Visbyn luo klo 20. Se hinasi Visbyn Maarianhaminaan, jossa lautan 230 matkustajaa siirtyivät Maarianhaminaan klo 4 aamuyöstä saapuvaan lautta-alus Kapellaan, joka kuljetti heidät edelleen Kapellskäriin. Matkustajien tulo Ruotsiin viivästyi karilleajon vuoksi noin 12 tunnilla.

Saaristomeren merivartioston Kumlingen ja Kökarin asemien rautaveneet RV-13 ja RV-21 saapuivat Visbyn luo jo klo 17.15 aikaan. Tällöin ei öljyvuotoja ollut havaittavissa. Visby oli asettautunut ankkuriin odottamaan satamahinaaja Naantalin tuloa.

Lautta-alus Visbyn päällikkö, merikapteeni J. Pajuaar kertoi, että laivan matkustajilla ei ole mitään hätää, mutta heidän matkansa tietenkin viivästyy jonkin verran.

Vuotoja on kolmessa pohjatankissa. Maarianhaminaan Visbyn lasketaan pääsevän satamahinaaja Naantalin hinaamana puolenyön jälkeen. Siellä sukeltaja tutkii pohjavauriot ja tulosten perusteella päätetään, jatkaako Visby matkaansa omien koneittensa voimalla vai onko se hinattava. Alus korjataan Tukholmassa Finnbodan telakalla.

Lautta-alus Visby on Viking-linjalle vuokrattu gotlantilainen lautta-alus. Se on 1964 rakennettu ja 2825 brt:n alus, joka voi ottaa 1200 matkustajaa. Visbyn vuoroja saapuu jo lauantaina ajamaan Viking 2. Mikäli Visbyn korjaus vie paljon aikaa, Viking-linja hankkii sen tilalle toisen, suuremman lautan.
Otsikko: Vs: Viking Linen alusten "haverit"
Kirjoitti: Petteri Virtanen - 21.03.2008, 13:53:37
24.9.1973: Aurella liikahti - Vaijeri katkesi
Veden nousuta voitiin Ahvenanmaan itäpuolella karilla olevaa autolautta Aurellaa yrittää irrottaa karilta sunnuntaina. Autolautta Kapella oli vetäjänä ja myös Aurellan omien koneiden teho oli käytössä. Aurella saatiin jo hiukan liikkumaan, mutta silloin katkesivat Kapellan hinausvaijerit. Uusi irroitusyritys tehtäneen maanantaina.

26.9.1973: Kaksi lauttaa irroittaa Aurellaa
Ahvenanmaan itäpuolella karille ajanutta autolautta Aurellaa ei onnistuttu irroittamaan maanantainakaan. Vikinglinjan toinen autolautta Marella teki useita irroitusyrityksiä. Se saikin Aurellan liikahtamaan, mutta ei irtoamaan. Uudet yritykset tehdään tiistaina aamuyöstä, jolloin toiseksi vetäjäksi saapuu autolautta Kapella. Ellei Kapellan ja Marellan koneitten teho auta Aurellan omien koneitten lisäksi, joudutaan odottamaan veden nousua ja myös pohtimaan uusia mahdollisuuksia aluksen irroittamiseksi.

2.10.1973: Aurella karilta veden noustua
Runsas viikko sitten karille joutunut autolautta Aurella on edelleen tiukasti paikoillaan Långnäsin lähistöllä. Paikalle tuotiin maanantaina kaksi nosturia. Irroitusyrityksiin ei kuitenkaan voida ryhtyä ennen kuin vesi on noussut. 450 tonnin nosturit eivät riitä yksin irroittamaan Aurellaa karilta, koska vesi on nyt poikkeuksellisen alhaalla. Nosturit on lainattu Tukholmasta ja Pietarsaaresta.

9.10.1973: Aurella irti
Runsas kaksi viikkoa sitten karille ajanut Viking-linjan autolautta Aurella irtosi maanantaina karilta paikalle tuotujen ponttoonien ja aluksen omien koneitten avulla, kertoi varustamon edustaja Maarianhaminasta. Aurella irtosi klo 14.30. Sen saamista vaurioista ei vielä maanantain kuluessa saatu selvyyttä, mutta alustavat tutkimukset tehtiin välittömästi ja Aurella pääsi omin konein lähtemään Tukholmaan Finnbodan telakalle. Sinne sen odotetaan saapuvan varhain tiistaiaamuna.
Otsikko: Vs: Re: Viking Linen alusten "haverit"
Kirjoitti: Mikko Karhu - 21.03.2008, 21:25:51
Lainaus käyttäjältä: Eerik Laine - 29.04.2001, 16:27:42
Oiskohan kellää tarkempii päivämäärii tohon Isabellan pohjakosketukseen, Apollo III:n keittiöpaloon ja Viking Sagan karilleajosta?

Minulla on lehtileike Viking Sagan karilleajosta Tviskärin saareen Sandhamnin ulkopuolella päivätty 27.03.85. Siinä sanotaan että kyseinen laiva ajoi karille tiistaiaamuna, eli mikä se tarkka päivämäärä nyt sitten olisi?  ??? Joku varmaan voi/jaksaa laskea. Laivalla oli 650 matkustajaa tapahtumahetkellä.
Otsikko: Vs: Re: Viking Linen alusten "haverit"
Kirjoitti: Aleksi Lindström - 21.03.2008, 23:08:00
Lainaus käyttäjältä: Mikko Karhu - 21.03.2008, 21:25:51
Minulla on lehtileike Viking Sagan karilleajosta Tviskärin saareen Sandhamnin ulkopuolella päivätty 27.03.85. Siinä sanotaan että kyseinen laiva ajoi karille tiistaiaamuna, eli mikä se tarkka päivämäärä nyt sitten olisi?

Windowsin kalenterin mukaan edellinen päivä eli 26.03.1985. Olin muuten tuolloin 361 päivää vanha eli ekat synttärit oli aika lähellä! :)
Otsikko: Vs: Viking Linen alusten "haverit"
Kirjoitti: Eerik Laine - 22.03.2008, 13:32:50
Näin omissa muistiinpanoissani olen kirjannut asiaa

Aamulla 26.3.1985 Helsingistä Tukholmaan matkannut Viking Saga ajoi karille Farfargrunfin majakan luona. Väylä karilleajopaikalla oli erittäin kapea ja virtaus siinä erittäin voimakas. Saga ajaitui väylältä ja lähimmän saaren rantakarikkoon keula edellä. Laiva sai itsensä kuitenkin ennen aamu 11:00 irti kun mm. keulan uima-altaan ja painolastitankit oli tyhjennetty. Saga jatkoi heti tämän jälkeen matkaansa keula vuotaen Tukholmaan, jonne saapui 14:00 aikoihin viittä tuntia myöhässä. Laiva ajettiin matkustajien poistumisen jälkeen Finnbodan telakalle josta pääsi jälleen 29.3.1985 liikenteeseen. 18.7.1985 oli vuorossa kapteenin meriselitys  Maarianhaminassa. 
Otsikko: Vs: Viking Linen alusten "haverit"
Kirjoitti: Samu Rautiainen - 10.05.2012, 18:09:44
Listaan voisi vielä mainita Ålandsfärjanin onnettomuudet tässä muutama vuosi sitten:

- Törmäys laituriin (2005)
- Karille ajo (2007)
Otsikko: Vs: Viking Linen alusten "haverit"
Kirjoitti: Sami Saarinen - 07.05.2013, 09:37:17
Iltapulun uutisoinnin mukaan Amorella on kohdannut tänään laiturin hieman tavallista nopeammin.

http://www.iltasanomat.fi/matkat/art-1288563323322.html (http://www.iltasanomat.fi/matkat/art-1288563323322.html)

Edit: Ilmailuliikenteen standardia mukaillen kyseessä on ilmeisesti kuitenkin ollut ns. täydellinen laskeutuminen. Kaikki selvisivät tapauksesta hengissä ja alusta voidaan käyttää vielä uudelleen.
Otsikko: Vs: Viking Linen alusten "haverit"
Kirjoitti: Timo Heikkinen - 07.05.2013, 09:51:12
Amorellan törmäilystä Yle http://yle.fi/uutiset/viking_amorella_rysaytti_laituriin_turussa/6630009 (http://yle.fi/uutiset/viking_amorella_rysaytti_laituriin_turussa/6630009)



Näyttää ramppi saaneen "siipeensä" kun Turun sanomien kuvia katselin.

Edit. Poistin väärän linkin kun oli livahtanut ylen linkki kahteen kertaan kun tarkoitus oli Turun sanomien linkki laittaa, mutta tuossa allapa se onkin.
Otsikko: Vs: Viking Linen alusten "haverit"
Kirjoitti: Pasi Saarinen - 07.05.2013, 10:17:28
Lainaus käyttäjältä: Timo Heikkinen - 07.05.2013, 09:51:12
Amorellan törmäilystä Yle http://yle.fi/uutiset/viking_amorella_rysaytti_laituriin_turussa/6630009 (http://yle.fi/uutiset/viking_amorella_rysaytti_laituriin_turussa/6630009)

Ja Turun sanomat http://yle.fi/uutiset/viking_amorella_rysaytti_laituriin_turussa/6630009 (http://yle.fi/uutiset/viking_amorella_rysaytti_laituriin_turussa/6630009)

Näyttää ramppi saaneen "siipeensä" kun turkkkarin kuvia katselin.

Tässä linkki Turun Sanomiin: http://www.ts.fi/uutiset/kotimaa/482437/Viking+Amorella+tormasi+laituriin+Turussa (http://www.ts.fi/uutiset/kotimaa/482437/Viking+Amorella+tormasi+laituriin+Turussa)

Lähti Turusta klo 11.30
Otsikko: Vs: Viking Linen alusten "haverit"
Kirjoitti: Tuomas Romu - 07.05.2013, 12:20:56
Mikä helkutin Viking Amorella...
Otsikko: Vs: Viking Linen alusten "haverit"
Kirjoitti: Jussi Littunen - 07.05.2013, 12:55:52
Lainaus käyttäjältä: Tuomas Romu - 07.05.2013, 12:20:56
Mikä helkutin Viking Amorella...

Niinpä. Toimittajilla taitaa olla sen verran kiire, etteivät ehdi tarkistaa laivojen nimiä - tai sitten ajatellaan, ettei asialla ole mitään väliä. Tai ajatellaan, että joka helkutin laivaan kuuluu automaattisesti varustamon nimi eteen (tyyliin Tallink Silja Symphony). Pahempiakin virheitä voisi toimittaja tietysti tehdä, ja olennaisinta on tapahtumista kertominen, mutta kun väärien nimien käyttäminen saa koko jutun näyttämään vasemmalla kädellä huolettomasti tehdyltä.
Otsikko: Vs: Viking Linen alusten "haverit"
Kirjoitti: Jani Nousiainen - 07.05.2013, 13:06:28
Onneksi laiva ja matkustajat säilyi ehjinä. 
Otsikko: Vs: Viking Linen alusten "haverit"
Kirjoitti: Marko Manninen - 07.05.2013, 19:54:05
Lainaus käyttäjältä: Jussi Littunen - 07.05.2013, 12:55:52
Niinpä. Toimittajilla taitaa olla sen verran kiire, etteivät ehdi tarkistaa laivojen nimiä - tai sitten ajatellaan, ettei asialla ole mitään väliä. Tai ajatellaan, että joka helkutin laivaan kuuluu automaattisesti varustamon nimi eteen (tyyliin Tallink Silja Symphony). Pahempiakin virheitä voisi toimittaja tietysti tehdä, ja olennaisinta on tapahtumista kertominen, mutta kun väärien nimien käyttäminen saa koko jutun näyttämään vasemmalla kädellä huolettomasti tehdyltä.

Suurinta osaa kansaa tämä ei hetkauta mitenkään, mutta meitä jotka tietävät ja ovat kiinnostuneita asioista niin se haittaa. Itseäni haittaa työni puolesta kuljetusalan kirjoitukset. "Rekka törmäsi henkilöautoon" Miten helkutissa puoliperävaunu itsessään aiheuttaa nokka kolarin? Siinä on kuitenkin kuorma-auto edessä. Tai "täysperävaunullinenrekka" Tämähän vajaa 40 metrinen yhdistelmä vain on todella laiton Suomen teillä. Oikea muoto olisi täysperävaunuyhdistelmä. Mutta itse Tallink sortuu nettisivuilla samaan virheeseen "Silja Galaxy", syy moiseen?? Saadaanko sillä ihmiset tietämään, että laiva on Siljan. Vanhojen Siljojen nimiä ei kuitenkaan ole muutettu, kun ne on mennyt Tallinkin liikenteeseen.
Otsikko: Vs: Viking Linen alusten "haverit"
Kirjoitti: Toni Ohvo - 07.05.2013, 21:19:09
Lainaus käyttäjältä: Jussi Littunen - 07.05.2013, 12:55:52
Niinpä. Toimittajilla taitaa olla sen verran kiire, etteivät ehdi tarkistaa laivojen nimiä - tai sitten ajatellaan, ettei asialla ole mitään väliä. Tai ajatellaan, että joka helkutin laivaan kuuluu automaattisesti varustamon nimi eteen (tyyliin Tallink Silja Symphony). Pahempiakin virheitä voisi toimittaja tietysti tehdä, ja olennaisinta on tapahtumista kertominen, mutta kun väärien nimien käyttäminen saa koko jutun näyttämään vasemmalla kädellä huolettomasti tehdyltä.

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2013050716987617_uu.shtml

Iltalehti on tainnut tehdä nopeasti tästä uutisen, etusivulla oli oikein lööpinä: "Amorella kaahasi laituriin". Tosin itse ko. artikkelissa kieli on hillitympää.
Otsikko: Vs: Viking Linen alusten "haverit"
Kirjoitti: Jussi Lampinen - 08.05.2013, 08:15:25
Lainaus käyttäjältä: Toni Ohvo - 07.05.2013, 21:19:09
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2013050716987617_uu.shtml

Iltalehti on tainnut tehdä nopeasti tästä uutisen, etusivulla oli oikein lööpinä: "Amorella kaahasi laituriin". Tosin itse ko. artikkelissa kieli on hillitympää.

IL nyt on ollut kautta aikojen tunnettu siitä että otsikot ovat "kovia", jutut onkin sitten ihan toista
Otsikko: Vs: Re: Viking Linen alusten "haverit"
Kirjoitti: Joonas Vähämäki - 11.09.2020, 11:01:15
Lainaus käyttäjältä: Miran Hamidulla - 29.04.2001, 00:58:08
Noiden tapausten lisäksi laivalla on murhattu 2 ihmistä(tapaus ei kai koskaan selvinnyt)

Yksi osa Viking Sallyn synkkää historiaa on selviämässä. Klaus Schelklen tappaja ehkä jäämässä kiinni? YLE:n jutussa melko kattava kuvaus yön tapahtumista.

https://yle.fi/uutiset/3-11415221

Päivitys 7.12.2020: Viking Sallyn henkirikoksesta sai murhasyytteen partiopoika, joka kertoi löytäneensä uhrit – antoi 1987 haastatteluita, kuinka auttoi uhreja

https://yle.fi/uutiset/3-11684729
Otsikko: Vs: Viking Linen alusten "haverit"
Kirjoitti: Joonas Vähämäki - 15.06.2021, 11:23:09
Avaan uuden vastauksen jotta ketju nousee ylöspäin, mutta tänään on julkaistu YLE:n sivulla yli viiden minuutin rikospaikkavideo tapahtuma-aamulta.

https://yle.fi/uutiset/3-11973182
Otsikko: Viking Gracella vaikeuksia?
Kirjoitti: Janne Koskinen - 13.02.2022, 20:04:59
Ei osu Viking Grace kolmannellakaan kertaa kaijaan.

Yhdistetty toiseen keskusteluun, joskaan kyseessä ei ollut varsinainen haveri vaan melko tavallinen ilmiö talvimerenkulussa. -Tuomas/Ylläpito
Otsikko: Vs: Viking Gracella vaikeuksia?
Kirjoitti: Petri Lahti - 13.02.2022, 20:50:54
Jäälauttoja ja -sohjoa kertyi aluksen taakse liikaa. Ei päässyt heti laituriin asti.