Tuoreimmat viestit

#1
Muut alukset / Vs: Alfons Håkans -uutisia
Viimeisin viesti käyttäjältä Pekka Laakso - 23.07.2024, 20:59:37
Lainaus käyttäjältä: Pekka Laakso - 17.07.2024, 13:15:12 Nyt Zeus of Finlandin hinauskeikka etenee hyvin. Ovat olleet Pohjanmerellä ja lähestyvät Skagenia tänään iltapäivällä.
Pitkän keikkansa jälkeen Zeus of Finland saapui lopulta takaisin Turkuun tänään aamupäivällä.
#2
Matkustaja-autolautat / Vs: RMC saamassa tilauksen kah...
Viimeisin viesti käyttäjältä Pekka Laakso - 23.07.2024, 13:08:58
Spirit of Tasmania IV saapui puoliltapäivin sisään toiselta koeajoltaan. Ajettiin vielä suoraan altaaseen eli joutunee joksikin aikaa kuiville.
#3
Muut alukset / Salla siirretty Suomen lipulle
Viimeisin viesti käyttäjältä Juhani Mehto - 22.07.2024, 20:54:53
Suomalaisen R-B Maritime Oy:n pieni Viron lipulla ollut 1300 dwt:n irtolastialus Salla on siirretty hiljattain Suomen lipulle. Se saapui 12.7. Paraisten Mustfinnin telakalle vielä virolaisena, mutta näkyy nyt AIS:ssa suomalaisena, kutsu OJVB. Sama varustamo omistaa myös sisaralus Leilan, joka on entinen suomalainen Nathalie. Se on ainakin toistaiseksi vielä kyprolaisena.
#4
Matkustaja-autolautat / Vs: RMC saamassa tilauksen kah...
Viimeisin viesti käyttäjältä Tero Lindfors - 20.07.2024, 15:09:20
Katselin kuvia ja mittoja, ja monilta osin näyttävät uudet Spirit of Tasmaniat olevan Megastarin ja Mystarin kanssa identtisiä. Tietääkö joku, perustuvatko täysin niihin ja voiko pitää jopa sisaraluksina?
#5
Matkustaja-autolautat / Vs: RMC saamassa tilauksen kah...
Viimeisin viesti käyttäjältä Pekka Laakso - 19.07.2024, 18:23:28
Lainaus käyttäjältä: Juhani Mehto - 19.07.2024, 08:59:27 Somessa pyörivien tietojen mukaan Spirit of Tasmania V:n kaste- ja vesillelaskujuhlallisuudet ovat tänään klo 11.30 alkaen ja livelähetystä voi seurata TÄÄLLÄ.
Telakan virallista tiedotetta pukkaa:

https://rmcfinland.fi/fi/rauman-telakalla-laskettiin-vesille-jo-toinen-tasmaniaan-tilatuista-matkustaja-autolautoista/

Poiminta:

"TT-Line Companyn uusista aluksista ensimmäisenä valmistuu Spirit of Tasmania IV ja se luovutetaan tilaajalle elokuussa. Tänään vesille laskettu Spirit of Tasmania V valmistuu ensi vuoden keväällä."

EDIT: Spirit of Tasmania V on eilisen juhlavan altaantäytön jälkeen jo haalattu telakan varustelulaituriin.
#6
Matkustaja-autolautat / Vs: RMC saamassa tilauksen kah...
Viimeisin viesti käyttäjältä Juhani Mehto - 19.07.2024, 08:59:27
Somessa pyörivien tietojen mukaan Spirit of Tasmania V:n kaste- ja vesillelaskujuhlallisuudet ovat tänään klo 11.30 alkaen ja livelähetystä voi seurata TÄÄLLÄ.
#7
Matkustaja-autolautat / Vs: RMC saamassa tilauksen kah...
Viimeisin viesti käyttäjältä Pekka Laakso - 19.07.2024, 03:33:42
Lainaus käyttäjältä: Pekka Laakso - 15.06.2024, 21:19:26 Ensimmäisen rakenteilla olevan Tasmanian lautan ensimmäinen merikoeajo on näköjään lähestymässä: ainakin Pilotonline tarjoaa sille lähtöennakkoa alkuviikolle.
Spirit of Tasmania IV:n seuraava koeajo olisikin jo Pilotonlinen mukaan tänään illalla. Saapa nähdä viivästyykö koeajollelähtö jälleen kerran useammalla tunnilla tai jopa päivällä? Nyt se näyttää muuten näkyvän välillä sekä oikeilla australialaisilla tunnuksilla AIS:ssa (MMSI: 503000241), että toisinaan yhä niillä suomalaisilla testitunnuksilla (MMSI: 230999999).
#8
Muu merenkulku / Vs: Jäänmurtajat ja talvimeren...
Viimeisin viesti käyttäjältä Tuomas Romu - 18.07.2024, 21:28:16
Lainaus käyttäjältä: Ilves Valta - 18.07.2024, 18:34:25 Haluatko avata lisää miksi tämä on huono ajatus, kun noin maallikkona "yhteistilaus" Ruotsin kanssa samanlaisista murtajista kuulostaa äkkiseltään järkevältä suunnitelmalta?

Loppujen lopuksi kyse on rahasta. Ruotsin uudet jäänmurtajat on suunniteltu erityisesti Malmporten-projektia silmällä pitäen eli avustamaan säännöllisesti 32 metriä leveitä malmilaivoja Luulajaan. Suomeen tällaista liikennettä ei ole odotettavissa samassa mittakaavassa. Yhteishankinta Ruotsin kanssa johtaisi siis siihen, että Suomi hankkisi meidän tarpeisiimme tavallaan hieman liian isoja ja kalliita jäänmurtajia.
#9
Muu merenkulku / Vs: Jäänmurtajat ja talvimeren...
Viimeisin viesti käyttäjältä Ilves Valta - 18.07.2024, 18:34:25
Lainaus käyttäjältä: Tuomas Romu - 18.07.2024, 14:37:24 Itse en esimerkiksi näe järkevänä edes ajatusta, että Suomi hankkisi samanlaisia jäänmurtajia kuin Ruotsi, vaikka sitä taas kerran joku ehdottikin.
Haluatko avata lisää miksi tämä on huono ajatus, kun noin maallikkona "yhteistilaus" Ruotsin kanssa samanlaisista murtajista kuulostaa äkkiseltään järkevältä suunnitelmalta?
#10
Muu merenkulku / Vs: Jäänmurtajat ja talvimeren...
Viimeisin viesti käyttäjältä Tuomas Romu - 18.07.2024, 14:37:24
Tuo jäänmurtajayhteistyö tuli kieltämättä vähän puun takaa. Ymmärtääkseni tässä on ollut ajavana voimana ainakin Helsingin telakan vastikään ostanut Davie, mutta työtä on tehty myös jenkkihallinnossa. Pääsääntöisesti raportointi on ollut positiivista ja optimistista, mutta vastapainoksi muun muassa "Sixty Degrees North"-blogissa on hieman realistisempi yhteenveto aiesopimuksesta sekä kritiikkiä muun muassa Bollingeria kohtaan, koska tämä julistautui julkilausuman myötä Yhdysvaltain johtavaksi jäänmurtajien rakentajaksi, vaikka telakalla on ollut huomattavia vaikeuksia rannikkovartioston jäänmurtajaprojektin kanssa. Niin ikään Rauman telakan hallituksen puheenjohtaja on sekä Kauppalehdessä että Tekniikka & Taloudessa tuonut esiin huolensa jäänmurtajaosaamisen vuotamisesta pois Suomesta; Nato-yhteistyön tulisi hänen mukaansa tapahtua "heidän ehdoillaan" ja Rauman telakan roolin hän näkee "lohduttomana", mikäli yhteistyösopimuksen puitteissa jäänmurtajia ei voisi rakentaa Suomessa.

Itse näen tietenkin ICE Pactin pääsääntöisesti positiivisena asiana niin Suomen meriteollisuuden kuin oman urakehitykseni kannalta, mutta sen suhteen tulee olla myös realistinen. Yhdysvaltain rannikkovartioston jäänmurtajat tullaan jatkossakin rakentamaan jenkkitelakoilla ja kanadalaiset jäänmurtajat vastaavasti Kanadassa. Jenkeissä kaksikin eri lakia kieltää yksiselitteisesti valtion alusten tilaamisen ulkomailta ilman presidentillistä poikkeusta ja Kanadassa taas valtion kansallisen laivanrakennusstrategian tavoite on nimenomaan elvyttää kotimaista telakkateollisuutta. Sinänsä on surullista, että molempien seurauksena loppukäyttäjät eli Yhdysvaltain ja Kanadan rannikkovartiostot joutuvat pärjäilemään vielä vuosia elinkaarensa loppupuolella olevien alusten kanssa, mutta Trumpilta tuskin poikkeuslupaa heruu ja Kanadassakin alusten rakennuttaminen Suomessa olisi poliittinen itsemurha. Rapakon tällä puolella taas Euroopan Unionin julkisia hankintoja koskevat säädökset edellyttävät valtion jäänmurtajatilausten kilpailuttamista kaikkien kelvollisten telakoiden kesken, joten tilausten ohjautuminen vaikkapa Helsinkiin tai Raumalle ei ole mikään itsestäänselvyys. Ne, joita hankintalait eivät koske, taas ostavat sieltä mistä haluavat, tyypillisesti halvimmalta kelpuuttamaltaan tarjoajalta.

Muutamissa lehtijutuissa ICE Pactia on pidetty jonkinlaisena "päänavauksena", mutta alaa tuntevat tietävät, että Suomen meriteollisuus on ollut merkittävässä roolissa kaikissa pohjoisamerikkalaisissa jäänmurtajaprojekteissa 90-luvulta lähtien niin suunnittelun kuin laitetoimitusten muodossa.

Toivon myös, ettei kukaan yritä tulevaisuudessa tämän yhteistyökuvion varjolla vaikuttaa siihen, minkälaisia jäänmurtajia esimerkiksi Suomi jatkossa hankkii. Itse en esimerkiksi näe järkevänä edes ajatusta, että Suomi hankkisi samanlaisia jäänmurtajia kuin Ruotsi, vaikka sitä taas kerran joku ehdottikin.