Tuoreimmat viestit

#1
Muut alukset / Vs: Laivue 2020
Viimeisin viesti käyttäjältä Pekka Laakso - 09.05.2025, 14:48:11
Lainaus käyttäjältä: Juhani Mehto - 09.05.2025, 13:11:43 Kölinlasku oli eilen.

RMC:n tiedote
Tarkkasilmäinen voi vilkuilla Tasmanian webbikameraa, eikä tässä puhuta pelkästään Rajan rungosta...
#2
Matkustaja-autolautat / Vs: Spirit of Tasmania IV & V ...
Viimeisin viesti käyttäjältä Pekka Laakso - 09.05.2025, 14:43:02
Toisaalla olleesta Merivoimien korvetin kölinlaskutiedotteesta poimittu pätkä koskien Tasmania V:tä:

Lainaus käyttäjältä: Juhani Mehto - 09.05.2025, 13:11:43 Kölinlasku oli eilen.

RMC:n tiedote
"Korvettituotannon rinnalla telakalla viimeistellään parhaillaan toista matkustaja-autolauttaa Spirit of Tasmanian tilaamana. Sisaraluksen rakentamisesta saadut opit ovat parantaneet prosesseja, ja toinen alus valmistuukin toukokuun aikana."
#3
Muut alukset / Vs: Laivue 2020
Viimeisin viesti käyttäjältä Juhani Mehto - 09.05.2025, 13:11:43
#4
Muu merenkulku / Vs: Jäänmurtajat ja talvimeren...
Viimeisin viesti käyttäjältä Tuomas Romu - 07.05.2025, 16:56:02
Lainaus käyttäjältä: Tuomas Romu - 09.04.2011, 13:14:36 ...assosioin "nelivedon" jostain syystä samaan kastiin kaasareiden ja työntötankokoneiden kanssa...

Kaikkea sitä on tullut nuorena väitettyä... :D

Aker Arctic: New icebreaker to be designed for Finland

No, ei sieltä "nelivetoa" tälläkään kertaa ole tulossa, mutta kolmesta tämän projektin puitteissa kehitettävästä jäänmurtajakonseptista kahdessa on Polariksen tapaan ruoripotkuri keulassa. Ja tulihan se ainut 70-luvun jälkeen rakennettu "nelivetokin" aikanaan suunniteltua venäläisille, joskin siihen tuli samaan syssyyn myös nelipyöräohjaus...
#5
Muu merenkulku / Vs: Jäätalvi 2024-2025
Viimeisin viesti käyttäjältä Pekka Laakso - 07.05.2025, 14:06:07
Ruotsin puolella jäänmurtokausi on käytännössä päättynyt ja viimeiset avustusrajoitukset ruotsalaisiin satamiin on poistettu jo maanantaina. Sjöfartsverketin mukaan Ale on kuitenkin vielä nimellisesti valmiudessa (stand-by) Luulajassa.
#6
Matkustaja-autolautat / Vs: Tallinkin suunnitelmista
Viimeisin viesti käyttäjältä Sven Liljeström - 07.05.2025, 08:50:12
Voisiko arvella, että ruotsalaisten kiinnostus Tallinnaa ja Viroa kohtaan on alkuinnostuksen
jälkeen vähän laantunut.
Käyn itse harvakseltaan Tallinnassa, kerran - kaksi vuodessa kuitenkin ja törmään vielä
jokaisen kerran riikinruotsalaiseen pöpötykseen jollain tasolla kaduilla ja kujilla.

#7
Muu merenkulku / Vs: Jäätalvi 2024-2025
Viimeisin viesti käyttäjältä Mika Honkonen - 07.05.2025, 01:16:31
Vähän ihmetyttää kun kontio ja Polaris ovat vielä Perämerellä. Ilmatieteen laitoksen mukaan jäätä ei pitäisi olla kuin rippeitä jäljellä. Luulisi että toinen olisi lähtenyt kotimatkalle otson kanssa.
#8
Matkustaja-autolautat / Vs: Tallinkin suunnitelmista
Viimeisin viesti käyttäjältä Mika Honkonen - 07.05.2025, 01:14:01
Lainaus käyttäjältä: Arto Papunen - 06.05.2025, 22:31:50 Jos Vikingillä todetaan haasteita olevan Birka Gotlannin suhteen niin olisiko se Tukholman yhden yön risteilyt illalla kuitenkaan menestys. Ja kun rahdinkin suhteen on Finnlinesillä enemmän kapasiteettia ja Glory vie enemmän rahtia kuin Amorella.

Eikö Victoria I nyt vietä kesän Helsinki-Tallinna reitillä toisin kuin viime vuonna, että voisiko Romantika olla kesän toinen laiva Tallinna-Tukholma.

Ainakaan Tallinkin sovelluksen mukaan tll-sto reitillä ei ole kesällä muita kuin Baltic Queen. Tallink on kyllä käynyt välillä pikku lenkin ajelemassa ja yleensä sen jälkeen alukset ovat toisinpäin kaijassa. Ilmeisesti käyttävät koneita ja voimansiirtoa lämpöiseksi ja samalla testaavat että kaikki voiteluaineet ja vedet kiertää kuten kuuluukin.
#9
Matkustaja-autolautat / Vs: Tallinkin suunnitelmista
Viimeisin viesti käyttäjältä Arto Papunen - 06.05.2025, 22:31:50
Jos Vikingillä todetaan haasteita olevan Birka Gotlannin suhteen niin olisiko se Tukholman yhden yön risteilyt illalla kuitenkaan menestys. Ja kun rahdinkin suhteen on Finnlinesillä enemmän kapasiteettia ja Glory vie enemmän rahtia kuin Amorella.

Eikö Victoria I nyt vietä kesän Helsinki-Tallinna reitillä toisin kuin viime vuonna, että voisiko Romantika olla kesän toinen laiva Tallinna-Tukholma.
#10
Matkustaja-autolautat / Vs: Ålandstrafiken
Viimeisin viesti käyttäjältä Mikko-Oskari Koski - 06.05.2025, 22:30:15
Maakuntahallituksen lauttoja siirretään vaiheittain Axferriesin omistukseen. Kyseessä on sinällään viehättävä bisneskuvio, kun aluksen myyjä rahoittaa varustamoa, joka ostaa sen alukset. Kyllä poliitikko tämänkin osaa säästöksi selittää (toivottavasti samalla logiikalla Axferries voi piankin tilata uutta tonnistoa).
On sinällään erikoista, että kauppaan kuuluu kolmen vakituisen kulkijan (Skarven Föglön, Viggen eteläisellä ja Ådan Brändön-Kustavin linjoilla) lisäksi reservilautta Knipan. Pohjoislinjan ykköslautta Alfågeln vaihtaa tiettävästi omistajaa myöhemmin tänä vuonna, mutta Gudingenin ja Skiftetin kohdalla jatketaan bareboat-sopimusta (Axferries operoi maakuntahallituksen tilaamassa liikenteessä maakuntahallituksen omistamaa alusta)...
 
https://alandsradio.ax/nyheter/axferries-koper-knipan-skarven-viggen-och-adan?fbclid=IwY2xjawKHPSBleHRuA2FlbQIxMQBicmlkETAwVWtnY215dEYxQVBQa01mAR4Y_jfS-Q4pBkK4YsYh7hHNN3FBkXMMuaBS8bL61-GJ3Kzcax-7Ir79UrZ7zg_aem_Ue1mJaHRq5lznXarkVK7pA