Tallinkin suunnitelmista

Aloittaja Kai Heino, 21.07.2017, 07:43:33

« edellinen - seuraava »

Sven Liljeström

Onko kellään tietoa, miten uusi linja Norjasta Alankomaihin on kannattanut?
Mikäli turismimäärät jatkossa edes jotenkin palaavat ennalleen, saattaisi kenties sesonkiaikana kannattaa
seilata kahdella aluksella, johon tässä olisi "systeri" vapaana.
Kysyntää vähentää tosin myös pikkuhiljaa kallistunut NOK, joka tekee valmiiksi kalliista Norjasta entistäkin
kalliimman matkailumaan.
Tietenkään Tallink ei voi odottaa ja "katsoa" vaan antanee Victoria I:sen aikarahdille vaikka vain kesäkuukausiksi
kenelle tahansa, joka vain niin haluaa.


Kai Heino

Luonto suosii turhanpäiväistä kokeilijaa.

Ilves Valta

Päivän Tallink-uutinen on, että Star jää Mystarin valmistuttua Helsingin ja Tallinnan välille kolmanneksi shuttleksi: https://news.cision.com/fi/tallink-silja-oy/r/tallink-lisaa-vuoroja-helsinki-tallinna-reitille-marraskuussa---star-jatkaa-liikennointia-reitilla,c3660680

Laiva tulee tarjoamaan uuden "Light-luokan" tuotteen 27.11. alkaen: ylitysaika on 2½ tuntia ja laivalla on tarjolla vähemmän palveluita kuin Mega- ja Mystarilla.

Jari Rautiainen

Missään ei taida vielä olla kerrottu mitä nämä Star:n "supistetut"-palvelut mahtaa olla?

Kalevi Lehto

Päivän Turun Sanomissa oli juttua Tallinkin suunnitelmista tulevalle kesälle. Baltic Princessin Ruotsin satama siirtyy taas Tukholmaan, mutta toista alusta ei Turku-Tukholma reitille ole näillänäkymin tulossa edes kesäsesongin ajaksi. Arvaukseni onkin, että kun Finnlinesin uudet alukset ensi vuoden aikana saapuvat Naantali-Kapellskär linjalle, niin Tallink tulee vetäytymään Turusta kokonaan. Mitenkähän tämä kuvio tulee sitten vaikuttamaan Turun kaupungin suuriin suunnitelmiin satamaa koskien... No, aika näyttää...
Laivamatkailua Suomen Turusta jo vuodesta 1964

Kai Heino

Terminaali oli ensimmäisenä minunkin mielessä, kun Galaxyn lipunvaihdosta kerrottiin.
Luonto suosii turhanpäiväistä kokeilijaa.

Sven Liljeström

Jostain luin, että Finnlinesin alukset eivät Kiinasta aivan kesäsesongiksi ennätä, mutta
sitten on toinen juttu, miten matkustajat uutuusinnostuksen hälvettyä ottavat Naantalista
lähtevät uudet laivat vastaan.
Aluksissa toki on tilaa, mutta entistä vähemmän palveluja.
Nykyiset myöhäiset iltalähdöt ovat matkalla tapahtuvan myynnin kannalta huonoja.
Kuka esimerkiksi haluaa syödä mahansa täyteen keskellä yötä!
Toisaalta Finnlinesillä on enemmän "varaa katsoa", miten liikenne kehittyy.
Lisäksi en ole aivan perillä, miten jalkamatkustajat Naantalissa on tarkoitus hoitaa.
Kannattaako kenties ottaa junayhteyttä satamaan uudelleen käyttöön, siis sitä, joka vajaa
50 v sitten oli käytössä?

Ilves Valta

Lainaus käyttäjältä: Kalevi Lehto - 29.11.2022, 19:40:24
Päivän Turun Sanomissa oli juttua Tallinkin suunnitelmista tulevalle kesälle. Baltic Princessin Ruotsin satama siirtyy taas Tukholmaan, mutta toista alusta ei Turku-Tukholma reitille ole näillänäkymin tulossa edes kesäsesongin ajaksi.
En ole tuota TS:n juttua päässyt lukemaan, mutta Tallinkin lehdistötiedote puhui selkeästi nimenomaan Baltic Princessin kesän (ja ensi vuoden syksyn) aikatauluista. Tiedote oli selvästi tarkasti muotoiltu niin, että siinä ei missään kohtaa puhuttu Turun-linjasta kokonaisuutena. Tämä antaa ainakin itselleni vaikutelman, että (ainakin Suomen pään konttorilla) pidetään takaporttia auki toisen laivan tuomiselle Turkuun kesäksi. Riippuen mihin asti meneillään olevia rahtauksia jatketaan ja aloitetaanko Riika–Tukholma-linjaa lainkaan uudelleen voisi Tallinkilta löytyä helposti toinen laiva linjalle kesäksi asetettavaksi. Jos kaikki rahtauksessa olevat palaavat kesäkaudeksi ja Riian-linjaa ei avata niin laivoissa olisi jopa valinnanvaraa.

Lainaus käyttäjältä:  Sven Liljeström - 30.11.2022, 09:07:23
Lisäksi en ole aivan perillä, miten jalkamatkustajat Naantalissa on tarkoitus hoitaa.
Kannattaako kenties ottaa junayhteyttä satamaan uudelleen käyttöön, siis sitä, joka vajaa
50 v sitten oli käytössä?
Jäin jostain käsitykseen että jalkamatkustajat olisi tarkoitus hoitaa bussiyhteydellä. Sinällään kun uusi Suomen Lähijunat on aikeissa aloittaa paikallisjunaliikenteen Turun seudulla 2024, voisi heillä olla hyvinkin intressejä ulottaa Naantaliin suunniteltu junayhteys saman tien satamaan saakka, ainakin Finnlinesin laivojen lähtö- ja tuloaikaan. Toki VR:lläkin saattaa olla intressejä tällaiseen, mutta jotenkin veikkaisin Lähijunien olevan halukkaampi (toki myös riskialttiimpi) kumppani.

Janne Koskinen

Lainaus käyttäjältä: Kalevi Lehto - 29.11.2022, 19:40:24
Mitenkähän tämä kuvio tulee sitten vaikuttamaan Turun kaupungin suuriin suunnitelmiin satamaa koskien... No, aika näyttää...

Olenkohan saanut väärää infoa?, mutta jossain väitettiin Turun sataman vaativan uuden terminaalin suhteen varustamoilta aamu-ja iltalähtöä? Tämä voisi avata Finnlinesille mahdollisuuden Turku-Kapellskär linjalle.
Toinen kysymys on se, että onko Fiinlinesilla edes kiinnostusta tähän; raskas liikenne saattaa haluta Naantalista jatkossakin?
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Kalevi Lehto

Lainaus käyttäjältä: Janne Koskinen - 30.11.2022, 11:14:33
Tämä voisi avata Finnlinesille mahdollisuuden Turku-Kapellskär linjalle.
Toinen kysymys on se, että onko Fiinlinesilla edes kiinnostusta tähän; raskas liikenne saattaa haluta Naantalista jatkossakin?
Tätä olen itsekin miettinyt. Jos Tallinkilta tosiaan vapautuu Turun satama Finnlinesin käyttöön, niin voihan olla, että kiinnostuvatkin. Rekkaliikenteen kannaltahan Turun satama ei liene juurikaan Naantalia hankalampi, tai olisiko jopa hieman parempi ja matkustajaliikenteen puolella toki huomattavastikin.
Laivamatkailua Suomen Turusta jo vuodesta 1964

Tapio Väyrynen

Jos Finnlinesin suunnitelmia spekukoi, niin asiassa painaa myös minkälaisia Naantali ja Turku ovat sopimuskumppaneina.

Lisäksi miksi Finnlines lähtisi toimivasta satamasta uuteen paikkaan, jossa varustamoille tulee todennäköisesti osallistuminen uuden terminaalin kuluihin.

Jos tosiaan Turussa vaaditaan aamu-ilta lähtöä, kun uusi terminaali on valmis, niin helppo päätellä Tallinkin päätös.

Kai Heino

TS 28.11.
Satamasta kerrotaan, että Tallinkin yksi ainoa lähtö, eikä samaan aikaan Viikkarin kanssa, on otettu jo suunnitelmissa huomioon, mutta toisaalta on suunnitelmissa myös se, että kaksi laivaa voi olla samaan aikaan kaijalla ja terminaalissa paljon väkeä.
Luonto suosii turhanpäiväistä kokeilijaa.

Harri Anukka

En tiedä sopiiko tänne, mutta:

https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/40fcb0de-e243-4631-8386-e751f064cf50


"Ms Baltic Queen -laiva törmäsi teknisen vian vuoksi Tukholman satamaan sunnuntaina aamulla."
Ilmeisesti pieni törmäys sähkökatkon vuoksi, ei suurempia vahinkoja...


Jussi Viljanen

Lainaus käyttäjältä: Harri Anukka - 18.12.2022, 16:23:44
En tiedä sopiiko tänne, mutta:

https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/40fcb0de-e243-4631-8386-e751f064cf50


"Ms Baltic Queen -laiva törmäsi teknisen vian vuoksi Tukholman satamaan sunnuntaina aamulla."
Ilmeisesti pieni törmäys sähkökatkon vuoksi, ei suurempia vahinkoja...
tuskin toi oli tallinkin suunnitelmissa

Ilves Valta

Lainaus käyttäjältä:  Sven Liljeström - 30.04.2022, 09:07:37
Onko kellään tietoa, miten uusi linja Norjasta Alankomaihin on kannattanut?
Mikäli turismimäärät jatkossa edes jotenkin palaavat ennalleen, saattaisi kenties sesonkiaikana kannattaa
seilata kahdella aluksella, johon tässä olisi "systeri" vapaana.
Kysyntää vähentää tosin myös pikkuhiljaa kallistunut NOK, joka tekee valmiiksi kalliista Norjasta entistäkin
kalliimman matkailumaan.
Tämä nyt on vastaus wanhaan kysymykseen, mutta edelleen relevanttia aiheeseen: Shippaxin tämän viikon uutinen kertoo Holland Norway Linen ensimmäisen vuoden ylittäneen odotukset.

"We've been blown away by the response from people and transport companies, on both the Dutch and Norwegian sides. We're on track for almost 190,000 passengers by the end of the year. Though passenger volumes are far better than forecast, costs – especially for fuel – also came out higher. Despite that, our debut year has exceeded expectations," sanoo firman uusi toimitusjohtaja Morten Aggvin Shippaxin haastattelussa.

Jos tilanne on oikeasti näin hyvä, niin HNL varmasti pitää Romantikan rahtauksen loppuun asti. Jo aiemmin tänä vuonna varustamo julkisti suunnitelman uudisrakenteesta, mutta on vaikea nähdä sen olevan realismia vielä Romantikan rahtauksen loppuessa – ellei varustamon tulos sitten ole todella hyvä.