Galaxy Turku-Tukholma reitille

Aloittaja Ville Halonen, 11.04.2007, 20:54:13

« edellinen - seuraava »

Miran Hamidulla

24.4 ilmestyneissä Hämeen Sanomissa on haastateltu Tallink Siljan viestintäjohtajaa Tuomas Nylundia. Jutusta selviää muun muassa, että alus, jonka Galaxy korvaa Turku-Tukholma reitillä tulee olemaan Silja Festival.
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Kristian Lampio

Oikea päätös  :thumb: Onnea ruotsalaiset kun saatte uuden hienon iltalaivan korvaamaan Festarin! Mitähän Amorellan matkustajiile käy? Siirtyykö Galaxylle  ;) Mutta kumminkin hymyilemisen arvoinen asia että Galaxy korvaa vanhan Silja Festivalin  :)

Petri Lindqvist

Juttuhan ei ota kantaa siihen, miten Europa ja Galaxy suhtautuvat toisiinsa.

Voihan olla, että Europa siirtyy aamulähdöille Turusta ja alkaa samalla kilpailemaan ns. 20h risteilymatkustajista Tukholman päästä Cinderellan ja Birkan kanssa. Europa olisi herkkänahkaisille Ruotsalaisille turvalisempi tuote kuin Galaxy. Nykyinen festarin talviaikataulu on ihan suhteellisen passeli.

Niko Viirret

Kyllä ne silloin viimeistään palaa Amorellaan, kun Galaxy on joka päivä Iso-Pukin rannalla. ;D ( Ehkäpä menee OT:ksi. )

Miran Hamidulla

Lainaus käyttäjältä: Petri Lindqvist - 27.04.2007, 14:43:14
Juttuhan ei ota kantaa siihen, miten Europa ja Galaxy suhtautuvat toisiinsa.

Voihan olla, että Europa siirtyy aamulähdöille Turusta ja alkaa samalla kilpailemaan ns. 20h risteilymatkustajista Tukholman päästä Cinderellan ja Birkan kanssa. Europa olisi herkkänahkaisille Ruotsalaisille turvalisempi tuote kuin Galaxy.

Millä tavoin Galaxy (Ruotsin tai Suomen lipulla ja Siljan väreissä) olisi ruotsalaisille sopimaton tuote?  Tallinkin Helsinki-Tallinna linja on ruotsalaiselle kuluttajalle lähes täysin tuntematon tuote, joten moni asiakas tuskin edes tietäisi aluksen aiemmasta historiasta Tallinkin väreissä. Turun iltalähtöjen suomalaisasiakkaat sensijaan saattaisivat yhä erehtyä luulemaan, että kyseessä olisi virolaismiehitetty Tallinkin Galaxy, vaikka laivan kyljessä ja perässä lukisi mitä tahansa muuta...
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Petri Lindqvist

Lainaus käyttäjältä: Miran Hamidulla - 27.04.2007, 16:17:08
Millä tavoin Galaxy (Ruotsin tai Suomen lipulla ja Siljan väreissä) olisi ruotsalaisille sopimaton tuote?  Tallinkin Helsinki-Tallinna linja on ruotsalaiselle kuluttajalle lähes täysin tuntematon tuote, joten moni asiakas tuskin edes tietäisi aluksen aiemmasta historiasta Tallinkin väreissä. Turun iltalähtöjen suomalaisasiakkaat sensijaan saattaisivat yhä erehtyä luulemaan, että kyseessä olisi virolaismiehitetty Tallinkin Galaxy, vaikka laivan kyljessä ja perässä lukisi mitä tahansa muuta...

Toisaalta asian voi ajatella näinkin ja olet täysin oikeassa. Aika näyttää.

Kalle Id

Asiassa on puolensa ja puolensa. Jos Galaxy korvaa Europan ja Europa Festarin, saataisiin molemmista suunnista lähtemään illalla "uusi" laiva. Jos Galaxy korvaa Festarin, saadaan "uusi" laiva vain Ruotsin iltalähdölle. Suomalaisten potentiaalisen negatiivisen suhtautumisen Galaxyä kohtaan voisi ratkaista muuttamalla aluksen nimen. Jos kylkeen maalataan uusi nimi (vaikka Silja Finlandia :D) ja laiva Siljan väreihin niin todennäköisesti laiva menee läpi oikeana Siljan laivana.

On sitten eri asia kannattaisiko Tukholman 22h-risteilyliikenteeseen tuoda 1000 matkustajapaikkaa lisää kun kilpailu on muutenkin kovaa. Tältä kannalta olisi ehkä fiksumpaa laittaa Galaxy tuolle reitille, kapasiteettia olisi vähän vähemmän ja Ruotsin markkinoilla ennestään tuntemattomalla laivalla olisi myös enemmän uutuusarvoa kilpailussa Cinderellaa ja Paradisea vastaan.

Kille

Itse olen sitä mieltä, että Galaxy laitettaisiin aamuvuorolle, koska Festival on vanhempi ja se tarvitsee korvata nopeammin kuin Europa ja tällöin myös Ruotsin päässä voitaisiin mainostaa Galaxya "uutena" laivana kun Europan jo ruotsalaiset tuntevat ja kun Galaxya mainostettaisiin niin myös ruotsalaiset innostuvat siitä. Europa taas menee vielä iltalähtönä Turusta vielä sen muutaman vuoden ennen kuin Galaxy3 valmistuu, ei Europan korvaaminen ole muutamasta vuodesta kiinni ja voihan uutta laivaa haluavat mennä aamulla Galaxylle.

Kari Liimatainen

Lainaus käyttäjältä: Kalle Id - 27.04.2007, 17:47:51 Suomalaisten potentiaalisen negatiivisen suhtautumisen Galaxyä kohtaan

Joo, eihän laivassa itsessään ole mitään vikaa, hieno kun mikä, se miksi Suomalaiset suhtautuvat negatiivisesti Galaxyyn ja Tallinkiin, johtuu siitä ala-arvoisesta palvelusta mitä laivalla saa, siksi nimen vaihtaminen ja sitä kautta "uuden" laivan tuominen reitille ei olisi hassumpi ajatus, onhan noita laivojen nimiä vaihdeltu ennenkin.
Risteilty: M/s Vision of the Seas 22.-26.7.09 (Grand Suite), M/s Norwegian Jade 24.-29.10.15. (MiniSuite).M/s Norwegian Epic 23.-30.10.16 (Large Balcony), M/s Norwegian Epic 22.-29.10.17 (Family Balcony), M/s Carnival Horizon 5.-13.6.18 (Balcony), 28.10-5.11.19 M/s Celebrity Reflection (Concierge Class).

JNordman

Itse epäilen, että jos/kun Galaxy tulee Turun linjalle, niin luulenpa että loputkin suomalaismatkustajat siirtyvät Viikkarille. Nyt ainakin nuo "itäsuomalaiset" ovat vallanneet tuon Tallinkin iltalaivan (Europan), ja sikailevat siellä ravintoloissa ym. Kannattaa käydä itse toteamassa...

Kalevi Lehto

Enpä usko, että Tallinkki tuhlaa rahojaan Galaxyn uudelleenmaalaamiseen Siljan-väreihin. Luultavasti Tku Sto-linja siirtyy Tallink-"brändin?!" alle ja Galaxy myös sirkusmaalauksineen. Ehkä Silja säilyy  vielä jonkin aikaa Hki-Sto linjalla, mutta tulevaisuudessa siirtynee sekin Tallink-tuotemerkin alle.
Laivamatkailua Suomen Turusta jo vuodesta 1964

Miran Hamidulla

Olen kuullut väitettävän, että nuo Tukholman iltalähdöt olisivat ainakin Viikkarilla rahdin kannalta houkuttelevampia kuin Turun vastaavat, ja osin tästä johtuen suuremman autokapasiteetin Amorellaa on järkevämpi pitää Tukholman iltalaivana. Mikäli tilanne Siljalla on yhtään samansuuntainen, saattaa sekin puoltaa Galaxyn sijoittamista Festarin paikalle. Nythän Festari ja Europa ovat kaistametrikapasiteetiltään lähes samaa tasoa, mutta Galaxy kumpaakin alusta selkeästi parempi.

Lainaus käyttäjältä: Jari Nordman - 27.04.2007, 21:04:36
Itse epäilen, että jos/kun Galaxy tulee Turun linjalle, niin luulenpa että loputkin suomalaismatkustajat siirtyvät Viikkarille. Nyt ainakin nuo "itäsuomalaiset" ovat vallanneet tuon Tallinkin iltalaivan (Europan), ja sikailevat siellä ravintoloissa ym. Kannattaa käydä itse toteamassa...
Venäläismatkustajat olivat tuttu näky Siljan laivoilla jo kauan ennen Tallinkin tuloa omistajaksi. Mielenkiintoista, että tämä asia on huomattu vasta nyt, kun Tallink on tullut omistajaksi. Omien havaintojeni pohjalta väittäisin, etteivät venäläiset sikaile juuri sen enempää kuin tuulipukukansan parhaat kyvyt, mutta nähtävästi tämä palsta on muuttumassa samanlaiseksi kärjistettyjen möläysten roskalaariksi, mitä Suomi24 on ollut jo pitkään. Yleensäkin tuollaiset uskomukset Siljan täydelliseen matkustajakatoon suomalaisasiakkaiden osalta ovat lähinnä kirjoittajien säälittävän utopistista toiveajattelua. Jokainenhan voi kuljetetuista matkustajamääristä nähdä, että kyllä niitä asiakkaita yhä kulkee niin Tallinkin kuin Siljan laivoilla ja lukemat sen verran suuria, etteivät ne pelkillä venäläisryhmillä selity...

Lainaus käyttäjältä: Kalevi Lehto - 27.04.2007, 21:06:41
Enpä usko, että Tallinkki tuhlaa rahojaan Galaxyn uudelleenmaalaamiseen Siljan-väreihin. Luultavasti Tku Sto-linja siirtyy Tallink-"brändin?!" alle ja Galaxy myös sirkusmaalauksineen. Ehkä Silja säilyy  vielä jonkin aikaa Hki-Sto linjalla, mutta tulevaisuudessa siirtynee sekin Tallink-tuotemerkin alle.
Outoa, että Tallink maksoi suuren määrän rahaa pelkästä Silja brändistä, mutta heittäisi sen pian noin vain menemään, koska Galaxyn uudelleenmaalaaminen oli niin "kamalan kallista"... ::) :D
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Kalevi Lehto

Niin, enpä usko Tallinkin Siljan "brändistä" sinänsä koskaan olleen kiinnostunutkaan, vaan reiteistä ja laivoista ainoastaan. Onhan Siljan "alasajo" jo selkeästi alkanutkin. Ja todellakin tulen hämmästymään, jos Galaxyn kylkeen joskus tulee Siljan värit. Toki myös ilahtumaan, jos niin kävisi, mutta en usko.
Laivamatkailua Suomen Turusta jo vuodesta 1964

Miran Hamidulla

Lainaus käyttäjältä: Kalevi Lehto - 28.04.2007, 02:38:40
Niin, enpä usko Tallinkin Siljan "brändistä" sinänsä koskaan olleen kiinnostunutkaan, vaan reiteistä ja laivoista ainoastaan. Onhan Siljan "alasajo" jo selkeästi alkanutkin.

Kuitenkin Siljan laivasto ei ollut kuin korkeintaan kuin noin 200 reilun miljoonaan euron arvoinen, joten kauppahinnasta huomattava osa meni Siljan liiketoiminnan ja brändin arvoon. Veikkaisin, että brändillä oli oma osuutensa tässä kauppahinnassa, joten tuskinpa Tallink siitä kovin helpolla luopuu. Varsinkin kuin Silja on paljon helpommin myyvempi nimi Suomen ja Ruotsin välisessä liikenteessä kuin TALLINk...
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

jonas

No ohhoh, nyt kaipaa vähän perusteluja... Siis vanhoista 6 romusta kaikki ne sadat miljoonat, ei todellakaan. Eiköhän kyseessä ole oikeesti nyt ennemmin se, että Suomen ja Ruotsin väliset linjat on the Silja Line eikä sitä juuri omistaja tai yhteiset maaorganisaatiot muuta.