Galaxy Turku-Tukholma reitille

Aloittaja Ville Halonen, 11.04.2007, 20:54:13

« edellinen - seuraava »

Tuomas Kivi

Olin Galaxylla reilu viikko sitten ja melko täynnä tuntui olevan. Ja saahan siitä täydellisen "Silja Line experiencen" eli kokemuksen, sillä kun aamuhämärässä kömmit laivaan, et siinä ehdi savupiippua pahemmin kattelemaan saatikka edes mahdollisuutta pimeyden puolesta oikeastaan edes ole. Sitten toiseksi, kun "Silja Galaxy saapuu Maarianhaminaan" ei kansilla ollut kuin n. parikymmentä ihmistä ihmettelemässä ja niistäkin n. viisi olivat sellaisessa paikassa, josta savupiippua kykeni ihailemaan. Sisältä laiva on naamioitu täysin hyljelaivaksi ja tallink on sivuutettu lähes tulkoon kaikissa paikoissa silja line teipeillä.

Laivalla oli mukava viettää aikaa ja matka kului nopeasti. Ainoa miinus oli se, että hyttimme josta maksoimme tasan nolla euroa, oli kannella 5 ja Wärtsilän myllyt hieman häiritsivät lyhyitä yöunia.

Suosittelen kuitenkin Galaxya! Parempi laiva kuin kilpailijalla mielestäni oikein selvästi Silja kyykyttää Fiikking Linjeniä. Ravintoloista tähän loppuun, että meille tuli positiivinen ongelma iltaruuan kanssa, että mihin mennään syömään, kun Buffet, Aleksander ja Grill House tarjosivat kaikki kovin mukavan oloisia mahdollisuuksia. Buffettiin päädyimme ja jopa isäni kehui, että oli paras Buffet ikinä millään laivalla. Ja näinhän se oli - kiitos TallinkSilja ja kiitos Galaxy. Suosittelen.
Que?

wanvil

Lainaus käyttäjältä: Tuomas Kivi - 23.12.2008, 16:00:04
Ainoa miinus oli se, että hyttimme josta maksoimme tasan nolla euroa, oli kannella 5 ja Wärtsilän myllyt hieman häiritsivät lyhyitä yöunia.


Eihän tuo ole mitään verrattuna Rosellan takaosassa sijaitseviin C-hytteihin :) siis autokannen alla mutta perässä!

Lassi Liikanen

Lainaus käyttäjältä: Elias Mäki - 04.09.2008, 08:06:23
Se on aivan liian vähän, nimittäin jos junalla tulee paljon porukkaa, niin lähtöselvitys aika saattaa loppua. >:(
Itseasiassa Galaxy-matkaa varatessa tiedusteltiin tuota asiaa. Nythän aamujuna saapuu satamaan 7:53, ja lähtöselvitysohjeiden mukaan lähtöselvitys olisi siis suljettu. Asiakaspalvelun mukaan Tallink Silja on kuitenkin sopinut VR:n kanssa, että aamujunalla saapuvat odotetaan laivaan jos varauksessa on merkintä asiasta. Muuten eivät takaa laivaan ehtimistä. Ilmeisesti tuo on siis jonkinlainen Juna & Laiva-paketti tai ainakin virkailija pisti mukana myös jotakin voimassaoloaikoja.

PS: Päädyttiin kuitenkin yöpymään sataman vieressä olevassa Best Western Hotel Seaportissa suht edulliseen hintaan (eläkeläinen + nuori 69eur/yö).  :)
Kaikki tällä palstalla esittämäni mielipiteet ovat henkilökohtaisia, eivätkä edusta muita tahoja tai ole kytkösissä tämän palstan ulkopuolisiin tahoihin.

Verkkolehti Ulkomatala

Joonas Vähämäki

#978
Lainaus käyttäjältä: Lassi Liikanen - 23.12.2008, 21:23:23
PS: Päädyttiin kuitenkin yöpymään sataman vieressä olevassa Best Western Hotel Seaportissa suht edulliseen hintaan (eläkeläinen + nuori 69eur/yö).  :)

Ei tuo mielestäni kovin poikkeava tarjous ole, Best Westernin hinnat nyt vain ovat tuota luokkaa. Me yövyimme keskustan Omenassa elokuussa kun Galaxylle olimme menossa, ja epäonnisesti heräsimme turhaan liian aikaisin kun laiva oli kaksi tuntia myöhässä. Saimme vasta taksikuskilta tiedon tästä. No, aina ei voi voittaa. Taksimatkan kanssa yölle Omenassa tuli siis suurin piirtein saman verran hintaa kuin yölle BW:ssä, mutta koska tarkoitus ei ollut joutua odottamaan laivalla aamiaiselle pääsemistä kymmeneen asti, olimme pähkäilleet että aamiainen hotellilla on tarpeeton.

Hyvä kuitenkin tietää että tälläinen odotus junalla tulijoille on olemassa, koska se helpottaa aamulaivalle lähtemistä. Myöhästymisiin tosin ei ole sitten yhtään varaa.

Kalle Keinonen

Tulipa tuossa nyt työnmatkattua Ruotsissa ja sinnepäin mentiin tyylikkäästi Symphonylla ja takaisin vielä tyylikkäämmin Galaxyllä ja näähän tosiaan on makuasioita, mutta kyllä mun mielestä tuo Galaxy päihitti matkustusmukavuudessaan "vanhan ja väsyneen" Symphonyn mennen-tullen, ei epäilystäkään, toki niinhän se menee, että uusi on aina uusi.
Mutta asiaan; mielestäni Galaxyllä oli palvelutaso heikentynyt merkittävästi niistä ajoista, kun sen takakulmisssa luki vielä "Tallinn."
Nimittäin törmättiin joitain kertoja sellaiseen tilanteeseen, jossa henkilökuntaan kuuluva asiakaspalvelija ei osannut puhua suomea!!! Viron miehistössä en koskaan tavannut suomea puhumatonta henkilöä. Nyt niitä oli mm. ravintolassa ja baareissa. No ehkä minä nyt jotenkin sitten pärjäsin ruotsiakin puhumalla, mutta kyllä se nyt pistää vihaksi toden teolla, ettei sillä ensimmäisellä kotimaisella enää pärjääkään suomeen liikennöivällä lautalla! Sitäpaitsi osa matkustajista jotka lautoilla risteilee ei välttämättä osaa sanaakaan ruotsia!

No mutta ettei teksti vaikuta liian synkältä, niin totuushan silti oli, että kyllä kumpaankin suuntaan matka oli kaikesta huolimatta vähintään 9+:n arvoinen... :D

Miro

Tuohan on ollut ikuinen ongelma Ruotsin lipun alla että sieltä löytyy myös asiakaspalvelupuolelta täysin Suomea taitamatonta henkilökuntaa. Syitä tähän on:

- Ruotsissa suomen kieli ei ole ns. pakollinen kieli eli väestöstä ei löydy samallalailla kielitaitoisia (suomi ja ruotsi) kuin Suomesta.
- Ruotsissakin Siljan työhönotossa periaatteessa on voimassa sääntö että asiakaspalvelussa pitää osata Ruotsia ja Suomea, mutta siitä joudutaan lipsumaan koska osaavan työvoiman saanti on siellä puolella hankalampaa, johtuen mm. siitä että Ruotsissa maapalkat ovat samaa tasoa kuin laivalla, Suomessa taas laivalla tienaa vielä hiukan enemmän kuin maissa vastaavissa hommissa.
- lisäksi Suomessa asuvat eivät ole katsoneet työskentelyn Ruotsin lipun alla niin houkuttelevaksi kuin Suomen lipun

Junno Pekola

Joo, se on todella valitettavaa, että suomea ei osata.
Tosin, huomautuksena, suomen kieli kaikkine kiemuroineen ei ole mikään helppo kieli oppia :)
Yllä oleva teksti edustaa vain henkilökohtaista mielipidettäni eikä se ole sidoksissa mihinkään organisaatioon.

Jussi Lampinen

Lainaus käyttäjältä: Kalle Keinonen - 21.02.2009, 11:58:34
Tulipa tuossa nyt työnmatkattua Ruotsissa ja sinnepäin mentiin tyylikkäästi Symphonylla ja takaisin vielä tyylikkäämmin Galaxyllä ja näähän tosiaan on makuasioita, mutta kyllä mun mielestä tuo Galaxy päihitti matkustusmukavuudessaan "vanhan ja väsyneen" Symphonyn mennen-tullen, ei epäilystäkään, toki niinhän se menee, että uusi on aina uusi.
Voi hyvää päivää, makunsa kullakin. Galaxy ahtaine käytävineen ja vähine hisseineen ei vedä vertoja Silja Symphonylle, ei IKINÄ. Silja Serenade ja Symphony ovat edelleen tätysin ylivoimaiset alukset mitä näillä vesillä liikkuu.

Jussi Littunen

Kaikki tämä on toki makuasioita, mutta "kannatan edellistä puhujaa". Juuri perjantaina Silja Symphonyltä palanneelta voin sanoa, että Silja Symphony on täysin siistissä kunnossa, Promenade yhä vaikuttava ja käytävät ja hytit äänieristykseltään aivan eri tasoa. Galaxystä ei minulla ole yleisesti moitteen sanaa, lukuun ottamatta -minun linjani tuntien- korsteenimerkkiä ja viidennen kannen äänieristystä: Galaxyllä koneiden ääni kuuluu huomattavan kovaa hyttiin ja huonoa laivanukkujaa tämä voi häiritä. Sen sijaan Silja Symphonyllä äänieristys on kunnossa, vaikkakin ohjailupotkurit ja jäät talvella aiheuttavat tärinää ja saattavat niinikään herättää. Tämä on tosin 15 minuutin haitta yöllä, toisin kuin Galaxyllä ongelma kestää koko matkan ajan. Pisteet minulta menevät minulta nippa nappa Silja Symphonylle- ilman minkään laista moitetta Galaxystä, sen enempää laivasta kuin ruotsalaismiehistöstäkään ja kuten todettu, uusi on aina uutta.

No niin, tulipahan taas lörpöteltyä lievästi offtopicin puolella. Anteeksi tämä.

Sitten kielikysymykseen. Kuten sanoin, takana on Silja Symphonyn Päivä Tukholmassa -risteily, jonka onnistuneisuutta en tässä nyt jää kehumaan. Sen sijaan niinikään Ruotsin lipun alla olevalla Symphonyllä miehistön jäseniä on paljon Ruotsista (jopa yksi virolainen), viitaten miehistönvaihtoon Tukholman päässä. Henkilökunnan puheesta on kuultavissa selvä ruotsalainen korostus ja esimerkiksi Bistro Maximen henkilökunta puhui keskenään ruotsia, muutama jopa vaihtoi kielen aina ruotsiin. Silja Festivalin Captain`s grillin hovimestari ei myöskään osannut suomea kunnolla, kunnes eräs asiakas vaihtoi itse suosiolla kieltään. Usein kuitenkin ravintolassa on mahdollista hoitaa asioita niin monen eri tarjoilijan kanssa, että kielikysymys ei usein ole ongelma. Kukaan laivalla ei yleensä osaa vain ruotsia eikä sanaakaan suomea, siksi arvostankin enemmän henkilöä joka yrittää edes kieltä ja palvelee ystävällisesti. Eri juttuhan on, jos kieli ei suju ollenkaan.

Timo Kaskinen

Mielestäni aika suuri miinus Galaxylle tulee suunnittelusta. Laivasta ei näe kunnolla maisemia kun joka ikkunan edessä on pelastusvene! Ei ole kyllä suunnittelijat oikein onnistuneet asiassa. Kielitaitoa soisi tosiaan lisää henkilökunnalle.

Vesa

ja taas meikäläisen mielestä ei Galaxyssa ne koneet edes kuulu kovin kovaa 5 kannen peräosassa siellä on tullu oltua parisen kertaa...

Petri Moilanen

Lainaus käyttäjältä: Jussi Lampinen - 21.02.2009, 21:42:08
Voi hyvää päivää, makunsa kullakin. Galaxy ahtaine käytävineen ja vähine hisseineen ei vedä vertoja Silja Symphonylle, ei IKINÄ. Silja Serenade ja Symphony ovat edelleen tätysin ylivoimaiset alukset mitä näillä vesillä liikkuu.

No symppa ja sere ovat ikänsä ja käyttötarkoitukseensa verrattuina hienoja ja hyväkuntoisia mutta maininnasta "Silja Serenade ja Symphony ovat edelleen tätysin ylivoimaiset alukset mitä näillä vesillä liikkuu" voin olla eri mieltä.. näillä vesillä kun liikuu esim. tukholmasta kesällä liikennöivä Visions of The Seas ja monet muut oikeat risteilyalukset jotka pesevät kyllä kohta kaksikymmentävuotta vanhat ruotsinlautat mennen tullen..  8)

Galaxy on kyllä uudehko mutta sisätilat ovat kyllä pettymys, varsinkin ravintolakansi Galaxylla ja sisarlaivalla BP:llä on tehty jotenkin ahtaan ja sokkeloisen oloiseksi.

laiva.sivustot

Lainaus käyttäjältä: Tuomas Kivi - 23.12.2008, 16:00:04
Olin Galaxylla reilu viikko sitten ja melko täynnä tuntui olevan. Ja saahan siitä täydellisen "Silja Line experiencen" eli kokemuksen, sillä kun aamuhämärässä kömmit laivaan, et siinä ehdi savupiippua pahemmin kattelemaan saatikka edes mahdollisuutta pimeyden puolesta oikeastaan edes ole. Sitten toiseksi, kun "Silja Galaxy saapuu Maarianhaminaan" ei kansilla ollut kuin n. parikymmentä ihmistä ihmettelemässä ja niistäkin n. viisi olivat sellaisessa paikassa, josta savupiippua kykeni ihailemaan. Sisältä laiva on naamioitu täysin hyljelaivaksi ja tallink on sivuutettu lähes tulkoon kaikissa paikoissa silja line teipeillä.

Laivalla oli mukava viettää aikaa ja matka kului nopeasti. Ainoa miinus oli se, että hyttimme josta maksoimme tasan nolla euroa, oli kannella 5 ja Wärtsilän myllyt hieman häiritsivät lyhyitä yöunia.

Suosittelen kuitenkin Galaxya! Parempi laiva kuin kilpailijalla mielestäni oikein selvästi Silja kyykyttää Fiikking Linjeniä. Ravintoloista tähän loppuun, että meille tuli positiivinen ongelma iltaruuan kanssa, että mihin mennään syömään, kun Buffet, Aleksander ja Grill House tarjosivat kaikki kovin mukavan oloisia mahdollisuuksia. Buffettiin päädyimme ja jopa isäni kehui, että oli paras Buffet ikinä millään laivalla. Ja näinhän se oli - kiitos TallinkSilja ja kiitos Galaxy. Suosittelen.

HYVÄ ASENNE. MIELESTÄNI SPEKULOINTI SIITÄ, ONKO GALAXY "SILJAN" LAIVA VAIKO EI ON TURHAA. MYÖNNETTÄKÖÖT, ETTÄ POIKKEAAHAN GALAXY MUISTA SILJAN LAIVOISTA , MUTTA niin poikkesivat Sere ja Symppakin aikoinaan. Ilmeisesti Silja on käyttänyt liikaa samaa kalustoa, kun vanhat merikarhut eivät sulata vaihdosta mukisematta. Vaikka Siljalla nyt ei enää mitään valtaa olekaan päättää millä laivoilla se liikennöi,eihän koko Siljaa periaaatteessa edes ole.

Mielestäni Galaxy oli jo Tallink aikanaan hyvä alus ja nyt varmaan vielä parempi. Ehkäpä tunnelma laivalla ei ole oikein "siljamainen" ja tuntuu että kaikki tallinkkiin viittaava on vain sipaistu siivouksessa pois, mutta nyt Galaxy on Silja brändin alus ja alusten vaihtuvuus on luonnollista.

Oma suunnitelmani Tallink Siljan laivojen liikennöinnistä on osiossa "Tallink Siljasta Itämeren suurin" ja itse olen siinä asettanut Galaxyn Helsinki-Tallinna linjalle ja Festarin takaisin Turun linjalle, niin olisi kuitenkin selkeintä... kaikesta päätellen.

Lassi Liikanen

#988
Lainaus käyttäjältä: Timo Mattila - 17.07.2009, 23:51:56
Oma suunnitelmani Tallink Siljan laivojen liikennöinnistä on osiossa "Tallink Siljasta Itämeren suurin" ja itse olen siinä asettanut Galaxyn Helsinki-Tallinna linjalle ja Festarin takaisin Turun linjalle, niin olisi kuitenkin selkeintä... kaikesta päätellen.
No mitäs hyötyä olisi pistää takaisin tuo parivaljakko Turun-linjalle eli toisinsanoen otettaisi taas takapakkia? Nyt kun on vihdoin saatu brändättyä Galaxy Siljalle ja ihmisten mielikuvista se vanha, romu Festival pois.  ???

Sitäpaitsi, Galaxy on kapasiteetin kanssa jokatapauksessa paljon sopusuhtaisempi kuin Festari olemaan Europan parina. Suuremmat resurssit myydä esim. piknikristeeilyjä.
Kaikki tällä palstalla esittämäni mielipiteet ovat henkilökohtaisia, eivätkä edusta muita tahoja tai ole kytkösissä tämän palstan ulkopuolisiin tahoihin.

Verkkolehti Ulkomatala

laiva.sivustot

Lainaus käyttäjältä: Lassi Liikanen - 18.07.2009, 00:31:28
No mitäs hyötyä olisi pistää takaisin tuo parivaljakko Turun-linjalle eli toisinsanoen otettaisi taas takapakkia? Nyt kun on vihdoin saatu brändättyä Galaxy Siljalle ja ihmisten mielikuvista se vanha, romu Festival pois.  ???

No kun ei taida olla hävinny Festivalin romu pois... oikeastaanhan se joutaisi jo pihalle, ei sovi yhtään Tallinkin nykybrändiin, teettäis viel yhen Galaxyn mut taitaa paperi velkalistasta loppua jo kesken  :beer: