Galaxy Turku-Tukholma reitille

Aloittaja Ville Halonen, 11.04.2007, 20:54:13

« edellinen - seuraava »

Kalle Id

Tämä lainaus hyppäsi silmille tuosta artikkelista:

"Vaikka uudet laivat aina vetävätkin väkeä, todellisuudessa Silja Europan ja Festivalin korvaaminen kahdella nykyisen Galaxyn kokoisella laivalla vähentää matkustajakapasiteettia Turun ja Tukholman välillä."

Korjatkaa jos olen väärässä, mutta Galaxy (ja siis potentiaalisesti myös sen sisaret) vetävät 2800 matkustajaa per laiva. Festival puolestaan vetää 1886 matkustajaa ja Europa 3123. Näinollen matkustajakapasiteetti Turun reitillä tulisi uusien laivojen myötä kasvamaan noin 600:lla.

Tietenkin on mahdollista - jos ei vallan todennäköistäkin - että Galaxy 3:seen tulee erillinen henkilöautokansi ja siis vastaavasti pienempi matkustajakapasiteetti, mutta tälläistä ei ole ainakaan missään vielä uutisoitu.

Mikko-Oskari Koski

Onkohan tuossa TallinkSiljan suunnitelmassa otettu huomioon sitä, että jompikumpi tai molemmatkin SeaWindit väistyisi(vät)? Jos ne korvataan esim.jollain ihan puhdasverisellä rahtialuksella, tulee matkustajakapasiteetti noilla vuoroilla väkisinkin lakemaan nykyisestä. Sitä vaihtoehtoa, että koko nykyisen alusnelikön korvaisi vain kaksi galaktista megalauttaa, on nykyvinkkelistä vähän vaikea pitää kovin todennäköisenä, vaikka onhan sekin varmaan mahdollisuus muiden joukossa.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Ville Alho

Lainaus käyttäjältä: Kalle Id - 17.04.2007, 18:02:20
Korjatkaa jos olen väärässä, mutta Galaxy (ja siis potentiaalisesti myös sen sisaret) vetävät 2800 matkustajaa per laiva. Festival puolestaan vetää 1886 matkustajaa ja Europa 3123. Näinollen matkustajakapasiteetti Turun reitillä tulisi uusien laivojen myötä kasvamaan noin 600:lla.

Turun Sanomien uutinen on kirjoitettu tuossa yhteydessa monikossa, ts. "...uudet laivat aina vetävätkin väkeä, todellisuudessa Silja Europan ja Festivalin korvaaminen kahdella nykyisen Galaxyn kokoisella...". Kuitenkaan missään ei ole sanottu, että Tallink toisi kaksi Galaxy-luokan alusta Turun linjalle. On ollut puhe vain Galaxyn siirrosta. Jostain syystä Turun Sanomien toimittaja on vääntänyt jutun sellaiseksi, että siinä puhutaan kahden uuden laivan tulemisesta Turkuun. Vikingin varatoimitusjohtaja Ekmanin Turun Sanomille antamasta lausunnosta on sen sijaan aistittavissa, että Vikingilla oletetaan Galaxyn korvaavan Silja Europan, jolloin matkustajakapasiteetti laskisi. Eli olisi siis toimittajan omaa ajattelua puhua kahdesta Galaxy-luokan aluksesta joiden tulo vähentäisi matkustajakapasitteettia, kun Ekman ilmeisesti puhui yhdestä Galaxy-luokan aluksesta joka korvaisi Silja Europan, jolloin kapasiteetti ihan oikeasti laskisi.

Eero Halme

#33
LainaaKuitenkaan missään ei ole sanottu, että Tallink toisi kaksi Galaxy-luokan alusta Turun linjalle. On ollut puhe vain Galaxyn siirrosta.

Edelleenkin...

http://www.turunsanomat.fi/talous/?ts=1,3:1004:0:0,4:4:0:1:2007-04-12,104:4:451430,1:0:0:0:0:0

Lisäksi jos asiaa pohtii hyttikapasiteetilla, mikä nyt sinänsä ei oikein toimi, mutta kuitenkin...

Europa 3746
Festival 1858
Yhteensä 5604


Galaxy 2500
New Building 2500
Yhteensä 5000


jonas

Lainaus käyttäjältä: Kalle Id - 17.04.2007, 18:02:20
Tämä lainaus hyppäsi silmille tuosta artikkelista:

"Vaikka uudet laivat aina vetävätkin väkeä, todellisuudessa Silja Europan ja Festivalin korvaaminen kahdella nykyisen Galaxyn kokoisella laivalla vähentää matkustajakapasiteettia Turun ja Tukholman välillä."

Korjatkaa jos olen väärässä, mutta Galaxy (ja siis potentiaalisesti myös sen sisaret) vetävät 2800 matkustajaa per laiva. Festival puolestaan vetää 1886 matkustajaa ja Europa 3123. Näinollen matkustajakapasiteetti Turun reitillä tulisi uusien laivojen myötä kasvamaan noin 600:lla.

Tietenkin on mahdollista - jos ei vallan todennäköistäkin - että Galaxy 3:seen tulee erillinen henkilöautokansi ja siis vastaavasti pienempi matkustajakapasiteetti, mutta tälläistä ei ole ainakaan missään vielä uutisoitu.


Saatat olla jäljillä. Tuon pituusluokan lautasta yhden hyttikannen (kannen 5) peräosan valjastaminen autotalliksi henkilöautoilla olisi todellakin järkevä veto Festivalin ja toisen Sea Windin korvaamiseksi. Vihjailut erilaisista sisätiloista kuin Galaxylla antanevat vähän kuvaa siitä, että konsepti voi olla myös enemmän päivälautan ja risteilylautan yhdistelmän suuntaan. Lisäksi laskettuna Galaxy Turun iltavuoroille/Kapellskärin talviliikenteeseen ja yksi lastilautta, oli se sitten Sky Wind tai Regal Star (Ruotsin ja Viron väliset lastit vähenevät oletettavasti entisestään kun Riikan tonnistoa uudistetaan ja linjaa kehitetään), voisi kokonaiskapasiteetti alkaa jo riittämään. Olikohan niin, että lastimetreinä Romantika-Victoria-Galaxy-Luxury-Cruise 5 ovat 1100 m ja Regal Star n. 2000, joten Cruise 5-Galaxy-Regal Star yhdistelmä Turun linjalla tarjoaisi päälle 4500 kaistametriä suuntaansa per vuorokausi, jos tuollainen garage todella Cruise 5 rakennettaisiin. Nykypaketilla se taitaa olla lähemmäs 5000, mutta siinä täytyy ottaa huomioon Sea Windien junakiskot (yhteensä SeaWind+Sky Wind 1300+1800 m) ja Festivalin ja Europan todellinen rahdinkuljetus kyky kun osa lastimetreistä on aina varattu henkilöautoille.

Miran Hamidulla

Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 17.04.2007, 21:21:46
Onkohan tuossa TallinkSiljan suunnitelmassa otettu huomioon sitä, että jompikumpi tai molemmatkin SeaWindit väistyisi(vät)? Jos ne korvataan esim.jollain ihan puhdasverisellä rahtialuksella, tulee matkustajakapasiteetti noilla vuoroilla väkisinkin lakemaan nykyisestä.
Puhdasverinen rahtialus tuskin tulee kysymykseen, kun Turun linja on kuitenkin niin rekkaliikennepainotteinen, ettei sellaisen aluksen 12 kuljettajapaikkaa kyllä riittäisi mitenkään, ja kesäkausilla on kuitenkin tuolle SeaWindien tuomalle lisämatkustajakapasiteetillekin riittää kysyntää. Galaxyistä taas ei ole korvaamaan SeaWindien rahtikapasiteettiä. Näinollen veikkaisin, että Galaxyt saavat jossain vaiheessa rinnalleen uudet SeaWind alukset. Oma kysymyksensä onkin sitten se kuinka paljon kalliimmaksi vielä suurelta osin maksamaton Galaxy, sen sisar ja kaksi mahdollista SeaWind uudisrakennetta tulevat verrattuna siihen, että linjalle olisi hankittu kummankin asiakasryhmän tarpeet yhdistävät yhdistelmäalukset.

Itse veikkaisin kyllä, että Galaxy korvaa Paradisen ja Cinderellan puristuksessa Tukholman iltaristeilyasiakkaista kamppailevan Festivalin. Varsinkin, kun ruotsalaismarkkinoilla alus on vielä lähes täysin tuntematon, ja on siten helpompi markkinoida uutena Siljan laivana. Turun seudulla sensijaan alus lienee Tallinnan linjaltakin jo sen verran tuttu, että alus lähinnä vain vahvistaisi mielikuvaa Siljan laivaston "tallinksoitumisesta". Osalta asiakkaista menisi varmasti jopa ohi miehistön vaihtuminen suomalaiseksi, vaikka sitä kuinka markkinoitaisiin.

Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 12.04.2007, 14:57:29
Mihin perustuu väite, että Galaxyn laivakohtainen ja persoonallinen ulkomaalaus pitäisi muuttaa tavanomaiseksi Siljaksi aluksen vaihtaessa konsernin sisällä reittiä ja todennäköisesti linjamarkkinointia? Vai voiko joku tosissaan väittää, että nuo pingviinit ja muut galaktiset oliot olisivat jotenkin markkinointinimeen Tallink-liittyviä? Konsernin sisällä voidaan alukset sutia persoonallisen näköisiksi, jolloin se, kumman tuotenimen alla kulloinkin mennään, on lopulta sivuseikka.
Tallinkin edustaja luonnehti jossain haastattelussa näiden kahden brändin eroja sillä, että Tallink on nuori ja räväkkä Siljan ollessa vanhempi ja konservatiisempi. Näinollen Tallinkin räikeät värihirvitelmät sopivat hyvin yhtiön imagoon, kun taas Siljan alusten olettaisi olevan vähän arvokkaammin väritettyjä. Hieman samaan tapaan kuin Carnivalin laivat seilaavat maailman meriä värikkään valaanpyrstönsä kera, mutta konsernin aristokraatti Cunard on yhä vanhahtavasti mustarunkoinen. Toki Tallink on jo osoittanut, että se on tuonut Silja brändin jo monissa muissakin yhteyksissä (ehkä jopa liian) lähelle Tallinkia, joten periaatteessa tuollainen laiska kylkitekstin vaihtokin voi olla mahdollista. Kuitenkin niiden joiden mielestä Galaxy on jo nyt Siljan väreissä kannattaisi tutustua sinisen sävyeroihin esimerkiksi tämän Kennyn kuvamanipulaation avulla... ::)

Toinen seikka mikä saattaa johtaa värinvaihdokseen voi olla Tallinkin oma tyytymättösyys näihin värityksiin. Jo pitkänaikaa sitten kerrottiin, ettei Navitrolla ole tekemässä uusia värityksiä Tallinkin aluksiin, vaikka alunperin tällaista suunniteltiin. Starin kohdalla tämä jo kävikin toteen, joten voisiko olla, ettei tuo Galaxyn väritys ole ollut ihan niin onnistunut kuin toivottiin? Finnlinesin miljoonaraidan tarinan kuulleet varmasti tietävät, että jokaisen ylimääräisen koristuksen ylläpito tuo lisäkuluja...
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Ville Alho

Lainaus käyttäjältä: Eero Halme - 18.04.2007, 00:18:04
Edelleenkin...

http://www.turunsanomat.fi/talous/?ts=1,3:1004:0:0,4:4:0:1:2007-04-12,104:4:451430,1:0:0:0:0:0


Kappas, Turkkarissa tosiaan povataan Mehtosen suulla Tallinkin viimeisintä uudisrakennusta Turun linjalle. Kuitenkin Mehtonenkin toteaa, että mikään ei ole varmaa, mikä ilmenee myös Tallinkin omasta tiedotteesta 11.04.2007.

Lainaus käyttäjältä: Tallink Grupp
...To  take  into consideration the different possibilities  of
the  market development during the next few years  when  the
ferry  is  being  built AS Tallink Grupp does  not  want  to
assure  in  more detail the route that will be  operated  by
Cruise 5. There are possibilities for many scenarios both on
the  current routes as well as on the potential  new  routes
including  the replacing of some of the current vessels  and
the  further  switch of the rest of the  fleet  between  the
routes resulting from this....

Käsittääkseni Tallink ei ole tuon jälkeen sanonut "Cruise 5":stä yhtikäs mitään, joten ainoa Tallinkin itsensä "varmana tietona" sanoma asia laivoistaan tässä yhteydessä on Galaxyn tulo Turkuun.

Mikko-Oskari Koski

Lainaus käyttäjältä: Miran Hamidulla - 18.04.2007, 02:14:39 Itse veikkaisin kyllä, että Galaxy korvaa Paradisen ja Cinderellan puristuksessa Tukholman iltaristeilyasiakkaista kamppailevan Festivalin. Varsinkin, kun ruotsalaismarkkinoilla alus on vielä lähes täysin tuntematon, ja on siten helpompi markkinoida uutena Siljan laivana. Turun seudulla sensijaan alus lienee Tallinnan linjaltakin jo sen verran tuttu, että alus lähinnä vain vahvistaisi mielikuvaa Siljan laivaston "tallinksoitumisesta". Osalta asiakkaista menisi varmasti jopa ohi miehistön vaihtuminen suomalaiseksi, vaikka sitä kuinka markkinoitaisiin.
Tämä on minustakin todennäköinen toimintamalli, mutta jos Galaxyn aikataulu halutaan saada Stockholmin päässä edes jossain määrin samanoloiseksi, kuin mainituilla kruisereilla, se edellyttää melko infernaalista käyntiaikaa Turussa ja todennäköisesti myös molempiin suuntiin verovapautusleimojen hakemista Pitkästänenästä. Eli jotain tämäntyyppistä: STO 19.30=>LNS 03.15=>TKU 07.15-08.15 =>LNS 12.30=>STO 18.15. Tässä on huomioitu viive, joka Tukholman sisäsaariston mutkapaikoista väistämättä Galaxyn pituiselle alukselle Saxarfjärdenin ja Lilla Värtanin välillä tulee ja myös Turun satamassa kääntyminen, joka ei liene yhtä jouheva, kuin Europalla.
Mutta saamme nähdä, mitä keksivät..!  8)
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Kille

Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 18.04.2007, 16:10:35
Eli jotain tämäntyyppistä: STO 19.30=>LNS 03.15=>TKU 07.15-08.15 =>LNS 12.30=>STO 18.15.
Vähän turhan aikaísin lähtö turusta jos vielä halutaan saada Suomalaisia mukaan. Meinaan on aika kurja herätä kuudelta syömään aamupalaa pitkän yön jälkeen :beer: .

Kalle Id

Lainaus käyttäjältä: Eero Halme - 18.04.2007, 00:18:04
Lisäksi jos asiaa pohtii hyttikapasiteetilla, mikä nyt sinänsä ei oikein toimi, mutta kuitenkin...

Europa 3746
Festival 1858
Yhteensä 5604


Galaxy 2500
New Building 2500
Yhteensä 5000
Tässä herää ainakin itselleni kysymys onko noissa hyttikapasiteeteissa ilmoitettu kaikki hytit vai vain matkustajien käytössä olevat? Europan tapauksessa olettaisin että luku 3746 merkkaa kaikkia htttipaikkoja, mutta ovat Festarin 1858 ja Galaxyjen 2500 pelkät matkustajahyttipaikat vai matkustaja + miehistö?

Timo Selkälä

Itse asiassa niissä on aina vain matkustajien hyttipaikat. Europan suuri hyttipaikkamäärä johtuu siitä että se haluttiin saada monikäyttöiseksi.
I am not a complete idiot. Some parts are missing.

06 / 2007 Liverpool Viking ja Ulysses.

Kalle Id

Lainaus käyttäjältä: Timo Selkälä - 18.04.2007, 19:53:11
Itse asiassa niissä on aina vain matkustajien hyttipaikat. Europan suuri hyttipaikkamäärä johtuu siitä että se haluttiin saada monikäyttöiseksi.
Jos näin on niin silloin luku 3746 ei ole aluksen todellinen matkusjahyttipaikkamäärä, jos Europan maksimimatkustajamäärä on 3123 ei täysi hyttikapasiteetti ole koskaan käytössä. Joten itseasiassa kahden Galaxy-luokan tullessa Turun reitille ei todellinen hyttikapasiteettikaan juuri muuttuisi.

Petri Nummijoki

Lainaus käyttäjältä: Kalle Id - 18.04.2007, 20:05:09
Jos näin on niin silloin luku 3746 ei ole aluksen todellinen matkusjahyttipaikkamäärä, jos Europan maksimimatkustajamäärä on 3123 ei täysi hyttikapasiteetti ole koskaan käytössä. Joten itseasiassa kahden Galaxy-luokan tullessa Turun reitille ei todellinen hyttikapasiteettikaan juuri muuttuisi.

Hyttikapasiteettia vertailtaessa tärkeintä on hyttien lukumäärä eikä vuodepaikkojen määrä, koska laivalla on taatusti aina matkustajia, jotka varaavat kahden hengen hytin yhden hengen käyttöön tai neljän hengen hytin kahden hengen käyttöön. Siten 3123 matkustajan majoittamiseen saatetaan käytännössä tarvita hyttejä esim. 3500 vuodepaikan edestä. Toki kahdella Galaxy-luokan aluksella on hyttejä lukumäärällisesti enemmän kuin Europalla ja Festivalilla yhteensä mutta tarjonta jakaantuisi tasaisemmin aamu- ja iltalähtöjen osalta.


Mikko-Oskari Koski

Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 18.04.2007, 16:10:35 STO 19.30=>LNS 03.15=>TKU 07.15-08.15 =>LNS 12.30=>STO 18.15.
Lainaus käyttäjältä: Kalle Halenius - 18.04.2007, 19:44:14
Vähän turhan aikaísin lähtö turusta jos vielä halutaan saada Suomalaisia mukaan. Meinaan on aika kurja herätä kuudelta syömään aamupalaa pitkän yön jälkeen :beer: .
Mutta jos risteilytuote suunnataan Stockholmin asiakaskunnalle, on matkaan päästävä sellaiseen aikaan, jolloin sapuskakin vielä maistuu ennen pitkän kaavan mukaan nautittavaa drinksupuolta. Vartin verran tuota Turun käyntiaikaa voi siirtää myöhemmäs, edellyttäen, että Turussa ajetaan ahterikaijaan bb-sivu kiinni ja vekslailut tehdään ennen saapumista.
Galaxya tälle vuorolle puoltanee sekin tosiseikka, että jos STO-RIX-linjaa tosissaan halutaan kehittää, on Regina Balticalle saatava yhteismitallinen pari niin pian, kuin mahdollista. Festarihan on sellainen -ainakin huomattavasti vahvempi pari, kuin Vana Tallinn... ::)
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Teemu Uusi-Esko

Lainaus käyttäjältä: Miran Hamidulla - 18.04.2007, 02:14:39
Oma kysymyksensä onkin sitten se kuinka paljon kalliimmaksi vielä suurelta osin maksamaton Galaxy, sen sisar ja kaksi mahdollista SeaWind uudisrakennetta tulevat verrattuna siihen, että linjalle olisi hankittu kummankin asiakasryhmän tarpeet yhdistävät yhdistelmäalukset.

Neljässä laivassa on toisaalta etunsakin.  Yksi on tietenkin se, että aluksia voidaan markkinoida erilaisiin matkustustarpeisiin, Galaxy&sisar risteilymatkustajille ja muille sellaisille reissaajille jotka ovat "lomalla jo laivalla", Sea Wind-osasto on taas omiaan niille jotka haluavat vain hyvän safkan ja kunnon yöunen ylityksen aikana.  Useampi laiva tuo myös luotettavuutta, jos yhdelle tulee jokin isompi vika ja lähtö jää ajamatta, saadaan ainakin osa rahdista ja matkustajista buukattua toiseen laivaan, etteivät rahat karkaa FinnLinkille.  Vikingin rahtikapasiteetti Turun linjalla näyttää olevan liki 100% käytössä...

Toisaalta neljän laivan käyttökulut ovat varmasti kovemmat kuin kahden, ainakin nykyaikaisista paateista puhuttaessa.
-Teemu-