Jäänmurtajat ja talvimerenkulku (oli: Jäänmurron tulevaisuus)

Aloittaja Janne Koskinen, 21.01.2008, 06:25:31

« edellinen - seuraava »

Tuomas Romu

Venäjällä on luovutettu Projekti 22220 -sarjan ydinkäyttöinen jäänmurtaja Ural ja laskettu vesille Yakutiya.

High North News: Russia Launches New Nuclear Icebreaker as it Looks East for Northern Sea Route Shipping
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Pekka Laakso

#736
Lainaus käyttäjältä: Tuomas Romu - 23.11.2022, 20:46:38
Venäjällä on luovutettu Projekti 22220 -sarjan ydinkäyttöinen jäänmurtaja Ural ja laskettu vesille Yakutiya
Ural onkin jo eilen lähtenyt Pietarista siirtomatkalleen kohti Murmanskia.

https://portnews.ru/top_news/339053/

EDIT 1: Skagenin ohitus lauantaina aamuyöstä.

EDIT 2: Saapunut Murmanskiin, ja Thebarentsobserverissä juttua:

https://thebarentsobserver.com/en/industry-and-energy/2022/11/new-icebreaker-has-major-importance-northern-sea-route-says-rosatom
Copyright © 2024 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Tuomas Romu

Lainaus käyttäjältä: Tuomas Romu - 20.09.2022, 16:27:43
Venäläinen uutissivusto RBC avasi hieman Ermakin kohtaloa...

Ermakin loppu häämöttää ja Rosmorport on julkaissut tarjouspyynnön aluksen rungon pilkkomisesta romuraudaksi:

PortNews: The Ermak icebreaker slated for decommissioning

Tämä on ensimmäinen kerta, kun Venäjällä romutetaan raskas polaarimurtaja sitten 90-luvun, jolloin luovuttiin viidestä Helsingissä rakennetusta Moskva-luokan jäänmurtajasta.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Juhani Mehto

#738
Aavistuksen tätä sivuten, pari päivää sitten Turussa siirrettiin Håkansin Hermes, Thetis ja Zeus of Finland kantasatamasta Pansion vanhaan junalauttasatamaan. Lilaco Oyn Clark Cablen kaveriksi. Hermes ja Thetis hinattiin, Zeus kulki omin voimin.

EDIT: Thetis myös kävi jälleen telakalla tammikuussa, vaikka kävi siellä lokakuussa kuivilla viimeksi. Dunker hinasi Thetiksen telakalle 2.1. ja Iso-Pukki hinasi sen takaisin Pansioon 17.1.
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Tuomas Romu

LS24: Marttinen: Murtajat hallitusohjelmaan – ja mieluusti Rauma edellä

Uusien jäänmurtajien hankinta on edennyt Suomessa liian hitaasti, ja hankinta on kirjattava seuraavan hallituksen ohjelmaan, katsoo raumalaiskansanedustaja Matias Marttinen (kok.).

– Suomalainen jäänmurtokalusto on tulossa elinkaarensa päähän, Marttinen toteaa tiedotteessa.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tuomas Romu

All information and details given in good faith but not guaranteed!

Juhani Mehto

Lainaus käyttäjältä: Juhani Mehto - 22.12.2022, 09:54:13
Aavistuksen tätä sivuten, pari päivää sitten Turussa siirrettiin Håkansin Hermes, Thetis ja Zeus of Finland kantasatamasta Pansion vanhaan junalauttasatamaan. Lilaco Oyn Clark Cablen kaveriksi. Hermes ja Thetis hinattiin, Zeus kulki omin voimin.

EDIT: Thetis myös kävi jälleen telakalla tammikuussa, vaikka kävi siellä lokakuussa kuivilla viimeksi. Dunker hinasi Thetiksen telakalle 2.1. ja Iso-Pukki hinasi sen takaisin Pansioon 17.1.

Thetis kävi eilen ihan omin voimin koeajoilla Airistolla.
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Tuomas Romu

#742
Tuore artikkeli Ruotsin uusista jäänmurtajista Aker Arcticin Arctic Passion News -lehden tuoreimmassa numerossa:

Swedish icebreaker proceeds to construction

Ehkä isoimpana uutisena uusien jäänmurtajien apukoneet tulevat käymään metanolipohjaisella MD97-polttoaineella ja pääkoneetkin voidaan muuttaa metanolikäyttöiseksi heti, kun moottoriteknologia kypsyy ja polttoaineen saatavuus paranee.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tuomas Romu

#743
Suomen jäänmurtajien uusimisesta on puhuttu taas paljon tällä viikolla Metsäteollisuus ry:n, Suomen Satamaliitto ry:n ja Keskuskauppakamarin järjestettyä aiheesta keskustelutilaisuuden:

T&T: Suomen vanhenevat jäänmurtajat halutaan korvata pian – Näin tekee Ruotsikin
Navigator: Jäänmurtajahankinnoista on päätettävä alkavalla vaalikaudella
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tuomas Romu

Ukrainan sota on vakava asia, mutta ei tässä voi kuin nauraa sille, kuinka rakkaassa itänaapurissamme kaksi vasenta kättä ei tiedä, kummalla viimeksi pyyhittiin takapuolta...

Venäläinen sanomalehti Kommersant kirjoitti toissa päivänä, että maailman suurimman ydinkäyttöisen jäänmurtajan rakentaminen ei oikein etene Zvezdan telakalla. 120 megawatin nelipotkurisen Rossiyan hintalapun odotetaan nousevan 40-60 prosenttia aikataulun venyessä ja komponenttien kallistuessa. Kaiken kukkuraksi Venäjä pommitti Kramatorskissa sijaitsevaa Energomashspetsstalin erikoisvalimoa, jolta telakka oli tilannut keulan jääkynnen, peräsimien sarvet ja ulompien potkuriakselien kannattimet. Nyt tilausta ollaan ymmärrettävistä syistä siirtämässä venäläiselle toimittajalle, joka pystyy alustavasti toimittamaan runkokoonnin kannalta kriittisellä polulla olevat valukappaleet mahdollisesti elokuussa 2025. Osaavista työntekijöistäkin on pulaa.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tuomas Romu

Kuudennen ja seitsemännen Projekti 22220 -tyyppisen ydinkäyttöisen jäänmurtajan nimiksi tulee Kamchatka ja Sakhalin. Alusten pitäisi sopimuksen mukaan valmistua joulukuussa 2028 ja 2030.

Sudostroenie.info: Новые атомные ледоколы проекта 22220 получили имена
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tuomas Romu

#746
Kritiikkiä Leader-supermurtajaa kohtaan Venäjän sisältä:

PortNews: Operation of Leader class icebreaker can prove to be inefficient for escorting certain types of ships

The issue of escorting ships with a hull width equivalent to the with of the ice canal should be considered separately since this mode of passage can prove to be inefficient

Olen edelleen sitä mieltä, että Koillisväylän ympärivuotinen liikenne oltaisiin voitu järjestää huomattavasti tehokkaammin kuin rakentamalla tsaarille 120 megawatin ydinkäyttöinen valkoinen elefantti...

edit: Uutisen sisältö on valitettavasti tuossa lainatussa lausessa (ja loput on venäläiseen tapaan taustoittamista), mutta se on peräisin toisaalla pidetystä esityksestä, joka liittyy Venäjällä suunniteltuihin arktisiin LNG-tankkereihin. Aineisto on luonnollisesti venäjäksi, mutta kuvista näkee, millaisia teknisiä ratkaisuja harkitsevat nyt kun länsiteknologiaa ei enää ole saatavilla. Höyryturbiinitkin saattavat tehdä paluun.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tuomas Romu

#747
Barents Observer on kirjoittanut taas kerran masentavan huonon artikkelin, jossa ihmettelee, miksi Venäjän laivaston uusin jäänmurtaja ei purjehdi Pietarista kotisatamaansa Petropavlovsk-Kamtšatskiin Koillisväylää pitkin:

Russia's new Navy icebreaker steers clear of Arctic waters

Artikkelin pahimmat faktavirheet on toki korjattu sitten ensijulkaisun — alkuperäisessä jutussa menivät suloisesti sekaisin isomman Ilya Murometsin ja pienemmän Evpatiy Kolovratin tekniset tiedot — mutta juttu on kuitenkin lähtenyt leviämään myös muihin medioihin joko suorana kopiona tai epäsuorasti.

Toki jutun kirjoittaja on siinä mielessä oikeassa, että syy Suezin kanavan kautta kulkevan eteläisen reitin käyttöön on Koillisväylän jääoloissa, mutta rivien välistä annetaan ymmärtää, että tilanne olisi tänä talvena jotenkin poikkeuksellisen hankala. Evpatiy Kolovrat on kuitenkin suurin piirtein Voiman kokoinen pienehkö jäänmurtaja, joka pystyy murtamaan metrin paksuista kiintojäätä kahden solmun nopeudella. Koillisväylällä taas jää on kevättalvella paksuimmillaan. Lisäksi Venäjän merivoimien uusin jäänmurtaja ei edes liiku omilla koneillaan vaan tammikuussa alkanut toimitusmatka tapahtuu jostain syystä hinaamalla.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tuomas Romu

Venäjällä on pitkään suunniteltu LNG-käyttöisten jäänmurtajien rakentamista Koillisväylän liikenteeseen milloin kellekin operaattorille. Konsepteja ovat kehittäneet niin suomalainen Aker Arctic kuin venäläinen jäänmurtajiin erikoistunut suunnittelutoimisto Iceberg. Sittemmin Rosneftin omistukseen siirtyneen Icebergin konseptista on esitetty ensimmäinen visualisointi, jonka taiteilija on luonnollisesti maalannut emoyhtiön väreihin:


(Sudostroenie: Определен проект неатомного ледокола для Севморпути)

NEVA-messuilla 2021 esitetty konsepti on 154 metriä pitkä ja 31 metriä leveä, ja sen uppouma 9.7 metrin syväydellä on 27700 tonnia. Artikkelin mukaan jäänmurtokyky on 40 megawatin propulsioteholla 2.3–2.4 metriä, joka ei noilla hevosvoimilla ole mikään erityinen saavutus. Ulkonäöstäkin voi olla montaa mieltä.

Suunnitellut neljä jäänmurtajaa rakennettaneen Rosneftin hallinnoimalla Zvezdan jättiläistelakalla Venäjän kaukoidässä. Venäjän Ukrainan-sotaretkestä seuranneiden sanktioiden pahasti rökittämä telakka on joutunut lykkäämään nyt rakenteilla olevien alusten toimituksia ja muutenkin siellä on viime aikoina erikoistuttu lähinnä uusien projektin aloittamiseen: telakka on tähän mennessä toimittanut kaksi vuonna 2016 tilattua Aframax-tankkeria, joista kolme neljäsosaa perästä lukien rakennettiin Hyundain telakalla Etelä-Koreassa. Rakenteilla erilaisia tankkereita, LNG-säiliöaluksia, tutkimuslaivoja ja yksi ydinkäyttöinen jäänmurtajakin sen sijaan on yhteensä peräti 25. Olenkin viime vuosina vitsaillut, että Zvezda on erikoistunut erityisesti kölien laskemiseen, koska kölinlasku on perinteisesti ollut yksi laivanrakennusprojektin laskutuspisteistä. Osa rakenteilla olevista "100 % made in Russia"-laivoista kelluu "keulattomina puolikkaina" muun muassa Samsungin telakalla Etelä-Koreassa.

Eiköhän näidenkin jäänmurtajien kölit ehditä laskea ennen kuin rahat taas kerran loppuvat ja pitää haalia lisää tilauksia. Jostain pitäisi myös saada monipolttoainemoottoreitakin, joita Wärtsilä ja MAN eivät enää suostu myymään Venäjälle...
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tuomas Romu

Eilen julkistettu neuvottelutulos hallitusohjelmasta sisältää muutaman sanasen myös talvimerenkulusta:

Varmistetaan talvimerenkulun toimintaedellytykset. Uudistetaan jäänmurron järjestämistapa ja käynnistetään jäänmurtajien pitkäjänteinen uusimisohjelma hallituskauden aikana.

Aika näyttää, millainen lähestymistapa valitaan.
All information and details given in good faith but not guaranteed!