Maakaasu ehdolla saariston lauttojen polttoaineeksi

Aloittaja Juha-Matti Harjumäki, 21.04.2007, 12:35:07

« edellinen - seuraava »

Juha-Matti Harjumäki

Uutena käyttökohteena Gasum näkee saariston lautat. Gasum onkin käynnistänyt pilottihankeen kaasukäyttöisen lautan saamisesta liikenteeseen.

Lauttavarustamon johtaja Erkki Wallenius Destiasta kertoo, että nesteytettyä maakaasua käyttävästä maantielautasta on tekeillä selvitys. Norjassa on käytössä jo useita kaasulla kulkevia lauttoja ja kokemukset ovat olleet hyviä. Norjassa onkin parhaillaan tilauksessa viiden kaasulautan sarja.

Walleniuksen arvion mukaan kaasumoottorilla toimiva lautta ei hinnaltaan eroa merkittävästi nykyisistä lautoista. Myös valmistajia löytyy vaikka Suomesta. Maantielauttoja on tehnyt muun muassa Uudenkaupungin Työvene.

Saaristotien nykyiset lautat ovat vanhoja ja kapasiteettiäkin pitäisi Walliuksen mielestä saada lisää, joten uusille lautoille olisi käyttöä. Lauttojen hankkiminen nykyisillä sopimuksilla on kuitenkin Walleniuksen mukaan mahdotonta.


Turun Sanomat 21.4.
2010

Silja Europa 9.10-10.10.

2008 Isabella 26.1-27.1  XPRS 29.6-30.6.
2007         Gabriella 3-5.4.
Rosella 18-19.6.  Isabella 22-23.9

Kimmo Rantanen

Destia kiirehtii vanhentuvan kaluston uusimista
Saaristotielle halutaan maakaasulla kulkevia lauttoja

Osa Saaristotien lautoista porskuttaa tulevaisuudessa maakaasun voimalla, mikäli lauttoja operoivan Destian suunnitelmat toteutuvat. Lauttavarustamon selvityksen mukaan nesteytettyä maakaasua polttoaineenaan käyttävät uuden sukupolven alukset olisivat sekä ympäristöystävällisempiä, nopeampia että käyttökustannuksiltaan halvempia kuin nykyiset, vanhenevat lautat.

- Nyt piipuista tupruttaa savua, nokea ja muita pienhiukkasia, mutta kaasumoottorilla kulkevan lautan piipusta tulee vain vettä ja hiilidioksidia. Hiilidioksidipäästöt tosin ovat 25 prosenttia pienemmät kuin diesel-käyttöisen lautan, kuvailee selvitystä tehnyt konsultti Jukka Jaatinen.

Kaasulla kulkevia lauttoja on jo käytössä Norjassa, ja kokemukset ovat olleet hyviä.

Uudet lautat soveltuisivat saaristotiellä ainakin Paraisten ja Nauvon sekä Korppoon ja Houtskarin reiteille. Jaatisen mukaan uuden lauttakaksikon myötä esimerkiksi Paraisten ja Nauvon välillä kapasiteetti kasvaisi 90 ajoneuvosta 120:een. Pidemmillä väleillä, kuten Korppoon ja Houtskarin reitillä kaasulautat pääsisivät kulkemaan niin nopeasti, että vuorovälit lyhenisivät....


Lisää: http://www.turunsanomat.fi/kotimaa/?ts=1,3:1002:0:0,4:2:0:1:2008-02-28,104:2:522263,1:0:0:0:0:0:

Jussi Littunen

Näköjään maailmalla ja Suomessakin on alettu oikeasti tekemään jotain kasvihuonekaasujen ym. leikkaamiseksi. Valitettavasti liikenne on melko pieni osa kaikista päästöistä. Silti on hyvä, että asioille oikeasti yritetään tehdä jotain! Kuitenkin muistan, ettei ennen sopimuksen päätymistä saa uusia lauttoja hankkia... :(

Jussi Lampinen

Mielenkiintoista, millähän noita lauttoja vaan aletaan tankkaamaan?. Ajamalla rekoilla kaasua, maakaasuputken pää taitaa toistaiseksi olla aika kaukana ton tankkauksen kannalta.

Jussi Littunen

No millä ne nykyään tankataan? (En ole mikään saaristolaiva-ekspertti  :D)

Kille

Lainaus käyttäjältä: Oskari Littunen - 28.02.2008, 10:30:45
No millä ne nykyään tankataan? (En ole mikään saaristolaiva-ekspertti  :D)
Luulisin, että polttoöljyä.

Kimmo Rantanen

Lainaus käyttäjältä: Jussi Lampinen - 28.02.2008, 09:09:38
Mielenkiintoista, millähän noita lauttoja vaan aletaan tankkaamaan?. Ajamalla rekoilla kaasua, maakaasuputken pää taitaa toistaiseksi olla aika kaukana ton tankkauksen kannalta.

Samaisessa artikkelissa kerrotaan että Gasum Oy on valmis huolehtimaan maakaasun kuljettamisesta Turun saaristoon (käytännössä rekoilla) ja Gasumin sivuillakin kerrotaan, että maakaasuasemia voidaan perustaa myös tämän hetkisen maakaasuverkoston ulkopuolelle...

Nesteytetyllä maakaasulla toimivan lautan hinnaksi on arvioitu 13-15 miljoonaa euroa. Investoinnin vuosikustannukset olisivat noin 2,5 miljoonaa euroa. Walleniuksen mukaan rahoitus löytyisi Destialta, mutta tiehallinnon pitäisi olla valmis maksamaan lauttapalveluista enemmän kuin nyt.

- Neuvottelut ovat pahasti solmussa, Wallenius kuvailee.

Keskusteluja on jo käyty kaasun toimittajaksi tarjoutuneen maakaasuyhtiö Gasum Oy:n kanssa. Yhtiö on Jaatisen mukaan valmis huolehtimaan kaasun kuljetuksesta saaristoon Porvoossa sijaitsevalta nesteytyslaitokseltaan.


http://www.turunsanomat.fi/kotimaa/?ts=1,3:1002:0:0,4:2:0:1:2008-02-28,104:2:522263,1:0:0:0:0:0:

Maakaasun tankkausasemien rakentaminen myös tämän hetkisen maakaasuverkoston ulkopuolelle on mahdollista. Tällöin maakaasu tuodaan paikalle rekkakuljetuksella, kun se normaalisti liikkuu putkessa maan alla. Kuljetuskustannukset lisäävät tällöin hieman polttoaineen hintaa.

http://www.gasum.fi/yksityisille/liikenne/Maakaasuauton_tankkaaminen/Sivut/default.aspx

Jussi Lampinen

Lainaus käyttäjältä: Kimmo Rantanen - 28.02.2008, 14:49:10
Maakaasun tankkausasemien rakentaminen myös tämän hetkisen maakaasuverkoston ulkopuolelle on mahdollista. Tällöin maakaasu tuodaan paikalle rekkakuljetuksella, kun se normaalisti liikkuu putkessa maan alla. Kuljetuskustannukset lisäävät tällöin hieman polttoaineen hintaa.
Ja luontoystävällisyyden nimessä kait rekkojekin pitäisi sitten kulkea maakaasulla?.

Jussi Littunen

Lainaus käyttäjältä: Oskari Littunen - 28.02.2008, 10:30:45
No millä ne nykyään tankataan? (En ole mikään saaristolaiva-ekspertti  :D)
Lainaus käyttäjältä: Kalle Halenius - 28.02.2008, 13:55:08
Luulisin, että polttoöljyä.

Tarkoitin siis, että millä keinoin polttoöljy sinne ajetaan! Pahoittelen epäselkeätä kysymystä...

Kille

Lainaus käyttäjältä: Oskari Littunen - 29.02.2008, 14:51:00


Tarkoitin siis, että millä keinoin polttoöljy sinne ajetaan! Pahoittelen epäselkeätä kysymystä...
Jaa  ;D Rekoilla se homma hoidetaan varmasti.

Ari Savolainen

Norjassa kaasukayttoiset lautat ovat nykypaivaa, on jopa kaasukayttoisa suppliereitakin.
Hyva jos Suomessakin otetaan kayttoon tama luontoa saastava vaihtoehto.
AHTS BB Troll, DNV +1A1, DP2, tug, supply vessel, SF, E0, DK(+), HL(2,5), BP 168 t.

Mikko-Oskari Koski

Kuten toisaalla on todettukin, on Saaristotiellä lähivuosina edessä iso investointirypäs. Suunnilleen kaikki nykyiset isot lautat ovat korvaustarpeessa, kiirellisimpänä linjana Korppoo-Houtskär (ensimmäistä uutta lauttaa ei siis välttämättä tarvise sijoittaa sinne, vaan homma voidaan ainakin aluksi hoitaa myös aluksia kierrättämällä).
Saariston kuormitusta olisi absoluuttisesti vähennettävä kaikin mahdollisin tavoin. Sikäli jos ensimmäinen maakaasulautta sijoitetaan reitille, jossa sen kavereina ajaa yksi tai useampi diesel-lautta, on saavutettu ympäristöetu suhteettoman vähäinen. Kaasulauttoja olisi siis tehtävä kerralla mahdollisimman monta.

Vai olisikohan sittenkin järkevämpi kokeilla tätä polttoainemuotoa ensin jossain yhteysaluksessa? Joka voisi vaikka käydä hakemassa polttoaineensa aikataulunmukaisella Turun visiitillään..?  ::)
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950