Athenan autokansi.

Aloittaja Timo Hirvi, 06.03.2008, 13:23:57

« edellinen - seuraava »

Timo Hirvi

Athenan autokannellehan ei risteily liikenteessä otettu montaakaan autoa mutta mikä oli autokannen todellinen koko.Näissä kuvissa näyttää että autokansi normaali kokoiselta http://www.faktaomfartyg.se/athena_1989_ga_2.htm.Vikingin omilla sivuilla puhutaan 450 henkilöauton vetoisuudesta ja Kalypson kohdalla peräti 620:sta eli sillä perusteella kannet ei olisi ollut ainakaan identtiset http://www.vikingline.fi/yritysinfo/historiikki/alukset/alukset_3.asp.Toisaalta tuo Kalypson 620 autoa on paljon ja olisi mielestäni vaatinut tuon yläkanen mikä oli esim. Mariellalla ja Roselalla alunperin mutta ei mielestäni Kalypsolla.Toisaalta kun katsoo tuota Athenan GA piirosta niin siinä näyttäisi tuo ylempi autokansi olevan tai ainakin joku iso tyhjä tila siinä on perässä.Olisiko jollain fakta tietoa tästä asiasta

Kimmo Rantanen

Kalypson henkilöautokapasiteetiksi ilmoitettiin yleensä 490, mutta Amorellan kapasiteetiksi ilmoitettiin aikojen alussa muistaakseni 620 ja myöhemmin 550. Vastauksia kysymyksiisi Athenasta löytyy muista topiceista mm. M-O:n kirjoittamana...

Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 28.11.2007, 20:56:13
Olihan Athenalla autopaikkoja, kokonaiset 63-110 kappaletta. Vaihtelevat luvut selittyvät sillä, että 63 autoa mahtui parkkeeraamaan sb-sivustan tunneliin poikittain koko risteilyn ajaksi, 110 puolestaan oli maksimimäärä, minkä alukseen sai autoja ottaa, jos koko käytössä ollut autokansitila tosiaan oli autokantena. Mahtoikohan olla koskaan..?  ::)
Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 03.04.2001, 20:18:05
Ainakin elokuussa -92, jolloin itse matkustin Athenalla Maarianhaminasta Tukholmaan, 5.kannen peräosassa oli konferenssiosaston laajennus, siis periaatteessa sinne olisi voinut ajaa autojakin. Varsinaisena autokantenahan Athenalla palveli vain styyrpuurin puoleinen tunneli ja sielläkin osa risteilijöiden henkilöautoista parkkeerattiin poikittain, mikä pienensi kokonaiskapasiteettiä huomattavasti.
Myrstenillä oli kyllä ainakin suunnitelmia Athenan uudistamisesta. Tällöin aluksen yleisilmettä olisi kohennettu ja varmaan tehty lisää hyttipaikkoja. Kenties varustamon laivojen reititkin olisi pantu kierrätykseen...
Star Aquariksen matkustaja/hyttipaikkamäärä on ollut niinkin vähäinen kuin 1378. Se viittaa nimenomaan yläkansien hyttien yhdistämiseen sviiteiksi. Pitää muistaa myös, että kasinoristeilijällä on ollut ylikaksinkertainen henkilöstö Itämerenliikenteeseen verrattuna. Tätä taustaa vasten snorkkelihytitkin ovat varmasti olleet henkilökunnan kämppiä.
Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 11.10.2004, 16:47:10
Athenan ja Kalypson Viking/Myrsten-aikojen merkittävimmät erot löytyivät kannelta 5, jonka ahteripuolella oli Athenalla alunperin garageksi tarkoitettu, mutta lähinnä konferenssi-ja näyttelyosastona palvellut tila, Kalypsolla puolestaan hyttiosasto. Nykyään siinä on Pearl of Scandinaviallakin hyttejä. Athenan alunperin paljon pienemmäksi ilmoitettu autokapasiteetti johtui taas siitä, että bb-sivustan autokansitunneli palveli Röda Lund-monitoimitilana (siellä oli pelihalli ja pienoisautorata silloin, kun itse aluksella vuonna -92 matkustin, mutta tila oli muunneltavissa) ja sb-sivustallakin risteilyvieraiden autot oli parkkeerattu laivan kulkusuuntaan nähden poikittain.

Timo Selkälä

Athenalla oli siellä 5 kannen ahteripäässä autokansi, joka myöhemmin muutettiin hyttiosastoksi. Kalypsolla se oli jo luovutuksen aikaan hyttiosasto, eli sen kapasiteetti ei koskaan ollut 490 korkeampi.
I am not a complete idiot. Some parts are missing.

06 / 2007 Liverpool Viking ja Ulysses.

Petteri Virtanen

Lainaus käyttäjältä: Timo Hirvi - 06.03.2008, 13:23:57
[/url].Toisaalta tuo Kalypson 620 autoa on paljon ja olisi mielestäni vaatinut tuon yläkanen mikä oli esim. Mariellalla ja Roselalla alunperin mutta ei mielestäni Kalypsolla.
Mariellalla ei ole ollut vitoskannen peräpäässä autokantta.
Älä koskaan tee samaa erehdystä kahdesti, ellei se kannata.
(Mae West)

Timo Hirvi

Tämä nyt ei liity alkuperäiseen aiheeseen mutta niin tuo näköjään olikin että Mariellalla ei ollut tuota yläkantta.Katselin vuoden -86 aikataulua missä Mariellan auto kapasiteetiksi ilmoitettiin 580 ja Olympian 600 ja tuon takia oletin ja muistelin väärin että tuo kansi olisi ollut.Edelleen kun katselee noita vanhoja aikatauluja niin -96 Mariellan matkustaja kapasiteetti oli peräti 2700 samoin hyttipaikkojen lukumäärä ja autokapasiteetti 480 kun nyt Vikingin sivuilla ilmoitetaan luvuiksi 2500,2500 ja 430.No joka tapauksessa tuo Athenan ja Kalypson autokansien erot tuli hyvin selville ja olisi näköjään kaikki tieto löytynyt forumin sivuilta.Nyt heräsi taas mielenkiinto tuohon että mihin on Mariellalta hävinnyt 150 autopaikkaa vuosien saatossa.Hyttipaikkoja on näköjään lisätty alkuperäisestä mutta minne ne on sijoitettu.

jonas

Lainaus käyttäjältä: Timo Hirvi - 06.03.2008, 21:20:24
Tämä nyt ei liity alkuperäiseen aiheeseen mutta niin tuo näköjään olikin että Mariellalla ei ollut tuota yläkantta.Katselin vuoden -86 aikataulua missä Mariellan auto kapasiteetiksi ilmoitettiin 580 ja Olympian 600 ja tuon takia oletin ja muistelin väärin että tuo kansi olisi ollut.Edelleen kun katselee noita vanhoja aikatauluja niin -96 Mariellan matkustaja kapasiteetti oli peräti 2700 samoin hyttipaikkojen lukumäärä ja autokapasiteetti 480 kun nyt Vikingin sivuilla ilmoitetaan luvuiksi 2500,2500 ja 430.No joka tapauksessa tuo Athenan ja Kalypson autokansien erot tuli hyvin selville ja olisi näköjään kaikki tieto löytynyt forumin sivuilta.Nyt heräsi taas mielenkiinto tuohon että mihin on Mariellalta hävinnyt 150 autopaikkaa vuosien saatossa.Hyttipaikkoja on näköjään lisätty alkuperäisestä mutta minne ne on sijoitettu.

Johtuisko osa ainakin siitä, että ei kannata tunkea autoja niin täyteen kuin ehkä joskus aiemmin ja lisäksi uskaltaisin väittää että autokanta on mitoiltaan nykyään myös hivenen kooltaan suurempaa kuin 1985 tai 1996. Myös hyttejä mahdollisesti muutettu tilavammiksi 2 hengen hyteiksi?

Jani Nousiainen

Mariellalla on tällä hetkellä 2757 vuodepaikkaa. Lukumäärä on kasvanut alkuperäisestä 2372:sta säästöhyttien rakentamisen myötä ja lisäksi ainakin A luokan hytit on alunperin ollut 3 vuoteen hyttejä joihin on lisätty neljäs vuode myöhemmin.  Samoin Olympialla, Athenalla  ja Kalypsolla on A hytit ollut kolmen hengen hyttejä.  No nyt ollaankin jo aika kaukana topicin alkuperäisestä aiheesta. Autokansien kapasiteettiin on voinut autojen koon kasvun myötä vaikuttaa myös -94 tapahtumien jälkeiset tiukemmat määräykset autokansien osalta.
Matkustajalaivat.com

Tulevaa: Viking XPRS 15-16.8 St. Ola 16.8 Ionis 16.8 Viking XPRS 18.8 Baltic Princess 19-20.8 VikingGrace 20-21.8