Finnjet romuksi

Aloittaja Timo Selkälä, 02.05.2008, 09:37:47

« edellinen - seuraava »

Timo Selkälä

Lankulla kerrotaan että Yahoolla olisi kerrottu Jetin olevan menossa romuksi omistajan vaikeuksien takia. En ehdi katsoa Yahoota, joten todenperäisyydestä ei tietoa.

http://www.landgangen.se/forum/index.php?PHPSESSID=80b348fb202e52d7f3b87ce95c50ea7a&topic=2539.msg14534;topicseen#msg14534
I am not a complete idiot. Some parts are missing.

06 / 2007 Liverpool Viking ja Ulysses.

jonas

Tässä kuitenkin mielenkiintoista videoitua matskua 1993-vuoden helmikuusta laivalta. Erityisesti talvimyräkän vedet panorama-loungen ikkunoissa on kivaa katseltavaa.

http://ships.galutschek.at/finnjet/

Teemu Ahonen

Lainaus käyttäjältä: Joonas Kortelainen - 02.05.2008, 10:08:12
Tässä kuitenkin mielenkiintoista videoitua matskua 1993-vuoden helmikuusta laivalta. Erityisesti talvimyräkän vedet panorama-loungen ikkunoissa on kivaa katseltavaa.

http://ships.galutschek.at/finnjet/
Ihan hienoa. En kuitenkaan haluaisi loukata tai jotain, mutta miten se liittyy ketjun aiheeseen?
Daa daa daa dalalalala, dalalalala, daa daa daa dalalalalala, dalalalala, daa daa daa dalalalala, dalalalala, daa daa daa daa daa dum daa daa daa.

jonas

Lainaus käyttäjältä: Teemu Ahonen - 02.05.2008, 10:14:48
Ihan hienoa. En kuitenkaan haluaisi loukata tai jotain, mutta miten se liittyy ketjun aiheeseen?

Että jos menee nauloiksi, niin onpahan jotain millä muistella. ;)

Kalle Id

Eipä nyt ole mikään valtava yllätys jos Da Vinci naulatehtaalle päätyy... jo pidempään on kiertänyt huhua, ettei Club Cruisella olekkaan alukselle käyttöä.

Itseasiassa olisi tavallaan parempikin, jos alus päätyisi romuksi. Sitten ovat jäljellä enää hyvät muistot Itämeren kuningattaresta, eikä tarvitsisi jatkuvasti kärvistellä aluksen huonoista tulevaisuudennäkymistä ja/tai seurata alusta, joka on muutostöiden jälkeen enää muisto vanhasta upeasta itsestään.

Juha Heinonen

Eli kun tuo ruotsin taito ei ole niin hyvä, että ymärtäisin kaiken... Voisiko joku lyhyesti selostaa mitä tietoja (muuta kuin että Finnjet olisi menossa romuksi) siellä on? Lähde?

Nyt kyllä alkoi huolestuttaa...  :-[

Ymmärrän kyllä Kallen ajatuksen, mutta että Finnjetin aika olisi ohi on vaikea hyväksyä.  :-\

Sami Forsman

Tässäkin tapauksessa Aika kultaa muistot :thumb:

Timo Selkälä

Lainaus käyttäjältä: Eki Majankallio - 03.05.2008, 08:19:18
Tai voihan sitä Finnlines ostaa Finnjetin takas perheeseen, romuttaa vedenalaisia osia myöten ja rakentaa samanlaisen uuden ehdan rahtialuksen, kuten kaikki muutkin laivat... ::) Ja jos Akerilla tökkii, otetaan vaikka Wärtsilä. Onkos muuten Wärtsilä enää hengissä, vai kuollut ja kuopattu?

Yli kolmekymmentä vuotta vanhaa runkoa ei kannata käyttää muuta kuin partateriksi. Wärtsilän telakat on nykyään osa Akeria...
I am not a complete idiot. Some parts are missing.

06 / 2007 Liverpool Viking ja Ulysses.

Salomon Kaukiainen

US Shipbrokers tietää vahvistaa asian. Hinta oli 650$/ldt eli yhteensä 9,85 miljoonaa taalaa. Ostajan sijainniksi mainitaan erikoisesti Safaga, Red Sea, mutta GMS Weeklyn mukaan Intiaan on menossa.
http://www.usshipbrokers.com/serv03.htm

Club Cruise on tarvinnut nyt kipeästi käteistä, ja Jetin suunniteltu vuokrasopimus meni pieleen. Olisi tämä kait toisinkin voinut päättyä... :(
Saa nähdä meneekö samalle rannalle 10 vuotta vanhemman Finnhansan kanssa.
"Kuin ulos kuoresta, pois Roihuvuoresta. Jollakseen." (Leevi and the Leavings)

Vesa

Voi helvetin helvetti nyt meni päivä pilalle jos finnjetti romuks menee STN!!!!!!!

Jaakko Keränen

finnjetweb:
LainaaOn 2nd May it was reported that FINNJET was sold "as is" to demolition buyers from Safga, Red Sea for 650 US$/LDT, which is about 9,85 million US$ in total. According to different sources the turbines have already been removed and Club Cruise's tries to sell the vessel again have failed. However, according to www.usshipbrokers.com, the new buyers are willing to resell the vessel.


Ohhoh! 9,85 milj. jenkkitaalaa, mitätön summa euroissa verrattuna siihen mitä silja siihen laittoi ennen ryssän liikenteen aloittamista. Onko se aluksen suuri koko, vai mikä on syynä siihen ettei se kenellekään kelpaa?

Risto Brzoza

Da Vinci reported sold "as is Genoa" for USD 575/lt ldt and later resold to India for USD 650/lt ldt.

Da Vinci ldt is given as 15,230.

GMS Weekly 2.5.2008.

Kalle Id

Lainaus käyttäjältä: Jaakko Keränen - 06.05.2008, 21:58:07
Ohhoh! 9,85 milj. jenkkitaalaa, mitätön summa euroissa verrattuna siihen mitä silja siihen laittoi ennen ryssän liikenteen aloittamista. Onko se aluksen suuri koko, vai mikä on syynä siihen ettei se kenellekään kelpaa?
6,48 miljoonaa euroa + inflaatio vielä päälle kun verrataan 2004 uudistukseen, eli todella alhainen hinta.

Jetin ongelmana ei niinkään ole (ollut) aluksen koko kuin tilojen väärä suhde - autokansi on aivan liian pieni (ja liian matala) matkustajakapasiteettiin verrattuna. Superfastithan ovat itseasiassa suunnilleen samaa kokoluokkaa, mutta tilaratkaisuiltaan aivan erilaisia. Lisäksi liian kalliit turbiinit, tehottomat dieselit, ja korkea ikä... alus tarvitsisi suuret muutostyöt, jotta siitä saataisiin kannattava missään roolissa, ja noin vanhan aluksen uudistaminen on taloudellisesti kyseenalaista.

Salomon Kaukiainen

Lainaus käyttäjältä: Risto Brzoza - 06.05.2008, 22:34:37
Da Vinci reported sold "as is Genoa" for USD 575/lt ldt and later resold to India for USD 650/lt ldt.

Vaikuttaa siltä että tämä Punaisen meren ostaja, joka myös oli "willing to resell the vessel", ehti jo myydä laivan eteenpäin Intiaan loppusijoitukseen. Eli näyttää Jetin kohtalo olevan lopullisesti sinetöity.

Kuulostaa kyllä järjettömältä että juuri uudistettu ja täysin toimintakuntoinen laiva pistetään romuksi. Jetti on vain tosiaan sopimaton oikeastaan mihinkään autolauttakäyttöön, ja risteilijäksi vaadittaisiin niin iso remontti että kukaan ei sellaista viitsi tehdä vain saadakseen käytetyn laivan. Laivan kippari totesi hyvin viimeisellä matkalla Pietarista, että Jetti kyllä sopii hyvin ostajalle joka haluaa kuljettaa pieniä autoja.

Myöskin laivojen romutushinnat ovat nyt aivan ennätyskorkealla Aasian romuttamojen kilpailutilanteen takia, vielä vuosi sitten olisi ollut hyvä diili saada 8 miljoonaa dollaria Finnjetistä. Romutushintaan voi vielä lisätä Pratt & Whitneylle takaisin myydyt 5 kaasuturbiinia mitkä päätyvät tulevaisuudessa todennäköisesti käyttöön tai varaosiksi ympäri maailmaa.
"Kuin ulos kuoresta, pois Roihuvuoresta. Jollakseen." (Leevi and the Leavings)

Jussi Lampinen

Lainaus käyttäjältä: Kalle Id - 06.05.2008, 22:42:29
6,48 miljoonaa euroa + inflaatio vielä päälle kun verrataan 2004 uudistukseen, eli todella alhainen hinta.

Jetin ongelmana ei niinkään ole (ollut) aluksen koko kuin tilojen väärä suhde - autokansi on aivan liian pieni (ja liian matala) matkustajakapasiteettiin verrattuna. Superfastithan ovat itseasiassa suunnilleen samaa kokoluokkaa, mutta tilaratkaisuiltaan aivan erilaisia. Lisäksi liian kalliit turbiinit,
Nykyaikaiset kaasuturbiiinimoottorit kuluttavat noin 25-30% vähemmän, mutta se kannattaisiko niitä uusia on toinen juttu. Autokansi on varmaan tämänpäivän mittapuun mukaan pieni.