Laivabongausta Bergenissä

Aloittaja Antti Hyppänen, 15.06.2012, 21:32:33

« edellinen - seuraava »

Antti Hyppänen

Tervehdys!

Katsoin että tällä foorumin alueella muutkin käyttäjät ovat postailleet linkkejä omiin kuvagallerioihin / blogeihinsa, joten ilmeisesti tällainen pienimuotoinen oman gallerian esittely on sitten sallittua :) Lyhyenä johdantona; olen asunut kohta 2 vuotta Bergenissä, ja viimeisen parin kuukauden aikana alkanut jostain kumman syystä innostua laivoista yhä enemmän ja enemmän. Kun ryhdyin samaan aikaan myös kuvailemaan hieman enemmän ympäristöä, niin nämä kaksi sitten yhdistyivät laivojen kuvailuksi, ja pistin tästä aiheesta blogin pystyyn jokin aika sitten.

Kuvistani huomaa, että en ole vielä lähelläkään hardcore bongari eli kuvailen lähes aina laiturissa olevia aluksia :-X Olen seuraillut muita blogeja ja tätä foorumia ja huomannut, että alan oikeat harrastajat ilmeisesti aina tutkivat alusten saapumisten ja sitten bongailevat niitä liikenteessä, mutta ehkä se on seuraava vaihe! Lisäksi lähdöt/tulot sattuvat kovin usein aina työaikaan ja muihin kiireisiin.

Tätä kaupunkia voi kyllä suositella laivabongareille, jos on Norjaan päin muutenkin matkalla. Näin kesäaikaan tänne rantautuu todella paljon risteilyaluksia, ja niitä pääse myös kuvailemaan hyvin läheltä ja halutessaan tietysti tuolta vuonoistakin. Bergen on tietysti ollut historiansa kauttakin tärkeä kauppakeskus, ja rahtiliikennettäkin on siihen päälle ihan mukavasti (+ tietysti normaalit huviveneet).

Kuvamateriaalia löytyy täältä: http://bergenships.wordpress.com/

Kaikki kommentit tietysti kiinnostaa alan ammattilaisilta :) Olen itse hakenut ehkä vähän erilaisia kuvakulmia, ja usein koittanut saada mukaan myös taustalle erilaisia maisemia. Mutta hyvin amatööripohjalta mennään ja vasta tällä viikolla paransin kameraankin edes vähän parempaan pokkariversioon.

Kuvakäsittelyä olen suorittanut vain Picasalla, joka vaikuttaa näin aloittelijalle oikein hyvältä työkalulta vrt Photoshopiin.

Tero Söderholm

Terve Antti ja tervetuloa joukkoon !
Aivan hyviä Sinun kuvasi ovat. Kuten itse toteatkin,vaihtelevat kuvakulmat, taustat ja miljööt tuovat kuviisi muutakin sisältöä kuin pelkän laivan. Jotkut kuvaajat rajaavaat kuvansa tiukasti, vain pelkkä laiva aavalla merellä, mutta kyllä niitä hyviä kuvia laituriltakin saa. Omissa kuvissani pyrin tuomaan esiin laivan lisäksi myös ihmisiä ja maisemaa , joissa laivat liikkuvat. Kuvaajan oman käden jäljen saa antaa näkyä: turha ottaa kuvaa, jollaisen kymmenen muuta kuvaaja jo on nettiin loudannut !
Hyvään alkuun olet päässyt
Terveisin Tero


Laivakuviani Marinetrafficin galleriassa:
http://marinetraffic.com/ais/showallthumbs.aspx?copyright=Tero%20Soderholm

Kaikki paitsi torvisoitto on turhaa....eikä sekään  niin tärkeää ole.