Tallinkin suunnitelmista

Aloittaja Kai Heino, 21.07.2017, 07:43:33

« edellinen - seuraava »

Ilves Valta

Huhut toisaalla internetin syövereissä kertovat kroatialaisen Jadrolinijan neuvottelevan Isabellen ostamisesta. Onko huhuissa mitään todellisuuspohjaa on tietysti asia erikseen, mutta jos huhussa on perää alkaa Riian-liikenteen tulevaisuus näyttää varsin huonolta.

Sven Liljeström

Uskon aina näihin huhuihin.
Amorellan kauppahinta oli 19,1M joten Isabellan hintaluokka tuskin on tätä alempi.
Isabellan hieman vähemmät käyttötunnit tuskin vaikuttavat kauppahintaan.
En ole seurannut, milloin sen nykyiset aikarahtaussopimukset ovat katkolla ja mikä
tarve aluksella nykyisessä tehtävässään on.
Rahaa varustamossa tarvitaan ainakin MyStarin maksuihin.

Ilves Valta

Isabellen nykyinen rahtaussopimus on katkolla kesäkuussa, mutta rahtaajalla on 1+1 kuukauden optiot. Eli varmasti uusi omistaja saisi laivan itselleen vasta elokuussa ja menettäisi näin ensi kesäkauden.

Arto Papunen

#48
Onko siinä tarkasti määritelty, että laiva on Isabelle, ettei Tallinnassa olevaa laivaa voisi vaihtaa vaikka Europaksi tai muuksi, eikö niiden vuokrausaika lopu ensin(pl Romantika)?

Tai eiköhän Viron valtio ja Tallink pystyisi yhteistyössä muuttamaan sopimusta jos se nyt vain tuollaisesta asiasta kysymys ja laiva kenties olisi uudempi kuin nykyinen..

Sven Liljeström

Aikarahtaussopimuksia joita aikanaan paljonkin veistelin, laaditaan ns. painetulle vakiosopimuslomakkeelle,
joita on pilvin pimein.
Sen painettuja sopimuslausekkeita voi muokata, poistaa ja jopa tehdä lisäyksiä, joita kutsutaan "rideriksi"!
Sopimukset solmitaan usein liikennöintitarkoituksiin, selvästi harvinaisempaa on, että niitä tehdään esim.
Isabellen nykykäyttöön.
Niissä mainitaan kyllä aluksen nimi ja sen specitkin jopa kiusallisen tarkkaan.
Siksi aluksia ei ainakaan keskenään voi vaihtaa vain hux flux!
Joskus harvoin näkee, että aluksen nimenä olisi vaikka Isabelle, or sub., mutta silloin alusten tulisi olla
jokseenkin samanlaisia, sisaraluksia nyt vähintään.
Mikäli nykyistä sopimusta halutaan jatkaa, ei vanhaa yleensä jatketa, vaan tehdään kokonaan uusi,
vaikka samoin ehdoin tai päivävuokraa eskaloiden.




Mikko-Oskari Koski

Lainaus käyttäjältä: Janne Koskinen - 30.11.2022, 11:14:33
Olenkohan saanut väärää infoa?, mutta jossain väitettiin Turun sataman vaativan uuden terminaalin suhteen varustamoilta aamu-ja iltalähtöä? Tämä voisi avata Finnlinesille mahdollisuuden Turku-Kapellskär linjalle.
Toinen kysymys on se, että onko Fiinlinesilla edes kiinnostusta tähän; raskas liikenne saattaa haluta Naantalista jatkossakin?
Raskaan liikenteen -joka pääsee Naantalista suoraan kaikille Turun ulosmenoteille joutumatta kulkemaan kaupunkiverkossa, kuten Turun satamassa- lisäksi Naantalia epäilemättä puoltavat myös merenkulkijat, Pukinsalmen "oja" ei toki olisi varustamon aluksille mahdoton operoitava, mutta Naantaliin johtava luonnollinen väylä ja hyvä tila kääntymiselle lienevät enemmän houkuttimia jopa Vikingille harkita paluuta aiempaan kuin Finnlinesille päinvastaiseen siirtymään (huomattakoon, etten tässä väitä Vikingillä olevan moisia suunnitelmia, mutta en suoraan sanottuna yllättyisi, vaikka sellaisiakin jossain vaiheessa vastaan tulisi Turun jatkaessa omaa satamasekoiluaan).

Lainaus käyttäjältä: Arto Papunen - 27.12.2022, 14:14:26
Onko siinä tarkasti määritelty, että laiva on Isabelle, ettei Tallinnassa olevaa laivaa voisi vaihtaa vaikka Europaksi tai muuksi, eikö niiden vuokrausaika lopu ensin(pl Romantika)?
Eiköhän sopimuksessa ole määritelty ennen kaikkea majoituskapasiteetti. Galaxy ja Europa ovat selvästi isompia, Victoria toki yhteismitallinen, mutta senkin diiliä vastikään jatkettiin.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Arto Papunen

Ja nyt Victoria I kesäksi kuitenkin Tallinna-Tukholma linjalle..

Onko vieläkin kaikki erikoisristeilyt Baltic Princessalla, mitä siirreltiin aikanaan Europalta sinne.(mm Folklandia) ja ei juurikaan mitää siirretty takaisin Victorialle?

Ilves Valta

Kiinnostavaa sinällään, että Romantika on edelleen työttömänä, mutta sitä ei ilmeisesti olla aktivoimassa Victorian tilalle vaan vuorokauden risteilyt Helsingistä vain loppuvat kesän ajaksi. Toki voi olla, että Romantikalle on kiikarissa joku rahtaus mutta asia ei ole niin varma että uutisoisivat siitä vielä.

Kimmo Rantanen

Baltic Princessistä:

"Syksyllä ohjelmaan palautetaan suosittu Päivä Tukholmassa -risteily.

– Teemme niitä matkoja kerran kuukaudessa, ja risteilyn ajaksi voi jättää tavarat laivaan."

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010426371.html