MyStar (oli: Tallink tilaa pikalautan RMC:ltä)

Aloittaja Tuomas Romu, 18.10.2018, 10:22:49

« edellinen - seuraava »

Kalle Id

MyStarin tuotanto alkoi tänään Raumalla. Teräksenleikkausseremonia lähetettiin livenä Facebookissa, tämä linkki toivottavasti toimii siihen: https://www.facebook.com/TallinkMyStar/videos/258613588628874/

Tero Lindfors

#46
Kuten Kalle ehtikin todeta, näytettiin äsken livelähetyksenä MyStarin metallinleikkausseremonia Raumalta. Vallitsevien rajoituksien vuoksi paikalle ei päässyt mediaa eikä edes Tallinkin johtoa.

Mysteeristä on nyt saatu videolla, lehdistötiedotteessa ja sosiaalisessa mediassa uutta tietoa. Mitat ovat pääosin samat kuin Megiksellä, eli pituus on 212 m, leveys 30,6 m, matkustajamäärä 2800, hyttejä 48, GT noin 50 000. Kuitenkin on myös eroja: uudelle Maisterille on tulossa 30 prosenttia suuremmat LNG-tankit, uusia ja paranneltuja suunnitteluratkaisuja sekä "perhelounge" ja suurempi leikkialue. Lisäksi autokannesta tulee Smart Car Deck, mikä tarkoittaa yhteensopivuutta Tallinnan D-terminaalin uuden Smart Port -järjestelyn kanssa. Ilmeisesti siis esimerkiksi rekisterikilpiä skannaavat laitteistot voivat antaa kuljettajalle informaatiota.

Myös miehistöhyttejä on tulossa enemmän (yht. 136), mikä näkyy havainnekuvissa ylimmän kannen pituudessa (Megastarillahan ylin kansi ei ole täysimittainen). Tämä tarkoittanee sitä, että suurempi osa miehistöstä viettää yönsä laivalla Helsingissä. Sama ratkaisuhan on ollut Staarilla, joka on viettänyt yönsä Helsingissä, kun taas linjapari Megis on ollut yönsä Tallinnassa. Tuleekohan MyStar siis aikatauluissa suoraan Starin paikalle?

Erikoista oli, että RMC:n toimitusjohtaja Jyrki Heinimaa kertoi aluksen rahtikapasiteetin olevan 1900 kaistametriä "rekoille ja muille ajoneuvoille". Mistäköhän tässä on kyse? Megiksellähän on kaistametrejä valtavasti enemmän, 3600. Osaako joku sanoa, voiko kyse olla erilaisesta laskutavasta, vai onko sisaralusten rahtikapasiteetin ero todella noin suuri? Vai ovatko Megiksen kannet olleet tyhjinä? Toki kuulostaa uskottavalta, että kaksi 3600-kaistametristä alusta olisi liikaa, mutta 1900 on lukemana Staariakin pienempi (2000 lm). Suuremmat LNG-tankitkin vievät kyllä tilaa. Vai tarkoittaako Smart Car Deck sittenkin vain pienempää autokantta? :D

Kalle Id

Lainaus käyttäjältä: Tero Lindfors - 06.04.2020, 14:29:35
Myös miehistöhyttejä on tulossa enemmän (yht. 136), mikä näkyy havainnekuvissa ylimmän kannen pituudessa (Megastarillahan ylin kansi ei ole täysimittainen). Tämä tarkoittanee sitä, että suurempi osa miehistöstä viettää yönsä laivalla Helsingissä. Sama ratkaisuhan on ollut Staarilla, joka on viettänyt yönsä Helsingissä, kun taas linjapari Megis on ollut yönsä Tallinnassa. Tuleekohan MyStar siis aikatauluissa suoraan Starin paikalle?
Vaikka Megastar yöpyykin Tallinnassa, siinä on silti liian vähän miehistöhyttejä, ja ne muutamat matkustajahytit mitä laivalta löytyy on jouduttu ottamaan miehistön käyttöön. Kyse siis ei ole pelkästään "eri vuoroon" laittamisesta.

Lainaus käyttäjältä: Tero Lindfors - 06.04.2020, 14:29:35
Erikoista oli, että RMC:n toimitusjohtaja Jyrki Heinimaa kertoi aluksen rahtikapasiteetin olevan 1900 kaistametriä "rekoille ja muille ajoneuvoille". Mistäköhän tässä on kyse? Megiksellähän on kaistametrejä valtavasti enemmän, 3600. Osaako joku sanoa, voiko kyse olla erilaisesta laskutavasta, vai onko sisaralusten rahtikapasiteetin ero todella noin suuri? Vai ovatko Megiksen kannet olleet tyhjinä? Toki kuulostaa uskottavalta, että kaksi 3600-kaistametristä alusta olisi liikaa, mutta 1900 on lukemana Staariakin pienempi (2000 lm). Suuremmat LNG-tankitkin vievät kyllä tilaa. Vai tarkoittaako Smart Car Deck sittenkin vain pienempää autokantta? :D
Megastarin kaistametrilukuun on käsittääkseni laskettu myös pelkästään henkilöautoille sopivat kaistat, joten todellinen kaistametriluku rahdille on merkittävästi pienempi. Mutta kieltämättä ajatus, että Mystarin rahtikapasiteetti olisi pienempi kuin Starin on outo, joten jossain täytyy olla virhe.

Tero Lindfors

#48
Lainaus käyttäjältä: Kalle Id - 06.04.2020, 23:12:36
Vaikka Megastar yöpyykin Tallinnassa, siinä on silti liian vähän miehistöhyttejä, ja ne muutamat matkustajahytit mitä laivalta löytyy on jouduttu ottamaan miehistön käyttöön. Kyse siis ei ole pelkästään "eri vuoroon" laittamisesta.

Käsittääkseni miehistöhyttejä ei riittänyt  lähinnä Megastarin ensimmäisinä viikkoina, jolloin henksaa oli laivalla tavallista enemmän. Sittemmin tilanne on tasoittunut. Ei kai 230 miljoonan euron laivan pitkässä suunnitteluprosessissa voisi käydä sellaista virhettä, että miehistöhyttejä ei olisi tarpeeksi? Megastar on kuitenkin kokonaan räätälöity nimenomaan Helsingin ja Tallinnan välille. Luulisi, että miehistön määräkin on otettu huomioon. Ja voi matkustajakin Megikseltä hytin varata, ei siis (ainakaan kaikkia) matkustajahyttejä ole miehistön käyttöön täytynyt laittaa.

Kaistametrikysymys mietityttää yhä. Onkohan muilla asiasta teorioita? Onko virhe siis Megiksen vai Mysteerin luvussa, vai onko kyseessä yksinkertaisesti laskemisen koulukuntaero? Tuskin linjapari kapasiteeltitaan niin valtavasti eroaa.

Kalle Id

#49
Käsitin että Megastarin ongelma oli pysyvä kun sain siellä behind the scenes -kierroksen jokunen kuukausi liikenteenaloituksen jälkeen.

Samoin minulle kerrotun mukaan (tämä voi olla pitämättä paikkaansa tai sitten ei) perän talvipuutarha rakennettiin laivalle siksi, että rakennusvaiheessa huomattiin laivalla olevan vähemmän sisäistumapaikkoja kuin rakennussopimuksessa luki, jolloin alkujaan ulkotilaksi suunniteltu osa piti muuttaa nopeasti sisätilaksi. Väitteelle antaa uskottavuutta se, että etukäteen julkaistuissa havainnekuvissa perä on kieltämättä tuolta osin eri mallinen. Jos tämä väite tosiaan on totta, en yhtään yllättyisi jos miehistöhyttejä tosiaan olisi Megastarissa liian vähän.

Pekka Laakso

Kauppalehti kirjoittaa MyStarista sekä RMC:n varautumisesta koronavirukseen:

Kauppalehti
Copyright © 2024 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Veikko Ahola

Lainaus käyttäjältä: Kalle Id - 07.04.2020, 20:35:40 .
Samoin minulle kerrotun mukaan (tämä voi olla pitämättä paikkaansa tai sitten ei) perän talvipuutarha rakennettiin laivalle siksi, että rakennusvaiheessa huomattiin laivalla olevan vähemmän sisäistumapaikkoja kuin rakennussopimuksessa luki, jolloin alkujaan ulkotilaksi suunniteltu osa piti muuttaa nopeasti sisätilaksi. Väitteelle antaa uskottavuutta se, että etukäteen julkaistuissa havainnekuvissa perä on kieltämättä tuolta osin eri mallinen. Jos tämä väite tosiaan on totta, en yhtään yllättyisi jos miehistöhyttejä tosiaan olisi Megastarissa liian vähän.
Lisää uskottavuutta väitteelle antaa se, että talvipuutarha löytyy turkulaisen Mobimarin referensseistä nopea toimitusaika erikseen mainittuna. Toisaalta tietysti on paha sanoa, että onko laivaan vaan muuten haluttu lisää istumapaikkoja (niitä harvoin tuntuu olevan liikaa vähänkään suositummilla lähdöillä) vai onko kyse todella esimerkiksi siitä, että tilojen suunnitelmien tarkentuessa on huomattu paikkoja olevan vähemmän kuin mitä alkujaan on arviotu. Ihan kiva tilahan talvipuutarha kuitenkin lopulta on - tietynlainen wow-elementti mielestäni.

Hyttikysymys on myös ihan mielenkiintoinen. Googlailemalla löytyi sekä Megastarin että Starin GA:t. Megasta laskin henkilökuntahyttejä 101, Starista taas 49 ja lisäksi 32 pienempää jaetulla vessalla, yhteensä siis 81. Mikäköhän laivoilla mahtaa olla henkilökuntamäärä? Voisiko olla myös mahdollista, että Star jättää osan miehistöstä Tallinnaan ennen illan viimeistä lähtöä, sillä palvelutarjonta myöhäis- ja aikaisvuoroilla on rajattu.

Myös matkustajahyttien suosio on ihan kiinostava pohdinnan aihe. Megaanhan matkustajahyttien määrää vähennettiin Stariin ja Superstariin verrattuna. Joskushan laivalla yöpymistä myytiin ilta- ja aamulähtöjen yhteyteen, mutta enää en sellaista mahdollisuutta nähnyt kun huvikseni katselin.

Jos hyttikysymystä vielä jatkaa, niin laskin Baltic Princessiltä vain 109 henkilökunnan hyttiä ja lisäksi 18 hyttiä autokannen alta. Turun linjallahan sekä Princessillä että Galaxylla on otettu osa 8- ja 9-kansien matkustajahyteistä henkilökunnan käyttöön. Tässä lippujen vaatimukset ilmeisesti eroavat toisistaan. Suomen lippu sallii matkustaja-aluksilla kahden henkilön majoittamisen samaan hyttiin, ja lisäksi hyttiin pitää tulla luonnonvalo (vaikka tästä vaikuttaa olevan poikkeuksia). Virossa ilmeisesti useampikin on saanut majoittua samaan hyttiin, mutta olisiko mahdollista, että säädökset olisivat siellä muuttuneet? Megassa kaikissa miehistöhyteissä näyttäisi olevan ikkuna.

Lainaus käyttäjältä: Tero Lindfors - 06.04.2020, 23:43:20
Kaistametrikysymys mietityttää yhä. Onkohan muilla asiasta teorioita? Onko virhe siis Megiksen vai Mysteerin luvussa, vai onko kyseessä yksinkertaisesti laskemisen koulukuntaero? Tuskin linjapari kapasiteeltitaan niin valtavasti eroaa.

Luulisin, että kyseessä kyllä todennäköisesti on ero laskentatavassa. Starin rahtikapasiteetiksi on monessa lähteessä vuosien varrella ilmoitettu juuri tuo 2000 m, ja 27 m pidemmän ja ehkä yhden rahtikaistan leveämmän Megastarin realistinen kapasiteetti lienee jotakin 2x00 m. Henkilöautokaistat tuntuvat usein sotkevan eri paikoissa ilmoitettuja lukuja, ja Megalla on vielä lisäksi aika uniikki järjestely omalla henkilöautokannellaan.

Mitä MyStariin tulee, muistelisin jostain aiemmin kuulleeni/lukeneeni, että Megastarin parkkipaikkakonsepti olisi jollain tavoin muuttumassa. Rahdin 1900 m ei välttämättä ole väärin, sillä periaatteessa laivassa voisi olla kiinteitä henkilöautokaistoja useassa tasossa, tai sitten mainostettu uusi "shore-to-ship green power system" saattaa sekin viedä kaistametrejä. Samoin rungon kovin virtaviivainen muoto voi myös vaikuttaa.

Tuomas Romu

All information and details given in good faith but not guaranteed!

Teemu Ovaska

 Päivitystä Mystarin tilanteeseen molemmat lng tankit on telakalla odottaa asennusta.

Veikko Ahola

Lainaus käyttäjältä: Tero Lindfors - 06.04.2020, 23:43:20
Kaistametrikysymys mietityttää yhä. Onkohan muilla asiasta teorioita? Onko virhe siis Megiksen vai Mysteerin luvussa, vai onko kyseessä yksinkertaisesti laskemisen koulukuntaero? Tuskin linjapari kapasiteeltitaan niin valtavasti eroaa.
Kaistametrikysymys muuten taisi selvitä. Starilla on autokansillaan siis yhteensä mainittu 2000m täyskorkeaa kaistaa, mutta ylemmällä kannella on lisäksi liikuteltava(t?) henkilöautotaso(t). Kun ne ovat käytössä, on rekkakaistaa vähemmän. Megastarilla ja tulevalla MyStarilla puolestaan on täyskorkeaa kaistaa 1900 metriä, ja siihen tulevat sitten päälle henkilöautokaistat. Kaikki kannet ovat kiinteitä, ja ylemmällä autokannella (kansi 5) täyskorkeita kaistoja on ainoastaan reunoilla ja keskellä on tilaa henkilöautoille kahdessa tasossa. Rakenne näkyy esim. tässä Tallinkin Facebookiin postaamassa kuvassa: https://www.facebook.com/tallinksuomi/photos/a.89936690993/10157754838955994/.

Teoriassa siis, jos tarpeelliseksi nähdään, olisi tulevaisuudessa varmasti ihan mahdollista modata Megastariin ja MyStariin vielä lisääkin rahtikapasiteettia. Toisaalta taas, jos toivottavasti palataan takaisin sellaiseen maailmaan jossa henkilöautopaikoillekin on kysyntää, on kiinteiden kansien ratkaisu ihan perusteltu.

Pekka Laakso

Copyright © 2024 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Tero Lindfors

MyStar löytyy nyt Tallinkin varausjärjestelmästä 1.6. alkaen. Aikataulun mukaan MyStar korvaa vanhemman sisaruksensa Tallinnan aamulähdössä. Tulevaisuudessa siis 10.30 Helsingistä lähtevä Shuttle on MyStar. Nykyäänhän Helsingissä yöpyy Star, mutta ilmeisesti linjapari siis vaihtaa keskenään paikkoja siten, että Megis tuleekin Helsingin yöhön.

Liikennöinnin aloittamisesta ei ole kuitenkaan varmistettua tietoa. On siis hyvin mahdollista, että MyStar aloittaa jo ennen kesäkuuta, mutta sitä aiemmin ei vielä uskalleta myydä lippuja Staria suuremmalle laivalle.

Samalla voi arvuutella, kuinka Starin käy. Huhtikuussa on tiedossa parin viikon telakointi, mutta mitään muuta tietoa ei ole. Kaiketi Star pysyy Tallinkin laivastossa ainakin toistaiseksi. Mutta pysyykö Star Shuttle-brändin alla? Senhän voisi "restauroida" havainnekuviensa aikaiseen mustavalkoiseen väritykseen. Itse en nimittäin usko Starin jäävän Helsingin ja Tallinnan välille. Vuosaari-Muuga on kyllä mahdollinen.

Mutta entä muut vaihtoehdot? Yrittäisikö TS lisätä tarjontaa Suomen ja Ruotsin välillä Vikingin ja Finnlinesin merkittävästi kasvattaessa kapasiteettia? Vai saisivatko spekulaatiot ja haaveet Turun ja Puolan yhdistämisestä vastauksen Starista?

Joka tapauksessa MyStarin tultua Tallink on tärkeimmällä reitillään arvioni mukaan todella vahvoilla. Eckerön Finlandia varmaan houkuttelee yhä omaa asiakaskuntaansa ja Finbo Cargo (nimi, jota en ole vieläkään niellyt  :-X) auttaa ylläpitämään rahtikapasiteettia kohtalaisen menestyksekkäästi. Kuitenkin uutuudenviehätys, nopeus, aikataulutarjonta ja kapasiteetin laajuus ovat kaikki Tallinkin puolella. Suurimmaksi häviäjäksi jäänee Viking...

Petri Lahti

Telakka ei ole vielä vahvistanut MyStarin luovutuspäivää.

Starin jatko on vielä auki.

https://www.err.ee/1608500897/tallink-soovib-mystari-tuua-liinile-juunis

Mikko-Oskari Koski

MyStarin aloituspäivää on siirretty heinäkuulle. Parempi myöhään, ja onneksi Star voidaan pitää linjalla.

Lainaus käyttäjältä: Tero Lindfors - 14.02.2022, 21:51:13
Samalla voi arvuutella, kuinka Starin käy. Huhtikuussa on tiedossa parin viikon telakointi, mutta mitään muuta tietoa ei ole. Kaiketi Star pysyy Tallinkin laivastossa ainakin toistaiseksi. Mutta pysyykö Star Shuttle-brändin alla? Senhän voisi "restauroida" havainnekuviensa aikaiseen mustavalkoiseen väritykseen. Itse en nimittäin usko Starin jäävän Helsingin ja Tallinnan välille. Vuosaari-Muuga on kyllä mahdollinen.

Mutta entä muut vaihtoehdot? Yrittäisikö TS lisätä tarjontaa Suomen ja Ruotsin välillä Vikingin ja Finnlinesin merkittävästi kasvattaessa kapasiteettia? Vai saisivatko spekulaatiot ja haaveet Turun ja Puolan yhdistämisestä vastauksen Starista?
Star ei ole kovin hyvä pitkän matkan alus, joten Puolan linjalle se ei missään tapauksessa menisi, ja Muugan ja Vuosaaren välilläkin matkustajakapasiteetti tuntuu korkeahkolta, vaikka väliaikaisena aluksena se siinä kieltämättä voisi toimiakin.
Itse veikkaisin Starin ensisijaisesti olevan myynnissä, mutta jos kauppaa ei synny, voi sen mahdollinen linja olla myös Paldiski-Kapellskär. Tässähän DFDS on lisäämässä volyymejaan, joten jokin vastaus Tallinkinkin olisi annettava. Star suoriutuisi matkasta ehkä 6-7 tunnissa, eli voisi periaatteessa jopa ajaa edestakaisen keikan päivässä. Eri asia tietysti on, kannattaisiko näin tehdä. Ensinnäkin löpöä palaa, toiseksi nopea yhteys runsaalla matkustajakapasiteetillä saattaisi syödä Tallinkin omalta TLL-STO-linjalta ratkaisevan asiakasmarginaalin.

Lainaus käyttäjältä: Tero Lindfors - 14.02.2022, 21:51:13
Eckerön Finlandia varmaan houkuttelee yhä omaa asiakaskuntaansa ja Finbo Cargo (nimi, jota en ole vieläkään niellyt  :-X) auttaa ylläpitämään rahtikapasiteettia kohtalaisen menestyksekkäästi. Kuitenkin uutuudenviehätys, nopeus, aikataulutarjonta ja kapasiteetin laajuus ovat kaikki Tallinkin puolella. Suurimmaksi häviäjäksi jäänee Viking...
Yksi asia ei kuitenkaan ole Tallinkin puolella. Nimittäin on aika iso asiakassegmentti, joka tuijottaa eniten hintaa, ja sen Eckerö ja Viking korkeammalla vuorokohtaisella käyttökatteellaan pystyvät pitämään matalampana. Tallink on varmasti kapasiteetin kohdalla jo nykyisellään saavuttanut saturaatiopisteensä, samoin Eckerö omansa, mutta Vikingillä voisi olla saumaa kolmanteen päivittäiseen vuoroon, jos sopivan laivan XPRS:n rinnalle saisi. Ja jopa Tallinkilla on varaa vähentää hiljaisimpina päivinä yksittäisten lähtöjen määrää sukkuloilla, jos ei asiakkaita näytä muuten piisaavan.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Petteri Mikkonen

Starin liikennöintiä Vuosaari-Muuga -reitillä voisi tukea Vuosaareen rakennettava uusi kaksoisramppi, nimenomaan maininta Muugan reittiä varten.
https://www.portofhelsinki.fi/helsingin-satama/ajankohtaista/uutiset/vuosaaren-satamaan-uusi-kaksoisramppi-nopeuttamaan-vuosaari