Jäätalvi 2021-2022

Aloittaja Tuomas Romu, 25.10.2021, 19:24:18

« edellinen - seuraava »

Ari-Jukka Perkiomaki

#60
Lainaus käyttäjältä: Timo Heikkinen - 14.01.2022, 18:37:12
Näemmä Polaris "koukkaa" Ruotsin rannikon kautta perämerelle matkatessaan merenkäynnin takia. Aikaisemmin on aina taidettu poiketa Porissa Tahkoluodossa lng:tä tankkaamassa mennen palaten.
Nyt on bunkrattu ilmeisesti Skatalla, ja varmaankin sen verran, ettei heti tarvitse Tornioon mennä siirtymämatkan jälkeen bunkraamaan Lng:tä? ::)
Ruotsalaisten Atle on nyt perillä auttamassa ja purkamassa sumaa, kunnes Polaris on perillä. Tulee kyllä mieleen ajatus, että Polaris lähetettiin matkaan aivan liian myöhään. Miksi? ???
Ei kuulu tänne, mutta tästa voitte päätellä mitä 1 Megawattitunti LNG:llä tuotettuna maksaa ja Polarishan kuluttaa Lng:tä varovaisesti sanottuna hieman enemmän kuin videossa oleva uusi lautta:
https://yle.fi/uutiset/3-12264953

Petri Nummijoki

Lainaus käyttäjältä: Ari-Jukka Perkiomaki - 14.01.2022, 19:02:11
Nyt on bunkrattu ilmeisesti Skatalla, ja varmaankin sen verran, ettei heti tarvitse Tornioon mennä siirtymämatkan jälkeen bunkraamaan Lng:tä? ::)
Ruotsalaisten Atle on nyt perillä auttamassa ja purkamassa sumaa, kunnes Polaris on perillä. Tulee kyllä mieleen ajatus, että Polaris lähetettiin matkaan aivan liian myöhään. Miksi? ???

Polaris oli eilisen Hanasaaren laiturissa, joten tankattu varmaan siellä. Mutta tosiaan tulee mieleen, että Sisu olisi saanut jatkaa keskiviikkona saman tien Perämerelle, jos Polariksella ei välitöntä lähtövalmiutta vielä ollut. Tai olisiko peräti Zeus voinut hoitaa Voiman tuurauksen kokonaan, kun Suomenlahdella ei näyttänyt töitä juuri olevan ja vastaavasti Pohjanlahdelle olisi saanut lähteä neljäs oikea murtaja jo tammikuun alkupäivinä? No vaikea varmaan ennustaa etukäteen, miten tuulet jäitä liikuttelevat.

Marko Kosamo

Tässä huomaa millainen käytännön etu ruotsalaisilla murtajilla on niiden kotisataman sijainnin osalta suomalaisten vastaavaan.  Nytkin Atle taisi olla ns. standby Luleåssa ja pystyi sieltä ehkä 24h varoitusajalla tukemaan avustusta kun taas Polariksen "vasteaika" on kokonaisuudessaan varmasti viikon luokkaa...

Tarkkaan mahdoton sanoa mitään kenenkään todellisesta valmiudesta mutta nämä vähän päätelty tiedoista mitä on julkisuuteen annettu.

Petri Nummijoki

Lainaus käyttäjältä: Marko Kosamo - 15.01.2022, 10:14:51
Tässä huomaa millainen käytännön etu ruotsalaisilla murtajilla on niiden kotisataman sijainnin osalta suomalaisten vastaavaan.  Nytkin Atle taisi olla ns. standby Luleåssa ja pystyi sieltä ehkä 24h varoitusajalla tukemaan avustusta kun taas Polariksen "vasteaika" on kokonaisuudessaan varmasti viikon luokkaa...

Tarkkaan mahdoton sanoa mitään kenenkään todellisesta valmiudesta mutta nämä vähän päätelty tiedoista mitä on julkisuuteen annettu.

Taitaa murtajan lähtövalmius olla olennaisempi asia, kuin kotisataman sijainti. Fennica ja Nordica olivat Kotkassa, kun Voima joutui tulemaan Itäiseltä Suomenlahdelta huoltoon mutta korvaajaksi lähetettiin ensin Zeus Turusta ja sitten Sisu Katajanokalta. Syy arvatenkin siinä, ettei lähtövalmiutta ollut tai sitten niitä ei haluttu käyttää sopimuksen hinnasta johtuen.

Pekka Laakso

#64
Lainaus käyttäjältä: Petri Nummijoki - 15.01.2022, 12:40:52
Taitaa murtajan lähtövalmius olla olennaisempi asia, kuin kotisataman sijainti. Fennica ja Nordica olivat Kotkassa, kun Voima joutui tulemaan Itäiseltä Suomenlahdelta huoltoon mutta korvaajaksi lähetettiin ensin Zeus Turusta ja sitten Sisu Katajanokalta. Syy arvatenkin siinä, ettei lähtövalmiutta ollut tai sitten niitä ei haluttu käyttää sopimuksen hinnasta johtuen.
Sopimuksista ei ole tietoa, muuta kuin oletus, että monitoimet lähetettäisiin yleensä 7. ja 8. murtajana liikkeelle. Ainoa varma tieto on ihan näköhavinto, etteivät ole olleet vielä valmiudessa. Nordicalla on viime päivinä tehty vielä pientä remppaa, uudenvuodenpyhinä miehistöä ei edes ollut erityisemmin laivoillakaan. Sisu saattoi olla osittain miehitettynä, muttei kokonaan, niin piti lähettää ...of Finland Turusta. Joka taas oletettavasti oli valmiudessa lähtemään suoraan Merenkurkkuun?

Lainaus käyttäjältä: Timo Heikkinen - 14.01.2022, 18:37:12
Näemmä Polaris "koukkaa" Ruotsin rannikon kautta perämerelle matkatessaan merenkäynnin takia. Aikaisemmin on aina taidettu poiketa Porissa Tahkoluodossa lng:tä tankkaamassa mennen palaten.
Ruotsin rannikon kautta kulkeminen mainittiin etukäteen ihan Arctian virallisessa tiedotteessa, mikä sekin on linkitetty tähän ketjuun.
Copyright © 2024 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Tuomas Romu

Jäätilanne on viikon aikana kehittynyt mielenkiintoiseen suuntaan: maanantaina lähes koko Perämeri oli jään peittämä ja nyt Suomen rannikkoa vastaan nojaa paikoin raskaskulkuisia sohjovöitä sekä valliintuneita jääkenttiä, joissa esiintyy puristusta. Atlekin näkyy siirtyneen Kemin edustalle suomalaismurtajien tueksi.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Petri Nummijoki

Tällä hetkellä tilanne on rauhallinen mutta parina edellisenä päivänä suomalaiset murtajat olivat Perämerellä kovassa ajossa ja Atlekin todella tarpeellinen ennen Polariksen tuloa.

Petri Nummijoki

Lainaus käyttäjältä: Marko Kosamo - 15.01.2022, 10:14:51
Tässä huomaa millainen käytännön etu ruotsalaisilla murtajilla on niiden kotisataman sijainnin osalta suomalaisten vastaavaan.  Nytkin Atle taisi olla ns. standby Luleåssa ja pystyi sieltä ehkä 24h varoitusajalla tukemaan avustusta kun taas Polariksen "vasteaika" on kokonaisuudessaan varmasti viikon luokkaa...

Tarkkaan mahdoton sanoa mitään kenenkään todellisesta valmiudesta mutta nämä vähän päätelty tiedoista mitä on julkisuuteen annettu.

Mutta sen sijaan tämän hetken tilanteessa ruotsalaiset voivat hyötyä murtajiensa sijainnista. Nythän on kaksikin ruotsalaista murtajaa Suomen käytössä, kun Ale on tullut Vaasan väylälle ja Zeus siirtynyt Selkämerelle. Saattaa asiaan vaikuttaa sopimusten hintakin mutta varmasti lauhalla jaksolla on myös "turvallisempaa" ottaa lisämurtaja Luulajasta. Murtajan ajattaminen paikalle Katajanokalta tai Kotkasta ei varmaankaan houkuttele, jos ei ole takeita, että lisämurtajalle löytyy täysipainoisesti töitä.

Toni Kolhonen

Saimaan kanava menee kiinni kuun lopussa – Viimeinen alus rymistelee Saimaalta kanavaa pitkin näillä näkymin 2. helmikuuta
https://www.esaimaa.fi/paikalliset/4455115?fbclid=IwAR15wwVV7qP6UG620y-A6GuhgjJPN8zTgyy7z9VbvW-yDUyRqA5F3riyJRc

Pekka Laakso

Atle on nyt lopettanut Suomen puolella avustamisen ja siirtynyt alemmas Holmsundiin stand-by:hyn Merenkurkkua ja eteläistä Perämerta varten korvaten siellä samalla Alen.
Copyright © 2024 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Pekka Laakso

https://mobile.twitter.com/meriraja/status/1487075148691914754

Erikoinen tilanne Perämerellä. Kemiin matkalla ollut Trinityborg-rahtialus oli vaarassa ajelehtia jäiden mukana kohti Kemi 1 loistoa. Muistaakseni Balticen perusteella se odotteli jäissä Polarikselta avustusta.
Copyright © 2024 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Pekka Laakso

#71
Ruotsin puolella pitkän aikaa laiturissa ollut Frej on tänään aktivoitunut uudelleen, ja näkyypi päivän jääkartallakin.
Copyright © 2024 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Pekka Laakso

Mikäli PortTrafficia ja Pilotonlinea on uskominen, pääsee Sisukin kohta taas merelle. Virallista tiedotetta odotellessa.
Copyright © 2024 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Tuomas Romu

Lainaus käyttäjältä: Pekka Laakso - 04.02.2022, 11:15:50
Mikäli PortTrafficia ja Pilotonlinea on uskominen, pääsee Sisukin kohta taas merelle. Virallista tiedotetta odotellessa.

Ja tässä se tulee:

https://www.arctia.fi/uutiset/sisu-jaanmurtoon-ensin-suomenlahdelle.html
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Ari-Jukka Perkiomaki

#74
Nyt on vaikeahko jäätilanne myrskyn takia Merenkurkussa. Tästä johtuen liikenne Holmsundiin ja Holmsundista on pysäytetty tänään. Sjöfartsverket ei halua ottaa mitään riskejä. Atle ei avusta tänään ollenkaan Holmsundin väylällä. Merenkurkun keskellä oleva tiheä ajojäävyöhyke on lähtenyt liikkeelle, ja oletettavasti liikkuu Holmsundia kohden, ja jääkenttässä esiintyy puristusta. Saa nähdä miten Merenkurkun ja Perämeren jääkalikat asettuvat tämän päivän myrskyn jälkeen? ::)
Ei siis edes 1A Super jääluokan Aurora Botniaa avusteta, vaan se joutuu odottelemaan Vaasassa huomisaamuun :o
Virallinen tiedoite löytyy juuri nyt Wasalinen nettisivulta.