M/S Maud

Aloittaja Petteri Lyysaari, 22.12.2023, 17:51:56

« edellinen - seuraava »

Petteri Lyysaari

Kuten varmaan jo useimmat ovat lukeneet, on Maud ollut hyökyaallon kourissa ja menettänyt komentosillan ikkunoiden rikkouduttua sähkövikojen takia ohjattavuutensa. Melkoinen aalto ollut. Mutta sitä oikeastaan lähdin kirjoittamaan, että paatti on Hurtigruten Expeditionsin alus näköjään. Tämä lienee Hurtigrutenin sisaryhtiö, joka tekee vähän extremempiä reissuja vai olenko oikeassa ? No, extreme reissu tästä todella tulikin...

Ilves Valta

Hurtigrutenilla on ollut expedition-laivoja jo aika kauan aikaa, ja myös laivoja jotka on rakennettu vain risteilyliikenteeseen. Expeditions-alabrändi laajeni entisestään 2021 kun Hurtigruten menetti osan valtion tukemasta Norjan rannikkoliikenteestä tulokas Havilalle ja uusimmat alukset Finnmarken, Midnatsol ja Trollfjord siirrettiin Expeditiosille. Samalla Finnmarkenista tuli Otto Svedrup ja Midnatsolista Maud. Jostain syystä Trollfjordin nimeä ei muutettu.

Mikko-Oskari Koski

Maud ei ollut kovin onnistunut nimivalinta, varsinkaan, kun se syrjäytti perinteisen Hurtigruta-nimen Midnatsol. Ehkäpä varustamossa ei ihan tarkoin oltu muistettu, miten edelliselle tuonnimiselle napa-alueiden tutkimukseen tarkoitetulle laivalle kävi.
Maud oli Roald Amundsenin kolmas tutkimusalus, ja se nimettiin Norjan kuninkaan Haakon VII:n puolison mukaan. Tosin kuin aiemmilla aluksillaan Gjøalla ja Framilla (joka toki muistetaan paremmin Fritjof Nansenin tutkimusaluksena), Amundsen kohtasi Maudilla enemmän havereita ja poikkeamia suunnitelmista. Napajäähän jäätyminen kyllä onnistui, kuten Nansenilla aikanaan Framilla, mutta virtaukset paiskasivat Maudin pois suunnitellulta sektorilta. Siinä, missä Gjøa oli purjehtinut ensimmäisenä aluksena Kanadan pohjoispuolisen luoteisväylän läpi ja Fram vieraillut pohjoisnavan kartoitusretken jälkeen myös Antarkiksen reunassa Amundsenin etelänaparetken tukialuksena, Maud jäi hylyksi -joskin se paljon myöhemmin pelastettiin museolaivaksi Norjaan.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950