Uusi huippunopea alus Viron liikenteeseen

Aloittaja laivat, 05.01.2001, 05:00:33

« edellinen - seuraava »

laivat

Luin Hesarista, että Virolainen Lindaliini niminen varustamo suunnittelee asettavansa Helsingin ja Tallinnan väliseen liikenteeseen huippunopean "superlaivan", uuden sukupolven katamaraanin, joka ylittää Suomenlahden 45 minuutissa. Laiva ottaisi 300 matkustajaa ja se liikennöisi kuusi kertaa päivässä ja sen nopeus olisi 55 solmua. Laiva ottaisi myös autoja. Se rakennettaisiin Pietarissa ja otettaisiin liikenteeseen vuoden kuluttua. Lindaliinilla on tällä hetekellä kuusi kantosiipialusta. Kilpailijat pitävät uutta alusta riskialttiina ja heitä ihmetyttää aluksen suuri nopeus ja tiheä aikataulu. Tiedättekö onko tuo Lindaliini sama varustamo, kuin Linda Line?

Jaakko Ahti

#1
Jep, Lindaliini on sama asia kuin Lindal Line Oy. Tai siis; Linda Line Oy on Lindaliinin tytäryhtiö (Suomen + muiden maiden markkinointia varten, kuten Tallink Finland ja Hansatee)
Mutta että kuusi kantosiipialusta?!Eikös Hel-Tal-linjalla oo vaan Jaanika ja Laura?
Jaakko Ahti

laivat

#2
Itsekin ihmettelin tuota kuutta kantosiipialusta, mutta Hesarin mukaan Lindaliinillä on tällä hetkellä kuusi kantosiipialusta.

Eerik Laine

#3
Ainakin viimeks muistaakseni 96 Tallinnan Helsingin välillä ajanut Liisa taitaa olla edelleen niitte hallus. Jostakin muistan lukeneeni että se olis jonkinnäkösenä "varalaivana". En tosin tiä onko enään tänäpäivänä.

Mut en oo itte löytäny tota juttuu ainakaan Hesarin kotisivuilta, mutta se on luultavasti ottanu sen uutisen suoraan eilisestä virolaisesta lehdestä. Jos Hesarilla olis pelkästään sekottunu suomennoksessa päivittäisten edestakasten vuorojen ja laivojen määrä...???

Jos toi uus laiva saadaan loppujenlopuks liikenteeseen Linda Line vois ehkä avata ylijäävällä kalustolla Tallinnasta Pietariin liikennettä. Se on ainakin aikasemmin kertonu olevansa jossakin määrin kiinnostunu linjasta!

Jaakko Ahti

#4
mä yritin plärätä hesaria mutten löytänyt tota uutista - millä sivulla se on?
Jaakko Ahti

Arttu Laaksonen

#5
Se on A-osassa, aika pieni juttu, muistaakseni oli siinä kuolinilmoitusten lähellä.
.: FAQ :.

Jaakko Ahti

#6
joo löyty...
Ja tän aamun Turun Sanomissa oli kans juttua tosta uudesta laivasta. Siinä Nordic Jet Linen joku päällikkö totesi, ettei tuo uusi alus tule varmaankaan pysymään aikataulussaan, varsinkin kun satamassaoloaika on 15min!
Se NJL:n tyyppi selitti että ehkä 1h -1h 15min olis realistinen ajoaika Hki-Tal-reitillä nopealle alukselle muttei hänen mukaansa normaalissa kelissä saati aallokolla mikään laiva aja 45min:ssa Tallinnaan.
No, saapa nähdä miten käy ;)
Jaakko Ahti

Miran Hamidulla

#7
   Tossa Tallinnan reitin nopeassa liikenteessä näyttää näköjään olevan sellainen kilpailu, jossa varustamoiden pitää aina saada parempi ja nopeampi alus maksoi mitä maksoi. Ensin NJL toi Nordic Jetin, seuraavana vuonna Tallink toi AutoExpresin, johon Silja vastasi asettamalla SuperSeaCat Fourin reitille, ja nyt Linda Line näyttää korvaavan vanhentuneet "tärinäkaukalonsa" uudella "superlaivalla", ja Vikingillähän on kuulemman suunnitteilla joku todella mystinen ja mullistava nopealaiva. No mua ei tälläinen kamppailu haittaa(Ties vaikka joku keksisi heittää HSS 1500 luokan kehiin (Toiveajattelua:))), mutta varustamoiden talous voi vähän kärsiä.
    Mua vähän arvelluttaa tuollaisen moottoritien talvinopeusrajoituksen suuruista vauhtia kulkevan aluksen turvallisuus. Katamaraaneissahan ei ole turvavöitä, joten jos tuo uusi alus tekisi "Janrat" eli törmäisi merimerkkiin niin voisi olla niin, että "veristä puuroa" löytyisi runsaasti laivan seiniltä.
    Tuolla Laatokallahan harjoitetaan kuulemman kantosiipialusliikennettä, joten voisivatkohan nuo Linda Linen 4 muuta alusta olla siellä?
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Arttu Laaksonen

#8
Niin, eipä siitä ainakaan mitään haittaa ole että uusia aluksia tulee, eipähän tarvitse aina kuvata niitä samoja vanhoja :)

Jaa että Viking olisi palaamassa takaisin nopeaan liikenteeseen Hesan ja Tallinnan välille. Minkä takia ne muuten silloin aikoinaan lopettivat sen?
.: FAQ :.

Jaakko Ahti

#9
Kun mä olin -97 syksyllä viikkarin paikkavaraamossa työharjottelussa ysiltä, niin se varaamopäällikkö kertoi katamaraaniliikenteen loppuneen kalliitten alusvuokrien takia ja muutenkin korkeiden kustannusten Eivät pystyneet kilpailemaan kuulemma kunnolla Inrekon (eli kai nykyisen Linda linen kun samat kantosaiipialukset on) ja Tallinkin hintoja vastaan.
Ja niillä oli myös kokoajan kärhämää merimiesunionin kanssa miehistökustannuksista, koska aluksen (silloin se taisi olla Viking Express II? 97 vuonna siis) päällystö oli norjasta ja muu miehistö (muistaakseni yhteensä 10hlöä) oli virolaisia. Eli siis sama ongelma mitä Siljalla oli Seacatin suhteen keväällä. Merimiesunioni kuulemma halusi alukseen suomalaisen miehistön koska "eihän pohjoismaalaiseen alukseen virolaisia voida ottaa halvoilla hinnoilla" (tai jotenkin vastaavin sanoin mulle kerrottiin).
Lisäksi kuulemma sen viikkarin autokatamaraanin liikenne loppui kalliiden kustannusten ja vähäisten automäärien takia. Oli ilmeisesti silloin 90-luvun puolivälissä aikaansa edellä, nyt varmaan kannattaisi.
Ainakin Turun Sanomissa oli syksyllä juttua pian sen jälkeen kun Hansatee tilasi sen uuden lautan, että Viikkarilla olisi suunnitteilla uusi ja nopea, mahdollisesti yksirunkoinen alus, joka tulisi Vironliikenteeseen.
Jaakko Ahti

Eerik Laine

#10
Ainakin vuonna 1994 Viking Express pistettiin "saartoon", mutta silti se ajeli koko ajan Helsingin ja Tallinnan välillä. Myös Nordic jetilläkin oli aloittaessaan samanlaisia ongelmia.

laivat

#11
Linda Linen uusi katamaraani tulee korvaamaan kantosiipialus Lauran ja jos uusi laiva tuottaa hyvää tulosta tullaan myös Jaanika korvaamaan uuden tyyppisellä katamaraanilla.