Maailman suurin konttilaiva

Aloittaja esko, 16.01.2005, 18:56:07

« edellinen - seuraava »

Kalle Id

Mærsk Mc-Kinney Møller on ollut jo aiemminkin nimenä Maerskin itse omistamilla laivoilla. Nimihän kunnioittaa varustamon pitkäaikaista johtajaa Arnold Mærsk Mc-Kinney Mølleriä.

Sami Saarinen

Ystävällisesti kiittää hän.  :)

Juhani Mehto

Lainaus käyttäjältä: Sami Saarinen - 15.07.2013, 06:57:21
Käsittääkseni Maersk:in perinteisen nimeämispolitiikan mukaan nimen alussa oleva Maersk tarkoittaa rahdattua alusta kun taas nimen lopussa oleva Maersk omassa omistukssa olevaa alusta. Ts. Emma Maersk on Maerskin omistama kun taas Maersk Valletta on ainoastaan rahdattu. Voihan myös tietenkin olla, että Maersk on vaihtanut nimeämispolitiikkaansa aikojen saatossa.
Ihan noin yksinkertaista se ei ole, sillä vaikkapa Equasiksesta huomaa, että Maerskin omistuksessa on myös monia Maersk-etuliitteisiä aluksia, kuten myös muuten nimettyjä aluksia.
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Pekka Laakso

http://linervision.wordpress.com/2013/06/24/container-ships-of-12000-teu-and-larger-overview-of-existing-ships-and-orders-by-vessel-type/

Tuolta löytyy listaus kaikista (olemassaolevista sekä tilauksessa olevista) yli 12 000 TEU:n kokoisista (eli maailman suurimmista) konttialustyypeistä suuruusjärjestyksessä. Valitettavasti aluksia ei eritellä nimillä lainkaan, ainoastaan tyypeittäin.
Copyright © 2024 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Juhani Mehto

Lainaus käyttäjältä: Juhani Mehto - 07.05.2013, 02:28:59
Kauaa ei Triple-E -luokka saa kantaa maailman suurimman konttialuksen titteliä, sillä kiinalaisvarustamo CSCL on tilannut eteläkorealaiselta Hyundai Heavy Industriesilta viisi 18.400 TEU:n konttilaivaa, jotka valmistuessaan ovat siis Maerskin aluksia suurempia 400 kontin marginaalilla. Ensimmäisen pitäisi valmistua ensi vuoden toisella puoliskolla. Kokoa on 400 x 58,6 m.

Lisää infoa tarjoaa Sjöfartstidnigen.

Ensimmäinen CSCL:n megakonttilaiva on laskettu vesille Etelä-Koreassa ja on nimeltään CSCL Globe. Alusten kapasiteetin kerrotaan olevan 19.200 TEU.

Kuva Shipspottingissa.
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Juhani Mehto

CSCL Globe on nyt kastettu, kertoo Sjöfartstidningen. Kapasiteetiksi kerrotaan nyt 19.000 TEU.
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Juhani Gronlund

Ja keskustelun aiheena oleva maailman suurinman konttilaivan hinta 140 mil.USD eli 10 mil usd vähemmän kuin uusi 264 PAX risteilijä Le Lyrial / Ponant cruises. Eikä 140 mil usd.llä eli n. 110 mil Eurolla kovin näyttävää ja isoa matkustaja-autolauttaakaan saisi.

Juhani Mehto

Ja jälleen uusi alus on saanut maailman suurimman konttilaivan tittelin - MSC Oscar on teoreettiselta kapasiteetiltaan 19.224 TEU.

Lloyd's List
Shipspotting

20.000 TEUn konttilaivojen tilauksia odotetaan jo lähiaikoina.
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Juhani Mehto

Lainaus käyttäjältä: Juhani Mehto - 08.01.2015, 14:31:17
20.000 TEUn konttilaivojen tilauksia odotetaan jo lähiaikoina.

MOL (Mitsui OSK Line) on tilannut maaliskuun toisena päivänä neljä 20.000 TEUn konttilaivaa Koreasta Samsung Heavy Industriesilta. Lisäksi MOL on tehnyt aiesopimuksen kahden yhtä suuren aluksen pitkäaikaisesta rahtaamisesta. Ne rakennetaan Imabari Shipbuildingin telakalla Japanissa.

MOL:n tiedote
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Juhani Mehto

Vaikka Maerskin Triple-E:t eivät enää suurimpia konttilaivoja olekaan, on varmaan syytä mainita, että jo valmistuneiden/valmistumassa olevien 20 aluksen lisäksi on nyt tilattu vielä 11+6 alusta lisää. Näin ollen optioiden varmistuttua sarja olisi 37 yksikön pituinen ja niiden yhteispituus on noin 14,8 kilometriä!

Nyt tilattujen alusten kapasiteetiksi kerrotaan hieman aiempia suurempi 19.630 TEU ja tilauksen arvo on 1,8 mrdUSD.

Sjöfartstidningen
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Aleksi Lindström

Maailman tämän hetken suurin konttilaiva, 19 870 TEU, UASC:n BARZAN neitsytmatkallaan Rotterdamissa 27.6.2015:

http://www.shipspotting.com/gallery/photo.php?lid=2274654
http://www.shipspotting.com/gallery/photo.php?lid=2274653
http://www.shipspotting.com/gallery/photo.php?lid=2274651
http://www.shipspotting.com/gallery/photo.php?lid=2274650

Pituus tasan 400 m, leveys 58,6 m, syväys 16 m, GT 195 636, DWT 199 744!

Juhani Mehto

Haamurajana pidetty 20.000 TEU on ylittymässä pian.

MOL:n 20.000 TEU:n sarjan ensimmäinen alus, MOL Triumph on jo pitkällä (KUVA).

Myös Maerskin tilaaman Triple-E -luokan jatkotilaukset tulevat olemaan muokattuja versioita alkuperäiseen 20 aluksen sarjaan nähden ja kapasiteetiltaan todennäköisesti ainakin lähellä 20.000 TEU:n rajaa. Uusissa Triple-E:ssä on runko yhden kontin verran korkeampi (enemmän kontteja ruumaan), ja lisäksi korsteeneita on siirretty yhden FEU-rivistön verran taaksepäin ja koppia kaksi FEU-rivistöä eteenpäin, jolloin keskilaivaan saadaan tasainen korkea konttikasa. Sarjan ensimmäinen alus, Madrid Maersk on jo vesillä (KUVA).
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Juhani Mehto

Näemmä myös OOCL:lle on tulossa kohta liikenteeseen 21.000 TEU:n aluksia, niistä ensimmäisen nimi on OOCL Hong Kong.

Kuva Shipspottingissa
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Juhani Mehto

Maerskin toisen sukupolven Triple-E-alusten konttikapasiteetiksi on uumoiltu 20.568 TEU, tehden niistä siis tällä hetkellä maailman suurimpia. Näistä ensimmäinen, Madrid Maersk, on luovutettu.

Sjöfartstidningen
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Juhani Mehto

#59
Lainaus käyttäjältä: Juhani Mehto - 12.02.2017, 20:52:26
Näemmä myös OOCL:lle on tulossa kohta liikenteeseen 21.000 TEU:n aluksia, niistä ensimmäisen nimi on OOCL Hong Kong.

Kuva Shipspottingissa

Alus on nyt luovutettu ja siitä tulee 21.413 TEU:n nimellisellä kapasiteetilla maailman suurin konttilaiva - titteli taitaa siis vaihtua jo kolmannen kerran tämän vuoden aikana.

gCaptainin uutinen

Huomiota kannattaa kiinnittää myös siihen, että tämä ja siskonsa käyvät myös Itämerellä Gdanskissa!
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.