Laivojen pidennyksestä

Aloittaja Gallet, 27.11.2005, 22:50:26

« edellinen - seuraava »

Gallet

Olen ehkä vähän tyhmä, tai ainakin loistavasti sen tuon julkisesti esiin... -Mutta, jos jollain saattuu olemaan tarkempaa käsitystä
laivojen rankenteesta/rakentamisesta, niin tämä kuva Turun korjaustelakan sivuilla kasvatti pieneen mieleeni muutaman kysymyksen:



Elikkäs, yleensäkkin kun tuollainen ( oletettavasti ) laivan jatkaminen on kyseessä, niin oletan että esim. tuo "jatkopala" ei ole mikään
ihan kevyt, joten millaista kalustoa käytetään siihen että tuo pala saadaan sinne holeen minne se on tarkoitettu? Ja miten ensinnäkin kun laiva tuonne kuiville tulee ja "katkaistaan" niin kuinka ne saadaan sitten erilleen se keula ja peräosa niin että siihen tulee tuo
jatkopätkän mentävä paikka???

ps. Vaihtakaa otsikko jos keksitte paremman...

Nestori Mäkelä

Lainaus käyttäjältä: Elisa Pihkala - 27.11.2005, 22:50:26
...joten millaista kalustoa käytetään siihen että tuo pala saadaan sinne holeen minne se on tarkoitettu? ...

Tuolla Erikin linkittämällä Kuljetusneliön sivuilla on kaikennäköistä kalustoa, ja löysinpä yhden kuvankin ko. operaatiosta:



( http://www.kuljetusnelio.fi/kuvat00/huhtikuu.jpg )

Pari vuotta sitten Moottori-lehdessä oli juttu sellaisesta vaunusta, jonka päällä telakalla palikat saadaan kuljetettua tarpeeksi lähelle toisiaan.


Jukka Huumarkangas

Maailmalta tunnettu hollantilainen vääntää vastaavalla kalustolla ns sisäisiä siirtoja. Lähempi haalaus sitten suoritetaan yleensä hydrauliikalla erillisillä sylintereillä.

http://www.mammoet.com/index.asp?m_id=5&s_id6=1&page=../equipment/info.asp
"Heavy on Heavya"

tomi-44

Ei taida olla mitään halpaa hommaa tommonen laivan pidentäminen? Mitäs hyötyä siitä on jos se laiva pidentyy vaikka kymmenellä metrillä? ???  ???

Pekka Laakso

Lainaus käyttäjältä: Tomi Lähderinne - 29.11.2005, 17:01:53
Mitäs hyötyä siitä on jos se laiva pidentyy vaikka kymmenellä metrillä? ???  ???
Esimerkiksi halutaan lisää lastikapasiteettia, ja varustamot ja joissakin tapauksissa rahtaajathan ne päätökset pidennyksistä kustannuksineen tekevät. Tarkkoja laskelmia hyvin perustelluista syistä. Jos käy liian kalliiksi tai pidennykselle ei löydy järkeviä ajankohtaisia perusteita, jätetään suunnitelma korvan taakse myöhempää käyttöä varten ja toteutetaan joskus tai unohdetaan ajan mittaan. Hyvin usein on menetelty näin.
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

taisto

#5
Lainaus käyttäjältä: Elisa Pihkala - 27.11.2005, 22:50:26
Elikkäs, yleensäkkin kun tuollainen ( oletettavasti ) laivan jatkaminen on kyseessä, niin oletan että esim. tuo "jatkopala" ei ole mikään
ihan kevyt, joten millaista kalustoa käytetään siihen että tuo pala saadaan sinne holeen minne se on tarkoitettu? Ja miten ensinnäkin kun laiva tuonne kuiville tulee ja "katkaistaan" niin kuinka ne saadaan sitten erilleen se keula ja peräosa niin että siihen tulee tuo
jatkopätkän mentävä paikka???

ps. Vaihtakaa otsikko jos keksitte paremman...

Kyllä sinä ihan oikeassa olet eli laivan pidentäminen siinä on kyseessä.
Luultavasti perä- ja keulaosa saadaan erilleen samalla tekniikalla kuin sen välikappaleenkin asentaminen.

http://www.turkurepairyard.com/images/trybrochure.pdf

Tuosta linkistä löytyy lisätietoa tuon palikan istuttamisesta paikoilleen (kts. sivu 3).
Taitaa olla sama laiva kyseessä, mikäli oikein erotan.
Tuossa sinun kuvassa se on jo pyörillä, kun oikeen tarkkaan katsoo.

Toinen tapa miten osat saadaan paikoilleen, jos se on mahdollista, on uittaa osat paikoilleen.

Kimmo Rantanen

Aker Finnyardsin sivuilla on video Freedom of the Seasin valmistumisesta. Videolla näkyy kuinka valtavia laivan osia nostetaan paikoilleen (mm. keula-lohko ja savupiippu) tuolla Pernon jättinosturilla, joka näkyy kauas Airistollekin. Kyseisen raanan nostokyky on muuten 600 tonnia.  :o