Galaxylle sisar

Aloittaja Wirrankosken Rami, 21.04.2005, 13:17:01

« edellinen - seuraava »

als

Oikein hienoja kuvia Sami! Nyt sitten odotellaan Luxuryn valmistumista ja kohta onkin aika kuvata sama tilanne toiseen suuntaan. :)

Wirrankosken Rami

Onko vielä mitään tietoa siitä, myöhästyykö ja jos niin, kuinka paljon tämä kyseinen alus? Brittanyn toistahan päästään rakentamaan ilmeisesti myös myöhässä...

Kristian Sandberg

Huomenta, Onko joku muu kuullut tällaisesta huhusta:
että VAIN Starat ja Superfastit ajavat Tallinkin Tallinna-reitillä ens kesänä.

Huhu:
Kesäkuussa: Kun Galaxy siirtyy turun reitille, korvaava Galaxy-alus ei ole vielä valmis
Heinä-Elokuussa: Uusi Galaxy II tekee Visby-risteilyt Helsingistä

eli tämän huhun mukaan Galaxy II siirtyy Tallinna reitille vasta kun koulut on alkanut. (jos edes silloin ;D)

jussirt

No huh huh!  ;D

Olisipa iloinen yllätys nähdä uudella reitillä juuri kesän aikana, varmasti vetää väkeä  :thumb:

als

#199
Joo, on tosiaan kummallinen huhu..! ;D
Saattavat olla todella kalliita matkoja Visbyyn vielä ihan uudella aluksella. Silja Operan aikoihinkin Visbyn reissusta sviitistä maksettiin vajaa 2000 euroa, jos oikein muistan.
Ja vielä, olisiko tämä rahdillisesti kannattavaa? Enpä oikein usko ja tuskin alusta nyt aiottaisiin käyttää koko kesä pelkässä risteilyliikenteessä.

En siis halua olla liian torjuva, vaan päin vastoin. Tämänlaiset huhut saavat spekulaatiot liikkeelle ja kasvattavat taas uskomaan, ettei Tallinkiin ole etukäteen luottaminen! ;)

Esa-Pekka Helanne

Aikamoinen huhu! :o

Eihän tuo nyt tietenkään mahdotontakaan olisi, mutta itse suhtaudun juttuun kyllä vähän epäilevästi. No aika näyttää.

Lainaus käyttäjältä: Anton Mattila - 20.11.2007, 08:34:11
Silja Operan aikoihinkin Visbyn reissusta sviitistä maksettiin vajaa 2000 euroa, jos oikein muistan.

Ei niistä onneksi jouduttu ihan niin paljoa maksamaan. ;) Kesällä 2002 kun Silja Opera aloitti liikenteen Siljalla (tai no, olihan se vuosina 1992 - 1994 Siljan liikenteessä Sally Albatrossina) sviitin hinta Visbyn reissulla oli 1190 euroa, ja viimeisenä kesänä Siljalla, vuonna 2005 hinta 1 päivä Visbyssä -risteilystä sviitissä oli 1310 euroa, ja 2 päivää Visbyssä 1460 euroa (en ottanut huomioon ennakkovaraajan etua).

Muuten, eiköhän tämä huhu ja sen puiminen kuuluisi ennemmin tänne:
http://www.fcbsweb.com/forum/index.php?topic=9545.0
Miksi lykätä huomiseksi se, minkä voit lykätä ensi viikkoon?

Kalle Id

Vähän vaikea kyllä uskoa tähän huhuun. Voisi olla mahdollista, että Galaxy 2 risteilee Visbyyn Tallinnan ohella (esmes kerran viikossa, samantapaisella aikataululla kuin Isabella aikoinaan), mutta kuulostaa aika utopistiselta että laiva ajaisi pelkästään Visbyyn kesäkuukausien ajan. En usko, että reitille löytyisi tarpeeksi matkustajia 3-4 lähtöön viikossa, rahtia vielä vähemmän.

Mutta jos jotain risteilyjä Visbyyn tehdään niin kyllä itseäni ainakin kiinnostaisi sellaiselle lähteä jos vaan taloudelliset rahkeet riittää (eli siis ei ::) ).

Ville Alho

Kuulostaa kyllä sangen uskomattomalta, että Galaxy 2 risteilisi Visbyhyn. Rahtiahan ei taitaisi sinne kummoisestikaan kulkea, jolloin raha olisi revittävä pelkästään matkustajilta, mikä aikas lailla varmasti edellyttäisi tax freetä, mikä puolestaan edellyttäisi visiittiä Maarianhaminaan. Onko oikeasti järkevää ajaa Helsingistä Visbyhyn Maarianhaminan kautta? Se kun mielestäni on ainoa "realistinen" vaihtoehto kyseiselle reitille.

Kalle Id

#203
Opera ajoi muistaakseni jossain veiheessa Visbyhyn MHQ:n kautta, joten mahdotonta se ei ole... mutta polttoainetta kuluu siihen malliin, etten tiedä olisiko tuollainen millään tavalla järkevää. Operan risteilyt eivät käsittääkseni olleet hirveän kannattavia, ja polttoainehinnat ovat niistä ajoista vielä reilusti nousseet.

Harri Muhonen

Mielenkiintoinen huhu. Galaxy 2 joutaisi kesäkuukausina varmaan käymäänkin vaikka Visbyssä. Matkustusinto Viron suuntaan
painottuu kesällä enemmän reittimatkoihin kuin risteilyihin, vaikka olisi uusi laivakin tarjolla.

Hinta mahdolliselle Visbyn reissulle tullee olemaan niin suolainen ettei pelkkään parin kuukauden jatkuvaan Visbyn ajeluun
riitä matkustajia. Paikkoja on kuitenkin kaksi kertaa enemmän täytettäväksi kuin Operalla. Kerta viikossa ehkä saattais toimia.

Jouni Kalliomäki

Lainaus käyttäjältä: Kalle Id - 20.11.2007, 10:00:13
Opera ajoi muistaakseni jossain veiheessa Visbyhyn MHQ:n kautta, joten mahdotonta se ei ole... mutta polttoainetta kuluu siihen malliin, etten tiedä olisiko tuollainen millään tavalla järkevää. Operan risteilyt eivät käsittääkseni olleet hirveän kannattavia, ja polttoainehinnat ovat niistä ajoista vielä reilusti nousseet.

Siis, keskimäärin, kokovuodelle laskettuna, Operan risteilyliikenne ei ollut kannattavaa. Tallinnan-reissut +/-0, Pietari -, mutta Visby plussalla ja hyvin. Nehän kaikki lähdöt oli liki loppuunmyytyjä, hinnoista huolimatta, retkistä provikat jne. Hyvin olivat kannattavia. Ainakin vikana kesänä, Opera, meni suoraan Hesasta Visbyseen, palasi Ahvenanmaan kautta.

Ja, muistaakseni 660 euroa oli 3 yön risteilyn hinta silja luokassa (2aik ja 2 lasta), kun hinnoista puhuttiin...

Taatusti Tallink miettii, jos saisi lapsiperheiltä rahat kerättyä tuolla linjalla...

Sami Hytönen

Morjesta vaan ekaa viestiäni kirjottelen :P nii että ei rahtia välillä helsinki-visby en itse pitäisi lainkaan hulluna jos joskus itä suomesta päin tulee niin mennä siitä helsingistä visbyyseen tiädä sitte että mimmoinen väli on Visby-Oskarshamn? ja kuinka kauan tuo HKI-visby väli kestää? ::)

Timo Selkälä

#207
Lainaus käyttäjältä: Jouni Kalliomäki - 20.11.2007, 23:44:15
Siis, keskimäärin, kokovuodelle laskettuna, Operan risteilyliikenne ei ollut kannattavaa. Tallinnan-reissut +/-0, Pietari -, mutta Visby plussalla ja hyvin. Nehän kaikki lähdöt oli liki loppuunmyytyjä, hinnoista huolimatta, retkistä provikat jne. Hyvin olivat kannattavia. Ainakin vikana kesänä, Opera, meni suoraan Hesasta Visbyseen, palasi Ahvenanmaan kautta.

Ja, muistaakseni 660 euroa oli 3 yön risteilyn hinta silja luokassa (2aik ja 2 lasta), kun hinnoista puhuttiin...

Taatusti Tallink miettii, jos saisi lapsiperheiltä rahat kerättyä tuolla linjalla...

Kaksi eri lähdettä on kertonut toisenlaisen tarinan. Näiden mukaan Visby oli hädin tuskin voitollista johtuen:
1. Korkeahkot markkinointikulut.
2. Polttoainekulut.
3. Asiakkaat olivat lapsiperheitä -> johti vähäiseen alkoholin kulutukseen joka johti vähäisiin tuloihin baaritoiminnasta.
4. Taxfreetä sai vain kerran koko risteilyn aikana.

Se että se pysyi ohjelmistossa johtui kuitenkin siitä että vaikka sillä olikin korkeat markkinointikulut, niin ne oli helppo myydä listahintaan.

Eli kumpi noista on totuus, niin sitä en mene vannomaan, mutta sanotaanko että on syy miksi epäilen noita uusia huhuja uusista Visby-matkoista.
I am not a complete idiot. Some parts are missing.

06 / 2007 Liverpool Viking ja Ulysses.

Petri Lindqvist

Lainaus käyttäjältä: Timo Selkälä - 21.11.2007, 10:41:16
Kaksi eri lähdettä on kertonut toisenlaisen tarinan. Näiden mukaan Visby oli hädin tuskin voitollista johtuen:
1. Korkeahkot markkinointikulut.
2. Polttoainekulut.
3. Asiakkaat olivat lapsiperheitä -> johti vähäiseen alkoholin kulutukseen joka johti vähäisiin tuloihin baaritoiminnasta.
4. Taxfreetä sai vain kerran koko risteilyn aikana.

Mutta peilataanpa asiaa nyt nykytilanteeseen.

1.) TallinkSilja ei ole harrastanut tänä vuonna erinäisistä syistä mitenkään agressiivista markkinointia. Uskon, että ensi kesään tullaan satsamaan roimasti.

2.) Polttoainekulut ovat nousseet, mutta Opera ajeli "kalliilla" ruotsalaisella miehistöllä vrt. edullinen "virolainen" miehistö.

3.) Jos alkoholia palaa ehkä hieman normaalia vähemmän, ihmiset maksavat vastapainoisesti matkastaan enemmän, syövät laadukkaammin, käyttävät saunaosastoa ja tekevät ajankuluksi enemmän ostoksia.

4.) Nyt ei Taxfreestä ole huolta, kun myydään Viron hintatason mukaan.

Eli uskoisin, että muutama Visbyn reissu voitaisiin ensi kesänä heittää ja näen jo itseni mukana näillä reissuilla.  ;D

Mikko-Oskari Koski

Uusi tuote on yleensä helpompi myydä asiakkaille, kuin aiemmin jo nähty ja koettu. Toisaalta uutuudenviehätystä hakevia kruisailijoita tuskin tarvitsisi Gotlannin vesille asti viedä, he varmaan tulisivat laivalle, vaikkei se liikkuisi edes Tallinnaan...
Sekä Timon että Petrin argumentit ovat erinomaisen kestäviä ja osoittavat pakettien vahvuuksia ja heikkouksia. Varmaanhan tässä olisi kyse iltalähdöstä Helsingistä, joka ajettaisiin Tallinnaan asti normaalina vuorona, sieltä sitten jatkettaisiin ja takaisin tultaisiin kolmannen päivän aamupuolella, jälleen siten, että TLL-HEL-osuudelle voisi tulla muitakin asiakkaita ja ennenkaikkea kuormaa.
Visbyn sataman pituusrajoitus on sikäli ehdoton, että yli kahdensadan metrin pituisen aluksen vääntäytyminen laituriin saattaa olla aika paljon kohtalokkaampi yritys, kuin saman käännön tekeminen jossain vähemmän rajatuilla vesillä. Jos tämänkokoisella aluksella yritettäisiin Visbyhyn ajaa, olisi Gotlannin satamapaikka etsittävä jostain muualta, kuin vanhan kaupungin tuntumasta (esim.Slitestä?) tai sitten olisi maihin halajavat kuskattava vesibusseilla. Mikä sekin on ihan hyvä ja käyttökelpoinen vaihtoehto. Ja myös motiivi rakentaa uudisalukseen edustava pelastusveneistö... 8)

Pienemmille vieraileville kruisereille osoitettu entinen Gotlandsbolagetin laituri ei missään tapauksessa siis tule Tallinkin vierailupaikaksi. Ja onhan tuo alle 140-metrinen rohjokin siinä vähän...huonosti maisemaan sopiva: http://www.faktaomfartyg.se/thjelvar_1981_b_13.htm
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950