Luoteis-ja Koillisväylästä

Aloittaja Janne Koskinen, 02.09.2008, 09:43:15

« edellinen - seuraava »

Tuomas Romu

Netin syövereistä löytyi peräti 12 minuutin mittainen video atomirahtilaiva Sevmorputin taannoisesta potkurivauriosta:

https://youtu.be/QvmNuZONRBU
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Juhani Mehto

#136
Lainaus käyttäjältä: Tuomas Romu - 30.12.2020, 16:45:06
Ja sitten viilataankin taas pilkkua:

"Alus siirrettäneen Baltian telakalle Pietariin."

Baltian telakka (Baltiskiy Zavod) ei pysty telakoimaan aluksia sen jälkeen kun ne on laskettu vesille; kyseessä on uudisrakennustelakka, jolla on vain "slipejä". Sevmorput telakoitaneen Kanonerskyn korjaustelakan uivassa telakassa kuten viimeksikin.
Itämeren telakan laituriin (Baltiyskiy tarkoittaa Itämerta, eikä Baltiaa, mitä Hesari taas ei varmaan tiennyt) Sevmorput kuitenkin päätyi, lähelle STP Linen terminaalia.
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Tuomas Romu

Lainaus käyttäjältä: Juhani Mehto - 11.01.2021, 23:07:31
Itämeren telakan laituriin (Baltiyskiy tarkoittaa Itämerta, eikä Baltiaa, mitä Hesari taas ei varmaan tiennyt) Sevmorput kuitenkin päätyi, lähelle STP Linen terminaalia.

Seison korjattuna. Jotenkin puhuttaessa tulee aina sanottua "Baltian telakka".

Reaktorin alasajon jälkeen laiva siirtynee kuitenkin Kanonerskyn keinosaarelle, jossa sijaitsee ainut riittävän suuri uiva telakka (telakka numero 5).
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tuomas Romu

#138
Lainaus käyttäjältä: Tuomas Romu - 06.01.2021, 10:12:32
YamalMax-tyyppinen LNG-tankkeri Christophe de Margerie on aloittanut historiallisen keskitalven matkan Kiinaan Koillisväylää pitkin.

Christophe de Margerie ohitti Diomedesaaret hetki sitten ja poistui Koillisväylältä Beringinsalmen läpi. Sabettasta lähdöstä on kulunut yksitoista ja puoli vuorokautta. Keskinopeus 2500 merimailin matkalla oli noin 9 solmua.

edit: myös Nikolayt Zubov ja Yevgenov ovat selvittäneet Koillisväylän 12-12½ päivässä keskinopeuden ollessa 8-8½ solmua.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Pekka Laakso

Nikolay Yevgenovin yksi podi lienee vaurioitunut sen lähestyessä Beringinsalmea viime lauantaina. Aluksen vielä ollessa matkalla ei ole tietoa joutuuko se telakalle tai joudutaanko koko podi jopa vaihtamaan.

https://thebarentsobserver.com/en/arctic-lng/2021/01/lng-tanker-loses-engine-power-northern-sea-route
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Tuomas Romu

#140
Christophe de Margerie purjehtii kohti Koillisväylää ja ydinkäyttöinen jäänmurtaja 50 Let Pobedy on menossa vastaan. Murtajan kippari, Dmitry Lobusov, on myös julkaissut kauden ensimmäiset valokuvat blogissaan. Tuo blogi kannattaa tsekata säännöllisesti jos tykkää laivakuvista sellaiselta seudulta, josta laivakuvia ei normaalisti tule.

Nikolay Yevgenov taas on matkalla Singaporeen Suezin kanavaan.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tuomas Romu

Christophe de Margerie selvitti itäisen Koillisväylän yhdessä jäänmurtaja 50 Let Pobedyn kanssa reilussa 12 päivässä. Jää oli paksuimmillaan puolitoistametristä ja keskinopeus lähes 9 solmua.

Seuraavan kerran itäiselle Koillisväylälle palataan huhti-toukokuussa, jolloin kokeillaan taas purjehduskauden aikaistamista kuljettamalla nesteytettyä maakaasua Kaukoitään.

https://thebarentsobserver.com/en/2021/02/arctic-shipper-shows-historical-icebreaking-voyage

Sevmorputilla taas on ollut ongelmia telakoinnin kanssa ja potkuria ei ilmeisesti ole saatu korjattua talven aikana, koska aluksen pohjan alle on muodostunut jäätä. Uutisessa mainitaan mahdollisuuksiksi joko odottaa kevättä tai siirtää alus muualle telakoitavaksi, joka Sevmorputin voimanlähteen tuntien voi olla helpommin sanottu kuin tehty. Murmanskissakaan ei ole enää 260-metrisen aluksen telakointiin sopivaa tokkaa PD-50:n upottua jokunen vuosi takaperin.

https://eadaily.com/ru/news/2021/02/10/rossiyskomu-atomnomu-gruzoviku-ne-vezet-uzhe-na-rodine
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Pekka Laakso

#142
AIS havaintoja pohjoisilta vesiltä: Aspon ESL Shippingin Kumpula näyttää kulkevan kohta ensimmäisen kerran koko Koillisväylän poikki matkallaan Murmanskista Shanghaihin. Jokunen kesäkausi sittenhän Kumpula ajeli Karanmerellä. Nsra.ru mukaan kulkulupa on myönnetty Kumpulalle jo jokin aika sitten.

Sisaralus Arkadia on taasen viime kesäkausien tapaan matkalla Kanadan arktista saaristoa kohti tarkemmin sanottuna Baffinsaaren Milne Inletiin.

EDIT:

ESL Shippingin virallinen tiedote:

https://www.eslshipping.com/en/news/kumpula-to-sail-through-northeast-passage

Poiminta:

"Our ice-strengthened supramax Kumpula has been chartered to Swiss-based Suek AG, one of the largest coal trading companies in the world, for two roundtrips to Asia through the Northeast Passage.

Yesterday evening, the vessel began its first passage to China after loading a full cargo of iron ore concentrate in Murmansk, Northern Russia. Sailing via Northeast Passage cuts passage time to China to about half compared to the traditional route via Suez Canal. 
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Pekka Laakso

Lainaus käyttäjältä: Tuomas Romu - 12.01.2021, 00:05:34
Seison korjattuna. Jotenkin puhuttaessa tulee aina sanottua "Baltian telakka".

Reaktorin alasajon jälkeen laiva siirtynee kuitenkin Kanonerskyn keinosaarelle, jossa sijaitsee ainut riittävän suuri uiva telakka (telakka numero 5).
Sevmorputillakin tapahtuu pitkän telakoinnin ja huoltotoimenpiteiden jälkeen. Se on siirtynyt Pietarista Bronkan satamanosaan Suomenlahden etelärannan pohjukkaan perjantain aikana.
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Tuomas Romu

Lainaus käyttäjältä: Pekka Laakso - 25.07.2021, 05:00:03
Sevmorputillakin tapahtuu pitkän telakoinnin ja huoltotoimenpiteiden jälkeen. Se on siirtynyt Pietarista Bronkan satamanosaan Suomenlahden etelärannan pohjukkaan perjantain aikana.

Hevosmiesten tietotoimisto eli venäläinen nettifoorumi tiesi kertoa, että telakoinnin jäljiltä on vielä jotain ongelmia laakereiden kanssa.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tuomas Romu

Rosatom on liittoutunut dubailaisen DP Worldin kanssa rakentaakseen arktisia konttilaivoja Koillisväylälle. New York Timesissä on aika kattava englanninkielinen juttu:

New York Times: Russia Signs Deal With Dubai Logistics Company to Navigate Thawing Arctic

Kommersantin jutussa mainitaan paitsi Aker Arcticin viime keväänä (päivää ennen Ever Givenin onnettomuutta) esittelemä jäätämurtava 8000 TEU:n konttilaiva, myös  Masa-Yardsin aikoihin kehitetty yhdistetty irtolasti- ja konttilaiva, jolla pystyttäisiin ratkaisemaan "epäsymmetria" lastivirroissa.

Kommersant: В Арктике проведут генеральную линию
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Pekka Laakso

Sevmorput on ollut eilisillasta lähtien Suomenlahden pohjukassa mitä ilmeisimmin koeajolla.
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Pekka Laakso

#147
Lainaus käyttäjältä: Pekka Laakso - 04.08.2021, 05:07:50
Sevmorput on ollut eilisillasta lähtien Suomenlahden pohjukassa mitä ilmeisimmin koeajolla.
Lähtenyt torstai-iltana koeajojen jälkeen kohti Murmanskia.

Ja Skagen ohitettu sunnuntaina aamulla seitsemän jälkeen.
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Pekka Laakso

Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Tuomas Romu

Leonid Mikhelson, joka on rahoittanut uuden Vostok-tutkimusaseman rakentamista, totesi taannoisessa keskustelussa Putinille, että muut Etelämannersopimuksen allekirjoittajat eivät suhtautuneet kovinkaan positiivisesti Sevmorputin viimesyksyiseen etelänlomaan Afrikan rannikolla. Voi olla, että uusi tutkimusasema viedäänkin lopulta perille jollain muulla, ei-ydinkäyttöisellä laivalla.
All information and details given in good faith but not guaranteed!