Kulkuväylät, reitit ja laivojen kohtaamiset

Aloittaja Joni Huopana, 31.07.2001, 21:20:31

« edellinen - seuraava »

Marko Manninen

Lainaus käyttäjältä: Pasi Saarinen - 09.04.2015, 11:28:44
Juuri näiden samaisten huviloiden takia, ei ihan kaikille Turusta lähteville risteilijöille ole ihan sama, missä laiva käy. Ainakin itse katson mielummin aamupalapöydässä noita "ohi lipuavia" huviloita, veneitä ja rantoja, kuin jonkun laivan kylkeä Kapelskärissä. Tosin jos makaa kauhessa kankkusessa ikkunattomassa hytissä, ei asialla tosiaan ole merkitystä.

Tai lillua poreammeessa ihaillessa maisemia. No jos joku haluaa katsella Finnlinesin sini valkoista kylkeä, niin sallitaan se. Turku-Ahvenanmaa-Tukholma on nimen omaan maisemareitti, jota ei saa pilata Keppisaaressa pysähtymisellä missään tapauksessa. Viedään herroille proomulla rompoolia rantaan, ettei rantasauna tipu mereen. Kaiketi Ruotsissakaan niin lähelle rantaan saa rakentaa tätänykyään.
Autolla menneet 1/2018->: Finnstar, Finnmaid, Finnlady, Stena Britannica, Finnswan, Finnclipper, Finnfellow, Finnpartner, Stena Superfast X, Tom Sawyer
Autolla tulevat 2018: Finnstar?, Finnmaid?, Finnlady?, Finnswan?
Risteily menneet 1/2017->: Galaxy, Baltic Prinses, Mariella, Stena Nautica, Stena Jutlantica
Risteily tulevat 2019: Viking Grace

Marko Kosamo

Olen miettinyt mikä mahtaa olla tukholman saaristossa kulkevien alusten maksimikoko. Ainakin Royal/Regal Princess on käyttänyt Nynashamnia mutta tänään P&O Cruisesin Britannia on keskustassa asti.  Kokoeroa näillä ei ole juuri nimeksikään

Kalle Id

#272
Ymmärtääkseni Britannia uskallettiin ottaa Tukholmaan Nynäshamnin sijasta hyvästä säästä johtuen.

Edit. Lisätty puuttuvia kirjaimia... ::)

Marko Kosamo

näinhän asia taitaa olla koska tänään regal princess oli Tukholmassa asti nynashamnin sijaan

Tauno Hermola

Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 24.05.2002, 20:25:13
Tallinnassa oli johonkin turistikarttaan piirretty Tukholman lautan lähtevän länteen jo Naissaaren eteläpuolelta. Sehän ei pitäne paikkaansa, vaan TLL-STO-Tallinkit ajavat Naissaaren pohjoiskärjestä kohti Porkkalan länsipuolista aluetta, jossa sitten suunnilleen Sandhamnin latitudilla ottavat suunnan kohti länttä.

Vanha postaus ja moni asia on tuon jälkeen varmaan muuttunutkin, mutta palaisin kuitenkin tähän aiheeseen:

Nykyäänhän yleensä TLL-STO-Tallinkit ajavat Naissaaren eteläpuolelta, mutta pohjoispuolista reittiäkin käytetään suhteellisen usein; esim. juuri nyt Romantika painelee sitä kautta Tukholmaan.

Mutta mielenkiintoista on se, että Naissaaren eteläpuolelta kuljettaessa on kaksi eri reittiä länteen: yleensä käytetään kauempana rannikosta kulkevaa väylää, mutta nykyäänkin toisinaan ajetaan lähempänä rannikkoa kulkevaa reittiä. Tämä eteläisempi väylä on myös se, jota Estonia onnettomuustutkintaraportin piirroksen mukaan käytti. Alla olevaan kuvaan on piirretty AIS-datasta Victoria 1:n ja Romantikan käyttämiä reittejä, sekä myös onnettomuustutkintaraportin mukainen Estonian reitti. Pohjakartta on hiukan viitteellinen, pahoittelut siitä ;)



Jos jollain on Viron merikarttoja, tai edes Suomen merikarttasarjan yleiskartta "Läntinen Suomenlahti" (952) tai peräti ammatikseen seilaa noita vesiä, osaisi varmaan tarkemmin kertoa noista väylistä.




Tauno Hermola

Katoppas vaan, sattuikin heti Victoria 1:lle sellainen reitti, jota en aikaisemmin ole nähnyt: Naissaaren pohjoiskärjestä ei käännyttykään heti länteen, vaan vaan jatkettiin suuntaan 290 astetta, jolloin Victoria 1 tulee lähelle Helsingistä lähteviä laivoja. Tälläistä reittiähän se ruotsalaissivusto väitti Estonian käyttäneen. Mikähän idea tuossa reitissä on? Matkasta tulee pitkä ja vaikka tuuli onkin nyt pohjoisesta, on se kuitenkin niin heikkoa, että tuskin siltä on mitään tarvetta hakea suojaa Suomen rannikolta.   

Andreas Lindström

Lainaus käyttäjältä: Tauno Hermola - 29.10.2016, 21:27:29
Katoppas vaan, sattuikin heti Victoria 1:lle sellainen reitti, jota en aikaisemmin ole nähnyt: Naissaaren pohjoiskärjestä ei käännyttykään heti länteen, vaan vaan jatkettiin suuntaan 290 astetta, jolloin Victoria 1 tulee lähelle Helsingistä lähteviä laivoja. Tälläistä reittiähän se ruotsalaissivusto väitti Estonian käyttäneen. Mikähän idea tuossa reitissä on? Matkasta tulee pitkä ja vaikka tuuli onkin nyt pohjoisesta, on se kuitenkin niin heikkoa, että tuskin siltä on mitään tarvetta hakea suojaa Suomen rannikolta.

Viesti on vanha, mutta vastataan nyt silti. Oman tulkintani mukaan tämä on suht normaalia, että Tallinnasta Tukholmaan matkaavat laivat ajavat lähelle Helsingin laivoja. Olen tämän itsekin todistanut monta kertaa matkatessani Helsingistä Tukholmaan. Estoniahan ajoi onnettomuusyönä nimenomaan kauempana Helsingin laivoista, sen takia Mariellalla meni noin tunnin verran saapua onnettomuuspaikalle.

Tuli taas kerran luettua tämä ketju alusta loppuun. Kerrassaan hienoja ja mielenkiintoisia juttuja vuosien varrelta.