Tuoreimmat viestit

Sivuja: [1] 2 3 ... 10
1
Matkustaja-autolautat / Vs: Koronaviruksen vaikutukset kootusti
« Uusin viesti kirjoittanut Kalle Id 19.06.2021, 23:06:01  »
Siljan Helsinki–Tukholma-liikenteen pitäisi palautua elokuussa normaaliksi, Serenade palaa linjalle kuun alussa ja Symphony kuun lopussa.

Isabelle-Romantika-Victoria -kolmikon osalta olisin yllättynyt jos jotain neuvotteluita niiden osalta ei käytäisi. Kuten ehkä jo jossain toisaalla ehdittiin keskustellakin, huhut Välimereltä kertovat että Corsica Ferries etsisi Mariellan lisäksi vielä toistakin saman kokoluokan alusta. Isabelle voisi olla hyvinkin houkutteleva jos huhuissa on perää, mutta samoin myös kaksi muuta. Ja ainakin rahtauksina kaikille kolmelle voisi olla kysyntää Välimerellä tänä kesänä, koska Marokon ja Espanjan välisen poliittisen selkkauksen seurauksena valtion organisoima jokavuotinen marokkolaisten "paluumuutto" Euroopasta ei tule tapahtumaan lyhyillä Espanja–Marokko-linjoilla, vaan paljon pidemmillä Ranska–Marokko-reiteillä. Tästä johtuen hetkellistä kysyntää ison matkustajakapasiteetin lautoille tulee olemaan paljon.

Pandemian jälkeisessä tilanteessa myös Starin kohtalo mietityttää. Ennen pandemiaa olin melko varma, että laiva tulisi jäämään Tallinkin laivastoon joko Vuosaari–Muuga- tai Paldiski–Kapellskär-linjalle, mutta nykyisellään Tallink tarvitsee laivasta saatavia rahoja niin paljon että se varmasti myydään viimeistään MyStarin tullessa liikenteeseen (en pitäisi mahdottomana jo aiempaakin myyntiä, koska firmalla tosiaan on ylimääräisiä laivoja joilla Tallinnan-linjaa voisi ylläpitää, vaikka samanlaisesta pikaliikenteestä ei olisikaan kyse). Yksi mahdollinen ostaja voisi olla Irish Ferries, joka on perustamassa uutta Dover–Calais-linjaa, ja kyseiselle linjalle rakennettuun laivaan perustuva Star olisi helppo muuttaa sinne sopivaksi.
2
Robin des Boisin sivuilla (ks. linkki edellisessä viestissä) on päivitys: Varzugaa hinannut Christos XXIV lähti kohti Las Palmasia ja jätti tankkerin Le Havreen. Keskustelut laivan romuttamisesta Ranskassa jatkuvat.
3
Muut alukset / Vs: Alfons Håkans -uutisia
« Uusin viesti kirjoittanut Aleksi Lindström 18.06.2021, 15:05:29  »
4
Ensimmäisen aluksen tuotannonaloitusta juhlittiin pienimuotoisesti Pernossa maanantaina 14.6. - tosin ensimmäiset lohkot tulivat telakalle jo viime kesänä. Samalla myös "paljastettiin" ensimmäisen aluksen nimen olevan virallisestikin tuo Icon of the Seas ja että alukseen tulee "ilmakuplavoitelu" vedenpinnan alle. Joissain huhuissa tämän luokan on uumoiltu olevan kooltaan jopa Oasis-luokkaa suurempi, mutta tähän ei vielä tullut mitään varmaa tietoa.

Meyerin tiedote tuotannonaloituksesta

Icon-luokan laivoihin tulee kuhunkin kaksi konehuonelohkoa Rostockista. Tämä selviää opinnäytetyöstä, joka on tehty Turun Ammattikorkeakoulussa.

IMO-numerot:

Icon of the Seas: 9829930
Icon 2: 9829942
Icon 3: 9888560
5
Matkustaja-autolautat / Vs: FinFerries (ex.Destian ja TLL:n Lauttavarustamo)
« Uusin viesti kirjoittanut Anders Isaksson 18.06.2021, 11:40:11  »
Kesäkuussa aloitettu lautta menee Pärnäinen-Retais linjalle.
6
Matkustaja-autolautat / Vs: FinFerries (ex.Destian ja TLL:n Lauttavarustamo)
« Uusin viesti kirjoittanut Juhani Mehto 18.06.2021, 10:40:30  »
(...) Niinpä Elektran tyyppisiä hybridilauttoja on tilauksessa ilmeisimmin kolme kappaletta, yksi Föglön linjalle ja kaksi muuta Saaristotien kahteen ensimmäiseen lauttapaikkaan Paraisten alueelle. (...)

Linkki

Minulta on ainakin mennyt ihan ohi tällaisen lautan tilaus - toki Finferries kertoi, että laivastoa ollaan uudistamassa, mutta mielestäni varsinaisesta tilauksesta ei ole kerrottu, vaan vihjailtu muualla. Myöskin Finferriesin sivuilla edellinen ilmoitettu tilaus oli Föglön-lautta, joka nyt sitten menee muuhun liikenteeseen - ilmeisesti akselille Nauvo/Korppoo/Parainen.

Mutta joka tapauksessa uuden hybridilautan terästyöt alkoivat perjantaina 11.6. Gdyniassa CRIST-telakalla. Koska Föglön-lautta ei (ainakaan tässä vaiheessa) päädy alkuperäiseen liikenteeseensä, nämä kaksi nyt rakenteilla olevaa lauttaa riittänevät toistaiseksi.

Telakan uutinen aiheesta
7
Matkustaja-autolautat / Vs: Viking tilaa uuden aluksen Kiinasta
« Uusin viesti kirjoittanut Arto Papunen 17.06.2021, 23:08:19  »
Glory näyttäisi olevan ensimmäisellä koeajollaan.

Joo ja katselin, että Gracen ja Gloryn keula aika samanlaisia eli tuskin spata sinne tulee.
8
Veikkaukseni Iniön lisäreitin alukseksi on joko Falkö tai Rosala II. Korvaavat siis sisaraluksensa Satavan, joka aikanaan korvasi sisaralus Jurmo II:n. Ja jotta muistamme kuinka piiri pieni pyörii, muistamme senkin, että Falkö oli alun perin, siis ennen Saimaan keikkaansa ja pidennystä, ensimmäinen Jurmo...
Nauvon eteläisellä reittialueella todennäköisempi alus on Finnö. Siellä on tietääkseni muutamia sen verran matalia väyliä ja jyrkkiä mutkia, ettei paljoa sen isommalla aluksella sinne ole menemistäkään. Toki on sekin mahdollisuus, että FinFerriesillä on kiikarissaan uudisalus, uudishankinta tai jokin kierrätysratkaisu. Kenties jopa yhteysaluspalveluista vetäytymässä oleva Ferentes voisi olla valmis myymään Nordepin, jos hinnasta sopuun päästäisiin.
9
Matkustaja-autolautat / Vs: Koronaviruksen vaikutukset kootusti
« Uusin viesti kirjoittanut Mikko-Oskari Koski 17.06.2021, 22:46:03  »
Tallink ei taida hirvittävän aktiivisesti kaupitella makuutettuja (tai liikenteessä oleviakaan) aluksiaan, mikä on hiukan omituista se huomioiden, että varustamo on jo ehtinyt saada tukevasti päihinsä viimeksi kuluneen vuoden aikana. Romsku ja Vickan saattaisivat olla ostajia kiinnostaviakin, toki sillä edellytyksellä, että hintanäkemyksissä olisi yhteneväisyyksiä. Sinällään pitäisin aikamoisena ihmeenä, jos kaikki vanhat Tallinkit palaisivat liikenteeseen aikojen normalisoituessa.
Symppa tosiaan jatkaa lisäbrändäytymistään Tukholman risteilymarkkinoilla. Saamme nähdä, ovatko erikoisristeilyt jatkossa sille Helsingin reissuja tavanomaisempaa työtä... ::)
10
Matkustaja-autolautat / Vs: Koronaviruksen vaikutukset kootusti
« Uusin viesti kirjoittanut Arto Papunen 17.06.2021, 16:57:36  »
Tukholman ja Tallinan liikenne käynnistymässä Baltic Queenin liikennöimänä. (Jos katsoin oikein niin Gabriella liikennöi Tukholmasta eri päivänä kuin Baltic Queen siellä.)

Ja vissiin Silja Symphonyllekkin lisäristeilyitä.

Vissiinkö niin, että Victoria I, Romantika ja Isabelle jäämässä vieläkin käyttämättä. Vikingillä kaikki laivat liikenteessä.

Ja toki nyt hieman höllennettiin maahantulovaatimuksia, saas nähdä kuinka matkustajamäärät nousee tästä.
Sivuja: [1] 2 3 ... 10