Tuoreimmat viestit

#11
Matkustaja-autolautat / Vs: Tallinkin suunnitelmista
Viimeisin viesti käyttäjältä Sven Liljeström - 13.04.2025, 20:53:35
Hei, nyt pääsen vuoden tauon jälkeen ainakin vastaamaan.
Käytin toista selainta.
Katsotaan, onko tästä pitkä ilo.
Olen kyllä seurannut mitä ja mistä on kirjoitettu, mutta en sananmukasesti ole saanut
sanoa mitään väliin.

Sven Liljeström
#12
Matkustaja-autolautat / Vs: Spirit of Tasmania IV & V ...
Viimeisin viesti käyttäjältä Ari Leskinen - 12.04.2025, 20:22:03
"Nyt vaikuttaa siltä, että Tasmania V viedään koeajon jälkeen monttuun, sillä pikkuhinaaja Joonas sekä hinaaja Jupiter ovat jo telakan altaan portin luona, sekä tuohon webbikameran eteen varustelulaiturille on siirretty Harry-proomusta muokattu upotusproomu sotalaivan tulevaa vesillelaskua varten"

Harry on alunperinkin suunniteltu upotusproomuksi. Tahkoluodon hiililaiturin eteen kaivettiin tarpeeksi syvä monttu upotuksia varten. Joskus oltiin hinaajilla avustamassa moista operaatiota.
#13
Muut alukset / Vs: Vinkeri II ja M/S Satumaa ...
Viimeisin viesti käyttäjältä Lasse Reunanen - 12.04.2025, 01:18:57
Lainaus käyttäjältä: Mika Honkonen - 10.04.2025, 20:08:13 Huoltolaituri on ilmeisesti Mikkelin kaupungin. Luulin kylläkin sen olevan vanhoja valtion laitureita jotka lahjoitettiin kunnille sillä ehdolla että ne pitää pitää kunnossa ja olla kaikille avoinna ja ilmaisia.

Nyt aluksen omistajalla ja Mikkelin kaupungilla on kuitenkin voimassa oleva vuokrasopimus.

Ja mitä alukseen tulee niin ei tuo ole romu vaikka päällisin puolin näyttää aika tehneen tehtäviään. Tekniikka on kuitenkin kunnossa ja runko ehjä
Onko kaupungin virkamiehellä oikeus myöntää lupa pitkäaikaispysäköintiin elykeskuksen vahvistamalle pysäköintikieltoalueelle?

On aika erikoista, että Mikkelin kaupunki vuokraa ainoan vesilkelaskupaikkansa vieraspaikkakuntalaiselle yritykselle, liikennekelvottoman laivan pitkäaikaissäilytykseen. Yritys on kuitenkin ainakin kahdesti jo ylittänyt sopumansa säiltysajan kaupungin laiturissa. Pitkän aikaa alus tukki tankkauslaiturinkin. Välillä oli käsittääkseni luvatta yksityisessä laiturissa
#14
Muu merenkulku / Vs: Jäätalvi 2024-2025
Viimeisin viesti käyttäjältä Pekka Laakso - 11.04.2025, 22:02:15
Vain valmiudessa ja koeajoilla tänä jäätalvena ollut Saimaa-irtokeula on nyt jäänyt toistaiseksi Kotkaan laituriin ja Calypso operoi jälleen yksinään normaalina satamahinaajana.
#15
Matkustaja-autolautat / Vs: Spirit of Tasmania IV & V ...
Viimeisin viesti käyttäjältä Pekka Laakso - 11.04.2025, 18:57:28
Lainaus käyttäjältä: Pekka Laakso - 15.11.2024, 18:13:54 Noista on nimittäin tarjolla webbikamerakuvaa telakalta, josta voi helposti katsoa itse:

https://newships.spiritoftasmania.com.au/live-stream/
Nyt vaikuttaa siltä, että Tasmania V viedään koeajon jälkeen monttuun, sillä pikkuhinaaja Joonas sekä hinaaja Jupiter ovat jo telakan altaan portin luona, sekä tuohon webbikameran eteen varustelulaiturille on siirretty Harry-proomusta muokattu upotusproomu sotalaivan tulevaa vesillelaskua varten.

EDIT: Altaaseen päätyi koeajolta.
#16
Muut alukset / Vs: Vinkeri II ja M/S Satumaa ...
Viimeisin viesti käyttäjältä Mika Honkonen - 10.04.2025, 20:08:13
Lainaus käyttäjältä: Lasse Reunanen - 02.04.2025, 22:29:29 Kuun loppuun on joku virkamies mennyt antamaan luvan tuon romun olla pysäköintikieltopaikalla huoltolaiturissa. Siis kevään kiireisimpään aikaan ainoassa paikassa, mistä voi nosturilla laskea veneitä vesille.

https://yle.fi/a/74-20153433

Huoltolaituri on ilmeisesti Mikkelin kaupungin. Luulin kylläkin sen olevan vanhoja valtion laitureita jotka lahjoitettiin kunnille sillä ehdolla että ne pitää pitää kunnossa ja olla kaikille avoinna ja ilmaisia.

Nyt aluksen omistajalla ja Mikkelin kaupungilla on kuitenkin voimassa oleva vuokrasopimus.

Ja mitä alukseen tulee niin ei tuo ole romu vaikka päällisin puolin näyttää aika tehneen tehtäviään. Tekniikka on kuitenkin kunnossa ja runko ehjä
#17
Muut alukset / Vs: MV Ruby
Viimeisin viesti käyttäjältä Petteri Lyysaari - 10.04.2025, 18:17:00
Ja edelleen tuntuu viihtyvän Tyne-joella, pian jo 4 kuukautta täynnä. Ei voi olla ihan halpaa lystiä ja täytyyhän aluksessa olla jotain ihan totaalisen pielessä kun näin kauan kestää.
#18
Matkustaja-autolautat / Vs: Tallinkin suunnitelmista
Viimeisin viesti käyttäjältä Mikko-Oskari Koski - 08.04.2025, 23:52:21
Tuskin Tallink nykyisessä tilanteessaan mitenkään erityisemmin avaa yksittäisiä bisneskuvioita, kun se ei niin tehnyt silloinkaan, kun sillä meni oikeasti hyvin. Star/Joycen myyntihinta on varmuudella luistellut alaspäin alkuperäisestä pyynnöstä riippumatta siitä, mitä nämä summat ovat lopulta olleet.
Tallinkin tämänhetkinen tilanne on se, että Regal Star, Sailor ja Romantika (jotka varmasti kaikki ovat myynnissä) tekevät joka päivä melkoista lisälaskua, ja tilanne verrattuna muutaman vuoden takaiseen, jossa ulosrahdattuja aluksia oli parhaimmillaan melkein yhtä monta kuin omassa liikenteessä olleita, on heikompi siitäkin huolimatta, että omassa liikenteessä lienee tällä hetkellä muutaman vuoden takaista tilannetta parempi tuottavuus.

Tallinkin tilannetta saattaa vääristää firman asema virolaisten "kruununjalokivenä", eli sillä on rahoittajien hiljainen takuu siitä, ettei sitä pahasti tappiollisenakaan ajettaisi konkurssiin (mikä tuskin tällä hetkellä muutenkaan lienee ajankohtainen ajatus siitäkin huolimatta, että suhdanteet elävät). Mutta ylimääräisestä tonnistosta eroon pyrkiminen ja sen tilanteen välttäminen, että varustamo joutuisi kilpailutilanteeseen omien reittiensä kanssa, lienevät aina akuutteja.
#19
Matkustaja-autolautat / Vs: Finnlines suunnittelee uus...
Viimeisin viesti käyttäjältä Mikko-Oskari Koski - 08.04.2025, 23:48:15
Grimaldi on tehnyt ison tilauksen Kiinasta. Finnlines tiedottaa asiasta uutiskärkenään, että tilattavista aluksista kolme tullaan sijoittamaan Suomen ja Saksan välille:
https://www.finnlines.com/fi/tiedotteet/finnlines-panostaa-suomi-saksa-reitille-kolme-uudenlaista-ropax-alusta-tilattu/?fbclid=IwY2xjawJiamhleHRuA2FlbQIxMAABHmBY2dfl11Lkv8_eHWFWw_H4B_DW78qlatUha7H-nAY2Co0scb5-XF0b3avs_aem_9ySK1aD5jh6HOmlP7oSbkg

Sitten vaan toivotaan, että Kiinan ja länsimaailman suhteisiin ei tule mitään sellaisia kupruja, jotka vaikuttaisivat tähän projektiin...
#20
Matkustaja-autolautat / Grimaldi uutisia
Viimeisin viesti käyttäjältä Björn Nyqvist - 08.04.2025, 17:45:10
BREAKING NEWS - Grimaldi Group signs order for nine new ro-pax vessels
FerryAs part of its fleet expansion and renewal program, the Grimaldi Group has commissioned the construction of nine ro-pax vessels from China Merchants Jinling Shipyard (Weihai). The agreement for these cutting-edge newbuilds is worth a total of USD 1.3 billion. Six vessels will be deployed in the Mediterranean under the Grimaldi Lines and Minoan Lines brands, while three will be operated by Finnlines in the Baltic Sea. Key features include reduced environmental impact and enhanced onboard comfort.

The new ships have been designed to elevate the quality of maritime transport for both rolling cargo and passengers in the Mediterranean and the Baltic Sea. All nine will be equipped with engines capable of running on methanol, making them ready to achieve the "Net Zero Emission" goal. Indeed, they will combine transport capacity, innovative design and onboard comfort, all perfectly aligned with environmental sustainability.

Four of the new vessels will sail under the Italian flag and be operated under the Grimaldi Lines brand, while two, under the Greek flag, will be deployed by the Greek subsidiary Minoan Lines. These six sister ships belong to the "Next Generation Med" class and will serve routes in the Mediterranean. The other three will be delivered to Finnlines, sail under the Finnish flag and inaugurate the "Hansa Superstar" class – constituting the evolution of the already state-of-the-art "Superstar" series – intended for routes in the Baltic Sea.

All nine ships will be delivered between 2028 and 2030 and will feature ground-breaking, green technology innovations. Optimized hull and propeller designs, energy-efficient onboard power management systems (both at sea and in port), shore power readiness and the application of silicon-based hull coatings will reduce CO2 emissions per transported cargo unit by more than 50% compared to vessels currently operating on the same routes.

With length of 229 metres, the new Mediterranean ro-pax vessels will have a cargo capacity of 3,300 lane metres for rolling freight and over 300 cars. They can accommodate up to 2,500 passengers, offering more than 300 cabins (for a total of over 1,200 guests) and approximately 700 reclining seats.

Passengers will have access to numerous onboard amenities, including three bars, a shopping area, a conference hall, two self-service restaurants, a panoramic à la carte restaurant, an indoor/outdoor lounge with an impressive sun deck featuring two pools, and a rooftop disco bar. The interior design will be carefully curated, with separate customized furnishings for Grimaldi Lines and Minoan Lines vessels, each specifically catering to the tastes and specific needs of their respective target markets.

This new generation of vessels also marks a breakthrough in energy efficiency: the six "Next Generation Med" ships will be the first in the Mediterranean designed to run on methanol.

As for the three newbuilds designated for the Baltic Sea, they will be 240 metres long, with a cargo capacity of 5,100 lane metres for rolling freight plus 90 cars, and accommodation in 320 cabins for up to 1,100 passengers. The new design is based on Finnlines' Superstar-class vessels, FINNSIRIUS and FINNCANOPUS, but has been adapted for the Finland-Germany route. The new ships will better suit longer crossings, feature new cabin categories and provide restaurant options tailored to different passenger preferences, with a strong focus on comfort and onboard experience.

Facilities include five bars and restaurants, a spa with a wide range of services and treatments, including the iconic Finnish sauna, shops, and two children's play areas designed for different age groups. One of the standout features is the main bar at the bow of deck 12, which will offer breathtaking views of the Baltic Sea during the crossing.

"China Merchants Industry Group and the Grimaldi Group have always been adhering to the concept of 'innovation-driven, quality first', making breakthroughs in green ship technology and intelligent shipping, and jointly defining a new benchmark in ro-pax vessels. As a leader in high-end equipment manufacturing in China, China Merchants Industry Group and CMI Weihai Shipyard will bring together a top R&D team, lean manufacturing system and full life cycle service system to ensure high-quality project delivery and help Grimaldi further consolidate its leading position in the European and global ro-ro shipping market," declared Wu Sichuan, Chairman of China Merchants Industry. "China Merchants Industry is willing to continue to work with the Grimaldi Group to deepen cooperation in cutting-edge fields such as zero-carbon fuel and smart ships and jointly provide more efficient and sustainable shipping solutions for global customers."

"With the order of these nine extraordinary ro-pax vessels, we continue and strengthen our long, successful alliance with China Merchants Group, an outstanding partner for the building of cutting-edge ships," said Emanuele Grimaldi, Managing Director of the Grimaldi Group. "The new Next Generation Med and Hansa Superstar classes are the result of a thorough study of our customers' needs and, more broadly, those of shipping. Today more than ever, the latter requires quality, efficiency and environmental sustainability to remain a key mode of national and international freight and passenger transport. In particular, the exceptional performance in CO2 emission reduction and the use of methanol as an alternative fuel bring our Group even closer to the global goal of net-zero emissions, further solidifying our position as a leading player in short-sea transport in the Mediterranean and Baltic regions."

© Shippax