FinFerries (ex.Destian ja TLL:n Lauttavarustamo)

Aloittaja Mikko-Oskari Koski, 11.07.2004, 16:39:48

« edellinen - seuraava »

Kai Heino

Kiitos asiantuntevasta selvityksestä👍
Luonto suosii turhanpäiväistä kokeilijaa.

Juhani Mehto

#286
Lainaus käyttäjältä: Juhani Mehto - 19.12.2022, 19:11:52
Alus näkyy nyt telakan laiturissa L-317 -nimisenä.
L-317 on luovutettu tänään FinFerriesille. Se lähtee lähipäivinä hinauksessa kohti Suomea.

Lehdistötiedote.


EDIT: Lähti Gdyniasta Idäntien Varman hinauksessa 22.1.
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Juhani Mehto

#287
Lainaus käyttäjältä: Juhani Mehto - 20.01.2023, 15:12:01 L-317 on luovutettu tänään FinFerriesille. Se lähtee lähipäivinä hinauksessa kohti Suomea.

Lehdistötiedote.


Varma jätti L-317:n Pärnäisiin yöllä hiukan puolen yön jälkeen, tultuaan Nyhamnin kautta sisälle saaristoon.

EDIT: Lossin pitäisi aloittaa liikenne tänään 21.2. klo 11, kirjoittaa Yle artikkelissaan.
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Petteri Lyysaari

Kenellekään ei tule enää uutena tietona L-317:n törmäily. Polemiikki asiasta lienee vasta alkamassa, blackoutia ilmoitetaan virallisissa tiedoissa, Korppoon telakkayrittäjä sitä vastoin sanoo muuta. On ollut odottamassa sattumoisin samaa lossia vastarannalla, ja nähnyt sen tulevan oudossa asennossa, jolloin on käynnistänyt yrityksensä rantakamerat ja katsonut kännykältä.Tällöin on todennut, että potkurit pyörivät, joten hänen mukaansa kyse ei ole blackoutista vaan hallinnan menetyksestä, kenties tuulen avustuksella, joka on ollut yli 15 m/s. No tässähän tullaan siihen,että paikalliset eivätkä välttämättä muutkaan, ole olleet samaa mieltä että tämän kokoista alusta ajetaan vähän heppoisilla papereilla. Joten vastakkainasettelu Finferriesin ja lossin käyttäjien välillä on nyt saanut ihan uusia kierroksia. Saa nähdä, mikä on lopputulos. Saa nähdä myös, milloin ja mihin vievät lossin korjaukseen, ainakin jonkin aikaa sitten oli vielä asemapaikallaan...

Petteri Lyysaari

L-317 näkyy taas olevan liikenteessä. Eipä minun nähdäkseni edes käväissyt telakalla, joten "kiville ajautuminen" taisi olla aika suhteellinen käsite...

Juhani Mehto

Lainaus käyttäjältä: Juhani Mehto - 02.01.2023, 14:28:11 Nyt vuodenvaihteessa ovat nämä vaihdokset toteutuneet ja Aura on nyt Stellan parina Houtskarin-linjalla ja Sterna Iniössä. Mergus näyttäisi olevan vielä vara-aluksena Galtbyssä ja Replot 2 vara-aluksena Prostvikissa. Oletettavasti Falco ottaa kuitenkin Replot 2:n varuillaolovuoron, kun jo pidempään Teijossa telakalla ollut Elektra tulee takaisin liikenteeseen.

Tähän tulee muutos saaristolaisten aloitteesta, sillä Aura palaa vanhalle linjalleen paikallisten oltua tyytymättömiä Sternan matkustajatiloihin ja kahvilan puutteeseen. Sternasta tulee Parainen-Nauvo -välin varalautta ja Falco korvaa Auran Korppoon ja Norrskatan/Houtskarin välillä. Muutos tapahtuu 11.5. alkaen.

Aiheesta kirjoittaa Svenska Yle.
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Petteri Lyysaari

L-317:ssa on nyt sisäilmaongelmia, ja on seissyt jo viikkokausia remonttia odottamassa. On tää kummallista, täällä Turun suunnassa on sisäilmaongelmia yhdessä sun toisessa paikassa ja nyt vielä lossissa kaiken huipuksi... Tällä l-317:lla on ollut normaalia enemmän ongelmia alkutaipaleellaan ja nyt  linjaa hoitaa vanha työjuhta Prostvik ihan dieselin ja vaijerin kanssa.


Petteri Lyysaari

Taas kerran varmaankin tyhmä kysymys, mutta mikä mahtaa olla syynä, että lautat ja lossit ilmoittelevat Archipelago VTS:lle lyhyistä välien ylittämisistään nykyään ? Ei ennen näin ollut, eikä nytkään jatkuvasti, saattaa mennä tuntikausia etteivät ilmoita mitään. Liittyisikö joihinkin uusiin määräyksiin ja siihen, että ilmoittavat kulkemisestaan vilkkaamman laivaliikenteen aikoina ?

Anders Isaksson

Vapaasti kulkevat lautat ja lossit ( käytännössä losseista lähinnä L-317 ja L-197 eli vanha Prostvik II ) tekevät ohjeistuksen mukaiset liikenneilmoitukset VTS:lle näkyvyyden ollessa rajoitettua eli käytännössä jos on sumua. Tuota sumua on nyt lopputalvesta riittänyt ainakin saaristomeren alueella ja sitä myöden tulevat mukaan myös em ilmoitukset.

Petteri Lyysaari

Mitäköhän mahtoivat tehdä Kotkan alueen yhteysalus Otavalle, kun oli ainakin kuukauden telakalla Turussa ? Paatti on kuitenkin vasta 10-vuotias, joten ei luulisi vielä perusteellisen remontin tarvetta olevan.

Pekka Laakso

Lainaus käyttäjältä: Petteri Lyysaari - 25.05.2024, 17:52:54 Mitäköhän mahtoivat tehdä Kotkan alueen yhteysalus Otavalle, kun oli ainakin kuukauden telakalla Turussa ? Paatti on kuitenkin vasta 10-vuotias, joten ei luulisi vielä perusteellisen remontin tarvetta olevan.
10-vuotisluokitushuoltoa veikkaisin...
Copyright © 2024 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Juhani Mehto

Finferries ilmoitti tänään tehneensä ehdollisen sopimuksen Kuljetus-Savolainen Oy:n omistamien 46-vuotiaan Stellan ja 62-vuotiaan Islan ostamisesta. Kaupan mukana, jos se toteutuu, Hiittisten ja Rymättylän reittialueiden palvelusopimukset ja liikennöintivastuut sekä molempien alusten henkilöstö siirretään Suomen Saaristovarustamo Oy:lle. Kaupan pitäisi varmistua vielä kesäkuun aikana.

Finferriesin tiedote
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Mikko-Oskari Koski

Voisikohan FinFerries olla kehittämässä tonnistoaan saaristoliikenteen kalustopankiksi, josta kilpailutuksen voittavalla operaattorilla olisi mahdollisuus sitten rahdata käyttöönsä sopiva alus, jos sellaista ei omasta takaa olisi? Yhteysalustoimintaahan juuri tässä muodossa ei ole missään muualla, joten käytettyinä hankittavia aluksia on aina fixattava liikenteen tarpeisiin. Tässä ratkaisussa jokaisessa kilpailutuksessa voidaan tasan tarkkaan määrittää, mikä alus millekin linjalle on hakusessa, tai mitkä ehdot kisan voittavan muun aluksen ainakin on täytettävä.
Tietysti voi olla niinkin, että muut operaattorit ovat yksinkertaisesti katsoneet valtionyhtiön olevan tässä kuviossa järkevämpi operaattori, ja jos se jotain heidän kalikoistaan suostuu maksamaan, parempi myydä.
FinFerries on havaintojeni mukaan äskettäin hankkinut laivastoonsa myös Satavan, joten aika vähän edes teoriassa saaristolinjoille sopivia aluksia muiden firmojen hallussa onkaan. Pörtöläisten romut lienevät Turun ELY-keskuksen mustalla listalla ja FRS, Vitharun ja Sundqvist eivät taida näistä linjoista olla edes kiinnostuneita. Kymen Saaristoliikenne on tietysti tässä jonkinlainen kysymysmerkki, mutta tokkopa sekään lähtee investoimaan ilman varmuutta voitetusta kilpailutuksesta.

Meritien Stella peruskorjattiin öljyntorjuntavalmiuksin runsaat kymmenen vuotta sitten ja Isla puolestaan on käsittääkseni sekä koneiden että tekniikan puolesta kymmenen vuotta ja rapiat sitten  vanhoihin raameihin rakennettu uusi laiva, joten edellä mainitut runkojen rakennusvuodet eivät kerro näistä aluksista koko totuutta. Ja saaristolaivathan ovat tunnetusti hyvin hoidettuja, joten pohjimmiltaan viime vuosituhannen loppupuolen ratkaisuihin pohjautuva (toki monesti päivitetty) enemmistö FinFerriesin muistakin yhteysaluksista käyvät toimiinsa vielä pitkään huomattavasti paremmin kuin ikäisensä kovemmassa käytössä olleet alukset.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950