maritimeforum.fi

Merenkulku => Matkustaja-autolautat => Aiheen aloitti: Mikko-Oskari Koski - 26.01.2017, 13:24:40

Otsikko: Stena tilaa uusia aluksia Kiinasta
Kirjoitti: Mikko-Oskari Koski - 26.01.2017, 13:24:40
Stenalla näyttää olevan neljän uudisaluksen tilaus päällä Avic Shipyards-telakalta Weihaista Kiinasta. Edes FoF ei tunnu tietävän kipoista muuta kuin sen, että ne on tilattu, tuhat matkustajaa ja kolme kilometriä rahtia sekä 25200kW konetehoa.

Hahmokuvista ei pysty päättelemään mitään tulevista käyttötarkoituksista. Stenallahan kyllä linjoja piisaa, samoin vanhenevaa tonnistoa, joten sijoitteluvaihtoehtoja on. Olisikohan nyt kuitenkin vuorossa varustamon vanhimpien perustoimintojen eli Kattegatin linjojen päivittäminen, eli jokohan jopa -80-luvun alun Stena Danica kohtaisi seuraajansa?
Irlanninmerellekin tällaisia voisi ajatella, mutta ennen brexit-kuvioiden lopullista hahmottumista sinne on paha suunnitella mitään kovinkaan pysyvää. Jos Holyheadin ja Dublinin väli muuttuukin yhtäkkiä tullirajan ja passikontrollit käsittäväksi linjaksi, sen liikennemäärissä ei ehkä tapahdukaan kasvua. Tosin kahden uudisaluksen voimin linjalla pystyttäisiin takaamaan tasainen palvelu identtisillä aluksilla vuoromääristä riippumatta. Tämähän pätee Belfastin linjalla nykyäänkin, ja sehän voi hyvin olla jatkossakin yhden valtakunnan tai vaihtoehtoisesti EU:n sisäistä liikennettä (jos Skotlanti ja Pohjois-Irlanti pysyvät osana UK:ia tai jos Skotlanti itsenäistyy ja Pohjois-Irlanti liittyy Irlannin tasavaltaan).

Mutta kiintoisaa, ettei tällä foorumilla kukaan ollut tätä tilausta huomannut, tai jos olikin, ei sen vertaa arvostanut muita, että olisi vaivautunut kertomaan tietonsa.
Otsikko: Vs: Stena tilaa uusia aluksia Kiinasta
Kirjoitti: Juhani Mehto - 26.01.2017, 14:15:21
Mutta kiintoisaa, ettei tällä foorumilla kukaan ollut tätä tilausta huomannut, tai jos olikin, ei sen vertaa arvostanut muita, että olisi vaivautunut kertomaan tietonsa.
Kyllähän tämä tilaus tuli huomattua, mutta ei kaikkea tule laitettua tänne tai tarkastettua, jos joku on jo asian ottanut esille. Jos tietoja halajaa (etenkin Ruotsista), niin Sjöfartstidningenia seuraamalla pysyy monesta asiasta melkoisen hyvin perillä...  ::)

Sjöfartstidningen kertoi tilauksesta havainnekuvan kera huhtikuussa 2016 (http://www.sjofartstidningen.se/stororder-fran-stena/).
Otsikko: Vs: Stena tilaa uusia aluksia Kiinasta
Kirjoitti: Kalle Id - 28.01.2017, 23:28:04
Huhun mukaan kahta ensimmäistä uudisrakennetta olisi suunniteltu juurikin Irlanninmerelle, mutta Brexit on saattanut vaikuttaa näihin suunnitelmiin.
Otsikko: Vs: Stena tilaa uusia aluksia Kiinasta
Kirjoitti: Juhani Mehto - 16.02.2017, 16:32:42
Huhun mukaan kahta ensimmäistä uudisrakennetta olisi suunniteltu juurikin Irlanninmerelle, mutta Brexit on saattanut vaikuttaa näihin suunnitelmiin.
Ja nyt myös Stena on vahvistanut, että kaikki neljä alusta tulevat Irlanninmeren-liikenteeseen. Tilaukseen sisältyy myös optio neljästä lisäaluksesta.

Sjöfartstidningen (http://www.sjofartstidningen.se/stena-nybyggen-till-irlandska-sjon/)
Otsikko: Vs: Stena tilaa uusia aluksia Kiinasta
Kirjoitti: Mikko-Oskari Koski - 21.02.2017, 00:28:28
Neljän aluksen sijoittaminen Belfastin liikenteeseen on monessa mielessä ihan järkeenkäypää, joskin sekä rahdin että matkustajamäärien kohdalla voi olla odotettavissa kiintoisia vaihteluita. Hahmokuvien perusteella näihin olisi tulossa myös hyttitiloja, joten varmaan koko kvartetti kiertäisi sekä Skotlannin että Liverpool/Birkenheadin linjoilla. Nehän ovat UK:n sisäistä liikennettä ainakin nykyisten rajojen puitteissa -itse en tosin usko tippaakaan nykyrajojen säilymiseen, vaan siihen, että Irlanti yhdentyy ja Skotlanti itsenäistyy.
Jos Brexit lisää paineita lisätä Irlanninmerelle taxfree-linjoja, nämä alukset eivät ehkä ole siihen parhaat mahdolliset. Mutta jos liikennetarve rupeaa vaatimaan EU:n sisäliikenteelle suoria yhteyksiä mantereelle, saattaisi tällainenkin alus olla varsin pätevä ratkaisu siihenkin.

Jos alustyyppi osoittautuu hyväksi, se varmaan ilmestyy johonkin lähemmäskin. Göteborgin ja Frederikshavnin väli saattaisi olla tämäntyyppisen aluskaksikon kipeimmässä tarpeessa, mutta muitakin ratkaisuja on. Irlanninmereltä vapautuvat visentiniläiset lienee jo katsottu Latvian linjoille, jotta jo ikälopuista Urdista ja Gothicasta päästään eroon, ja kieltämättä joku tai jotkut fastereistakin voisi(vat) Stenan operoinnissa jatkaa esim.Trelleborgin linjoilla.
Otsikko: Vs: Stena tilaa uusia aluksia Kiinasta
Kirjoitti: Harri Anttila - 21.02.2017, 03:08:11
Mielenkiintoista nähdä mihin sitten aikanaan päätyvät Stena Superfastit
Otsikko: Vs: Stena tilaa uusia aluksia Kiinasta
Kirjoitti: Mikko-Oskari Koski - 07.07.2017, 20:30:24
Stena kuuluu varmistaneen ensimmäisen optioistaankin, eli kiinalaisuudisaluksia olisi luvassa ainakin viisi. Göteborg-Frederikshavn taitaa siis olla saamassa pitkästä aikaa uudisrakenteen. Edellinenhän oli nykyinen Jutlandica 1996 ja sitä edellinen Danica 1982. Kun muistetaan linjan olevan varustamon kotisataman eräänlainen ykköslinja, tätä voi pitää yllättävänä (kuten toki voi pitää sitäkin, jos yksikään uudisaluksista ei tuolle linjalle tule).
Stenan omasta Superfastista eli kympistä voidaan Iranninmeren uudisalusten myötä leipoa uusi menopeli esim.Trelleborgin ja Sassnitzin välille, josta nykyinen Sassnitz vanhenee tasaisen tehokkaasti, tai sitten Nynäshamnin ja Ventspilsin välille, jos Stena haluaa siinä matkustajavolyymejakin kasvattaa. Tallinkilta rahdatut fasterit saatetaan palauttaa omistajalleenkin, ellei Stenalla ole niiden varalle jotain muita visioita.
Otsikko: Vs: Stena tilaa uusia aluksia Kiinasta
Kirjoitti: Kalle Id - 08.07.2017, 13:27:00
Saapi nähdä miten lopulta Stenan Kiinan-ihmeiden kanssa käy; ranskassa kerrotaan Brittany Ferriesin ja Stenan neuvottelevan yhden kiinattaren rahtauksesta vuodesta 2020 eteenpäin. Näinollen viidennen laivan tilaus ei kasvattaisi Stenan laivastoa vaan mahdollistaisi alkuperäisen suunnitelman neljän kiinattaren sijoittamisesta Irlanninmerelle, vaikka yksi rahdattaisiin Brittanylle.
Otsikko: Vs: Stena tilaa uusia aluksia Kiinasta
Kirjoitti: Johan Snellman - 08.07.2017, 18:26:11
Göteborg-Frederikshavn pistettiin 1997 uusi HSS STENA CARISMA, joka ajoi vielä v 2013 sesongin.
Otsikko: Vs: Stena tilaa uusia aluksia Kiinasta
Kirjoitti: Mikko-Oskari Koski - 08.07.2017, 21:22:39
Siinähän nyt ei olisi mitään uutta tai ennenkuulumatonta, että Stena rahtaisi tai myisi osan tilaamastaan sarjasta eteenpäin jo ennen sen valmistumista -isompana ihmeenä voisi kai pitää sitä, jos kaikki kahdeksan tosiaan tilattaisiin ja tulisivat Stenan omaan liikenteeseen. Toisaalta kannattaa muistaa, että tässä tilanteessa varustamolla voisi tosiaan olla motiivi tehdä sellainenkin temppu, kahdeksalle kiinalaislautalle Stenan verkosta kyllä löytyisi töitä.
Otsikko: Vs: Stena tilaa uusia aluksia Kiinasta
Kirjoitti: Kalle Id - 13.07.2017, 12:53:48
Nyt Facebookin lauttaryhmässä liikkuu tieto, että tuo viidennen E-Flexerin tilaus olisikin ollut uutisankka, eli laivoja tulisi sittenkin vain neljä - joista yksi mahdollisesti rahdataan suoraan Brittany Ferriesille.
Otsikko: Vs: Stena tilaa uusia aluksia Kiinasta
Kirjoitti: Mikko-Oskari Koski - 13.07.2017, 14:04:12
Tuo on sikäli erikoista, että Stenahan todella tarvitsisi uusia aluksia, enemmänkin kuin neljä. Dublinin linjalle kaivattaisiin identtistä kaksikkoa, jossa on myös hyttejä, Göteborg-Frederikshavn- ja Trelleborg-Sassnitz-reittien nykytonnisto alkaa olla käyttöikänsä loppupuolella jne. Ja vaikka Kattegatin eteläisempi linja loppuisi, ei kapasiteetin tarve vähene.
Ongelmaksi voi kuitenkin nousta vanhan kaluston heikko jälleenmyyntiarvo. Ainakin Danica ja Sassnitz lienevät helpompia kaupata romikselle kuin sellaiselle operaattorille, joka olisi valmis niistä kunnon hinnan maksamaan.
Otsikko: Vs: Stena tilaa uusia aluksia Kiinasta
Kirjoitti: Joonas Kortelainen - 13.07.2017, 14:15:14
Tuo on sikäli erikoista, että Stenahan todella tarvitsisi uusia aluksia, enemmänkin kuin neljä. Dublinin linjalle kaivattaisiin identtistä kaksikkoa, jossa on myös hyttejä, Göteborg-Frederikshavn- ja Trelleborg-Sassnitz-reittien nykytonnisto alkaa olla käyttöikänsä loppupuolella jne. Ja vaikka Kattegatin eteläisempi linja loppuisi, ei kapasiteetin tarve vähene.
Ongelmaksi voi kuitenkin nousta vanhan kaluston heikko jälleenmyyntiarvo. Ainakin Danica ja Sassnitz lienevät helpompia kaupata romikselle kuin sellaiselle operaattorille, joka olisi valmis niistä kunnon hinnan maksamaan.

Mobylle vaan. ;) Olisikos Starista Göteborg-Frederikshavn-linjalle, jos Tallink tilaa Megastarille kaverin?
Otsikko: Vs: Stena tilaa uusia aluksia Kiinasta
Kirjoitti: Marko Manninen - 13.07.2017, 17:35:20
Mobylle vaan. ;) Olisikos Starista Göteborg-Frederikshavn-linjalle, jos Tallink tilaa Megastarille kaverin?

Aivan varmasti laiva siihen sopisi. Skandinaaviasta lähteville reiteille se olisi varmaankin yksi parhaista reiteistä ilman suuria muutoksia. Eihän kyseisellä reitillä tarvita hyttejä juurikaan. Varmaankin Tallinkin tahtotila olisi tulevaisuudessa operoida Suomen ja Viron välistä liikennettä neljän sataman sijaan kahdesta ja laivaa pienemmällä laivastolla.
Otsikko: Vs: Stena tilaa uusia aluksia Kiinasta
Kirjoitti: Mikko-Oskari Koski - 28.05.2018, 13:38:12
Jos matikkapääni ei nyt ihan ole pettänyt, olisi viimeviikkoisen optionlunastuksen jälkeen tilauksessa tätä sarjaa kuusi lauttaa, joista kolme tulisi Stenalle, yksi Brittanylle ja yksi DFDS:lle (Dunkerque-Dover?), ja kuudennen rahtauksesta neuvoteltaisiin, eli sekään tuskin olisi tilaajalle tulossa ainakaan heti.
Kahden aluksen rahtaamisessa Brittanylle saattaisi olla taka-ajatuksena Brexitin jälkeinen EU:n sisämarkkinatilanne, jossa Irlannin ja Ranskan välisen suoran liikenteen tarve kasvaa. Stenahan ei tuolla operoi, joten ajatus, että Brittany aloittaisi esim.päivittäisen linjan jostain Normandian satamastaan vaikka Dubliniin Stenalta rahtaamillaan, ja Ranskaa kustannustehokkaammin liputetuilla laivoilla, kuulostaisi ihan... no, ainakin toimintasuunnitelmalta!
Otsikko: Vs: Stena tilaa uusia aluksia Kiinasta
Kirjoitti: Kalle Id - 28.05.2018, 21:39:53
Kaksi laivaa on vahvistettu rahdattavan Brittany Ferriesille. Ensimmäisestä nelikosta kolme olisi tulossa Stenan omaan Irlanninmeren liikenteeseen ja yksi Brittany Ferriesille Britannian ja Espanjan väliseen liikenteeseen, kahdesta vahvistetusta optiosta puolestaan ensimmäinen menee DFDS:lle Dover-Calais välille ja toinen Brittany Ferriesille ensimmäisen Brittanyn version seuraksi Britannian ja Espanjan väliseen liikenteeseen.

Kaksi vielä lunastamatonta optiota voivat tarjota mielenkiintoisia mahdollisuuksia myös meikäläisille varustamoille; laivoja voidaan selvästi muokata varsin erilaisiin tarpeisiin sopiviksi (Dover-Calais -välillä ajoaika on 1½ tuntia ja Portsmouth-Santander -linjalla 24 tuntia), joten E-Flexer voisi hyvinkin olla mahdollisuus oikeastaan mille tahansa operaattorille Helsinki-Tallinna -linjalla. Teoriassa myös muilla reiteillä, mutta Tallinnan-liikenteeseen tarvittaisiin oletettavasti vähemmän muutoksia ja toisaalta siellä on melkeimpä kaikilla varustamoilla paineita uudistaa laivoja tulevien vuosien aikana.
Otsikko: Vs: Stena tilaa uusia aluksia Kiinasta
Kirjoitti: Juhani Mehto - 19.07.2018, 13:48:26
Stena ilmoitti toissapäivänä tilaavansa kaksi alusta lisää (alukset 7 ja 8 ) ja samalla ilmoitettiin neljästä lisäoptiosta.

Sjöfartstidningen (https://www.sjofartstidningen.se/nu-atta-e-flexer-order/)
Otsikko: Vs: Stena tilaa uusia aluksia Kiinasta
Kirjoitti: Kalle Id - 19.07.2018, 22:11:09
Ja nuo nyt tilatut kaksi ovat pikkaisen pidempiä kuin aiemmat (240 metriä kun ekat kuusi ovat 215 m). Stena ilmoitti asettavansa ne omaan liikenteeseensä (Karlskrona-Gdyniaa on veikkailtu reitiksi), tosin se ei todista mitään - pitihän ensimmäisten neljän laivan tulla alkujaan Stenan Irlanninmeren liikenteeseen, paitsi että näitä ennen tilatuista kuudesta vain kolme tulee Stenalle itselleen (tosin kaikki kyllä sinne Irlanninmerelle).
Otsikko: Vs: Stena tilaa uusia aluksia Kiinasta
Kirjoitti: Juhani Mehto - 16.01.2019, 11:38:19
Sarjan ensimmäisen aluksen nimeksi on tullut tänään kasteessa Stena Estrid.

Shippaxin maksumuuritettu uutinen (https://www.shippax.com/en/news/its-stena-estrid.aspx)
Otsikko: Vs: Stena tilaa uusia aluksia Kiinasta
Kirjoitti: Mikko-Oskari Koski - 16.01.2019, 23:35:30
Sopivan neutraali nimi, voidaan siirtää periaatteessa mille linjalle vain. Lisäksi etuna, ettei sekoitu edeltäjään... 8)
Tämä saattaa tulla ajankohtaiseksi siinä tapauksessa, että kova brexit toteutuu, ja Irlanninmeren liikennevolyymeissä tapahtuu isoja muutoksia. Alustyyppihän on kuitenkin ilmeisesti suunniteltu EU:n sisäliikennettä ajatellen. Ei silti, voihan sitä rajalinjoillakin käyttää, mutta liikenteen luonne olisi kuitenkin varmaan toisenlainen.
Otsikko: Vs: Stena tilaa uusia aluksia Kiinasta
Kirjoitti: Kalle Id - 19.01.2019, 10:13:56
Toisaalta Irlanninmerellä E-Flexereitä on käsittääkseni suunniteltu Dublin-Holyhead ja Liverpool-Belfast -reitille, jälkimmäisen pysyessä Britannian sisälinjana (tai siis kuka nyt tietää miten Pohjois-Irlannin lopulta käy?). Jos Brexit jotain vaikuttaa niin lienee fiksuinta siirtää Stena Estrid Dublin-Holyheadistä Liverpool-Belfastille ja keksiä myöhemmille E-Flexereille joku toinen käyttötarkoitus.

Jännä nähdä, tulevatko E-alkuiset nimet olemaan E-Flexereiden teema – ja jos kyllä, niin mitkä E-nimet myöhemmät alukset saavat?
Otsikko: Vs: Stena tilaa uusia aluksia Kiinasta
Kirjoitti: Juhani Mehto - 16.04.2019, 13:26:17
Sarjan ensimmäisen aluksen nimeksi on tullut tänään kasteessa Stena Estrid.

Shippaxin maksumuuritettu uutinen (https://www.shippax.com/en/news/its-stena-estrid.aspx)
Sarjan toinen alus on laskettu vesille ja saanut nimen Stena Edda (http://news.stenaline.co.uk/pressreleases/stena-lines-second-next-generation-ferry-stena-edda-floats-out-in-china-2861112). Se luovutetaan ensi keväänä Belfastin ja Liverpoolin väliselle reitille. Tässä välissä on myös tilattu yksi uusi alus Brittany Ferriesin rahdattavaksi, ja näin ollen tilattujen alusten kokonaismäärä on jo yhdeksän.
Otsikko: Vs: Stena tilaa uusia aluksia Kiinasta
Kirjoitti: Kalle Id - 16.04.2019, 19:07:14
Jännä nähdä, tulevatko E-alkuiset nimet olemaan E-Flexereiden teema – ja jos kyllä, niin mitkä E-nimet myöhemmät alukset saavat?
Vastaan itselleni, että huhujen mukaan Stena Estridin ja Stena Eddan kolmas (Stenalle tuleva) sisar olisi Stena Embla.

Näistähän siis Estrid oli Ruotsin kuningatar vuoden 1000 tienoilla, Edda kaksikin skandinaavista muinaistarujen kokoelmaa ja Embla skandinaavisen mytologian mukaan ensimmäinen ihmisnainen. Sinällään ihan hauskaa, että englanninkielisten nimien (joista saamme täälläkin kovasti "nauttia") kotivesille menevät laivat saavat muinais-skandinaviasta lainaavat nimet.
Otsikko: Vs: Stena tilaa uusia aluksia Kiinasta
Kirjoitti: Kalle Id - 31.05.2019, 12:03:35
Stena Emblan nimi vahvistettiin aiemmin tässä kuussa ja lisää nimiuutisia saatiin eilen, kun DFDS:lle rakennettavan, sarjan järjestyksessä viidennen laivan tuotanto aloitettiin: DFDS:n aluksesta tulee muiden varustamon Dover-Calais -lauttojen teemaa jatkaen Côte d'Opale, Calais'ta ympäröivän rannikon mukaan.
Otsikko: Vs: Stena tilaa uusia aluksia Kiinasta
Kirjoitti: Kalle Id - 15.11.2019, 16:48:01
Stena Estrid on luovutettu tänään ja aloittaa liikenteen tammikuussa: https://news.cision.com/stena-line/r/stena-line-takes-delivery-of-new-ferry-stena-estrid,c2962455
Otsikko: Vs: Stena tilaa uusia aluksia Kiinasta
Kirjoitti: Juhani Mehto - 23.01.2020, 19:32:56
Stena Edda on luovutettu 15.1. ja on jo matkalla Singaporeen, jonne sen pitäisi saapua 29.1. matkallaan kohti Irlanninmerta. Liikenteen pitäisi alkaa maaliskuussa.

Sjöfartstidningen (https://www.sjofartstidningen.se/nu-ar-stena-edda-levererad/)
Otsikko: Vs: Stena tilaa uusia aluksia Kiinasta
Kirjoitti: Mikko-Oskari Koski - 16.02.2020, 17:44:56
Eddan myötä Belfastin ja Birkenheadin välin profiili muuttuu aika paljon, linjaahan on aiemmin ajettu kahden visentiniläisen voimin. Näistä toinen, Stena Lagan, suuntaa (käsittääkseni Eddan liikenteeseen tullessa) telakalle Turkkiin, jossa sitä pidennetään, yläkannen lastausta helpotetaan erillisillä rampeilla ja hyttitiloja tehdään lisää. Ilmeisimmin alus on määrä saattaa jollekin yön ylittävälle linjalle, jossa kulkee sekä kuormaa että matkustajia. Mikähän se voisi olla, olisiko peräti jompikumpi Latvian reiteistä..?
Myös Superfast kympin tulevaisuus on kiintoisa. Alus tuurasi Estridin valmistumisen jälkeen päivälautoiksi muutettuja siskojaan pohjoisemmalla reitillä ja on tällä hetkellä Adventurerin sijaisena Dublinin linjalla, mutta vakituisempaa roolia Irlanninmerellä sille ei kyllä tuntuisi olevan luvassa.

Ainakin FoFin mukaan alussarjaa olisi nyt varmuudella tulossa ainakin yhdeksän. Viisi Stenalle, yksi DFDS:lle ja kolme Brittanylle. Viime mainittujen nimet olisivat Galicia, Salamanca ja Santoña -kaikki siis ilmeisesti menossa Espanjan linjalle.
Otsikko: Vs: Stena tilaa uusia aluksia Kiinasta
Kirjoitti: Juhani Mehto - 16.02.2020, 18:54:19
Myös Superfast kympin tulevaisuus on kiintoisa. Alus tuurasi Estridin valmistumisen jälkeen päivälautoiksi muutettuja siskojaan pohjoisemmalla reitillä ja on tällä hetkellä Adventurerin sijaisena Dublinin linjalla, mutta vakituisempaa roolia Irlanninmerellä sille ei kyllä tuntuisi olevan luvassa.
Pari viikkoa sitten uutisoitiin, että Stena Superfast X on pitkäaikaisrahdattu Corsica Linealle ja saa nimen A Nepita.

Infoa täällä. (https://www.niferry.co.uk/official-stena-superfast-x-chartered-to-corsica-linea/)
Otsikko: Vs: Stena tilaa uusia aluksia Kiinasta
Kirjoitti: Mikko-Oskari Koski - 16.10.2020, 00:19:11
Kolmas e-Flex eli Brittany Ferriesille rahdattu Galicia, on saapunut Eurooppaan. Se aloittaa liikennöintinsä Englannin, Ranskan ja Espanjan välillä näinä päivinä, ellei ole jo aloittanutkin -Marinetrafficin mukaan purkki on juuri nyt Santanderissa, mikä viittaisi toimeen tarttumiseen.
Myöskään Stena Emblaa ei ainakaan virallisen tiedon mukaan tarvitse enää odotella pitkään. Aluksen olisi määrä saapua Birkenheadin ja Belfastin välille vielä kuluvana vuonna.

Alusten 7,8 ja 9 kölinlasku on tehty. Ysi on siis Brittanyn kolmas lautta, kaksi muuta Stenan ilmeisesti omaa Karlskronan ja Gdynian väliään silmällä pitäen rakennuttamia. Itselleni on epäselvää, kuinka monta lunastamatonta optiota vielä on, tai onko koronakriisi muuttanut tilannetta siten, että niiden on annettu raueta?
https://www.sjofartstidningen.se/kolstrackning-av-tre-e-flexers-pa-samma-dag/?fbclid=IwAR2ctqtVOI5YPV0AWizYv9JHq2FaoTnwNqXogVI-i2lk1Eq9SDGioxbQiqY

Eddan ja Emblan tieltä Irlanninmereltä väistyvät visentinit Stena Lagan ja Stena Mersey peruskorjataan ja suurennetaan, kuten edellä mainittiin. Alukset tulevat ensi vuonna Ventspilsin ja Nynäshamnin välille, mikä lienee omiaan lisäämään linjan volyymejä sekä rahti- että matkustajasektorilla. Olisi aika omituista, jos Stena ei parantaisi myös Latvian ja Saksan välisen reittinsä valmiuksia siirtämällä siihen esimerkiksi Stena Flaviaa ja mahdollisesti jotain Brittanylle rahdatuista sisaraluksista, jotka palautunevat omistajalleen sitä mukaa kuin Kiinasta tulee uutta rahdattua rautaa tilalle.
Tässä linkissä kuvaa Laganin pidentämisestä.
https://www.sjofart.ax/nyheter/stena-starker-pa-ostersjon
Otsikko: Vs: Stena tilaa uusia aluksia Kiinasta
Kirjoitti: Kalle Id - 18.10.2020, 21:47:09
Enempää juuri näiden mallisia E-Flereitä ei tule, koska uudisrakenteille tulee uusia SOLAS-vaatimuksia vuodenvaihteessa. Jos lisää tilataan, ne pitää suunnitella ainakin osittain uudelleen.

E-Flexer seiskasta ja kasista ei ole vielä varmaa tietoa mihin ne ovat tulossa. Karlskrona–Gdynian lisäksi on arvuuteltu myös Göteborg–Kieliä ja jopa sitä, että 7 ja 8 korvaisivat Estridin ja Eddan (mihin ne sitten menisivät?). Karlskrona–Gdynian osalta muutoksia tulee joka tapauksessa; (Helsingissä rakennettu) Stena Baltica taidettiin jo palauttaa Brittany Ferriesille, joten varmaankin joku Visentineistä menee sille linjalle.

Laganin ja Merseyn muutostyöt saattavat olla myös koevedos näille muutostöille; Stenallahan on aikamoinen läjä Visentenejä, ja jos nämä kaksi toimivat hyvin muutostöiden jälkeen saatetaan vastaavia nähdä lisää vaikka kuinka paljon...