maritimeforum.fi

Merenkulku => Matkustaja-autolautat => Aiheen aloitti: Kai Heino - 21.07.2017, 07:43:33

Otsikko: Tallinkin suunnitelmista
Kirjoitti: Kai Heino - 21.07.2017, 07:43:33
Mitähän on tulossa!
https://cns.omxgroup.com/cdsPublic/viewDisclosure.action?disclosureId=784159&messageId=985997 (https://cns.omxgroup.com/cdsPublic/viewDisclosure.action?disclosureId=784159&messageId=985997)
Lankulla myös pohditaan asiaa.
http://www.landgången.se/index.php?topic=342.0 (http://www.landgången.se/index.php?topic=342.0)
Otsikko: Vs: Tallinkin suunnitelmista
Kirjoitti: Marko Mäkelä - 21.07.2017, 10:59:02
Eikös niillä ole suunnitelmissa ostaa P&O Ferriesin lauttaliikenne ja erottaa Tytäryhtiö Silja Tallinkista. Näin mää olen asian ymmärtänyt.
Otsikko: Vs: Tallinkin suunnitelmista
Kirjoitti: Kalle Id - 21.07.2017, 12:01:30
Aiheesta  on jo yksi ketju: http://www.maritimeforum.fi/index.php?topic=18011.0

P&O:n ostoa suunniteltiin josjus ennen vuotta 2014. Asia tuskin on enää kurantti. Missään ei myöskään ole sanottu, että Silja erotettaisiin omaksi yhtiökseen, ainoastaan että markkinoinnissa Silja ja Tallink erotetaan.
Otsikko: Vs: Tallinkin suunnitelmista
Kirjoitti: Janne Koskinen - 21.07.2017, 14:27:51
P&O Ferries myytiin silloin 2014 DP-Worldille, joka ei myy P&O ferries varustamoa kuin "ylihintaan" eli se ei ole kaupan.
Otsikko: Vs: Tallinkin suunnitelmista
Kirjoitti: Johan Snellman - 22.07.2017, 00:14:41
Tere. Katso siitä toisesta ketjusta. DP osti P&O Ferries jo 2006. Missähän tässä keskustelussa mennään?
Otsikko: Vs: Tallinkin suunnitelmista
Kirjoitti: Joonas Pio - 26.07.2017, 13:16:23
Lisää spekulointia Tallinkin tulevaisuudesta: https://www.arvopaperi.fi/kaikki_uutiset/tallink-on-myynnissa-ostaja-voi-tulla-kiinasta-6664800
Otsikko: Vs: Tallinkin suunnitelmista
Kirjoitti: Ilpo Kuivanen - 30.07.2017, 13:47:19
Lisää spekulointia Tallinkin tulevaisuudesta: https://www.arvopaperi.fi/kaikki_uutiset/tallink-on-myynnissa-ostaja-voi-tulla-kiinasta-6664800

Ja jutun kirjoittajana Sami Lotila, joka ei ole mikään maailman luotettavin journalisti.

Tallinkin omistushan on aika mielenkiintoinen: niillä pörssissä välitettävillä osakkeilla ei oikeastaan saa minkäänlaista määräysvaltaa yhtiöön. Omistus on käytännössä kolmen miehen käsissä. Tässä myyntikuviossa voi hyvinkin olla myöskin kyse siitä, että halutaan hakea lisää pääomaa yhtiöön ja antaa myös määräysvaltaa rahan vastikkeeksi.
Otsikko: Vs: Tallinkin suunnitelmista
Kirjoitti: Pekka Linnainen - 16.08.2017, 22:11:06
Tuorein pikku-uutinen pörssistä. Tallink jatkoi yhä omistamansa entisen Superfast IX:n (Atlantic Vision) rahtausta Kanadaan: https://cns.omxgroup.com/cdsPublic/viewDisclosure.action?disclosureId=787189&messageId=990190
Otsikko: Vs: Tallinkin suunnitelmista
Kirjoitti: Kalle Id - 18.08.2017, 20:38:50
Huhut toisaalta väittävät, että Marine Atlantic olisi hankkimassa korvaajan Atlantic Visionille 2020. Kirettä tosin pitää jos havittelevat uudisrakennetta. Toisaalta se, että rahtaussopimusta jatkettiin vain vuodella viittaisi siihen, että hanke ei ole varma (koska muuten olisi varmaankin jatkettu suoraan 2020 asti).
Otsikko: Vs: Tallinkin suunnitelmista
Kirjoitti: Kai Heino - 02.09.2017, 08:11:22
Tallinkin brändäys etenee..
https://www.tallinksilja.fi/medialle (https://www.tallinksilja.fi/medialle)
Otsikko: Vs: Tallinkin suunnitelmista
Kirjoitti: Pekka Linnainen - 23.03.2018, 18:59:12
Tallink ilmoittaa lopettaneensa uuden strategisen partnerin etsinnän. Toisin sanoen: ostajaa ei ole näköpiirissä. https://www.aripaev.ee/borsiuudised/2018/03/23/infortar-jatkab-tallinki-strateegilise-omanikuna
Otsikko: Vs: Tallinkin suunnitelmista
Kirjoitti: Petri Helenius - 23.03.2018, 20:46:38
Tallink ilmoittaa lopettaneensa

Tallinkin tiedotteita. https://www.tallink.com/about
Otsikko: Vs: Tallinkin suunnitelmista
Kirjoitti: Kai Heino - 28.02.2020, 17:37:55

Kaupankäynti Tallinkin osakkeilla keskeytettiin pörssissä
 https://www.iltalehti.fi/talous/a/a392a3bd-10ca-409e-ae74-4851d740c1f1 (https://www.iltalehti.fi/talous/a/a392a3bd-10ca-409e-ae74-4851d740c1f1)
Otsikko: Vs: Tallinkin suunnitelmista
Kirjoitti: Joonas Vähämäki - 02.03.2020, 10:25:55
Kaupankäynti Tallinkin osakkeilla keskeytettiin pörssissä
 https://www.iltalehti.fi/talous/a/a392a3bd-10ca-409e-ae74-4851d740c1f1 (https://www.iltalehti.fi/talous/a/a392a3bd-10ca-409e-ae74-4851d740c1f1)

Kaippa tämänkin voisi tähän väliin vielä lisätä. Asioilla tuskin on yhteyttä, mutta...

Lainaus
Tallinnan Linnahallin alueelle rakennetaan kansainvälinen konfrenssi- ja konserttikeskus. Aiesopimuksen ovat allekirjoittaneet Tallink-konserni, Tallinnan kaupunki ja Tallinkin pääomistaja Infortar-yhtiö.

https://www.aamulehti.fi/a/a3f4f355-0c65-4bb0-a682-bef811c02189 (https://www.aamulehti.fi/a/a3f4f355-0c65-4bb0-a682-bef811c02189)

EDIT: Asioilla oli sittenkin yhteys :D Aamulehden uutinen oli ei-niin-yllättäen torso.

Lainaus
Keskeytyksen syyksi Tallink-konserni kertoo kirjoittaneensa aiesopimuksen Tallinnan Linnahallin kehittämisestä. Linnahallia rakennetaan Viron suurimman sijoitusyhtiö AS Infortarin sekä Tallinnan kaupungin kanssa.

https://www.is.fi/taloussanomat/porssiuutiset/art-2000006419886.html (https://www.is.fi/taloussanomat/porssiuutiset/art-2000006419886.html)
Otsikko: Vs: Tallinkin suunnitelmista
Kirjoitti: Kalevi Lehto - 02.03.2020, 19:32:28
Hyvä juttu, että viime vuodet aikalailla "pahuuden vallassa" rapistuneelle Linnahallin kiinteistölle vihdoinkin aletaan tehdä korjaustoimenpiteitä ja toisaalta hyvää on myös se, että taustalla on Tallinkin kaltainen merkittävä toimija, niin projekti varmaan myös etenee.
Otsikko: Vs: Tallinkin suunnitelmista
Kirjoitti: Arto Papunen - 07.02.2021, 19:17:51
Laitetaan nyt tähän ketjuun, että voiko Tallink kehittää jonkun uudistuksen vastatakseen Vikingin Gloryn tuloon?

Itse mietin, että voisiko olla järkevää tuoda Baltic Queen Tukholman iltaan Galaxyn tilalle. Tokihan ne sisaraluksia, mutta voitaisiinko Baltic Queen brändätä vähän ja jotain uudistuksia sisältä, että se vähän erottuisi? Galaxykin ollut jo aika tovin tuolla jatkuvasti liikennöidyllä reitillä, että voisiko sen koneisto olla välillä vähän löysemmässä ajossa.
Otsikko: Vs: Tallinkin suunnitelmista
Kirjoitti: Kalle Id - 07.02.2021, 22:48:14
Galaxyä on toisaalta fiksailtu vuosien saatossa paremmin tuolle linjalle sopivaksi (samoin BP:tä), kun taas BQ on omalle linjalleen enemmän optimoitu. Vaikea nähdä mitä etua tästä olisi. Sinällään on kyllä ihan totta, että Gloryn saapuminen on varmasti Tallinkille linjalla paha haaste; kun Grace aikanaan tuli, tihkui minulle firman sisältä tietoa että siellä olisi harkittu vakavasti Turun-linjan sulkemista kun BP ei onnistunut Vikingiä vastaan kilpailemaan. Nyt on tulossa Glory ja pian sen jälkeen uudet Finnlinesin laivat. Silja-brändin nykyiset alukset jäävät siinä väkisin alakynteen, mutta ei Tallinkilla ole oikein mitään mihin niitä vaihtaa laivastossa valmiina – ainakaan ilman radikaalia konseptinmuutosta.
Otsikko: Vs: Tallinkin suunnitelmista
Kirjoitti: Arto Papunen - 07.02.2021, 23:17:56
Tokihan Tallinkiakin auttaa, että Birka on myös poissa markkinoilta ja Tukholma suurempi markkina kuin Turku.
Otsikko: Vs: Tallinkin suunnitelmista
Kirjoitti: Mikko-Oskari Koski - 08.02.2021, 00:06:02
Teoriassa Tallink voisi iskeä Tukholman kruisailumarkkinoihin muuttamalla Symphonyn 22h-kruiseriksi suunnilleen Birkan entisellä aikataululla, mutta varauksella, että voidaan käydä aamuvarhaisella Turussa, jos kuormaa on (matkustajilla ei siis olisi Turussa maihinnousumahdollisuutta). Tässä tilanteessa Galaxyn korvaajaksi ei suinkaan tulisi BQ, vaan Victoria, jonka pienempi hyttikapasiteetti olisi helpompi suunnata reittimatkustajille, ja joka kuitenkin päivämatkustajatilojensa puolesta on Galaxyn kanssa yhteismitallinen.
Mutta kuten sanottu, tuo on täysin teoreettinen näkemys, jonka toteutumiseen en usko itsekään. Todennäköisempää on jopa, että varustamo heittää Turun linjan suhteen pyyhkeen kehään.
 
Sen sijaan uskon hyvinkin siihen, että Tallinkin on mietittävä tarkoin, mitä se Suomenlahden ja Ruotsin välisille linjoilleen vastaisuudessa tekee. Paldiskin ja Kapellskärin välisten vuorojen lisääminen (joka on tehty osittain siksi, ettei DFDS saisi siinä yliotetta) on taannut sen, ettei Viron ja Ruotsin välisessä rahtikapasiteetissa ole tapahtunut juurikaan pudotusta, vaikka BQ ja Vickan eivät olekaan omalla linjallaan olleet. Olojen normaaliuduttua Tallink tuskin pystyy vähentämään kapasiteettiä rahtilinjalla. Ja silloin kohdataan TLL-STO-kuviossa täsmälleen sama ongelma kuin HEL-STO-linjankin kohdalla: rahti on ja pysyy poissa, eivätkä risteilijät saati reittimatkaajat tuo kovan rahan laivoille sellaista katetta, joka riittäisi niiden taloudelliseen operointiin. Jos Atlantic Vision vielä palautuu omistajalleen, on Tallinkin hyvinkin järkevää sijoittaa se juuri Kapellskärin linjalle, jotta DFDS ei sentään saa siinä monopolia matkustajien (ajoneuvollisten) suhteen. Tämä linja voisi olla Starinkin uusi työpaikka MyStarin valmistumisen jälkeen.
Vikingin lienee -jo vanhaan ja remonttien tarpeessa olevaan tonnistoonsa vedoten- suhteellisen kivutonta ilmoittaa, ettei HEL-STO tokene kuin sesonkireitiksi, mutta Tallinkilla ongelma on isompi. Päivittäisen risteilijävuoron operointi Tukholmasta sekä Tallinnaan että Helsinkiinkin saattaa olla taloudellinen harakiri, Riian linja lienee joka tapauksessa lakkautuksessa. Linjojen aiemmista kuudesta aluksesta saattaa koronakauden jälkeen olla entisen kanssa yhteismitalliseksi luokiteltavaa jatkuvaa työtä tarjolla vain kahdelle tai kolmelle, riippuen siitä, miten liikenne jaetaan.
Otsikko: Vs: Tallinkin suunnitelmista
Kirjoitti: Sven Liljeström - 08.02.2021, 10:24:57
Olin kokonaan unohtanut sen Atlantic Visionin! Lieneekö kuukausittain siitä maksettava aikarahti
eskaloitumassa liian suureksi Kanadalaisille?
Silloin jäävahvistettuja aluksia alkaa Itämerellä olla myynnissä jopa usean laivan erässä.
Jotain ihmiset kuitenkin vapaa-aikanaan haluavat tehdä. Ennen tätä poikkeustilannetta, laivoja
kannatti kuitenkin jotenkuten pitää liikenteessä, joten kysymys on siitä, miten kakku jaetaan uudelleen.
Lentomatkat, jotka ennen olivat olleet kalliita - halpenivat viime vuosikymmenellä - mutta lentolippujen
hinta on taas nousemassa siihen suuntaan, että automatkailukin saattaa nostaa päätään, mikäli vain
sopivia yhteyksiä on tarjolla.
Lisäksi kysymyksessä on eri porukka kuin kymmenen vuotta sitten.
Finnlines on tässä keskustelussa jäänyt turhan sivulle. Yhtiö saattaa myös yllättää, sillä emoyhtiöllä on
voimavaroja tunnustella eri vaihtoehtoja aivan eri tavalla kuin muilla.
Mihin joutuu esim. Finnswan?
Otsikko: Vs: Tallinkin suunnitelmista
Kirjoitti: Mika Blomberg - 08.02.2021, 10:32:24
Sitä en ymmärrä, että mistä ihmeestä olet päähän saanut, että helsinki tukholma ei tokene? Eihän tämä korona nyt ikuisuuksia kestä, ja onko sinulla jotain luotettavaa lähdettä, että esim. viking ajaisi hel-sto linjan ales, kyllä kiinassa ja venäjällä riittää turisteja, ja luuletko että helsingistä kaikki alkaa 2 tuntia turkuun ajamaan risteilemään, eikä kaikki halua tallinnaan mennä? Kyllä tulee tokenemaan hyvinkin, ja myös turku-tukholma reitillä, ei se grace enää vedä mitään enempää kun baltic princess, niin on vain vähän alussa kun glory vetää enemmän, ja tämä ei koske rahtia ja reittimatkustajia. Aivan järjetön ajatus joltain, että kahden pääkaupungin välinen liikenne lakkautettaisiin, saat vielä pitkän nenän. Järjetöntä puhetta, ei pidä aina heitttää niitä omia tyhmiä näkemyksiä, jos ei tiedä faktoja. Ei viking ainakaan vielä ole ilmoittanut mitään, että lakkauttaisi hel-sto linjan, ja myös kokousmatkoilijoista, ainakin riika reitillä oli syyskuussa baltic queen täynnä kirjanpitomammoja, eikä gloryyn turhaan tehtäisiin mitään kokousosastoja.Miten sympan voisi irrottaa hel sto liikenteestä?
järjettömiä heittoja.Samoin kun joku uskottelee, että cinderalle tulee hesan liikenteeseen, ei ikinä, linjat tulevat menemään niin että:
hel-sto viikkari, gabriella sesongit ja viikonloput, silja kuten ennenkin ( operointi länsiterminaalista ), ja turku kuten nytkin. Tosin hel sto liikenteeseen voi tulla Amorella, mariella varmasti myydään ennen.

Ja hyttikapasiteestista, ei mitään järkeä siirtää victoriaa, käytännössä ilman pidennystä sama laiva kun galaxy, ei se galaxy minnekään sieltä siirry, muuten kalustoa pitäis myydä, ja se ei nyt onnistu tällä ajalla.
Otsikko: Vs: Tallinkin suunnitelmista
Kirjoitti: Joonas Vähämäki - 08.02.2021, 12:22:08
Itse mietin, että voisiko olla järkevää tuoda Baltic Queen Tukholman iltaan Galaxyn tilalle.

Henkilökohtainen mielipiteeni asiaan on, että Galaxy-sarja on täysin umpisurkea esitys ja pilasi koko Turun risteilymarkkinat jo itsessään, ennen Gracenkin tuloa. En ole missään vaiheessa pitänyt noista aluksista. Kunnollinen laiva reitillä sitten vielä siirsi osan niistä Tallinkinkin risteilymatkustajista Vikingille. Näin ollen yhden laivan vaihtaminen toiseen käytännössä samanlaiseen ei parantaisi mitään.
Otsikko: Vs: Tallinkin suunnitelmista
Kirjoitti: Petri Helenius - 08.02.2021, 13:33:45
Sitä en ymmärrä, että mistä ihmeestä olet päähän saanut, että helsinki tukholma ei tokene?

Lehtijutun mukaan.
– Helsingfors-Stockholm-linjens guldålder är förbi. Om fem-tio år tror jag att någotdera rederiet har gett upp, säger logistikprofessor Lauri Ojala vid Åbo universitet.

https://www.pressreader.com/finland/hufvudstadsbladet/20210117/281496458932717
Otsikko: Vs: Tallinkin suunnitelmista
Kirjoitti: Harri Anukka - 08.02.2021, 17:31:32
Helsinki aikoo keskittää Tukholman laivat katajanokalle: https://www.uuttahelsinkia.fi/fi/uutiset/2021-02-03/kaupunginvaltuusto-hyvaksyi-periaatepaatoksen-satamatoiminnan (https://www.uuttahelsinkia.fi/fi/uutiset/2021-02-03/kaupunginvaltuusto-hyvaksyi-periaatepaatoksen-satamatoiminnan)
Ja samalla Tallinnan laivat Länsisatamaan (sekä Vuosaareen), Tallink Siljalle tuo ei varmaan ole suuri ongelma, heillä on liikennöintiä jo nyt molemmista (tai oikeastaan kaikista kolmesta) satamasta, mutta Vikingline joutuu kahteen satamaan. Se varmaan lisää kustannuksia ja jos Mariellalle löytyy sopiva ostaja, niin epäilen että Hel-Sto linjasta tulee todellakin viikonloppu/kesäsesonki linja... siis Viikkarille.

Tietenkään tämä keskitys ei tapahdu heti, mutta jossain muistaakseni luin että voi tapahtua 5vuoden sisällä, ja silloin olemme varmaan kaikki viisaampia miltä koronan jälkeinen liikenne näyttää ja miten Glory vaikuttaa Turun liikenteeseen... varskinkin Siljan osalta.

Otsikko: Vs: Tallinkin suunnitelmista
Kirjoitti: Arto Papunen - 08.02.2021, 17:46:52
En minä usko, että Helsingin ja Tukholman linja tuosta poistuisi vallan.

Mutta, mikä on koronan vaikutus pitkällä aikavälillä yhdistettynä siihen miten laivamatkustus on muuttunut vuosien varrella. Miten nopeasti rahti voisi palata takaisin Helsingin linjalle kun palataan arkeen. Ja miten Tallinkin tapauksessa sama myös Tallinnan ja Tukholman välillä (Ja myös Riikaan jos meinaavat palata). Laivamatkailussakin pitää joskus miettiä, että pitää keksiä toinen ratkaisu eikä mennä kuten aina ennenkin. Toki jos rokotekattavuus ja rajoitteet toimii kuten pitää ja niillä saadaan rajoitukset poistumaan niin saatetaan nähdä täysiä laivoja ehkä loppukesällä ja syksyllä kun väki kaipaa menemään vähän joka reitillä. Mutta miten sen sitten saa jatkumaan tulevaisuudessa.
Otsikko: Vs: Tallinkin suunnitelmista
Kirjoitti: Kalle Id - 08.02.2021, 22:34:08
Olin kokonaan unohtanut sen Atlantic Visionin! Lieneekö kuukausittain siitä maksettava aikarahti
eskaloitumassa liian suureksi Kanadalaisille?
Silloin jäävahvistettuja aluksia alkaa Itämerellä olla myynnissä jopa usean laivan erässä.
Atlantic Visionion rahtausta jatkettiin viime vuonna marraskuuhun 2022 asti. Marine Atlantic ei ilman laivaa pärjää, ja kanadalaisena valtion omistamana varustamona sen vaihtaminen johonkin toiseen on helpommin sanottu kuin tehty. Tällainen suunnitelma toki saattaa olla olemassa, mutta ihan varmasti laivaa ei täällä ennen vuoden 2023 alkua nähdä – ja pitäisin itse todennäköisimpänä, että rahtausta jatketaan edelleen.

Laivasta kannattaa myös muistaa, että se ei ole lainkaan samantyyppinen kuin Tallinkilta (ja Vikingiltä) pandemian takia työttömäksi jääneet risteilylautat. Laivan rahtikapasiteetti on suurempi ja matkustajakapasiteetti pienempi. Atlantic Vision kannattaisi todennäköisesti työllistää Tallinkin omassa laivastossa joko Paldiski–Kapellskär- tai Vuosaari–Muuga-linjalla. Teoriassa tuota voisi kuvitella Suomen ja Ruotsin väliseen liikenteeseenkin, jos Tallink haluaa kilpailla Finnlinesin kanssa rahtipainotteisemmista markkinoista, mutta minulle kerrotun mukaan tuon laivasarjan ohjauskyky ei riitä saaristoajoon. Luultavasti tämä on korjattavissa oleva ongelma, mutta kannattaako yli 20 vuotta vanhaan laivaan alkaa sellaista tekemään?

Lisäksi kysymyksessä on eri porukka kuin kymmenen vuotta sitten.
Finnlines on tässä keskustelussa jäänyt turhan sivulle. Yhtiö saattaa myös yllättää, sillä emoyhtiöllä on
voimavaroja tunnustella eri vaihtoehtoja aivan eri tavalla kuin muilla.
Mihin joutuu esim. Finnswan?
Toisaalla on muun muassa ehdoteltu, että Finnlines lähtisi Vuosaari–Muuga-kilpaan kierättämällä Travemünden-laivojen Viroon päivisin. En tiedä onko tämä erityisen todennäköistä.
Otsikko: Vs: Tallinkin suunnitelmista
Kirjoitti: Mikko-Oskari Koski - 09.02.2021, 00:38:07
Atlantic Visionia ei tässä keskustelussa ainakaan ole mihinkään muualle ehdotettukaan kuin Paldiskin ja Kapellskärin välille. Ja epäilemättä se olisi siihen sopivampi kuin rahtikapasiteetiltään yhteismitallinen Star, jossa -paradoksaalista sinällään- lienee linjan tarpeisiin liikaa matkustajatiloja. Tosin Starin vapautuessa MyStarin valmistuessa voisi kokeilla, kiinnostaisiko Marine Atlanticia vaihtaa virolaisilta vuokraamaansa alusta. Näin siis siinä tapauksessa, että Tallink haluaisi lisätä kapasiteettiä Paldiski-Kapellskär-linjalla. Sailor tai Regal Star varmaan pääsisi hyvään rytmiin Muugan ja Vuosaarenkin välillä, SeaWindin parina tai seuraajana.
Juuri se, ettei Atlantic Vision ole risteilijälauttatyyppiä, tekee siitä tässä asetelmassa kiinnostavan. DFDS:n uudisalusten valmistuessa eteläiselle Itämerelle voi joku siellä nyt ajavista kohtalaisen matkustajakapasiteetin omaavista ropaxeista hyvinkin siirtyä Paldiskin ja Kapellskärin välille, jolloin Tallinkinkin olisi pystyttävä tarjoamaan reitille ainakin jonkinlainen matkustajakonsepti, joka taas ainakin tarvematkustajille ja rahdille olisi varmasti TLL-STO-kruiserilautan kyydissä menemistä houkuttelevampi vaihtoehto. Toisaalta pääkaupunkien välillekin on kysyntää, mutta onko sitä niin paljon, että päivittäinen operointi kahdella aluksella kolmikosta Vickan/BQ/Romsku olisi kannattavaa? Tai voisiko yhteyden Tukholmasta sekä Helsinkiin että Tallinnaan taata sillä, että sama (virolainen) alus ajaisi molempiin?

On ihan selvää, että liikenteen elpyessä sitä ei tehdä lähtöjä dumppaamalla, vaan varmistetaan rahan tulo edes jollakin muodoin. Vain varmuudella rahtia kuskaavilla yksiköillä voidaan tehdä jotain tarjouksia, mutta nekään eivät välttämättä ole niin huomattavia kuin aiemmin on nähty. Kannattaa katsoa arkistoista prosyyrejä 1970-luvun öljykriisin jälkeisiltä ajoilta, myös hintojen osalta, sillä tuolloisen markan ja nykyisen euron ostoarvot ovat samaa luokkaa. Kuinka moni asiakas lähtisi sadanviidenkympin risteilylle Tukholmaan, vaikka aamiaiset kuuluisivatkin hintaan, kuten Siljalla tuolloin?
Helsingin satamasäätö saattaa kyllä olla Vikingille viimeinen niitti HEL-STO-linjan lakkautuspäätökselle, mutta tuskinpa äskettäin merkittävän osan suomalaisesta maahenkilöstöstään irtisanoneella Tallinkillakaan riemusta kattoon hypitään, jos toimintoja Helsingissä pitää jatkaa useammassa satamassa -ja Tukholman linjan osalta vielä juuri Vikingiltä vapautuneella Skattalla!

Niin tai näin, Tallinkin nykyarmaadassa joku/jotkut seitsikosta Sere, Symppa, BQ, Romsku, Vickan, Europa ja Isabelle hyvin luultavasti jää jatkossa vaille vakituista tointa, koska liikenteen elpyessä tehokkuus menee lähtöjen määrän edelle. Lipunvaihtojakin voidaan nähdä.
Otsikko: Vs: Tallinkin suunnitelmista
Kirjoitti: Kalle Id - 09.02.2021, 14:27:27
DFDS:n uudisalusten valmistuessa eteläiselle Itämerelle voi joku siellä nyt ajavista kohtalaisen matkustajakapasiteetin omaavista ropaxeista hyvinkin siirtyä Paldiskin ja Kapellskärin välille
Tämä oli ainakin ennen pandemiaa DFDS:n julkisuuteen vahvistama suunnitelma: eteläiselle Itämerelle rakennettavat lautat mahdollistavat siellä nykyisin liikennöivistä aluksista kahden kierrättämisen Paldiskin ja Kapellskärin välille.