maritimeforum.fi

Merenkulku => Muut alukset => Aiheen aloitti: Mikko-Oskari Koski - 29.05.2001, 21:34:10

Otsikko: Majakkalaivoista
Kirjoitti: Mikko-Oskari Koski - 29.05.2001, 21:34:10
Seppo Laurellin Aalloilla kelluvat majakat-kirja kertoo yhden luvun Suomen valtion merenkulkuhistoriasta. Ns.faktatiedot Suomen majakkalaivastosta toki löytyvät myös saman miehen upean Suomen majakat-kirjan lopusta. Myös Ruotsissa on julkaistu vastaavanlainen opus ja heillähän majakkalaivoja olikin enemmän.
Majakkalaivojahan parkkeerattiin matalikoille ennen kuin kasuunitekniikan kehitys teki ne, monien mielestä onneksi, tarpeettomiksi. Voimakkailla vuorovesialueilla majakkalaivoja käytetään edelleen, mutta vain kelluvina luotsiasemina palvelevilla on enää miehitystä.

Vaikka majakkalaivojen toimenkuvaa yksitoikkoisempaa varmaan saa hakea ja tuskinpa aluksilla palvelleetkaan niitä ihmeemmin kaipaavat, on ollut mielenkiintoista seurata, mihin kaikkeen ex-majakoita on sittemmin sijoiteltu: Museolaivaksi (Kemi ja Finngrundet), ravintolaksi (Faros ja Rellu), kansanopistoksi (Winga)...
Museolaivoina Kemi ja Finngrundet eroavat toisistaan melko vähän. Kemi on ehkä enemmän "näyttelyesineen" oloinen, vaikka toisaalta Finngrundetin tekniikka on kehittyneempää. F:ssahan oli voimanlähteenä 2-pyttyinen "kuulajuntta", kun taas K.oli loppuun asti hiilihöyry.

Oma majakkalaivasuosikkini on tietenkin "Patun laiva" eli Hyöky, joka rakennettiin vuonna 1912 Pietarissa Libauskijn majakkalaivaksi Latvian rannikolle. On omituista, että laiva sattui Suomen sisällissodan aikana olemaan Turussa ja että suomalaiset näkivät sen vaivan, että nappasivat aluksen itselleen. Libauskijn, sittemmin Relandersgrundin, Äransgrundin ja Helsingin sanottiin I maailmansodan jälkeen olleen maailman modernein majakkalaiva. Joka tapauksessa se vuonna -83 Tahkoluodon syväväylää Hyöky-nimisenä mitatessaan oli Suomen viimeinen hiililämmitteinen höyrylaiva...
Jorma Patanen eli Patu on tehnyt Hyökystä erikoislaatuisen matkailijapaketin: Alus muistuttaa ulkoisesti majakkalaivaa, mutta sen 23-vuotista mittaustukialuskauttakaan ei voi unohtaa. Ennenmuuta Hyöky on kuitenkin Haminan persoonallisin kapakka ja Patun kanssa on helppo päästä juttuun, joten visiitti Haminassa pelkästään Hyökyllä vierailemisen takia kannattaa tehdä.

Turussa -80-luvulla kalastuskautensa jälkeistä aikaa mm.pultsareiden majapaikkana Aurajoessa ja sittemmin Rymättylän sillanpielessä viettänyt entinen Helsingkallan, Varamajakka ja Snipan-nimillä tunnettu aluskin lienee vielä olemassa. Tai oikeammin se, mitä aluksesta on jäljellä, lojuu pahoin ruostuneena Särkänsalmessa. Sillalta sen näkee, laituri taitaa olla yksityinen. Aluksen kunnossa ei voi olla  kehumista, koska se oli jo 15 vuotta sitten uppoamispisteessä, eikä sitä selvästikään ole ihmeemmin korjailtu.
Aluksen nimi on kaiketi edelleen Snipan ja kun se viimeksi on ollut ajossa, se oli luokiteltu kalastusalukseksi.
Otsikko: Re: Majakkalaivoista
Kirjoitti: wirrankoski - 28.08.2001, 07:14:16
Semmostahan se on! Mutta M-O: valaisehan hieman missä on se SÄRKÄNSALMI??? jossa Snipanin tiedät makaavan (sehän nyt on jotakin jos se sittenkin on olemassa! mä luulin tietäväni että se on romutettu Pansiossa!). Toinen kymysys: mitä tarkoitit sillä kansanopisto WINGA:lla?

kyseleepi Rami
Otsikko: Re: Majakkalaivoista
Kirjoitti: Mikko-Oskari Koski - 28.08.2001, 20:19:29
Särkänsalmen silta johtaa Luonnonmaalta Rymättylän saaren Merimaskun kuntaan kuuluvaan osaan ja tähän suuntaan mennessä ex-Snipanilta vaikuttava alus näkyy vasemmalla puolella muutaman sadan metrin (tai ehkä noin kilometrinkin) päässä.

Tukholman Skeppsholmenin Djurgårdenin puoleisella alueella on paljon mielenkiintoisia pikku laivoja, yksi niistä entinen majakkalaiva Winga, jonka suojissa toimii nykyään Folkhögskolan (suomeksi kai lähinnä kansanopisto)...
Otsikko: Re: Majakkalaivoista
Kirjoitti: wirrankoski - 29.08.2001, 04:31:36
Kiitoksen M-O selvennyksestä! Mutta et kai tarkoita sitä valkoista runkoa joka on Rymättylän Röölassa? Se on "Tusina" ex Kytö ym, ym, alunp. höyryniputtaja.

t. Rami
Otsikko: Re: Majakkalaivoista
Kirjoitti: Mikko-Oskari Koski - 01.10.2001, 21:47:47
Tusina on kyllä minullekin tuttu tapaus, olen joskus sen historiikin perään kysellytkin ja muuan rymisläinen tuttuni asiassa minua valisti. Mutta Snipan on tyystin toisella puolella koko saarta eli itärannalla, taitaa olla Merimaskun kunnan puolta.

Samoihin aikoihin Snipanin kanssa Aurajoesta roudattiin naulatehtaalle myös kerran varmaan hyvinkin hieno kalastusalus Klätten. Jotain sen osia päätyi ainakin Klaraan (tämän kertoi silloin K:lla työskennellyt koulutoverini).

***

Patu ja kumppanit vierailevat Helsingissä lokakuun alkupuolen. Hyökyn kuolematon "loistolaivakonsepti" esittäytyy pääkaupunkilaisille Kauppahallin takana Lyypekinlaiturissa ainakin Silakkamarkkinoiden loppuun asti. Merikarhu ei tällä kertaa hinaa Hyökyä, vaan asialla on joku kotkalainen pikkuhinaaja, käsittääkseni sama, joka on pyörinyt Herttoniemenrannan aallonmurtajan vahvistuksia tuoneiden proomujen edessä.

Hyöky täyttää ensi vuonna 90 vuotta ja Merikarhun tulosta Suomeen tulee tuolloin kuluneeksi 60 vuotta. Tätä juhlitaan Patun mukaan koko vuosi, mutta erityisesti Hamina Tattoon aikaan. Kotkan Meripäiville Hyöky hyökyy ensi vuonnakin ja Helsingin visiitistä aiotaan tehdä jokavuotinen.
Anniskeluoikeudet Lyypekinlaiturissa päättyvät sunnuntaina 21.10. ja alus lähtee talveksi Haminaan seuraavana päivänä.

Hyökyn paapuurin sivustan maalaus on muutettu sitten viime näkemän: Helsinki-nimi on nyt samalla harvennetulla kirjainvälistyksellä kuin majakkalaiva-aikoinakin. Sensijaan styyrpuurissa teksti on pienempi ja tiheämpi, eli Patun talvikaudella -95-96 tekemän remontin jäljiltä.
Otsikko: Re: Majakkalaivoista
Kirjoitti: wirrankoski - 02.10.2001, 02:30:19
APUVA!!!
Taasko on PAKKO käydä yhdellä "majakkalaivalla" (=romukaupalla) ;-)))
Mutta tervetuoa vain Hesaan! Ja onkohan Merikari hinaamassa tälläkin kertaa?

Rami
Otsikko: Re: Majakkalaivoista
Kirjoitti: Kervisen Lauri - 22.02.2002, 23:29:03
Onkohan Suomen kuvitetun laivaluettelon v.1985 osassa oleva Snipan(merkitty hinaajaksi) sama alus kuin
em. alus?

Laiva on suhtkoth saman-näköinen kuin wanhoissa valokuvissa. Vain pituus on hieman suurempi kuin Suomen majakay kirjassa.

t: Lauri ;)
Otsikko: Re: Majakkalaivoista
Kirjoitti: wirrankoski - 23.02.2002, 14:22:28
Lyhyesti: ON

Rami
Otsikko: Re: Majakkalaivoista
Kirjoitti: Mikko-Oskari Koski - 12.04.2002, 19:51:14
Nyt olisi tarjolla kaikille rahoissaan oleville majakkalaivakulttuurin ystäville todellinen herkkupala. Katsokaapa osoitteesta: www.djurgardsvarvet.a.se/vari/planet/Planet.htm

Aluksessa herättää kiinnostusta sen rakennusvuosi 1960. Vuorovesialueelle on siis rakennettu raskaasti miehitettyjä majakkalaivoja vielä silloinkin. Onhan tietysti totta, ettei kaikkiin tällaisiin paikkoihin voi ikinä tehdä kiinteää majakkaa, mutta silti tuo on aika yllättävää. Vai onko Liverpoolin edustalla manneella majakkalaivalla ollut jotain muutakin virkaa kuin majakkana päivystäminen, meriliikenteen seuranta ja luotsitoiminta?
Otsikko: Re: Majakkalaivoista
Kirjoitti: Matti Kauppinen - 12.04.2002, 20:54:44
Kyllähän tuollaisesta majakkalaivasta joku laivoista kiinnostunut rahamies voisi tehdä vaikka kelluvan olutpubin kesäksi.  ;) :D
Otsikko: Re: Majakkalaivoista
Kirjoitti: Matti Kauppinen - 14.04.2002, 01:04:53

Lainaus

Matti, jos olet käynyt Hyökyllä Haminassa tiedät, ettei siihen hommaan mitään rahamiehiä tarvita... ;D


Täytyy myöntää, etten ole koskaan edes käynyt Haminassa, joten en tiedä mistä puhut. ???
Otsikko: Re: Majakkalaivoista
Kirjoitti: Mikko-Oskari Koski - 06.05.2002, 19:45:40
Ja taas on Patu palannut Kauppatorin rantaan, ainakin viikot 18 ja 19 on Hyöky/Helsinki parkissa StoraEnson kammottavan konttoritalon edutalla. Meininki on muuten entinen.

Patu vihjasi, että Hyöky/Helsingin Helsingin visiiteistä on hyvää vauhtia tulossa jokavuotinen traditio. Onhan se varmaan ainakin parempi bisnes, kuin rantakapakan pyörittäminen Haminassa kesäsesongin ulkopuolisena aikana. Eli oiskohan tässä nyt se paljon puhuttu ratkaisu Helsingin ravintolalaivaongelmiin: osa-aikainen Hyöky? ;D

Ja ihan vakavasti ottaen, mielenkiintoinen idea voisi olla asemapaikalleen ankkuroitu kelluva majakkalaivahotelli... Miksei muka, onhan siellä Bengtskärilläkin hotellihuoneita??
Otsikko: Re: Majakkalaivoista
Kirjoitti: Miran Hamidulla - 06.05.2002, 20:40:07
Lainaus

Ja taas on Patu palannut Kauppatorin rantaan, ainakin viikot 18 ja 19 on Hyöky/Helsinki parkissa StoraEnson kammottavan konttoritalon edutalla.

Kammottavan näköinen on myös tuo YÖKY...ööh...eiku...HYÖKY.
Otsikko: Re:Majakkalaivoista
Kirjoitti: Mikko-Oskari Koski - 03.07.2002, 16:31:23
Kyllähän Patun designe on tosiaan vähän "tårta på tårta", mutta eipä majakkalaivoja koskaan mistään esteettisistä syistä ole rakennettukaan.
Ja jos Hyökyä vertaa esim.Biskopsuddeniin http://www.djurgardsvarvet.se/vari/biskopsudden/Biskopsudden.htm
niin eipä varmaan kenelläkään ole epäselvyyttä siitä,kummassa on enemmän merihistoriallista fiilistä... 8)

Fiiliksistä puheenollen...
Olin Haminassa Suomen Laulajien ja Soittajien Liiton eli SULASOLin juhlilla ja kieltäydyin ehdottomasti kuorollemme tarjotusta majoituspaketista jossain maaseudun hotellipahasessa. Arvaattekin varmaan, miten se tähän liittyy... ;D

Hyöky on varmaan hinta-laatusuhteeltaan yksi maailman joviaaleimmista majapaikoista: Asiakas määrää hinnan, joka voi siis olla myös se, että Patu maksaa asiakkaalle kärsityistä ongelmista... Tosin myös palvelu hoidetaan itse petivaatteiden roudauksesta hytin siivoukseen, mutta niinhän se on maailman kaikissa retkeilymajoissa. Hyökyn valmius ottaa vieraita vastaan on noin 10-15 henkilöä, hyttejä on sekä kahdelle että neljälle.

Voi sitä suositella, neljä yötä hintaan €20, ei paha...
Otsikko: Re:Majakkalaivoista
Kirjoitti: Sami Korppi - 07.10.2003, 09:03:11
Viimevuotinen viesti:
Ja Loistolaiva Hyökykin kunnioittaa taas Helsinkiä läsnäolollaan. Rantakapakka on auki Lyypekinlaiturissa eli Kauppahallin takana 22.9.-14.10.

Tämänvuotinen päivitys:
Siis tämän viikon ainakin...

Ja jos nyt ruvettaisiin oikein intiimeiksi pilkun kanssa niin todettaisiin että Hyökyhän on niin tänä vuonna kuin oli viime vuonnakin Pakkahuoneenlaiturissa, eli Lyypekinlaiturista seuraavassa. Mutta eiköhän se olisi jo turhaa hienostelua...
Otsikko: Re:Majakkalaivoista
Kirjoitti: Pasi Leino - 07.10.2003, 15:23:29
Joo, sunnuntaina matkalla Helsinkiin ohitimme Hyökyn pakun.  :thumb:
Otsikko: Re:Majakkalaivoista
Kirjoitti: Kervisen Lauri - 07.10.2003, 16:04:52
Itse en ole vielä hyökylle kerennyt, mutta toivottasti joku päivä , tosi onhan sekin laiva koettu jo monta kertaa...
Otsikko: Re:Majakkalaivoista
Kirjoitti: Kenny Leong - 08.10.2003, 11:23:03
Majakkalaiva KEMIssä kävin aikanaan kun se vielä Helsingissä majaili siinä Korkeasaaren vieressä kun en nyt muista sen saaren nimeä niin anti olla vaan mutta tiedätte mitä tarkoitan :D
Tosiaan kiva tunnelma oli tuossa majakkalaivassa siellä vieraillessani! Konehuoneen viereen oli tehty sellainen valokuva"galleria" missä oli kuvia aluksen historiasta jne jne.
 Eniten kiehtoi tunnelmallinen pikku ruokailutila aivan keittiön vieressä. "Lasivitriiniin", eli ruokailutilaan mahtui 4-6 henkilöä muistaakseni syömään ja ruokailutila oli tunnelmallisen ahdas.
 Olis ollut kiva joskus olla majakkalaivalla kokemassa tuo tunnelma aaltojen keinuttaessa laivaa :-\
 Nykyisin luen majakkalaivojen tunnelmasta kirjasta: Höyrylaivoja 150-vuotta.
 Kyseisessä kirjassa on poikkileikkauspiirros majakkalaiva Storbrottenista vai miten se nimi nyt kirjoitettiinkaan, sekä kuvattu oloja ja tunnelmia laivalta :beer:
Otsikko: Re:Majakkalaivoista
Kirjoitti: Sami Korppi - 08.10.2003, 11:31:20
Hylkysaarihan se on nimeltään, missä merimuseokin vielä toistaiseksi on.

Niin ja se piti sanomani että Hyökyllä käynti on aivan must aina kun se on Helsingissä käymässä. Vielä en ole ehtinyt käymään, mutta vielähän viikkoa on jäljellä. Opin tykkäämään siitä paatista aikoinaan kun seurustelin Vehkalahtelaisen (nykyisin Hamina) kanssa. Nyt kun sillä suunnalla ei enää pahemmin pyöri niin pitää hyödyntää kaikki kerrat kun Hyöky on täällä päin  :beer:
Otsikko: Re:Majakkalaivoista
Kirjoitti: Kenny Leong - 08.10.2003, 11:46:17
No niinpä niin..sehän se oli eli Hylkysaari. Siellä merimuseossakin olen käynyt ja hieno paikka. Pitänee käydä sielläkin vielä ennen kuin se mahdollisesti vaihtaa paikkaa.
Otsikko: Re: Majakkalaivoista
Kirjoitti: Mikko-Oskari Koski - 04.10.2005, 16:21:49
5.9.2004:
Eilisessä HS:ssa ollut juttu Merimuseon perusnäyttelyiden viimeisestä kuukaudesta Hylkysaaren suojissa sisälsi mielenkiintoisen ja murheellisen tiedon majakkalaiva Kemistä: Alus on päässyt niin huonoon kuntoon, ettei sinne enää tänä vuonna ole voinut päästää vierailijoita.
Ongelma on mitä ilmeisimmin sama, mikä alusta vaivasi jo sen edellisessä alennusvaiheessa vuosina -74-86: Pohjalevyjen heikko kunto. Kemi ei ole ollut telakalla vuosikausiin ja vaikka nyt kosteus ei ole syönyt sen sisätiloja, kuten edelliskerralla, ovat ongelmat periaatteessa samat.
Jokaisen museolaivan kohdalla pitäisi aina muistaa se, että aluksen ylläpito on ihan yhtä kallista, kuin liikkuvankin laivan. Ja kun museolaiva joutuu huonoon kuntoon, eikä rahoja kunnostamiseen löydy mistään, ovatkin hyvät neuvot kalliit...

Äskettäin Haminassa käydessäni kyselin Patulta Hyökyn mahdollisista telakointisuunnitelmista. Sellaisia kuulemma on, eihän vanha kunnianarvoisa Libauskijkaan ole ollut kuivilla kymmeneen vuoteen. Mutta vaikkei puhuttaisikaan "pirtuun säilömisestä", lienee selvää, että Hyökyn kunto ei ole kriittinen, vaikkei toisaalta olisi mikään yllätys, vaikka 92-vuotiaalla olisikin jotain vaivoja...

***

18.10.2004:
Kemi siirrettiin lauantaina Hylkysaaresta Viaporin telakalle. Määrärahoja sen kunnostamiseen ei ole, mutta telakka on lupautunut ottamaan aluksen toistaiseksi kuoppaan ilman niitäkin, pääasiahan on, ettei kiistatta arvokas laivavanhus uppoa esim.jäiden puristuksesta...

Mitä aluksen tulevaan museokäyttöön tulee, taitaisikin olla viisainta nostaa koko purkki pysyvästi kuivalle maalle. ::)

***

4.10.2005:
Kemi lojuu yhä Viaporissa, Hyöky ja Rellu päivystävät Kauppatorin rannassa ja Faros Vaasassa, siinä Suomen majakkalaivaston nykytila.

Naapurimaassa on toisin. Skeppsholmenin rannassa ovat Vinga ja Fladen asuntolaivakäytössä, Djurgårdenilla Finngrundet
museolaivana ja Biskopsudden aallonmurtajan päätykoristuksena. Ja kun mennään kauemmas, tulee Lidingön Gåshagan rannassa vastaan vielä jatkuvasti myyntilistoilla oleva pahin pankki (Värsta Banken)
http://www.feuerschiffseite.de/SCHIFFE/SCHWEDEN/FS32/fs32gb.htm
http://www.feuerschiffseite.de/SCHIFFE/SCHWEDEN/FS10B/fs10bgb.htm
http://www.feuerschiffseite.de/SCHIFFE/SCHWEDEN/FS25/FS25GB.HTM
http://www.feuerschiffseite.de/SCHIFFE/SCHWEDEN/FS21/fs21gb.htm
http://www.feuerschiffseite.de/SCHIFFE/SCHWEDEN/FS23/fs23gb.htm

Eikä tuo viisikko edes ole koko Ruotsin jäljelläoleva majakkalaiva-armaada, Göteborgissa on museoituna uudempi Fladen ja jompikumpi entisistä Grundkalleneista kuuluu Tukholman rantojen värikkääseen aluskantaan valkorunkoisena. Muitakin saattaa olla.
Otsikko: Re: Majakkalaivoista
Kirjoitti: Mikko-Oskari Koski - 19.12.2005, 20:37:57
Rellun eli ex-Relandersgrundin, Reservin ja Wuolteen omistaja Susanna Seppä on liittynyt Majakkaseuraan, mutta laivahistoriallisesti tätä aika paljon merkittävämpi tieto on, että aluksen pohja tullaan kuluvan talven aikana kunnostamaan tulevien ravintola-asiakkaiden paineita ajatellen. Alus on nyt Viaporin ulkoaltaassa. Seppä yrittää saada alukselle jatkossa toimiluvan Helsingistä, mutta ellei se onnistu, on Kotkan Kantasatamassa laituripaikka odottamassa.
Tietysti pitää muistaa, jos historiallisista arvoista puhutaan, sellainen pikku nyanssi, ettei Rellussa ole oikeastaan jäljellä juuri mitään alkuperäistä, paitsi runko. Mutta käyttökierrätystähän tämä lienee sanan varsinaisimmassa merkityksessä. Eikä Rellua ole kukaan koskaan museolaivaksi väittänytkään. Kuin ei myöskään Vaasan Farosta.
http://www.feuerschiffseite.de/SCHIFFE/FINNLAND/relanders/rellugb.htm

Ja Vaasan Faroksestahan on juttua täällä: http://www.fcbsweb.com/forum/index.php?topic=5004.0
Otsikko: Re: Majakkalaivoista
Kirjoitti: Pekka Laakso - 19.12.2005, 23:30:05
Tietysti pitää muistaa, jos historiallisista arvoista puhutaan, sellainen pikku nyanssi, ettei Rellussa ole oikeastaan jäljellä juuri mitään alkuperäistä, paitsi runko. Mutta käyttökierrätystähän tämä lienee sanan varsinaisimmassa merkityksessä.
Niin, kaikki nuo kansirakenteet ja tilpehöörit rakennettiinn Relluun Kotkassa pian Susannan tuotua se Kotkaan ravintolaksi. Nyt en muista tähän hätään mistä Rellu Kotkaan löydettiin - Haminassa se ei tietääkseni enää tuolloin lojunnut, olihan romuttamon ranta jo siihen aikaan siivottu -, mutta eipä siitä Kotkaan saapuessaan ollut jäljellä kuin pelkkä runko ja puoliksi katkaistut korsteeni ja valotorni.
Otsikko: Re: Majakkalaivoista
Kirjoitti: Kimmo Rantanen - 01.02.2006, 23:38:14
Suomenlinnan telakalla makaavan Kotkalaisen ravintolalaiva Rellun ruostevauriot ovat paljastuneet pelättyäkin pahemmiksi. Kymmenisen vuotta sitten Tallinnassa tehdyissä korjauksissa oli pohjasta uhohtunut kokonaan sinkitys. Ruoste on päässyt iskemään pohjan rakenteisiin tosi pahasti, Rellun omistaja Susanna Seppä kertoo. Jos Rellu olisi jäänyt kuluvan talven ajaksi Kantasatamaan, olisi se varmasti uponnut. Paikoin veden piti ulkopuolella pelkkä maali. Aluksen sisäpohja on hiljattain hiekkapuhallettu. Uutta rautaa päästään hitsaamaan pikapuoliin. Kotkansilmä-lehdessä kerrottiin viime syksynä Rellun pohjarakenteiden syöpymisestä. Tuolloin vesi velloi ruumassa ja kaarien syöpyminen oli selvästi nähtävissä. Suomenlinnassa tehty hiekkapuhallus paljasti sitten karun totuuden. Hitsipuikkoja on poltettava melkoinen kasa ennen kuin Rellu kelluu taas turvallisesti. Kustannusarviota Seppä ei ole vielä ynnännyt. Kalliiksi korjaus kuitenkin tulee. -En kuitenkaan luovuta. On tässä niin kauan touhuttu. Susanna Sepällä on onneksi laaja ystäväpiiri, joka on tukenut Kantasataman maamerkiksi muodostunutta Rellua. Viime syksynä Rellulla järjestettiin telakointibileet ja syystori, joiden tuotolla rahoitettiin korjausurakkaa. Varoja kerättin myös Silakkamarkkinoilla Helsingin kauppatorin rannassa. Rellu on Suomenlinnan historiallisessa kuivatelakka-altaassa hyvässä seurassa. Altaassa talvehtii myös majakkalaiva Kemi sekä kaksi lähes satavuotiasta luotsikutteria eli Pitkäpaasi ja Alpha. Suomen 25 perinnealuksesta telakalla ovat myös Kotkalainen Vivan sekä Astrid, Ingeborg, Inga-Lill, Ingrid, Freja ja Inga.

Kaupunkilehti Ankkuri 1.2.2006


Eipä Susanna Seppä ainakaan rahan takia tuohon projektiin ole lähtenyt, vaan rakkaudesta laivaansa. Harvinaista kiinnostusta konkreettiseen laivaharrastukseen löytyy tuolta naiselta, ei voi muuta sanoa. Kaikki kannatuksen vuoksi ensi kesänä Kotkassa liikkuvat Rellulle kaljottelemaan tai kahvittelemaan niistä hienoista emalimukeista.
PS. Maistakaa kuuluisia Rellun lohileipiä! :beer:
Otsikko: Re: Majakkalaivoista
Kirjoitti: Mikko-Oskari Koski - 10.04.2006, 17:27:38
Suomen Majakkaseura vetoaa jäseniinsä, jotta Relandersgrundin pohja saataisiin edes jonkinlaiseen kuntoon ennen Viaporin kevättelakointia 25.4.2006. Jos siis hallussasi on sopivaksi katsomasi rahasumma tai tiedossasi ammattitaitoinen laivahitsaaja*), ota yhteys osoitteen www.majakkaseura.fi kautta löytyviin tahoihin.

Majakkalaiva Kemin tilanne Viaporissa on sikäli lohdullisempi, että se saa ainakin viimeksi kuultujen tietojen mukaan jäädä isoon altaseen niin pitkäksi aikaa, kunnes Kotkan museosta järjestyvä laituri (tai toivottavammin kuivan maan!) paikka on selvä.

*)Sanotaan, että niitatuilla ja hitsatuilla laivarungoilla on huomattaviakin luonne-eroja; siis nimenomaan merellä käyttäytymisessä. Lisäksi yhdellä tyylillä kerran tehtyä alusta ei voi korjata toisella. Jos jollakulla foorumilaisella on tästä aiheesta oikeasti faktatietoa, pyydän avaamaan siitä uuden topicin, jossa kertoisi tarkemmin. Kiinnostaisi...
Otsikko: Re: Majakkalaivoista
Kirjoitti: Kimmo Rantanen - 19.04.2006, 23:07:08
Mitalikampanjalla varoja Rellun pelastamiseen

Kiirettä pitää.  :thumb:

Ankkuri (http://www.duokymi.fi/ankkuri/paajutut.php?a=2&jt=01&vk=vk29&vs=2006&pvm=KE%2012.4.2006&lehtinro=29)
Otsikko: Re: Majakkalaivoista
Kirjoitti: Ari Elenius - 20.04.2006, 00:43:17
Majakkalaiva Helsingistä on kolmen sivun kuvitettu erikoisreportaasi Seurassa 2/1959 "Silmä sammuu aavalla merellä".

Olin joskus 80-luvulla muutaman kerran kolaamassa Hyökyä Aurajoessa.
Otsikko: Re: Majakkalaivoista
Kirjoitti: Kimmo Rantanen - 22.04.2006, 15:01:00
Jättitelakka Rellun pelastustalkoisiin

Telakka-alan jättiyritys Aker Yards ojentaa auttavan kätensä kotkalaisen majakkalaiva Relandersgrundin eli Rellun korjaamiseksi. Aker antaa kaksi miestä ja laitteet kahdeksi viikoksi, Rellun mistaja Susanna Seppä iloitsee.

Seppä on viettänyt unettomia öitä Suomenlinnan telakalla makaavan laivansa kanssa. Ensi viikolla telakan allas näet täytetään ja Rellun läpimädän rungon korjaustyöt ovat vielä pahasti kesken. Runkoon hitsataan hätäpaikkoja ja pidämme aluksen pumppujen avulla pinnalla kymmenen päivää. Kun muut alukset on saatu pois altaasta, työt jatkuvat. Niiden arvellaan vievän koko toukokuun, Seppä selvittää...


 :thumb: Koko uutinen (http://www.duokymi.fi/ankkuri/paajutut.php?jt=03&vk=vk32&vs=2006)  :deal:
Otsikko: Re: Majakkalaivoista
Kirjoitti: Mikko-Oskari Koski - 08.05.2006, 14:33:44
Kunnioitimme Majakkaseuran iskuryhmän toimesta eilen Viaporin telakkaa läsnäolollamme ja kävimme koputtelemassa niin Rellun kuin Keminkin pohjia. Ruostetta on kumpaisessakin, mutta Rellun kohdalla remontti on edennyt miellyttävällä tavalla ja absoluuttinen tuho ei enää näytä olevan tapahtumassa. Tuleeko altaaseen vesi 12. vai 15.5., riippuu nyt aika pitkälti siitä, vaatiiko mittausalus Suunta päästä merelle jo perjantaina vai sallitaanko sen jäädä kuoppaan viikonlopun yli.
Rellun pohjan seuraava mielenkiintoinen reaktio lienee kemiantuntijoiden erikoisalaa: Kuinka suhtautuvat toisiinsa kolmen eri aikakauden metallilevyt, joista osa on kiinni niiteillä ja osa hitsaussaumoilla..?
Rellulle on vetämässä laituripaikka Stadista. Lohivoileivissä ei ole valittamista.. 8)

Kemin tilanne on paljon ikävämpi. Rahaa sen kunnostamiseen ei ole ja jos pohjalevyjen kunto jatkossakin on se, mikä se nyt on (tai huonompi), uhkaa tätä sinällään majakkalaivastomme autenttisinta ja siten myös arvokkainta yksilöä muuttuminen sukellusveneeksi -elleivät museoviranomaiset päätä sijoittaa alusta pysyvästi kuivalle maalle.

Hyökykin on Stadissa vielä tämän viikon. :beer:
Otsikko: Re: Majakkalaivoista
Kirjoitti: Kimmo Rantanen - 08.05.2006, 16:31:27
Rellulle on vetämässä laituripaikka Stadista.
Kemin tilanne on paljon ikävämpi.
Hyökykin on Stadissa vielä tämän viikon.

Helsingissä lienee Suomen majakkalaivojen kokoontumisajot.  ;D 8)
Otsikko: Re: Majakkalaivoista
Kirjoitti: Kimmo Rantanen - 10.05.2006, 23:26:18
Talkooväki paiskii nyt töitä kahdessa vuorossa Rellun kimpussa. Telakka-altaaseen lasketaan vesi jo ensi perjantaina. Tänään tulleessa ankkurissa on kuva Rellun ruosteisesta pohjasta....

ANKKURI (http://www.duokymi.fi/ankkuri/paajutut.php?jt=02&vk=vk37&vs=2006)

....ei hyvältä näytä.  :(
Otsikko: Re: Majakkalaivoista
Kirjoitti: Kimmo Rantanen - 21.05.2006, 20:58:31
Rellu pysyy ilmeisesti Helsingissä tämän kesän ja pohjan kunnostusurakkaa on jatkettava syksyllä.

ANKKURI (http://www.duokymi.fi/ankkuri/paajutut.php?a=2&jt=02&vk=vk40&vs=2006&pvm=LA%2020.5.2006&lehtinro=40)
Otsikko: Majakkalaiva Relandersgrund.
Kirjoitti: Juha-Matti Harjumäki - 27.06.2006, 10:49:38
Majakkalaiva Relandersgrund hinattiin eilen illalla Suomenlinnan telakalta Pohjoisrantaan, lähellä ravintola Sipulia. Relangrundissa avataan kahvila ja majakkalaivojen historiasta kertova näyttely. Aluksen on tarkoitus olla rannassa syksyyn asti.
Huonokuntoinen, 1888 valmistunut alus tuotiin Kotkasta korjattavaksi Suomenlinnan telakalle viime syksynä.
Ruostuneen pohjan takia alus oli vaarassa upota. Keväällä sen pohjaan hitsattiin uutta peltiä Suomen majakkaseuran, Aker Yardsin ja yksityisten lahjoittaen tuella.

HS 27.6.06
Otsikko: Re: Majakkalaivoista
Kirjoitti: Kimmo Rantanen - 30.06.2006, 20:03:41
Hyvin näytti Rellu kelluvan (koputa puuta). Ikävä kyllä ketään ei ollut kotona, vaikka aurinko paistoi. Suomenlinnassa Relluun on rakennettu myös apukeittiö pikkuruoan valmistusta ja tarjoilua varten.
(http://i51.photobucket.com/albums/f361/KimmoRantanen/Laivakuvia/Hki019.jpg)
Tuohon se nyt sitten on survottu täksi kesäksi. Saattaapi käydä Pena ja Tarjakin "naapurissa" kaffella.
Tässä (http://s51.photobucket.com/albums/f361/KimmoRantanen/Laivakuvia/?action=view&current=Hki018.jpg) vielä isompi kuva.
Otsikko: Re: Majakkalaivoista
Kirjoitti: Risto Harjula - 30.06.2006, 22:04:56
Aika korkealla tuo näyttää kelluvan. Onko se ollut noin korkealla silloin kun on ollut majakkalaivana vai onko ollut jotain painolastia enemmän?
Otsikko: Re: Majakkalaivoista
Kirjoitti: Kimmo Rantanen - 30.06.2006, 22:27:36
Tämä (http://www.helsinki.fi/hum/meh/merimerkit/majakat/majakkalaiva/laivaartkuva2.htm) piirros antaa jonkinlaisen käsityksen alkuperäisestä relandersgrundista v. 1888.
Hyviä viime talvena otettuja kuvia Suomenlinnan telakalta löytyy Suomen Majakkaseuran sivuilta:
http://www.majakkaseura.fi/fin/ajankohtaista/operaatio_relandersgrund/
Otsikko: Re: Majakkalaivoista
Kirjoitti: Mikko-Oskari Koski - 08.07.2006, 15:12:07
Eipä ollut laivatuntemukseni tässä kohdassa pettänyt... 8)
Turussa -80-luvulla kalastuskautensa jälkeistä aikaa mm.pultsareiden majapaikkana Aurajoessa ja sittemmin Rymättylän sillanpielessä viettänyt entinen Helsingkallan, Varamajakka ja Snipan-nimillä tunnettu aluskin lienee vielä olemassa. Tai oikeammin se, mitä aluksesta on jäljellä, lojuu pahoin ruostuneena Särkänsalmessa. Sillalta sen näkee, laituri taitaa olla yksityinen. Aluksen kunnossa ei voi olla  kehumista, koska se oli jo 15 vuotta sitten uppoamispisteessä, eikä sitä selvästikään ole ihmeemmin korjailtu.
Aluksen nimi on kaiketi edelleen Snipan ja kun se viimeksi on ollut ajossa, se oli luokiteltu kalastusalukseksi.

Mutta M-O: valaisehan hieman missä on se SÄRKÄNSALMI??? jossa Snipanin tiedät makaavan (sehän nyt on jotakin jos se sittenkin on olemassa! mä luulin tietäväni että se on romutettu Pansiossa!).

Särkänsalmen silta johtaa Luonnonmaalta Rymättylän saaren Merimaskun kuntaan kuuluvaan osaan ja tähän suuntaan mennessä ex-Snipanilta vaikuttava alus näkyy vasemmalla puolella muutaman sadan metrin (tai ehkä noin kilometrinkin) päässä.

Helsingkallan-Snipan tosiaan oli unohtunut romuttajilta Särkänsalmeen. Nyt se on ollut jo jonkin aikaa melkein keulakantta myöten sankissa, joten aluksen uudella omistajalla, josta Jan G.Rautawaara Laiva-lehdessä kertoi, lienee edessään kovempi urakka, kuin Susanna Sepällä konsanaan Rellun suhteen.
Mistä pääsemmekin aasinsiltaa Relluun: alusta varustellaan kovaa vauhtia ravintolatoiminnan aloittamista varten Aleksin päässä, vanhassa Korkeasaaren lautan laiturissa. Liikkumavaraa jäi ehkä metrin verran kumpaankin suuntaan. Tapasin Susannan toissailtana ja juttelimme tuokion erinäisistä ravintola- ja majakkalaivakulttuuriin liittyvistä asioista. Wäiski I:n ja Margonan kohtaloista huolimatta Rellu on saanut Stadin viranomaisilta suopean vastaanoton, mikä sinällään on erittäin positiivinen asia.
Otsikko: Re: Majakkalaivoista
Kirjoitti: Risto Harjula - 10.07.2006, 10:28:38
Näistä majakkalaivoista tulee mieleen että niitä on maailmalla sillointällöin käytetty radioasemina kun majakkakäyttö on loppunut.
Alla linkkejä muutamaan tällaiseen entiseen ja nykyiseen asemaan, osa on ollut merirosvoradioita ja osa laillisia.

http://www.bobleroi.co.uk/ScrapBook/RNI1999/RNI1999.html
http://www.offshore-radio.de/RNI/rsl.htm
http://travelseries.de/trav2001/trav01_4.htm
http://www.feuerschiffseite.de/SCHIFFE/ENGLAND/LV08/lv08gb.htm
http://www.radiowaddenzee.nl/
http://www.rossrevenge.co.uk/scot/
http://www.offshore-radio.de/2000.htm
http://www.offshore-radio.de/fleet/goodwin.htm
Otsikko: Re: Majakkalaivoista
Kirjoitti: Tero Halonen - 11.07.2006, 22:24:18
Radioamatöörit pitävät yhteyksiä kansainvälisenä majakka- ja majakkalaivaviikonloppuna 19.8 -20.8.2006.
http://illw.net/2006_list.htm
Viime vuonna Suomesta aktivoitiin 12 majakka-asemaa  :)
Otsikko: Re: Majakkalaivoista
Kirjoitti: Risto Harjula - 16.08.2006, 11:03:35
Radio Waddenzeen käytössä olevaa entistä majakkalaivaa on kunnostettu ja majakkavalokin palaa taas.
(http://www.feuerschiffseite.de/SCHIFFE/ENGLAND/LV08/27g.jpg)

Tässä linkki laivan historiaan:
http://www.feuerschiffseite.de/SCHIFFE/ENGLAND/LV08/lv08gb.htm

Ja seuraavan linkin sivulla on tietoja eri maiden majakkalaivoista, myös Suomalaisista:
http://www.feuerschiffseite.de/museumgb.htm
Otsikko: Re: Majakkalaivoista
Kirjoitti: Lauri Pakkanen - 23.08.2006, 10:41:39

***

18.10.2004:
Kemi siirrettiin lauantaina Hylkysaaresta Viaporin telakalle. Määrärahoja sen kunnostamiseen ei ole, mutta telakka on lupautunut ottamaan aluksen toistaiseksi kuoppaan ilman niitäkin, pääasiahan on, ettei kiistatta arvokas laivavanhus uppoa esim.jäiden puristuksesta...

Mitä aluksen tulevaan museokäyttöön tulee, taitaisikin olla viisainta nostaa koko purkki pysyvästi kuivalle maalle. ::)

Onkohan Kemin kunnostuksen aikataulusta mitään uutta tietoa? Viime sunnuntaina laiva näytti olevan tiukasti paketissa, siellä Viaporin telakalla.

(http://users.tkk.fi/~lpakkane/laaiva/kemi.jpg)
Otsikko: Re: Majakkalaivoista
Kirjoitti: Mikko-Oskari Koski - 18.09.2006, 19:17:00
Hyöky saapui Helsinkiin viime yönä ja Patu toivotti tervetulleeksi vierailemaan alkaen loppuviikosta, tod.näk.perjantaista alkaen. Reissun varsinainen funktio on mennä telakkaan. Viaporissa on varauduttu Rellu-ilmiön toistumiseen, Hyökyn budjetissa ei... Toivotaan parasta.
Myös Rellu viettää nyt aikaansa pressanlinnan kupeessa Kauppatorin puolella. Alus on siirretty Hyökyn naapuriksi ainakin silakkamarkkinoiden ajaksi ja tarjoilu alkaa huomenissa.

Ja mitä Kemiin tulee, ei mitään uutta sitten viimeksi. Maksuton säilytys Viaporin telakalla jatkuu ja meiningin laatu ilmenee edelläolevasta kuvasta.
Otsikko: Re: Majakkalaivoista
Kirjoitti: Kimmo Rantanen - 04.10.2006, 23:02:08
Rellu kotiutui Helsinkiin (http://www.duokymi.fi/ankkuri/paajutut.php?jt=02&vk=vk78&vs=2006). Majakkalaivaa on siis turha odotella takaisin Kotkan Kantasatamaan ainakaan ennen kesää 2009. :(
Otsikko: Re: Majakkalaivoista
Kirjoitti: MIHAIL - 05.10.2006, 18:13:37
Hienoa! Kyllähän Rellulla enemmin asiakkaita Hesassa on, kuin hiljaisessa Kotkassa.
Otsikko: Re: Majakkalaivoista
Kirjoitti: Rolf Jacksen - 05.10.2006, 18:34:40
Hienoa! Kyllähän Rellulla enemmin asiakkaita Hesassa on, kuin hiljaisessa Kotkassa.

Kyllä näin on, mutta laiturivuokrakin on tietysti kovempi.

Yksi mikä rivien välistä on luettavissa on ollut Kotkan päättäjien nihkeä suhtautuminen yritykseen. Tyypillistä olisi, että museokeskuksen valmistuttua (jos)alus aikoisi palata takaisin, se ei saisi edes välttämättä lupaa. 'Markkinalaivoilla' ei ole sijaa museon vieressä..
Otsikko: Re: Majakkalaivoista
Kirjoitti: Mikko-Oskari Koski - 06.11.2006, 15:42:23
Rellu asettuu talveksi taas Viaporin ulompaan kuoppaan, jossa se jo Hyökyn seurana ehti käväistä. Susannan auto oli sanonut yhteistyösopimuksen irti, joten hän ei päässyt mukaan Majakkaseuran pikkujouluihin ja näin jäivät tuoreet kuvat Rellun pohjasta näkemättä...
Hyöky puolestaan on -kuten toisaalla on mainittukin- siirretty talvehtimaan Hietalahden rantaan, Turson ja Tommin naapuriin. Tapasin Patun sattumalta eilen ja hän kertoi kaiken huoltopuolella menneen käsikirjoituksen mukaan, hiekkapuhallus ja maalaus oli tehty ja ikäviä yllätyksiä ei ollut tullut vastaan. Koska Hyökylle on vetämässä kevääksikin taas parin viikon raflakeikka Stadiin, alusta ei katsottu aiheelliseksi hinata muutaman hiljaisen kuukauden takia Haminaan.

Kemin suhteen on olemassa suunnitelma sen saattamiseksi yleisölle avoimeksi alukseksi ensi kesänä telakassaan. Tästä ei kuitenkaan vielä toistaiseksi ole enempää kerrottavaa; ei julkista eikä salaista.  ::)
Otsikko: Vs: Majakkalaivoista
Kirjoitti: Mikko-Oskari Koski - 16.04.2007, 21:23:20
Dyykkarit ovat tehneet mielenkiintoisen löydön: Vuonna 1922 Ahvenanmerellä ajomiinan tuhoaman majakkalaiva Storbrottenin (I) hylky on löydetty. Tarkempia tietoja hylyn kunnosta ei ole, mutta jotain irtaimistoa on jo suunniteltu nostettavaksikin. Asiaa tosin mutkistaa se, että alle satavuotiaana hylkynä Storbrotten on yhä MKL:n omaisuutta eikä muinaismuistolain piirissä... ::)

Ensimmäinen Storbrotten oli samantyyppinen majakkalaiva, kuin Viaporissa nyt säilytettävä museo-Kemi (silloin Relandersgrund), vaikkeivät ne suoranaisia sisaraluksia olleetkaan. Pitäisin aika epätodennäköisenä, että hylkyä kukaan koskaan vaivautuisi nostamaan -varsinkaan, kun se upotessaan vei mukanaan melkein koko henkilöstönsä ja on näinollen määriteltävissä myös haudaksi.

Patukin on herännyt ja herättänyt Hyökyn talviunestaan. Ravintolatoiminta Nosturin kupeessa on määrä polkaista käyntiin ennen wappua ja kesä-elokuuksi matkataan taas Haminaan -kunhan jostain löytyy tarpeeksi edullisesti tuon keikan ottava hinaaja... 8)
Otsikko: Vs: Majakkalaivoista
Kirjoitti: Kimmo Rantanen - 25.04.2007, 18:27:24
Kemin suhteen on olemassa suunnitelma sen saattamiseksi yleisölle avoimeksi alukseksi ensi kesänä telakassaan. Tästä ei kuitenkaan vielä toistaiseksi ole enempää kerrottavaa; ei julkista eikä salaista.  ::)

Vaikka Rellu pysyykin Helsingissä ainakin tämän vuoden, niin Kotkaankin saadaan uutta töllisteltävää majakkalaiva Kemistä. Enemmän aiheesta museokeskus Vellamoa koskevassa topicissa ->

http://www.fcbsweb.com/forum/index.php?topic=7099.msg79718#msg79718 (http://www.fcbsweb.com/forum/index.php?topic=7099.msg79718#msg79718)
Otsikko: Vs: Majakkalaivoista
Kirjoitti: Risto Harjula - 30.04.2007, 23:51:31
Relluun pääsee taas!
http://www.majakkaseura.fi/fin/ajankohtaista/?nid=64 (http://www.majakkaseura.fi/fin/ajankohtaista/?nid=64)
Otsikko: Vs: Majakkalaivoista
Kirjoitti: Kimmo Rantanen - 01.05.2007, 23:26:43
Majakkalaiva Kemin (http://www.nba.fi/fi/smm_kokoel_ma_kemi) (ex. Relandersgrund tämäkin) pohja on kunnostettu Suomenlinnan telakalla ja rungon alaosa on nyt sen värinen kuin majakkalaivassa pitääkin. Kansirakenteiden ja sisätilojen kunnostustöihin käydään Kotkassa, jonne siis hinaaja Ajo hinasi Kemin huhtikuun lopulla.

"Kemi" Kotkan Kantasatamassa (http://s51.photobucket.com/albums/f361/KimmoRantanen/Kotka/?action=view&current=Vappu2007005.jpg)
Otsikko: Vs: Re: Majakkalaivoista
Kirjoitti: Mikko-Oskari Koski - 02.05.2007, 15:07:51
18.10.2004:
Kemi siirrettiin lauantaina Hylkysaaresta Viaporin telakalle. Määrärahoja sen kunnostamiseen ei ole, mutta telakka on lupautunut ottamaan aluksen toistaiseksi kuoppaan ilman niitäkin, pääasiahan on, ettei kiistatta arvokas laivavanhus uppoa esim.jäiden puristuksesta...

Mitä aluksen tulevaan museokäyttöön tulee, taitaisikin olla viisainta nostaa koko purkki pysyvästi kuivalle maalle. ::)
Olen sataprosenttisesti yhä tätä mieltä. Kahden ja puolen vuoden kuivillaolon aikana Kemin pohjalevyjä ei ole vaihdettu; jos pintaan on roiskittu tuoretta maalia, hyvä niin -pitkittäähän sekin varmaan uppoamisprosessia muutamilla viikoilla tai kuukausilla...
Otsikko: Vs: Majakkalaivoista
Kirjoitti: Mika Peltonen - 05.05.2007, 14:33:32
Tässä muutama kuva "majakkalaiva" Snipan:in nykytilasta Rymättylässä, Tanilanrannassa.

(http://i60.photobucket.com/albums/h15/mikapeltonen/Mika%20laivakuvat/IMG_1818.jpg)
(http://i60.photobucket.com/albums/h15/mikapeltonen/Mika%20laivakuvat/IMG_1819.jpg)
(http://i60.photobucket.com/albums/h15/mikapeltonen/Mika%20laivakuvat/IMG_1822.jpg)
(http://i60.photobucket.com/albums/h15/mikapeltonen/Mika%20laivakuvat/IMG_1823.jpg)

Otsikko: Vs: Majakkalaivoista
Kirjoitti: Markus Myllymäki - 05.05.2007, 15:22:14
Eipä ole ketään tarvinnu sitä vähään aikaan, kun on päässyt " vähän" rapistumaan.
Otsikko: Vs: Majakkalaivoista
Kirjoitti: Kille - 05.05.2007, 20:22:29
Eipä ole ketään tarvinnu sitä vähään aikaan ;D  On päässy sen takia sit " vähän" rapistumaan...
"Hyvän" tutka-antennin sieltä sais ;D
Otsikko: Vs: Majakkalaivoista
Kirjoitti: Ville Alho - 06.05.2007, 18:24:36
Noita kuvia katsellessa ei voi kuin ihmetellä, että miksi paatin annetaan lojua siellä. Luulisi että kuvissakin näkyvien kiinteistöjen omistajan nyt ainakin vaatisivat hylyn poistamista maisemaa pilaamasta.
Otsikko: Vs: Majakkalaivoista
Kirjoitti: Kalevi Lehto - 06.05.2007, 22:20:31
Tuo on lojunut tuossa jo vuosikausia. Muistaakseni tämä samainen Snipan on kerran uponnut Aurajokeenkin. Sitä en kyllä tiennyt, että kysymyksessä on entinen majakkalaiva.
Otsikko: Vs: Majakkalaivoista
Kirjoitti: Heli Myllymäki - 07.05.2007, 10:41:32
Eipä ole ketään tarvinnu sitä vähään aikaan ;D  On päässy sen takia sit " vähän" rapistumaan...

Niinpä, sillähän melkein pystyisi vielä liikkumaan eteenpäin.. ;) Ihme kun ei ole vielä kokonaan uponnut sinne "lammikkoon"  sen uudeks nimeks nimeks tarvis antaa se "sillipurki" heh  ;D
Otsikko: Vs: Majakkalaivoista
Kirjoitti: Kille - 07.05.2007, 15:10:31
Niinpä, sillähän melkein pystyisi vielä liikkumaan eteenpäin.. ;) Ihme kun ei ole vielä kokonaan uponnut sinne "lammikkoon"  sen uudeks nimeks nimeks tarvis antaa se "sillipurki" heh  ;D
Taitaa olla tuossa sen verran matalaa ettei uppoa enempää ;)
Otsikko: Vs: Majakkalaivoista
Kirjoitti: Heli Myllymäki - 07.05.2007, 15:24:23
Taitaa olla tuossa sen verran matalaa ettei uppoa enempää ;)

Täytyy myös toivoa, ettei myrsky yllä, sehän olis ikävää, kun se uppoisi jos se nyt pääsee mihenkään uppoamaan ellei se vaihka siinä myrskys hajoais heh  :D   ;D
Otsikko: Vs: Majakkalaivoista
Kirjoitti: Mikko-Oskari Koski - 08.05.2007, 14:32:46
Kun sunnuntaina vietimme Rellun tämän kauden avajaisia, juttelimme Seppo Laurellinkin kanssa säilyneistä majakkalaivoista ja heitin vitsinä, että ehtona säilymiselle on, että alus on joskus ollut joko Relandersgrundilla tai Äransgrundilla (kuten sekä Rellu, Faros, Kemi että Hyöky ovat olleet, kaksi viimemainittua molemmissakin).
Kuvat Snipanin hylystä eivät aiheuta näkemyksessäni muutosta... ::)

Rellulla tulee muuten olemaan pitkin kesää Majakkaseuran tuotemyyntiä ja ainakin joinakin sunnuntaipäivinä seuran edustaja paikalla. Paikkahan on Aleksin päässä ja toimilupa voimassa syyskuun loppuun.
Otsikko: Vs: Majakkalaivoista
Kirjoitti: Kimmo Rantanen - 13.06.2007, 19:35:21
Eilen ilmestynyt Kymen Sanomat kertoo, että viime huhtikuussa Kotkaan hinatun majakkalaiva Kemin kunnostamiseen on myönnetty tuntuva rahasumma, yhteensä yli 300 000 euroa. Tästä summasta Kaakkois-Suomen työvoima- ja elinkeinokeskuksen osuus on 272 000 euroa ja Museoviraston sekä Suomen merimuseon osuus 52 000 euroa. Kemin kunnostuksesta vastaava työmestari, veneartenomi Heimo Hyppönen on yllättynyt rahoituksen suuruudesta, koska aikaisemmin oli lupailtu pienempää summaa. Kemi siirretään väliaikaisesta laituripaikastaan viimeistään Tall Ships' Raceen mennessä. Hyppönen toivoo, että Kemille löydettäisiin sellainen paikka, jossa sen korjaaminen olisi mahdollisimman kätevää. Korjaustöihin etsitään paikallisia laivanrakennuksen ammattilaisia. -Laiva on tarkoitus laittaa samanlaiseen kuntoon, jossa se oli viimeisen kerran työtehtävissä vuonna 1974, Hyppönen kertoo.
Otsikko: Vs: Majakkalaivoista
Kirjoitti: Rolf Jacksen - 14.06.2007, 13:42:26
-Laiva on tarkoitus laittaa samanlaiseen kuntoon, jossa se oli viimeisen kerran työtehtävissä vuonna 1974, Hyppönen kertoo.

Eli se on lojunut vuosikausia Hylkysaaren rannassa paskana. Siistiä.

Antipatiani entistä merimuseota kohtaan kasvaa entisestään.
Otsikko: Vs: Re: Majakkalaivoista
Kirjoitti: Mikko-Oskari Koski - 28.06.2007, 14:52:25
5.9.2004:
Eilisessä HS:ssa ollut juttu Merimuseon perusnäyttelyiden viimeisestä kuukaudesta Hylkysaaren suojissa sisälsi mielenkiintoisen ja murheellisen tiedon majakkalaiva Kemistä: Alus on päässyt niin huonoon kuntoon, ettei sinne enää tänä vuonna ole voinut päästää vierailijoita.
Ongelma on mitä ilmeisimmin sama, mikä alusta vaivasi jo sen edellisessä alennusvaiheessa vuosina -74-86: Pohjalevyjen heikko kunto. Kemi ei ole ollut telakalla vuosikausiin ja vaikka nyt kosteus ei ole syönyt sen sisätiloja, kuten edelliskerralla, ovat ongelmat periaatteessa samat.
Jokaisen museolaivan kohdalla pitäisi aina muistaa se, että aluksen ylläpito on ihan yhtä kallista, kuin liikkuvankin laivan. Ja kun museolaiva joutuu huonoon kuntoon, eikä rahoja kunnostamiseen löydy mistään, ovatkin hyvät neuvot kalliit...

Mitä aluksen tulevaan museokäyttöön tulee, taitaisikin olla viisainta nostaa koko purkki pysyvästi kuivalle maalle. ::)
Kemin ongelmana olivat jo -70-luvulla pohjalevyt, joiden saumat falskasivat pahasti. Ongelma kärjistyi muistaakseni vuonna -84 niin pahasti, että Savonlinnaan silloisia työllistämiskorjausmäärärahoja odottamaan siirretty alus katsottiin jopa aiheelliseksi upottaa Saimaaseen -silloin olisi ainakin homehtuminen ja korroosio pysäytetty ja Salamasta saatujen kokemusten perusteella makean veden ei katsottu rautaa pilaavankaan. Seppo Laurell oli antanut asiantuntijalausunnon, jossa ei ollut tuotakaan vaihtoehtoa täysin tyrmännyt, mutta Savonlinnasta sitten loppujen lopuksi ne korjausmäärärahat löytyivät... ::)

Kemi on murheellinen esimerkki siitä, miten museoinnilla voidaan saada aikaan jopa suoranaista vahinkoa. Kun laiva ei pysty tuottamaan siihen sijoitettuja omaisuuksia takaisin, loppuvat nuo sijoittelutkin. Samaan aikaan Hyöky ja Rellu toimivat, kumpikin parhaaksi katsomallaan tavalla, mutta toimivat kuitenkin.
Hyökykin siirtyi juhannuksen alla taas "omaan" paikkaansa Haminan Tervasaareen. Susannan ravintolabisnes Rellulla toimii nykyisellä luvalla ainakin syyskuun loppuun asti.
Otsikko: Vs: Majakkalaivoista
Kirjoitti: Ilari Uotila - 28.06.2007, 23:55:53
Milloin Rellu on auki asikkaille? Alkuviikolla kuljin ohi, lankongilla oli suljettu-kyltti. Muutama amerikanenglantia puhuva turisti ihmeteli samaa.
Otsikko: Vs: Re: Majakkalaivoista
Kirjoitti: Kimmo Rantanen - 01.07.2007, 22:05:06
Hyökykin siirtyi juhannuksen alla taas "omaan" paikkaansa Haminan Tervasaareen.

Jep. Hyöky kotisatamassaan 23.6.2007: KUVA (http://s51.photobucket.com/albums/f361/KimmoRantanen/Kotka/?action=view&current=Hamina23.jpg) ja TOINEN (http://s51.photobucket.com/albums/f361/KimmoRantanen/Kotka/?action=view&current=HykypalasiHaminaan.jpg).
Patanen kertoi muuten radiohaastattelussa kastavansa ja naamioivansa majakkalaiva Helsingin (Hyöky) majakkalaiva Kotkaksi TSR07-keikan ajaksi, jotta ihmiset eivät eksyisi luoviessaan Kemin ja Helsingin majakkalaivojen mukaan.  :)

Otsikko: Vs: Re: Majakkalaivoista
Kirjoitti: Raine Taponen - 16.07.2007, 13:57:33
Jep. Hyöky kotisatamassaan 23.6.2007: KUVA (http://s51.photobucket.com/albums/f361/KimmoRantanen/Kotka/?action=view&current=Hamina23.jpg) ja TOINEN (http://s51.photobucket.com/albums/f361/KimmoRantanen/Kotka/?action=view&current=HykypalasiHaminaan.jpg).
Patanen kertoi muuten radiohaastattelussa kastavansa ja naamioivansa majakkalaiva Helsingin (Hyöky) majakkalaiva Kotkaksi TSR07-keikan ajaksi, jotta ihmiset eivät eksyisi luoviessaan Kemin ja Helsingin majakkalaivojen mukaan.  :)



Majakkalaiva "Kotka" on kyllä nähtävä tai tuleeko siitä optinenharha Tall Ship Racen yleisölle? R.T
Otsikko: Vs: Majakkalaivoista
Kirjoitti: Mikko-Oskari Koski - 08.08.2007, 17:32:01
http://s51.photobucket.com/albums/f361/KimmoRantanen/TSR07/?action=view&current=TSR07167.2007005.jpg
Bb-sivustalla näytti tuo Kotka-teksti olevan paikallaan vielä viime lauantaina Tervasaaressa. Sb-sivustalla pelkkää punaista.
Jotenkin tuo Patun "monirekisteröinti" menee joskus...vähän yli... ::)
Otsikko: Vs: Majakkalaivoista
Kirjoitti: Kimmo Rantanen - 09.08.2007, 06:19:12
Bb-sivustalla näytti tuo Kotka-teksti olevan paikallaan vielä viime lauantaina Tervasaaressa. Sb-sivustalla pelkkää punaista.
Jotenkin tuo Patun "monirekisteröinti" menee joskus...vähän yli... ::)

Tässä on tuoreempi viime tiistaina ottamani kuva Tervasaaresta: KLICK (http://s51.photobucket.com/albums/f361/KimmoRantanen/Red%20devil/?action=view&current=Reddevil88.2007003.jpg)
Otsikko: Vs: Majakkalaivoista
Kirjoitti: Raine Taponen - 09.08.2007, 09:06:59
http://s51.photobucket.com/albums/f361/KimmoRantanen/TSR07/?action=view&current=TSR07167.2007005.jpg
Bb-sivustalla näytti tuo Kotka-teksti olevan paikallaan vielä viime lauantaina Tervasaaressa. Sb-sivustalla pelkkää punaista.
Jotenkin tuo Patun "monirekisteröinti" menee joskus...vähän yli... ::)

Kävin Hietasessa moikkaamassa ko. laivanvarustajaa, muutama sana vaihdettiin. Patu oli jotenkin vaitelias johtuikohan se siitä anniskeluoikeuksien eväämisestä. Supliikkimiehenä olen tuntenut hänet aiemmin. Tuon kuvan nappasin lähtiessäni kantasatamaan. Kahville en jäännyt majakkalaiva "Kotkaan". Kun olin luvannut muuta.

Kovasti oli rekvisiittaa kerätty majakkalaivan katseenvangitsijaksi. Mikko Oskari Kosken kirjoitukseen viitaten "menee vähän yli" jopa mauttomuuden puolelle mielestäni. Makuasioita joista voi kiistellä mutten ainakaan ko. laivanvarustaja Patasen kanssa "kuuluu omaan sarjaansa". Tässä nyt kuitenkin se ottamani kuva: http://www.aijaa.com/v.php?i=812610.jpg R.T
Otsikko: Vs: Majakkalaivoista
Kirjoitti: Joni Kantola - 09.08.2007, 14:55:45
Kyseinen alus näyttä mielestäni mitä RT:n kuvasta voi sanoa niin "kaatopaikalta" :finger:
Otsikko: Vs: Majakkalaivoista
Kirjoitti: Raine Taponen - 09.08.2007, 15:15:30
Kyseinen alus näyttä mielestäni mitä RT:n kuvasta voi sanoa niin "kaatopaikalta" :finger:

Laivojen "Secondhand " romua ja roinaa alus on oletettavasti täynnä saatta olla jotain historiallisesti arvokastakin? Onko tuo sitten entisen majakkalaivan kulttuuriselle arvolle sopivaa edes huumorimielessä "kaljalaivaksi luokiteltava". Muusta en osaa sanoa yhtikäs mitään R.T
Otsikko: Vs: Majakkalaivoista
Kirjoitti: Rolf Jacksen - 09.08.2007, 15:27:44
Kyllä Patulla on jonkinlaista mainettakin meriantiikin kerääjänä. Hyökyyn on tosin tunnettu kaikki mahdollinen roju, saaden aluksen näyttämään joltain ITE-taiteen tekeleeltä.
Rellussa on tullut käytyä muutaman kerran tässä kesällä. Se on mukavasti sisustettu ja alakerran myrskylyhty tuo sisätiloihin tunnelmaa petroolin tuoksuineen.
Otsikko: Vs: Majakkalaivoista
Kirjoitti: Mikko-Oskari Koski - 16.08.2007, 14:38:26
Olen joskus pähkäillyt, millainen mahtaa olla tilanne sitten, kun Patusta on aika jättänyt ja joku joutuu selvittämään kaiken sen roinan, mitä Hyökyyn ja sen ympärillekin vuosien mittaan on kertynyt. Kuka silloin enää muistaa joskus aikanaan ajankohtaisuuden varjolla kokoelmiin liittyneen tavaran taustoja, saati pitää niitä minkään arvoisina..?
Mutta kuten Rolf sanoi, Hyökyssä on varsin paljon ansiokastakin meriantiikkia. Suloinen sekamelska ja tavaran luetteloimattomuus kuitenkin pudottavat kokonaisuudenkin arvoa.
Ajatellaan vaikkapa keulapuolen salongissa olevaa, aika messevän kokoista majakkalamppua, jonka Patu tai joku muu on nyt vuosien ponnistelujen jälkeen onnistunut säätämään toimivaksi. Kysäisin lampun historiaa. Vastaus oli (suorastaan arvattavissa): "no se oli joku MKL:n tyyppi, joskus -80-luvulla kun sen antoi, kerto kyllä, mut en mie enää muista, mistä toi oli"...

Toisaalta Patu on tehnyt hyvää työtä siinä, että on pitänyt laivansa elävänä. Kumman Ärans-ja Relandersgrundien paikkoja vuonna 1921 vaihtaneen aluksen kohtalo sitten lopulta onkaan kovempi, Hyökyn vai määrärahojen puutteessa rapistuvan Kemin..?  ::)
Otsikko: Vs: Majakkalaivoista
Kirjoitti: Mikko-Oskari Koski - 14.10.2007, 17:14:53
Kun Silakkamarkkinoiden ja perinnelaivapäivien myötä molemmat ravintoloituneet kelluvat majakkamme kunnioittivat Kauppatorin rantaa läsnäolollaan, niin pakkohan tuossa eilisiltana oli taas käväistä tervehtimässä vanhaa Helsinginkävijääkin. Joka ainakin aiemman tiedon mukaan tätä kirjoittaessani jo palailee hinausköyden jatkona takaisin kohti sitä itäisempää Tervasaarta. Vakihaitaristi veteli mukavia säveliä, -60-luvun progesta alkaen. Purjelaivamiehetkin viihtyvät tällaisella höyryllä... 8)

Ja Rellukin liikehtii taas 23.10. Se menee Susannan mukaan talveksi Viaporin sisempään kuoppaan purjelaivojen kaveriksi. Pohjaremontti on nyt määrä saattaa loppuun.
Otsikko: Vs: Majakkalaivoista
Kirjoitti: Kimmo Rantanen - 14.10.2007, 22:25:06
Joka ainakin aiemman tiedon mukaan tätä kirjoittaessani jo palailee hinausköyden jatkona takaisin kohti sitä itäisempää Tervasaarta.

Ostajaa Hyökylle ei siis löytynyt. ;) Patanenhan ilmoitti reilu viikko sitten olevansa valmis luopumaan vaikka koko majakkalaivastaan, jos ostajalla on riittävästi kahisevaa mukanaan. Aiemmin Hyökyn arvoksi on laskettu kuulemma miljoona euroa, mutta jos nyt joku tarjoaisi puolet siitä olisi Patu valmis harkitsemaan asiaa. Helsingin Sanomissa julkaistun myynti-ilmoituksen tarkoitus oli tietenkin herättää huomiota markkinointimielessä ja pilke silmäkulmassa, mutta ainakin kaikkea rekvisiittaa on ollut myynnissä pienemmälläkin rahasummilla...
Otsikko: Vs: Majakkalaivoista
Kirjoitti: Kimmo Rantanen - 09.04.2008, 11:22:52
Kemin kansilankut höylätään Kotkassa
8.4. 21:59

KOTKA. - Majakkalaiva Kemistä on nyt korjattu alakannen vauriot, hyttien seinät ja yläkansi, kertoo työmestari Heimo Hyppönen Suomen merimuseosta.

Alus on merikeskus Vellamon vieressä Kantasataman pohjoislaiturissa, johon se hinattiin Helsingistä viime huhtikuussa. Töiden valmistumisen tähtäin on aikaisintaan vuodessa 2009.

Kunnostustyössä ovat mukana kotkalainen aliurakoitsija Akimaritz Oy sekä Kymenlaakson ammattikorkeakoulun metsä- ja puutalousala.

Merimuseo höyläyttää parhaillaan kansilankkuja Kotkassa ammattikorkeakoulun tiloissa. Yhteensä noin 17 kuutiometrin puuraaka-aine on peräisin miehikkäläläisestä Stammholz Oy:stä.

Kymen Sanomat (http://www.kymensanomat.fi/Online/2008/04/08/Kemin+kansilankut+h%F6yl%E4t%E4%E4n+Kotkassa/200835073503/4)
Otsikko: Vs: Majakkalaivoista
Kirjoitti: Risto Harjula - 01.06.2008, 21:04:42
Tässä linkit kuviin parista majakkalaivasta joita on myöhemmin käytetty radiolaivoina:

http://www.anoraknation.com/discussion/messages/2258593/LV18.JPG (http://www.anoraknation.com/discussion/messages/2258593/LV18.JPG)

http://www.radioseagull.com/ship.htm (http://www.radioseagull.com/ship.htm)

tuosta jälkimmäisestä on juttua myös tällä foorumilla: http://www.fcbsweb.com/forum/index.php?topic=13063.0 (http://www.fcbsweb.com/forum/index.php?topic=13063.0)
Otsikko: Vs: Majakkalaivoista
Kirjoitti: Mikko-Oskari Koski - 31.07.2008, 19:51:46
Tässä muutama kuva "majakkalaiva" Snipan:in nykytilasta Rymättylässä, Tanilanrannassa.

(http://i60.photobucket.com/albums/h15/mikapeltonen/Mika%20laivakuvat/IMG_1818.jpg)
(http://i60.photobucket.com/albums/h15/mikapeltonen/Mika%20laivakuvat/IMG_1819.jpg)
(http://i60.photobucket.com/albums/h15/mikapeltonen/Mika%20laivakuvat/IMG_1822.jpg)
(http://i60.photobucket.com/albums/h15/mikapeltonen/Mika%20laivakuvat/IMG_1823.jpg)

Aiheeseen liittyvä, hyvin samantyyppisellä materiaalilla kuvitettu artikkeli ilmestyi Rannikkoseudun sanomat-nimisessä aviisissa tällä viikolla. Tässä linkki juttuun: http://www.rannikkoseudunsanomat.fi/2008/heinakuu/290708/SNIPAN.html
Tosin pakko lienee lisätä sellainen detalji, että ex-Helsingkallan-Snipan tuskin lienee enää kunnostettavissa. On se sen verran ruosteen syömä romu.
Toisaalta on mielenkiintoinen tuo romulaivalaki (tai siis sen puuttuminen), johon olemme tälläkin palstalla valitettavan usein törmänneet... ::)
Otsikko: Vs: Majakkalaivoista
Kirjoitti: Mikko-Oskari Koski - 19.10.2008, 15:21:39
http://www.djurgardsvarvet.se/vari/vinga/index.e.php
Vinga on bongattu Helsingissä, samassa Hietsun kaijassa, jossa Hyöky aiemmin on talvehtinut. Tietääkö joku tarkemmin, kuka ja miksi on aluksen tänne saattanut?
Otsikko: Vs: Majakkalaivoista
Kirjoitti: Lauri Pakkanen - 19.10.2008, 15:47:29
Tänään kertoilivat Hietalahdessa, että asuntolaivaa siitä joku rakentaisi. Vaan eikös se sellainen jo ole ennenkin ollut? Menossa kuitenkin Suomenlinnaan talveksi.
Otsikko: Vs: Majakkalaivoista
Kirjoitti: Anders Isaksson - 19.10.2008, 15:56:39
http://www.djurgardsvarvet.se/vari/vinga/index.e.php
Vinga on bongattu Helsingissä, samassa Hietsun kaijassa, jossa Hyöky aiemmin on talvehtinut. Tietääkö joku tarkemmin, kuka ja miksi on aluksen tänne saattanut?

Hinattu ko paikalle torstai vastaisena yönä 9. lokakuuta Tukholmasta. Sen mukaan mitä ymmärsin toimeksiantajan puheista niin ajatus oli tehdä alukseen jonkinlaiset studio tms. tilat.
Uutena omistajana taidepiireissä vaikuttava taho.

Ohessa linkki fallrepetille aiheesta, mukana muutama kuva mm Tukholmasta Skeppsholmenilta lähtiessä http://www.fallrepet.se/viewtopic.php?f=2&t=1005
Otsikko: Vs: Majakkalaivoista
Kirjoitti: Mikko-Oskari Koski - 19.10.2008, 15:57:08
Sellainenpa hyvinkin, Skeppsholmenin Folkhögskolanissa.

Dame Judi Dench siis kastoi Legendin ja on toki legenda itsekin. Hän on mukana myös Lasse Hallströmin ohjaamassa Annie Proulxin kirjaan perustuvassa elokuvassa Laivauutisia, jonka ensi-ilta on lähipäivinä.
Hallström vaikutti aikanaan Ruotsissa, jossa hän ohjasi mm.tv-sarjan ja siitä myös elokuvaksi leikatun kokonaisuuden Astrid Lindgrenin Alla vi barn i Bullerby-eli Melukylän lapset-teoksista. Annaa esitti tuossa sarjassa silloin kymmenvuotias Anna Sahlin, joka mennäkeväänä edusti Viroa Euroviisuissa taiteilijanimellä Sahlene ja kappaleella Runaway.
Anna Sahlin on jossain vaiheessa opiskellut jotain ilmaisuaineita Tukholman Skeppsholmenin kansanopistolla ja majaillut entisessä majakkalaiva Wingassa...
Otsikko: Vs: Majakkalaivoista
Kirjoitti: Kimmo Rantanen - 02.11.2008, 15:43:52
Rellu talvehtii Kotkassa
31.10.2008 15:00  Kaupunkilehti Ankkuri

Rellu kiinnittyyy Kantasatamaan todennäköisesti tämän viikonlopun aikana.

Helsingissä kaksi ja puoli kesää viettänyt majakkalaiva Relandersgrund eli Rellu on tulossa talvehtimaan Kotkaan. Rellu kiinnittyyy Kantasatamaan todennäköisesti tämän viikonlopun aikana.
–Teemme talven aikana korjaustöitä sisätiloissa ja kansirakenteissa. Pohjassakin riittää vielä korjattavaa, mutta niitä hommia jatketaan myöhemmin telakalla, aluksen omistaja Susanna Seppä kertoo.   
Pari talvea Rellu on ollut Suomenlinnan perinnelaivojen telakalla Helsingissä. Nyt telakointia ei tarvita ja Kotkassa asuva Seppä päätti tuoda Rellun lähemmäs omaa kotiaan.
–Auton ratissa istuminen vähenee, onneksi.
Tämänhetkisten suunnitelmien mukaan Rellu on Kotkassa maalis-huhtikuun kieppeille saakka, jonka jälkeen alus asettuu taas Helsingin Meritullintorin rantaan. 

Pohja petti

Rellun pohjan kunto on tuottanut omistajalleen suuria ja kalliita  murheita. Ongelmat johtuvat Virossa kymmenisen vuotta sitten huonosti tehdyistä korjaustöistä. Rautamateriaali ei ollut sovittua laatua ja muun muassa suojasinkitykset oli jätetty pois kokonaan.
Pohjan surkea kunto tuli yllätyksenä. Aluksensa kanssa melkoiseen pulaan joutunut Seppä on onnekseen saanut myös apua laivan säilyttämisessä. Kotkalaiset ja helsinkiläiset perinnelaivojen ystävät ovat olleet ahkerasti talkoissa. 

Majakkaseura muisti

Suomen Majakkaseura polkaisi viime vuonna pystyyn mitalikampanjan arvokkaan aluksen pelastamiseksi.
Seura myös palkitsi viime keväänä Sepän Vuoden Loistavin Teko -palkinnolla Rellun pelastamisesta, kunnostamisesta ja tuomisesta yleisön ulottuville.
Rellun ensimmäisestä vesillelaskusta tulee kuluneeksi 120 vuotta. Varsinainen syntymäpäivä olisi osunut syyskoleille keleille.
–Synttäreitä vietetään keväällä, todennäköisesti toukokuussa Seppä paljastaa.


http://www.duokymi.fi/Uutiset/?news_id=836&start=0 (http://www.duokymi.fi/Uutiset/?news_id=836&start=0)
Otsikko: Vs: Majakkalaivoista
Kirjoitti: Risto Harjula - 14.03.2009, 17:06:35
Törmäsin sivuihin jossa kuvia entisestä majakkalaivasta MV Comet jota käytettiin 60-luvulla Radio Scotland aseman merirosvoradiolaivana:

http://www.rossrevenge.co.uk/scot/ (http://www.rossrevenge.co.uk/scot/)

http://www.offshore-radio.de/fleet/comet.htm (http://www.offshore-radio.de/fleet/comet.htm)

ja linkki tänään ilmestyneeseen kirjoitukseen asemasta:
http://www.dailyrecord.co.uk/news/editors-choice/2009/03/14/scotland-s-pirate-radio-djs-look-back-on-the-original-radio-scotland-86908-21196766/ (http://www.dailyrecord.co.uk/news/editors-choice/2009/03/14/scotland-s-pirate-radio-djs-look-back-on-the-original-radio-scotland-86908-21196766/)
Otsikko: Vs: Majakkalaivoista
Kirjoitti: Risto Harjula - 12.08.2009, 19:57:04
Jenni Baynton joka on entinen majakkalaiva, nykyisin radiolaiva oli telakalla ja seuraavan linkin sivulla juttua korjaustöistä:
http://www.radioseagull.com/ship.htm (http://www.radioseagull.com/ship.htm)

Pronssiset pohjatapit oli aiheuttaneet korroosiota ja poistettiin. Kuitenkin vielä oli 8 milliä pohjassa paksuutta tappien ympärillä.
Otsikko: Vs: Majakkalaivoista
Kirjoitti: Risto Harjula - 14.10.2010, 18:36:54
Entinen majakkalaiva Jenni Baynton, nykyinen radiolaiva on pari kertaa ollut myös merellä lähettämässä merirosvoradioiden tyyliin mutta laillisesti.
YouTubessa on mm. videoita aluksesta merellä aiemmin tänä vuonna:
http://www.youtube.com/watch?v=TV2_8Km5o-A (http://www.youtube.com/watch?v=TV2_8Km5o-A)
http://www.youtube.com/watch?v=vkyiJ-utA3U (http://www.youtube.com/watch?v=vkyiJ-utA3U)
http://www.youtube.com/watch?v=wur8z6OYtb8 (http://www.youtube.com/watch?v=wur8z6OYtb8)
http://www.youtube.com/watch?v=sFpvOTU8u5E (http://www.youtube.com/watch?v=sFpvOTU8u5E)
Otsikko: Vs: Majakkalaivoista
Kirjoitti: Lauri Pakkanen - 13.09.2011, 15:25:46
Aiheeseen liittyvä, hyvin samantyyppisellä materiaalilla kuvitettu artikkeli ilmestyi Rannikkoseudun sanomat-nimisessä aviisissa tällä viikolla. Tässä linkki juttuun: http://www.rannikkoseudunsanomat.fi/2008/heinakuu/290708/SNIPAN.html
Tosin pakko lienee lisätä sellainen detalji, että ex-Helsingkallan-Snipan tuskin lienee enää kunnostettavissa. On se sen verran ruosteen syömä romu.
Toisaalta on mielenkiintoinen tuo romulaivalaki (tai siis sen puuttuminen), johon olemme tälläkin palstalla valitettavan usein törmänneet... ::)

Mitään uutta?

http://www.sukellusbryggman.fi/fi/Kuvagalleria/Muut%20vedenalaiset%20ty%C3%B6t%3A/ (http://www.sukellusbryggman.fi/fi/Kuvagalleria/Muut%20vedenalaiset%20ty%C3%B6t%3A/)
Otsikko: Vs: Majakkalaivoista
Kirjoitti: Mikko-Oskari Koski - 31.03.2012, 17:53:16
Yksi aikakausi suomalaisessa majakkalaivahistoriassa on lopullisesti ohi -Seppo Laurell kertoi tänään Majakkaseuran vuosikokouksessa Kemin viimeisen päällikön, majakkalaivuri Job Heikkisen kuolleen viime vuonna.
Jäljellä on toki vielä niitä, jotka ovat toimineet majakkalaivoista mittaustukialuksiksi muutetuissa laivoissa kippareina -kuten Laurell itsekin-, mutta majakkalaivakäytössä päälliköineiden suomalaiskipparien muistot löytyvät enää vain kirjallisuudesta ja videotallenteista.
Otsikko: Vs: Majakkalaivoista
Kirjoitti: Mikko-Oskari Koski - 15.10.2012, 01:27:20
Patun sinnikäs yritys kaupata Hyökyä ei ainakaan ensi huutamalta onnistunut. Lyypekinlaituriin oli kokoontunut satapäinen joukko seuraamaan toimitusta, mutta vaikka Wentzel Hagelstam ja Patu kuinka kauppatavaraa kehuivat, ei ostajaa ilmaantunut.
http://www.katsomo.fi/?progId=147101
Luultavasti Hyökyn kyllä lopulta joku ostaa. Laiva on nimittäin käsite ja sellaisena oikeasti ihan kehityskelpoinen bisnes, vaikkakaan ei mikään kovin tuottoisa. Yhtä ja toista sen kokoelmasta on myös mahdollista ja syytäkin myydä, jos jatkossa halutaan mennä jollain muulla kuin Patun persoonalla ratsastaen. Jos ostaja on ulkomaalainen, voi muinaismuistolaki aiheuttaa hänelle ikävyyksiä maastaviennin kohdalla, vaikka kannattaakin muistaa suomalaisten itse aikanaan pöllineen venäläisten Turun telakkarantaan unohtaman laivan ilman sen isompia oikeudenkäyntejä... ::)

Olin hiljaisessa mielessäni toivonut, että Susanna Seppä olisi ostanut Hyökyn, vaikka toisaalta uskonkin hänen olevan liian fiksu lähteäkseen toista kertaa majakkalaivan säätämiseen. Hän on nimittäin Rellulla kehittänyt kauppapuotiajatusta sellaiseen suuntaan, johon vanhemman aluksen tilat alkavat olla ahtaat ja Hyökyssä olisi salonki kuin tilauksesta juuri siihen tarkoitukseen. Aluksessa on myös yöpymistiloja (ylemmän kannen bb-sivustan hytit) sekä sauna, kaikki palveluita, joita Rellultakin ajoittain kysytään.
Otsikko: Vs: Majakkalaivoista
Kirjoitti: Juha Pitkänen - 23.12.2012, 19:36:49
 TOSI TARINA
Perjantaina 28.12.2012
 YLE/TV 1
 18.30

Punainen laiva hinataan Helsingin kauppatorin laituriin. Maailman pienimpiin lukeutuva uiva merimuseo avaa ovensa. Patu Patasen unelma on toteutunut: Titanicin ikäinen laiva s/s Hyöky on saapunut presidentin naapuriksI


http://yle.fi/ohjelmat/1829021
Otsikko: Vs: Majakkalaivoista
Kirjoitti: Tero Halonen - 30.04.2014, 10:28:53
Olisiko tietoa, mikä majakkalaiva? on viime päivinä siirretty Helsingin Hylkysaaren laituriin, entisen majakkalaiva Kemin paikalle?
Aluksen rungon muoto ja väritys viittaisivat majakkalaivaan, mutta kansirakennelmat ovat peitetty ja mahdollisesti purettu ja torni sekä mastot puuttuvat.
Otsikko: Vs: Majakkalaivoista
Kirjoitti: Sami Kinnunen - 30.04.2014, 18:35:15
Olisiko tietoa, mikä majakkalaiva? on viime päivinä siirretty Helsingin Hylkysaaren laituriin, entisen majakkalaiva Kemin paikalle?
Aluksen rungon muoto ja väritys viittaisivat majakkalaivaan, mutta kansirakennelmat ovat peitetty ja mahdollisesti purettu ja torni sekä mastot puuttuvat.
En tiedä historiasta, mutta kävin kuvaamassa: http://i.imgur.com/tG4ABQ4.jpg Tämä oli Suomenlinnan telakalla kesäkuussa 2012. Siitäkin kuva mulla: http://i.imgur.com/rxAA9it.jpg
Otsikko: Vs: Majakkalaivoista
Kirjoitti: Tero Halonen - 30.04.2014, 19:55:18
Kiitos kuvista. Kyseessä on kuin onkin majakkalaiva,
ex-Fladen, ex?-Vinga
http://www.feuerschiffseite.de/SCHIFFE/SCHWEDEN/FS32/fs32gb.htm (http://www.feuerschiffseite.de/SCHIFFE/SCHWEDEN/FS32/fs32gb.htm)
Otsikko: Vs: Majakkalaivoista
Kirjoitti: Rami Kristian Wirrankoski - 30.04.2014, 21:12:45
Kun alus tuli Suomeen/Suomenlinnaan, siitä oli iso juttu Hesarissa jokunen vuosi sitten. Omistajana tais olla joku arkkitehti, joka bygaa båtskista asuntoa.
Otsikko: Vs: Majakkalaivoista
Kirjoitti: Mikko-Oskari Koski - 11.09.2018, 00:22:08
Entinen Vinga näytti olevan Vanhan Kauppahallin kulmilla ja kovasti ravintolaterassin tuntua siinä oli hakusessa.
Tietääkö joku tarkemmin? Laiva näyttäisi ainakin päällisin puolin olevan ihan kunnossa. Mahtaako sen kuljetuskoneistokin olla?
Otsikko: Vs: Majakkalaivoista
Kirjoitti: Timo Lehtinen - 31.10.2019, 16:43:00
Majakkalaiva Kemin kunnostaminen on pääsemässä alkuun! Korjaustyöhön esitetään lähes 900 000 euroa.

Ylen juttu:

https://yle.fi/uutiset/3-11045938?fbclid=IwAR17XPGJrv3wfByxp8jTBfkQFovHmEt96ioRkihxEXgMNW_ghSsxKMY0TNg
Otsikko: Vs: Majakkalaivoista
Kirjoitti: Mikko-Oskari Koski - 28.11.2020, 13:53:23
Kemi on siirretty Viaporin ulkoaltaaseen. Todennäköisesti sen pohjaa korjataan nyt isolla jyskeellä koko talven ajan, jotta keväällä voidaan taas uittaa Vellamon taakse lisäremppaan.
https://yle.fi/uutiset/3-11668574

Tämänkin keskustelun aiempia juttuja läpi käymällä huomaa, että Kemin pohja on aktiivikäytöstä poistumisen jälkeen levinnyt jo kolmesti; ensimmäisen kerran -80-luvulla, jolloin laiva vietiin paikattavaksi Savonlinnaan, toisen kerran 2004, jolloin tilapäissäilytyspaikka löytyi Suokista ja nyt jälleen.
Aiempi näkemykseni, että laiva pitäisi nostaa kuiville, on entistä voimakkaampi. Muuten siihen hakatut kunnostusmäärärahat ovat kirjaimellisesti rahan kippaamista mereen.
Otsikko: Vs: Majakkalaivoista
Kirjoitti: Lasse Reunanen - 28.11.2020, 19:45:43
Itse olen kyllä eri mieltä tuosta maihin nostosta. Maihin nostetut "museolaivat" ovat kyllä poikkeuksetta rapistuneet säälittävään kuntoon. Kun niiden eteen ei ole pakko tehdä mitään korjauksia, jätetään ne täysin hoitamatta. Esimerkkeinä otetaan vaikka höyrylaivat Utra Jakokoskella, Uitto 6 Lapin metsämuseossa ja Ahkera Laitaatsillassa. Ahkeran pelastukseksi onneksi tuli lahjoitus maakuntamuseolle ja edelleen kannatusyhdistykselle, joka on vuosien työn tuloksena saanut aluksen kelluvaan kuntoon ja lähiaikoina myös liikkumaan omin konein. Uitto 6 lienee jo siinä kunnossa, ettei pelastettavaa enää juurikaan ole ja suuntana tullee olemaan Kuusakoski Oy. Utra on vielä kohtuusiistin näköinen ulkoisesti, mutta vaatisi sekin mittavan kunnostustyön. Tehdyt kunnostukset on olleet lähinnä ruosteen piiloon maalaamista näkyviltä ulkopinnoilta.

Kemille ainoa oikea ratkaisu olisi muodostaa sen ympärille jonkunlainen kannatusyhdistys tai vastaava yhteisö, joka kunnostaa/kunnostuttaa Kemin omin konein liikkuvaksi museolaivaksi, hieman Turson tai vaikka Wennon tyyliin. Tällöin se voisi käydä kesäisin tienaamassa tilausajoin osan omista kuluistaan ja yhdistyksen aktiiviporukka pitäisi laivan kunnissa. Rahoitus ja aktiivisen porukan löytäminen toki ei ole helppoa, mutta ei mahdoton tehtävä, jos asia päätetään toteuttaa ja sen eteenpäinviemiseksi löytyy oikea tahtotila. Tuo muutaman ratsupaikan pohjaan laittaminen ei ole kuin välttämätöntä hätäensiapua, joka kostaantuu myöhemmissä korjauksissa.