Tuoreimmat viestit

Sivuja: [1] 2 3 ... 10
1
Risteilijät / Vs: Turun telakalle iso risteilijätilaus Costalta
« Uusin viesti kirjoittanut Juhani Mehto 22.10.2021, 23:10:21  »
Ja Costa Toscana liikkeellä neljän hinaajan saattamana. Lähde: Marinetraffic
Tällä kertaa olikin pitkä koeajo; alus saapui takaisin Pernoon eilen.
2
Risteilijät / Vs: Risteilyaluskesä 2021
« Uusin viesti kirjoittanut Hannu Sarell 22.10.2021, 19:28:41  »
Risteilykausi päättyi. 14 laivaa kävi Hesassa... No parempi sekin kuin viime vuoden nolla...
3
Matkustaja-autolautat / Vs: Viking Line muuttaa kurssiaan
« Uusin viesti kirjoittanut Tauno Hermola 21.10.2021, 21:24:13  »
Lopulta Sally veti kyllä laivansa pois linjalta ilman pakottamista Viking Linen toisilta osakkailta, mutta minusta "menetti oikeuden" on silti perusteltu sananmuoto: Sallyllä ei vuoden 1980 sopimuksen nojalla ollut oikeutta asettaa uusia laivoja linjalle kun SF ja Slite olivat asettaneet oman laivansa linjalle. Jos asiat olisivat tapahtuneet toisin ja Sallyllä olisi ollut taloudellisia resursseja laajentaa osuuttaan Vikingissä vuoden 1986 jälkeen, ei se kuitenkaan olisi voinut asettaa uusia laivoja Helsinki–Tukholma-linjalle ilman yhteisliikennesopimuksen uudelleenneuvottelemista. Ja vaikka se olisi pitänyt Sagan ja/tai Songin linjalla, ei sillä olisi ollut oikeutta korvata niitä uusilla ilman yhteisliikennesopimuksen uudelleenneuvottelemista. Ergo, Sally menetti oikeutensa liikennöidä linjalla, vaikka linjasta luopuminen tapahtui näennäisen vapaaehtoisesti.

Minusta tämä pohdinta ontuu siinä, että vuoden 1980 sopimus ei ainakaan Steinbyn kirjassa olevan tekstin ja lainausten mukaan lainkaan puhu "uusista laivoista" ("nya fartyg") vaan niissä mainitaan "ytterligare fartyg" ("lisäalus/lisäaluksia") ja "ett tredje och/eller ett fjärde fartyg" ("kolmas ja/tai neljäs alus"). On aika erikoinen tulkinta, että sopimus olisi kieltänyt Sallyn investoinnit korvaaviin aluksiin.

4
Matkustaja-autolautat / Vs: Viking Line muuttaa kurssiaan
« Uusin viesti kirjoittanut Kalle Id 21.10.2021, 15:21:16  »
Varsinkin Sjöströmin kirja käsittelee aihetta varsinkin yliolkaisesti (ehkä siksi, että se on kuitenkin entisen SF Linen tilaama kirja, ja prosessiin liittyy yksityiskohtia jotka eivät välttämättä ole mairittelevia SF:n kannalta) ja vaikka Steinbyn kirja oli yksityiskohtaisempi ei sekään oikeastaan anna selvää vastausta siihen mitä tapahtui – tai ehkä oikeastaan niin päin, että koska koko jutun takana oli yritys määritellä että mitä todella oli sovittu on vaikea antaa lopullista vastausta. Se mitä olen aikanaan kirjoittanut Ulkomatalaan ei ole mikään absoluuttinen totuus, mutta ei toisaalta välttämättä ole noissa mainituissa teoksissakaan kerrotut versiot.

Kaivelemieni tietojen mukaan (joita kaikkia mulla ei ollut käytössä kun Ulkomatalan artikkelin joskus kirjoitin) tapahtumat etenivät seuraavasti:

- Kevät 1980: Viking Linen yhteispurjehdussopimus neuvotellaan uusiksi. Sally haluaa pitää yksinoikeuden Helsinki–Tukholma-linjaan ja juristien tulkinnan mukaan heillä olisi tähän aiemman pelkästään tätä linjaa koskevalla sopimuksella oikeus, mutta kaksi yhtä vastaan tilanteessa Sally joutuu suostumaan siihen, että SF ja Slite saavat vuodesta 1983 lähtien asettaa omat laivansa linjalleen. Sally saa tulevaisuudessa asettaa uusia laivoja linjalle vain jos SF ja Slite eivät ole käyttäneet omaa oikeuttaan. SF ja Slite tulkitsevat tämän niin, että Sally vetää laivansa pois jos ja kun heidän uudet laivansa tulevat.
- 1983: SF Linen ollessa tilaamassa Mariellaa Sally ilmoittaa, että he eivät vedä omia laivojaan pois ja kyseenalaistaa vuoden 1980 yhteisliikennesopimuksen pykälän, jonka mukaan SF:llä ja Slitellä on oikeutta asettaa laivoja Helsingin-linjalle; Sallyn tulkinnan mukaan 1980 sopimus ei korvaa 1974 sopimusta jonka nojalla Sallyllä on linjaan yksinoikeus. Sally häviää taas. Tämän sopan aikana osakkaiden riitoihin kyllästynyt Vikigin toimari eroaa (hänet saadaan houkuteltua myöhemmin takaisin) ja osittain julkisuudessakin käydyn kiistan seurauksena Mariellan rakentamiseen ei saada valtion tukea (Vikingin 50-vuotiskirjassa tähän viitattiin hyvin varovaisin sanankääntein tyyliin "jostain syystä laivalle ei suostuttu myöntämään samaa korkotakuuta kuin Siljan uudisrakenteille" – aikalaislehtiartikkelit kuitenkin paljastavat olleen nimenomaan kyse siitä, ettei valtio halunnut tukea kolmatta Viking-laivaa linjalle ylikapasiteetin pelossa Sallyn Sven-Erik Johanssonin mentyä julkisesti sanomaan ettei Sally vähennä laivojaan linjalta).
- Tammikuu 1985: Sally myy Viking Songin, luovutettavaksi Mariellan valmistuessa. Tässä kohtaa Sallyllä ei ole oikeastaan vaihtoehtoja, koska firma on tehnyt koko 80-luvun tappiota ja rahat on loppu. Yhteensä Sally myy seitsemän laivaa vuoden 1985 aikana, mikä kertoo jotain kriisin vakavuudesta.
- Syksy 1985: Sally päättää vetää myös Viking Sagan Vikingin liikenteestä kun Olympia valmistuu. Tässä kohtaa ollaan jo ihan eri tilanteessa kuin pari vuotta aiemmin, koska Sally on käytännössä Yhdyspankin hallinnassa ja pankin on lain mukaan pakko myydä varustamo vuoteen 1989 mennessä. Sallyn pienempi osuus Viking Linessa on tältä kannalta vain hyvä idea, jos pankki myykin varustamon kilpailijalle (kuten lopulta kävikin).

Lopulta Sally veti kyllä laivansa pois linjalta ilman pakottamista Viking Linen toisilta osakkailta, mutta minusta "menetti oikeuden" on silti perusteltu sananmuoto: Sallyllä ei vuoden 1980 sopimuksen nojalla ollut oikeutta asettaa uusia laivoja linjalle kun SF ja Slite olivat asettaneet oman laivansa linjalle. Jos asiat olisivat tapahtuneet toisin ja Sallyllä olisi ollut taloudellisia resursseja laajentaa osuuttaan Vikingissä vuoden 1986 jälkeen, ei se kuitenkaan olisi voinut asettaa uusia laivoja Helsinki–Tukholma-linjalle ilman yhteisliikennesopimuksen uudelleenneuvottelemista. Ja vaikka se olisi pitänyt Sagan ja/tai Songin linjalla, ei sillä olisi ollut oikeutta korvata niitä uusilla ilman yhteisliikennesopimuksen uudelleenneuvottelemista. Ergo, Sally menetti oikeutensa liikennöidä linjalla, vaikka linjasta luopuminen tapahtui näennäisen vapaaehtoisesti.
5
Muu merenkulku / Vs: Luoteis-ja Koillisväylästä
« Uusin viesti kirjoittanut Pekka Laakso 21.10.2021, 15:04:28  »
6
Muut alukset / Vs: Prima Shipping kasvaa uushankinnalla
« Uusin viesti kirjoittanut Olli Tuominen 21.10.2021, 13:49:55  »
Prima Shipping kertoi tänään facebook-sivuillaan etsivänsä miehistöä uudelle ostettavalle alukselle, joka luovutetaan varustamolle syys-lokakuussa. Aluksesta ei ole tässä vaiheessa vielä enempää tietoa.

Kyseessä on vuonna 2000 rakennettu 4740 dwt:n Vingaren, joka on saanut nimekseen Prima King. Sjöfartstidningen kertoo, että alus luovutettiin Primalle eilen Helsingborgissa.
7
Matkustaja-autolautat / Vs: Viking Line muuttaa kurssiaan
« Uusin viesti kirjoittanut Tauno Hermola 20.10.2021, 20:38:07  »
Ei ole mikään suuri salaisuus. Meidän kirjan fokus on enemmän matkustajaliikenteessä (toki rahtipuolikin käsitellään, mutta suppeammin) ja mukana ovat myös Sally Line UK:n ja Suomen-Sallyn vaiheet EffJohnin omistuksessa (sekä ihan lyhyesti myös muiden Sallyn omistamien varustamoiden myöhemmät vaiheet), kun tuo muutaman vuoden takainen kirja loppui veitsellä leikaten siihen kun Sally myytiin EffJohnille. Toki väkisin kirjojen välillä on paljon päällekkäisyyksiä, kun aihe on sama, mutta tämä ei ole mikään suora kopio tuosta Steinbyn johdolla tehdystä kirjasta.

Mistä on peräisin se tieto tai käsitys, että Sally menetti oikeuden liikennöidä Helsinki-Tukholma-linjaa, kun SF-line ja Slite aloittivat liikenteen linjalla? Olen varmaan nähnyt tämän väitteen muuallakin, mutta ainakin se esiintyy kirjoittamassasi Ulkomatalan EffJohn artikkelissa. En löydä tälle tukea ainakaan Sjöströmin ”Tie meren yli” kirjasta tai Steinbyn Sally historiikista. Sjöströmin kirjassa todetaan vain ”Rederiaktiebolaget Sally vetäytyi kokonaan Helsingin-linjalta, kun Olympia tuli sinne”. Steinbyn kirja käsittelee asiaa laajemmin, mutta kiistaa varustamoiden välillä aiheutti Sallyn vaatimukset yksinoikeudesta liikennöidä aloittamaansa ja jo pidempään liikennöimäänsä linjaa. Sally ei pystynet estämään SF-linen ja Sliten tuloa reitille, mutta ei nähdäkseni koskaan menettänyt oikeutta itse liikennöidä tuota reittiä. Ymmärsin asian niin, että Sally näki linjan muuttuvan ylikapasiteetin vuoksi kannattamattomaksi, jos sitä liikennöidään neljällä aluksella ja myös pelkäsi jäävänsä alakynteen Mariellaan ja Olympiaan verrattuna vanhemmilla Viking Saga ja Viking Song aluksillaan.
8
Laivakuvaaminen / Calypso ja Panda Saimaan kanavassa
« Uusin viesti kirjoittanut Toni Kolhonen 20.10.2021, 09:40:57  »
Alfons Håkansin hinaaja Calypso ja proomu Panda Mälkiän sululla 19.10.2021.
Kuvaa klikkaamalla löydät lisää kuvia ja videon:

9
Aivan oikein, hra Lehto!

Olin kokonaan unohtanut tämän, vaikka vaimoni kanssa matkustin nimenomaan "Puckilla" Helsingistä
Gdyniaan autolla - olisiko ollut jopa niinkin myöhään kuin 1995?!
En usko erehtyväni, koska muistan, millä autolla matka tehtiin.
Matkoja ei sananmukaisesti markkinoitu yleisölle - tiesin vain paikan mistä kysyä.
Laivojen kunnosta ei siihen aikaan oikein huolehdittu, hyttien alkuperäiset Abloy-lukot lienevät
koettu hankaliksi ja olivat vuosien saatossa vaihdettu hakoihin.
Muistan matkalta muutaman muun yksityiskohdan miten turismiin Puolassa siihen maailmanaikaan
oli varauduttu.
Paikallista rahaa ei oikein tahtonut saada vaihdetuksi edes pankissa.
Inflaatio oli merkittävää ja mieleen on jäänyt kahden hengen ruokailu Szczecinissä,
joka maksoi 516.000 zl!
Puckhan oli entinen ahvenanmaalainen Granö, joka alkuun oli palvellut Suomi - Hampurilinjalla.
Näitä pääpiirteiltään samanlaisia "tusinarollareita" rakennettiin Suomessa ja Norjassa eri telakoilla
muistaakseni yhdeksän kpl.
Libyaankin Gaddafille meni kaksi kpl. Useimmat saavuttivat yli 30 vuoden iän.
Nythän on olemassa pidempiäkin alussarjoja.
10
Muistaakseni Turusta onkin joskus 1980-90 vaihteessa ollut lyhyen aikaa ro-ro yhteys Puolaan, olisiko ollut Gdanskiin tai Gdyniaan tällä aluksella. Ainakin niihin aikoihin lienen ottanut tämän kuvan.
http://ibb.co/ZThGH20
Sivuja: [1] 2 3 ... 10