Tuoreimmat viestit

Sivuja: [1] 2 3 ... 10
1
Mainittakoon tämän oikeankin aiheen alla, että Carnival Celebrationin kelluva konehuonelohko (FERU) saapui eilen Rostockista Turun kantasatamaan. Hinaajina olivat Bugsier 10 ja Wal. Lohko siirretään Pernoon näillä näkymin juhannuksen aikana.
3
Matkustaja-autolautat / Vs: Koronaviruksen vaikutukset kootusti
« Uusin viesti kirjoittanut Timo Lehtinen 22.06.2021, 14:44:40  »

Eivätpä harvemmin Kotkaan eksyneet risteilyvieraat ole ehtineet vielä tajuta, että tuo yhtä ainoaa kappaletta soittava (eivät ilmeisesti osaa muita sävelmiä...) torvisoittokunta tanssityttöineen on ehkä nolointa mitä Kotkassa on kesäisin tarjolla...  ::)

Ei liity aiheeseen, mutta soittavat just sitä mitä on tilattu. Terveisin soittokuntalaisen vanhempi.
4
Laivojen lohkotuotanto on toki noin ylimalkaan oma kummallisuutensa näin ulkoa katsottuna. Lohkojen ostaminen alihankintana ulkopuolisilta on ihan tavallista (Helsingin telakallahan ei ole omaa lohkotuotantoa ollenkaan, vaan ihan kaikki pitää ostaa ulkoa), mutta kun niitäkään ei aina osteta halvemman työvoiman maista, vaan esim Meyer Turku on ostanut lohkoja Rauma Marine Constructionsilta.
5
Näin laivanrakennuksen hienouksista tarkemmin ymmärtämättömänä maallikkona hieman ihmettelen kyllä tätä, että mitä järkeä on kuljettaa näitä laivankappaleita vaikka tässäkin tapauksessa itämeren laidalta toiselle, kun käsittääkseni olisi ollut aivan yhtä hyvin mahdollista rakentaa kokonaan Turussa? Eihän lohkojen satojen kilometrien kuljettaminen hinaamallakaan ihan ilmaista touhua varmaankaan ole? Kertokaahan te, jotka asioista paremmin tiedätte.

Konehuoneyksiköiden tuotannon keskittäminen parantaa Meyerin telakoiden tehokkuutta ja lyhentää laivaprojektien läpimenoaikaa.
6
Hinauksessa on CARNIVAL CELEBRATION risteilyaluksen kelluva konehuonelohko, joka hinataan ensin Turun satamaan ja sieltä myöhemmin Pernoon.

Lähtö Rostockista (YouTube)

Finnpilot
Näin laivanrakennuksen hienouksista tarkemmin ymmärtämättömänä maallikkona hieman ihmettelen kyllä tätä, että mitä järkeä on kuljettaa näitä laivankappaleita vaikka tässäkin tapauksessa itämeren laidalta toiselle, kun käsittääkseni olisi ollut aivan yhtä hyvin mahdollista rakentaa kokonaan Turussa? Eihän lohkojen satojen kilometrien kuljettaminen hinaamallakaan ihan ilmaista touhua varmaankaan ole? Kertokaahan te, jotka asioista paremmin tiedätte.
7
Matkustaja-autolautat / Vs: Koronaviruksen vaikutukset kootusti
« Uusin viesti kirjoittanut Pekka Laakso 21.06.2021, 17:07:33  »
SMU kirjoittaa laajasti Gabriellan Kotkan risteilystä:

https://www.smu.fi/uutiset/risteilymatkustajat-kotka-on-ihana-kesaparatiisi/

Eivätpä harvemmin Kotkaan eksyneet risteilyvieraat ole ehtineet vielä tajuta, että tuo yhtä ainoaa kappaletta soittava (eivät ilmeisesti osaa muita sävelmiä...) torvisoittokunta tanssityttöineen on ehkä nolointa mitä Kotkassa on kesäisin tarjolla...  ::)
8
Hinauksessa on CARNIVAL CELEBRATION risteilyaluksen kelluva konehuonelohko, joka hinataan ensin Turun satamaan ja sieltä myöhemmin Pernoon.

Lähtö Rostockista (YouTube)

Finnpilot
9
Muu merenkulku / Vs: Räikeästä riistosta merillä ajankohtainen juttu
« Uusin viesti kirjoittanut Seppo Honkanen 21.06.2021, 14:15:43  »
On hyvä kysymys, miksei näihin miehistöjen kaltoin kohteluihin puututa laajemmin ja entistä rankemmalla kädellä.
Jo pelkkä YK:n työjärjestö ILOn ylläpitämä tietokanta merenkulkijoiden hylkäämistapauksista on puuduttavan pitkä. Tapauksia on tullut yksistään tänä vuonna (2021) tietoon jo alun kolmattakymmentä.
Se kertoo siitä -  maailman ensimmäistä suomalaista ITF-tarkastajaa Lauri Heinosta (1939-1999) siteeratakseni, että "merellä on kaikki mahdollista."
Hänet nimitettiin vuonna 1971 ensimmäisenä suomalaisena ITF-tarkastajaksi.
Heinosen oli helppo ennustaa eläköityessään vuonna 1997, että niin kauan kuin on mukavuuslippuja, ainakin niin kauan ITF on olemassa. Hän hieman kummeksui, että Euroopan Unioni ei ainakaan silloin ollut ottanut mukavuuslippuja keskusteluun. Sen sijaan kauppamerenkulun entistä "vapaammat" kilpailun edellytykset olivat etusijalla. Onhan EU talousunioni.
(ITF = Kansainvälinen kuljetustyöntekijöiden liitto)

https://www.ilo.org/dyn/seafarers/seafarersBrowse.Home?p_lang=en
https://www.ilo.org/dyn/seafarers/seafarersBrowse.list?p_lang=en
10
Tuorein Venäjällä auennut tarjouskilpailu koskee IBSV02-tyyppisen jäätämurtavan monitoimipelastuslaivan rakentamista. Kommersant mainitsee artikkelissaan mahdolliseksi rakentajaksi myös Helsingin telakan. Tällä kertaa myös hintalappu (13.3 miljardia ruplaa eli reilu 153 miljoonaa euroa) on paljon realistisempi, mutta viimeaikaisten epäonnistuneiden Rosmorportin ja Rosatomflotin tendereiden valossa teollisuudessa ollaan hieman skeptisiä.

Tarjousaineistossa olevien piirustusliitteiden perusteella IBSV02-konsepti näyttäisi olevan jatkokehitelmä Gazprom Neft -öljy-yhtiölle Viipurissa pari vuotta takaperin rakennetuista Aker ARC 130 A -tyyppisistä jäänmurtajista, Aleksandr Sannikovista ja Andrey Vilkitskystä, jotka tunnetaan myös Marine Engineering Bureau'n IBSV01-tyyppinä. Merkittävin ero on luonnollisesti perinteisempi jäänmurtajakeula; aiemmissa murtajissa keulassa oli kolmas ruoripotkuri.



Tuo edellä mainittu Aleksandr Sannikov muuten pelasti pari viikkoa takaperin jäälle karanneen samojedin keskeltä Obinlahtea. Todellinen feelgood-uutinen! :)

IS: Venäläisen jäänmurtajan miehistö huomasi jäälautalla erikoisen näyn – Svetlanan lemmikki oli joutunut todella kauaksi kotoa

Kun itse viimeksi kävin Obinlahdella, siellä juoksenteli vain puhtaanvalkoisia napakettuja...
Sivuja: [1] 2 3 ... 10