Tuoreimmat viestit

Sivuja: [1] 2 3 ... 10
1
Muut alukset / Vs: Wallenius ja SOL muodostavat uuden varustamon
« Uusin viesti kirjoittanut Juhani Mehto tänään kello 13:34:38 »
Jutlandia Sea on päätynyt Stenan rahtaukseen neljäksi vuodeksi ja Wallenius SOL on rahdannut tilalle (kunnes uudisrakennus valmistuu) roro-alus Cadena 3:n, joka on aiemmin näillä vesillä tuttu Finnlinesin rahtauksesta Beachy Head -nimisenä.

Sjöfartstidningen
2
Muu merenkulku / Vs: Jäätalvi 2021-2022
« Uusin viesti kirjoittanut Petri Nummijoki tänään kello 11:59:20 »
Tässä huomaa millainen käytännön etu ruotsalaisilla murtajilla on niiden kotisataman sijainnin osalta suomalaisten vastaavaan.  Nytkin Atle taisi olla ns. standby Luleåssa ja pystyi sieltä ehkä 24h varoitusajalla tukemaan avustusta kun taas Polariksen "vasteaika" on kokonaisuudessaan varmasti viikon luokkaa...

Tarkkaan mahdoton sanoa mitään kenenkään todellisesta valmiudesta mutta nämä vähän päätelty tiedoista mitä on julkisuuteen annettu.

Mutta sen sijaan tämän hetken tilanteessa ruotsalaiset voivat hyötyä murtajiensa sijainnista. Nythän on kaksikin ruotsalaista murtajaa Suomen käytössä, kun Ale on tullut Vaasan väylälle ja Zeus siirtynyt Selkämerelle. Saattaa asiaan vaikuttaa sopimusten hintakin mutta varmasti lauhalla jaksolla on myös "turvallisempaa" ottaa lisämurtaja Luulajasta. Murtajan ajattaminen paikalle Katajanokalta tai Kotkasta ei varmaankaan houkuttele, jos ei ole takeita, että lisämurtajalle löytyy täysipainoisesti töitä.
4
Matkustaja-autolautat / Vs: Gabriella törmännyt Sea Pooliin
« Uusin viesti kirjoittanut Arto Papunen 18.01.2022, 15:56:55  »
Näköjään Helsinki-Tukholma meni edelle Cinderellan normiristeilyistä ja se jatkaa linjalla 17.2 asti. Meni ainakin Whiskymässa 10, 11 och 12/2 risteilyt sitten pois Cinderellalta jolleivät samaa teemaa saa siirrettyä Helsingin linjalle..
5
Muut alukset / Vs: ESL Shippingin rahtauksista
« Uusin viesti kirjoittanut Juhani Mehto 18.01.2022, 15:19:06  »
ESL on myynyt parhaillaan Turussa talviteloilla olevan proomu Espan Raduga Shipping and Trading OÜ:lle. Asia tuskin vaatii omaa erillistä aihettaan, niin tuupataan se tähän jonon jatkoksi.


ESL:n uutinen aiheesta
6
Muut alukset / Helsingin telakka rakentaa jäänmurtajan Norilsk Nickelille
« Uusin viesti kirjoittanut Tuomas Romu 18.01.2022, 14:48:04  »
7
Matkustaja-autolautat / Vs: Valtion ostama yhteysalusliikenne Turun saaristossa
« Uusin viesti kirjoittanut Ari Leskinen 18.01.2022, 09:12:27  »

Replot 2 irtosi laiturista myrskypuuskien seurauksena. Idäntien hinaajat avustuspuuhissa Galtbyssa.

https://abounderrattelser.fi/finferries-drivande-farjas-trossar-var-nastan-nya-dykare-har-granskat-replot-2/
8
Muu merenkulku / Vs: Jäätalvi 2021-2022
« Uusin viesti kirjoittanut Pekka Laakso 17.01.2022, 19:26:01  »
Venäjän puolella on aktivoitunut myös "tuo iso rohjo" eli Viktor (AIS:ssa muodossa Victor) Chernomyrdin. Näkyy nyt myös jääkartallakin.
9
Laivakuvaaminen / Vs: Arvaa laiva ja kuvauspaikka
« Uusin viesti kirjoittanut Aarne Saarinen 17.01.2022, 15:03:26  »
Veikkauksena sanoisin Finbo Cargo, joka muistaakseni aloitti liikennöinnin tuohon aikaan... eli olisiko Muugaan menossa/tulossa ja heitetään vielä että luotsiveneenä Ahto-25

Finbo Cargo Muugasta lähdön jälkeen on oikea vastaus. Luotsi poistumassa Ahto-25:n kyytiin. Hienoa!
10
Matkustaja-autolautat / Vs: Ex-Bore I:n uudet seikkailut
« Uusin viesti kirjoittanut Petri Nummijoki 17.01.2022, 12:18:37  »
Voisikohan tästä alukset aikanaan rakentaneista telakoista tehdä mitään
johtopäätöksiä?!

Telakkaa enemmän asiaan vaikuttanee, että Bore I oli monikäyttöisempi, kun siinä oli paljon tilavampi autokansi ja myös enemmän matkustajapaikkoja. Ainoastaan hyttitilojen osalta Aallotar ja Svea Regina olivat kilpailukykyisiä. Syy varmaan oli siinä, että Aallotar ja Svea Regina räätälöitiin Helsingin linjan tarpeisiin ja olivatkin siinä epäilemättä edistysaskel verrattuna Ilmattareen ja varsinkin Olympialaivoihin. Mutta käytännössä Aallotar ja Svea Regina jäivät Helsingin linjalla heti liian pieniksi. Suurempien ja korkeatasoisempien aluksien tullessa 1975 ei Aallottarelle ja Svea Reginalle tahtonut löytyä Siljan liikenteestä enää tarkoituksenmukaista käyttöä eikä ilmeisesti oikein hyvin muualtakaan maailmasta.
Sivuja: [1] 2 3 ... 10