Tuoreimmat viestit

Sivuja: [1] 2 3 ... 10
1
Matkustaja-autolautat / Vs: Viking Line muuttaa kurssiaan
« Uusin viesti kirjoittanut Pekka Laakso tänään kello 13:06:53 »
Mariella lähti sitten (vähän piilossa katseilta) viime yönä kello kahdelta suoraan kohti Italian Savonaa.
2
Matkustaja-autolautat / Vs: Viking Line muuttaa kurssiaan
« Uusin viesti kirjoittanut Arto Papunen 13.05.2021, 20:19:11  »
Joo en minäkään pelkkään risteilyliikenteeseen usko jos Viking toisen laivan tuo. Parhaimmillaan olisi kaksi lisävuoroa päivässä molemmista satamista autokansi täynnä. Cinderella mennee telakalle myös tänä syksynä, eikö edellisestä jo aika tovi ollut. Vähän odottelisin tapahtuisiko siellä jotain radikaalimpaa uudistamista jos reitti vaihtuu.

Hankalaa toki arvioida Helsingin ja Tukholman väliä kun ei tiedä kaikkia faktoja normaaliajan liikenteestä. Esimerkiksi mikä on hyttien käyttöaste ja kuinka paljon niissä paremmissa hyteissä on oikeasti matkustajia. Ja miten rahdin laita ja miten siihen vaikuttaa Turun linjan lisääntyvät kaistametrit ensin Gloryn lisämetrien kanssa ja myöhemmin Finnlinesin lisämetrit. Onneksi Vikingillä oli jo toinen laiva Tallinnaankin viime kesänä, että voisivat arvioida sen kannattavuutta vaikka toki ei silloinkaan ihan normaalitilanne ollut matkustajien suhteen.
3
Matkustaja-autolautat / Vs: Viking Line muuttaa kurssiaan
« Uusin viesti kirjoittanut Harri Anukka 13.05.2021, 18:49:54  »
Eikös Amorellalta puutu Gabriellaan verrattuna ne garagen tilalla olevat hytit, ison kahvilan tilalla olevian hyttejä ja sitten ne paremmat hytit sillä ylimmällä kannella mitä ei Amorellalle ei lainkaan ole. Kuinka paljon Viking sitten voisi jaksaa muutella noita samankaltaiseksi. Eihän se ylimääräisen kannen rakennus Amorellaan mahdottomuus olisi jos Isabellaankin saatiin Skybar rakennettua. Voinee toki vaatia sitten peräsponsonit. Mutta mikä sitten Vikingin pitkän ajan strategia ja joudutaanko Amorellakin myymään kuitenkin?

Ei kait Cinderellan asettamista Tallinnan reitille mikään estäisi. Itse mieluusti näkisin sen niinpäin, että saataisiin sisaralukset samalle reitille ja Cinderella erikseen Tallinnaan. Toki olisin liputusasioissa olettanut, että Glory menee Ruotsin lipun alle ja saa väen Cinderellalta. Tokihan lippuja voi myöhemmin vaihtaa, mutta ehkä ei Cinderella menisi Helsingistä Tallinnaan Ruotsin lipun alla, jos samaan aikaan jokainen muu Vikingin Ruotsiin liikennöivä alus on Suomen lipun alla.


Itse en oikein jaksa uskoa että Amorella tulisi Helsinki - Tukholma linjalle, se todennäköisesti vaatisi että rakennettaisiin niitä "parempia" hyttejä laivalle, ja paljonko viking on valmis laittamaan rahaa Amorellaan... Jossain uutisessa Hansens on sanonut että Amorella todennäköisesti laitetaan myyntiin kun Glory valmistuu.

Cinderella taas voisi oikeasti tulla Hel-Sto linjalle Gabriellan kanssa, tosin suuri kysymysmerkki on varmaan koska... tämä kausi taitaa olla menetetty jo, mutta ehkä ensi vuonna.
Viking voisi ehkä laittaa Cinderellaan Tallinnan linjalle nyt toistaiseksi, mutta onko se oikeasti tässä tilanteessa kannattavaa on sitten eri kysymys, eri asia sitten kun Viron kornatilanne parantuu, mutta silloinkaan en usko varsinaiseen pelkkään risteilyliikenteeseen, en ainakaan keskellä viikkoa, viikonloput voivat sitten olla ihan eri asia. Reitti + risteily, samaan tyyliin kuin Europa voisi tietysti olla ihan toimiva ratkaisu Cinderellalle.
4
Matkustaja-autolautat / Vs: Viking Line muuttaa kurssiaan
« Uusin viesti kirjoittanut Jarkko Korhonen 13.05.2021, 11:51:55  »

Sitä oon pohtinut, että jos Cinderella poistuisi Tukholman risteilymarkkinoilta niin voisiko sitä yön yli risteilytuotetta korvata Gloryn lisäksi vaikka lauantai-iltaisin Rosellan avulla. Kapellskäristä lähtö 20.00 (viilaamisella voitaisiin tätäkin ehkä vähän aikaistaa) ja paluu sunnuntaina 14.00. Voitaisiin markkinoida nuoremmille hyvän artistin kanssa väelle joka ei mistään spa-osastoista risteilyllä nauttisi ja kaksikerroksinen yökerho pääsisi oikeuksiinsa. Se vaan, että paljonko hyttejä olisi 2:lla jäljellä, toisaalta XPRS vetelee reilulla 700 hyttipaikalla miniristeilyitä niin eikö Rosella nyt siihen määrään suurinpiirtein pääsisi. Onko vain Kapellskär liian kaukana?

Rosella Kapellskäristä toimisi lähinnä kännissä ja läpällä risteilytuotteena ruotsalaisille jotka ovat tottuneet Birka Paradisen ja Cinderellankin tasoon ja näitä kännissä ja läpällä-risteilijöitä ei kovin monelle risteilylle riitä.
5
Muut alukset / Vs: Alfons Håkans -uutisia
« Uusin viesti kirjoittanut Juhani Mehto 13.05.2021, 07:40:33  »
Toinen Turkin-uudisrakennus, eli tässä vaiheessa vielä nimeltään Sanmar Tundra II, on aloittanut eilen matkansa Turkista Itämerelle. Silläkin on määränpäänä Tallinna.

Videonpätkä tästä löytyy AH:n Instagram-tililtä.
6
Muut alukset / Vs: Uusi alus Rederi Ab Nathalielle
« Uusin viesti kirjoittanut Juhani Mehto 13.05.2021, 07:37:53  »
RABN on myynyt Carelien maanantaina. Se sai Inkoossa uuden nimen Saana ja Kyproksen lipun. Varustamo katsoo nyt lisäaluksia laivaston uudistamiseksi.

Tämän kertoi Ålands Sjöfart.
7
Matkustaja-autolautat / Vs: Viking Line muuttaa kurssiaan
« Uusin viesti kirjoittanut Arto Papunen 13.05.2021, 04:39:40  »
Eikös Amorellalta puutu Gabriellaan verrattuna ne garagen tilalla olevat hytit, ison kahvilan tilalla olevian hyttejä ja sitten ne paremmat hytit sillä ylimmällä kannella mitä ei Amorellalle ei lainkaan ole. Kuinka paljon Viking sitten voisi jaksaa muutella noita samankaltaiseksi. Eihän se ylimääräisen kannen rakennus Amorellaan mahdottomuus olisi jos Isabellaankin saatiin Skybar rakennettua. Voinee toki vaatia sitten peräsponsonit. Mutta mikä sitten Vikingin pitkän ajan strategia ja joudutaanko Amorellakin myymään kuitenkin?

Ei kait Cinderellan asettamista Tallinnan reitille mikään estäisi. Itse mieluusti näkisin sen niinpäin, että saataisiin sisaralukset samalle reitille ja Cinderella erikseen Tallinnaan. Toki olisin liputusasioissa olettanut, että Glory menee Ruotsin lipun alle ja saa väen Cinderellalta. Tokihan lippuja voi myöhemmin vaihtaa, mutta ehkä ei Cinderella menisi Helsingistä Tallinnaan Ruotsin lipun alla, jos samaan aikaan jokainen muu Vikingin Ruotsiin liikennöivä alus on Suomen lipun alla.

Sitä oon pohtinut, että jos Cinderella poistuisi Tukholman risteilymarkkinoilta niin voisiko sitä yön yli risteilytuotetta korvata Gloryn lisäksi vaikka lauantai-iltaisin Rosellan avulla. Kapellskäristä lähtö 20.00 (viilaamisella voitaisiin tätäkin ehkä vähän aikaistaa) ja paluu sunnuntaina 14.00. Voitaisiin markkinoida nuoremmille hyvän artistin kanssa väelle joka ei mistään spa-osastoista risteilyllä nauttisi ja kaksikerroksinen yökerho pääsisi oikeuksiinsa. Se vaan, että paljonko hyttejä olisi 2:lla jäljellä, toisaalta XPRS vetelee reilulla 700 hyttipaikalla miniristeilyitä niin eikö Rosella nyt siihen määrään suurinpiirtein pääsisi. Onko vain Kapellskär liian kaukana?

8
Muut alukset / m/s Puijo
« Uusin viesti kirjoittanut Raimo Roininen 12.05.2021, 23:32:47  »

M/S Puijo
Eilen 9.54 ·
PUIJO-LAIVAN JÄÄHYVÄISET HEINÄVEDEN REITILLE !

Meidän on valitettavasti ilmoitettava, että emme voi tulevana kesänä toteuttaa Savonlinna - Kuopio - Savonlinna risteilyjä perinteisellä Heinäveden kanavareitillä. Useiden vuosien yritykset löytää toiminnalle jatkajaa eivät ole tuottaneet tulosta.

Perinteinen reittilaiva m/s Puijo jatkaa uudessa käyttötarkoituksessa Saimaalla.

Toivomme, että myöhemmin löytyy ratkaisu reittiliikenteen jatkamiseksi tällä poikkeuksellisen kauniilla ja historiallisella Heinäveden reitille.

Jorma Vänttinen
toimitusjohtaja
Saimaan Laivamatkat Oy
p. 050 373 5515
sp. jorma.vanttinen@gmail.com
9
Matkustaja-autolautat / Vs: Viking Line muuttaa kurssiaan
« Uusin viesti kirjoittanut Tauno Hermola 12.05.2021, 22:32:44  »
Mietin joskus aiemmin ja tämän uutisen myötä uudelleenkin, että olisko Amorella kuinka ok tai jopa hyvä Hesaan? Kun eipä kai sen ikäiselle laivalle kannata alkaa mitään järisyttävän suurta muutosta tekemään. Olisko carage turha vai jopa hyvä? Matkustajakapasiteetti ny varmaan suurimman osan vuodesta ainakin riittäisi.
Ja kun toisaalta poislukien kauppojen määrä ja koko tykkään, että Amorella on tilajärjestelyiltään ihan mukava. Tai siis tarkennetaan, että itse tykkään siitä kokonaisuutena, mutta varmaan monelle risteilijälle niitä on nihkeästi.

Jos Wikipedian lukuja uskotaan ja ne ovat vertailukelpoisia, matkustajamäärä, rahtikapasiteetti ja autopaikkojen määrä ovat noissa käytännössä samat, mutta hyttipaikkojen määrässä on huomattava ero: Mariellassa 2500 ja Amorellassa alle 2000 hyttipaikkaa. Sitä en tiedä, miten hyttipaikat sitten jakautuvat eri kokoisiin ja tasoisiin hytteihin, onko tässä eroa.

Kun Amorellaa on kovasti työnnetty Tallinnan linjalle, estääkö joku Cinderellan asettamisen sille linjalle? :D
 
10
Matkustaja-autolautat / Vs: Viking Line muuttaa kurssiaan
« Uusin viesti kirjoittanut Mikko-Oskari Koski 12.05.2021, 22:27:27  »
Vikingiä pitää onnitella, että saivat tuon kalikan kaupaksi noinkin hyvään hintaan (melkein kolminkertainen kirjanpitoarvoon nähden). Omassa liikenteessä jatkaminen olisi edellyttänyt isoa ja kallista remppaa, joka ei välttämättä olisi maksanut itseään takaisin.
Ilmeisesti Corsica&Sardinialla on hyvä käsitys Wärtsilän 1980-luvun aluksista, ja jos Moby kupsahtaa, voivat vielä entiset Finlandian ja Olympiankin mahdollisesti saada (tosin varmaan pärjäävät ihan hyvin ilmankin).

Oma näkemykseni HEL-STO-linjasta on, että se ei palaa kuin kesälinjaksi, ja silloin laivoina ovat Cinderella ja Gabriella, jotka talvisin pyörivät enemmän yön ylittävillä lähiristeilyillä, tai toinen mahdollisesti Turun linjan kolmantena laivana (joka mahdollistaa Gracelle ja Glorylle säännölliset huoltojaksot ilman liikennekatkoja ja takaa myös risteilytuotteiden monimuotoisuuden sekä mahdollisuuden koko laivan varauksiin). Amorellan tulo HEL-TLL-linjan toiseksi reittilaivaksi olisi myös kaikin tavoin mielekäs siirto. Ja jotain tällaistahan ilmeisesti on luvassa, koska Mariellan myynti ei aiheuta irtisanomisia.
Sivuja: [1] 2 3 ... 10