Kirjoittaja Aihe: Jäänmurtajat ja talvimerenkulku (oli: Jäänmurron tulevaisuus)  (Luettu 490027 kertaa)

Tuomas Romu

  • Luotsi
  • *****
  • Viestejä: 1843
Vs: Jäänmurron tulevaisuus
« Vastaus #615 : 01.10.2020, 12:03:26 »
25 megawatin dieselsähköinen jäänmurtaja Viktor Chernomyrdin on vihdoin luovutettu Pietarissa, "vain" viisi vuotta aikataulusta jäljessä:

https://en.portnews.ru/news/302511/
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Pekka Laakso

  • Kippari
  • ******
  • Viestejä: 5094
Vs: Jäänmurron tulevaisuus
« Vastaus #616 : 05.10.2020, 15:20:28 »
Pohjoisen jäämeren ennätysvähäisen jääpeitten vuoksi ensimmäisiä jääkoeajojaan tekevä Arktika paineli suoraan Pohjoisnavalle.

https://thebarentsobserver.com/en/arctic/2020/10/russias-new-giant-icebreaker-sailed-straight-north-pole
« Viimeksi muokattu: 05.10.2020, 17:54:03 kirjoittanut Pekka Laakso »
Copyright © 2020 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.  :deal:

Tuomas Romu

  • Luotsi
  • *****
  • Viestejä: 1843
Vs: Jäänmurron tulevaisuus
« Vastaus #617 : 05.10.2020, 22:36:32 »
Pohjoisen jäämeren ennätysvähäisen jääpeitten vuoksi ensimmäisiä jääkoeajojaan tekevä Arktika paineli suoraan Pohjoisnavalle.

https://thebarentsobserver.com/en/arctic/2020/10/russias-new-giant-icebreaker-sailed-straight-north-pole

Viimeiset viisi latitudia mentiin 12 solmun keskinopeudella viimeisen AIS-pisteen näyttäessä yli 18 solmun hetkellistä nopeutta. Ei huonosti ottaen huomioon, että SB-puolen potkuri pyörii vain puolella teholla propulsiomoottorin vaurioiduttua merikokeissa.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tuomas Romu

  • Luotsi
  • *****
  • Viestejä: 1843
Vs: Jäänmurron tulevaisuus
« Vastaus #618 : 06.10.2020, 21:09:48 »
Kanada etsii käytettyä "kevyttä jäänmurtajaa", mutta maan laivanrakennusteollisuus on sitä mieltä, että sellainen pitäisi rakentaa kotimaisella telakalla:

https://www.cbc.ca/news/politics/shipbuilding-icebreaker-coast-guard-great-lakes-1.5751143

Mielenkiintoinen kommentti aiheeseen liittyen:

Tim Choi, a University of Calgary shipbuilding expert, said this recent tender suggests the federal government is operating on the flawed assumption that there is an abundance of used icebreakers on the market.

The deal with the Davie shipyard was an anomaly and federal officials "got lucky" last time because there happened to be three vessels available, he said.

Choi said he believes the federal government isn't likely to be so fortunate this time: his research suggests there may be only one light icebreaker out there that would fit in the bill — in Finland — and it's not clear the Finns are ready to part with it.

"There are very few requirements for a vessel like that outside of Canada and the United States in the Great Lakes, St. Lawrence region," said Choi. "It's not like there's a used car lot where you can just go out and buy these things."

The shipbuilding association said it can make a strong case for a fast-track build in Canada. Choi said he believes procurement services may be forced in that direction anyway because of market conditions.


Minulle ei kyllä tule mieleen yhtään suomalaista laivaa, joka täyttäisi kanadalaisten varsin tiukat vaatimukset: jäänmurtoon suunniteltu alus, jääluokka PC 6 (1A Super) tai korkeampi, jäänmurtokyky vähintään 3 solmua 60 cm kiintojäässä, päämitat max. 75 x 23.2 x 4.7 m, enintään 25 vuotta vanha...
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tuomas Romu

  • Luotsi
  • *****
  • Viestejä: 1843
Yhdysvaltain rannikkovartioston keskiraskaalla jäänmurtajalla, USCGC Healylla, on edessä laaja remontti taannoisen propulsiomoottorihuoneessa tapahtuneen tulipalon seurauksena. Hieman yllättäen varastosta löytyi kuitenkin kokonainen varamoottori, jota ollaan nyt laivaamassa Panaman kanavan kautta Baltimoresta Seattleen.

https://breakingdefense.com/2020/10/crippled-icebreaker-healy-to-get-complex-rebuild-huge-engine-heads-to-panama-canal/

Healyssahan on paljon suomalaista suunnittelua; jenkit saivat runkomuodon ja propulsiolinjojen suunnitteluun apua Kvaerner Masa-Yardsin arktiselta tutkimuskeskukselta.

Vaihdoin viestiketjun otsikon hieman yleisluontoisemmaksi.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Pekka Laakso

  • Kippari
  • ******
  • Viestejä: 5094
Arktika on juuri saapunut Atomflotin laiturialueelle kotisatamaansa Murmanskiin.
Copyright © 2020 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.  :deal:

Pekka Laakso

  • Kippari
  • ******
  • Viestejä: 5094
Arktikan virallinen käyttöönottoseremonia on pidetty tänään Murmanskissa.

https://thebarentsobserver.com/en/arctic/2020/10/north-pole-ice-cap-too-thin-testing-russias-giant-icebreaker

Pohjoisnavan ympäristössäkään ei ollut tarpeeksi paksua jäätä, ainoastaan ohutta ja harvaa jäätä, joten Arktika tarvitsee vielä toiset jääkokeet. Artikkelin mukaan ilmeisesti joulukuussa.
Copyright © 2020 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.  :deal:

Tuomas Romu

  • Luotsi
  • *****
  • Viestejä: 1843
Käynti pohjoisnavalla tähän aikaan vuodesta on kyllä puhdas julkisuustemppu. Jääkokeet tehdään normaalisti keskitalvella, jolloin jää on paksuimmillaan ja lujimmillaan.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tuomas Romu

  • Luotsi
  • *****
  • Viestejä: 1843
Vuonna 1958 rakennettu Karu (ex-Karhu; ex-Kapitan Chubakov) on päätetty romuttaa; alla venäjänkielinen uutinen tähän liittyvästä tarjouspyynnöstä.

https://portnews.ru/news/303972/

Kar(h)ussahan oli loppua kohden peräti kolmenlaista pääkonetta: pari vanhaa Sulzeria, yksi 90-luvun Deutz ja varsin uusi Wärtsilä 20 -sarjan moottori. Melkoinen konemestarin unelma...
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Janne Koskinen

  • Kippari
  • ******
  • Viestejä: 3233
Uusista murtajista:

https://www.lapinkansa.fi/suomi-ja-ruotsi-hankkivat-kenties-yhteisia-jaanmur/3069109

"Pääjohtaja Kari Wihlman toteaa Väyläviraston tiedotteessa, että Suomen ulkomaankauppa ja kilpailukyky perustuvat ympärivuotiseen toimitusvarmuuteen. Tässä suhteessa uusien murtajien suunnittelu vastaa tulevaisuuden tarpeisiin.

Murtajien edellytetään kykenevän avustamaan vähintään 32 metriä leveitä laivoja.

Muita tavoitteita ovat muun muassa kustannustehokas operointi, alhaiset elinkaarikustannukset ja siirtyminen fossiilittomaan polttoaineeseen vuoteen 2030 mennessä. Myös hiilidioksidipäästöjen vähentyminen on tärkeä päämäärä.

Suunnitteluyhtiön haastavin hanke
Aker Arcticin toimitusjohtaja Reko-Antti Suojanen painottaa tiedotteessa jäänmurtajien pitkää ikää. Ne suunnitellaan toimimaan puoli vuosisataa.

– Suunnitteluhankkeen tavoitteet ovat siis kunnianhimoiset, Suojanen kiteyttää.

– Vaikka olemme juuri suunnitelleet jäänmurtajan, joka selviytyy Pohjoisnavalla, tämä on tässä suhteessa Aker Arctin haastavin hanke tähän mennessä.

Konseptin valinta tapahtuu maaliskuussa. Tällöin myös rakentamisen kustannusarvio on tiedossa. Telakoiden kilpailutus toteutetaan, mikäli päätös murtajien rakentamisesta tehdään."

Suomeksi voisi sanoa että tästä projektista ei noilla lähtökohdilla voi syntyä kuin paskaa eli sutta ja sekundaa eli taas leikitään konsepteilla ja rakenteilla.

Viisainta laitaa Urho-luokan piirrustukset suurennokseen konetehon, leveyden yms. suhteen.
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Kalle Id

  • Kippari
  • ******
  • Viestejä: 2533
    • kships.blogspot.com
Eipä se Urho-luokkakaan olisi syntynyt, jos ei olisi alettu tutkimaan miten voidaan tehdä asiat eri tavalla kuin aiemmissa murtajasukupolvissa, sen sijaan että olisi vaan monistettu Tarmo-luokka isompana...
"Europan fanithan on ihan innoissaan kun mikään ei muutu ja kaikki kulahtanut 90-luku löytyy edelleen alukselta."

Tuomas Romu

  • Luotsi
  • *****
  • Viestejä: 1843
Pietarissa vuosikaudet rakenteilla ollut, milloin mitäkin epäonnea kohdannut 25 megawatin dieselsähköinen jäänmurtaja Viktor Chernomyrdin on vihdoinkin valmistunut. Alus tilattiin joulukuussa 2011 ja sen köli laskettiin Baltian telakalla lokakuussa 2012. Alkuperäisen laivanrakennussopimuksen mukaan luovutuksen olisi pitänyt tapahtua jo joulukuussa 2015, mutta tästä meni vielä vuosi ennen kuin alus saatiin edes laskettua vesille. Kesällä 2017 ilmoitettiin, että alus siirrettäisiin varusteltavaksi läheiselle Amiraliteetin telakalle valmistumisen nopeuttamiseksi. Merikokeilla käytiin syksyllä 2019.



Tämä ja lisää kuvia löytyy FleetPhotosta.

1990-luvun alussa julkaistussa varsin kunnianhimoisessa jäänmurtajalaivaston uudistusohjelmassa 25 megawatin vaihtuvasyväyksinen linjajäänmurtaja, LK-25, oli suunniteltu avustamaan kauppalaivoilla Koillisväylällä sekä yhteistyössä ydinkäyttöisen jäänmurtajien kanssa että jääolosuhteiden salliessa itsenäisesti varsinkin matalilla rannikkoalueilla. Rakennusvaiheessa kuitenkin huomattiin, että suunnitteluvirheen seurauksena jäänmurtajasta olisi tullut liian painava, joten työt jouduttiin keskeyttämään vuosikausiksi sillä välin kun Projekti 22600 piirrettiin käytännössä uudelleen. Korjaavien toimenpiteiden myötä uusi lastiviiva jouduttiin lopulta maalaamaan "vain" 15-20 senttiä alkuperäisen yläpuolelle.

Venäjään kohdistuvien pakotteiden seurauksena aluksen hinta kasvoi puolella noin kahdeksasta peräti kahteentoista miljardiin ruplaan. Telakkayhtiö ei luonnollisestikaan sulattanut tätä ilman oikeusprosessia. Marraskuussa 2018 keskeneräisellä aluksella syttyi vieläpä tulipalo tuhoten ulkomailta hankittuja laitteita, joita ei vallitsevassa talous- ja poliittisessa tilanteessa noin vain korvattukaan. Lopuksi Koillisväylää nykyisin hallinnoiva Rosatom totesi, että Viktor Chernomyrdinin kahden metrin jäänmurtokyky ei ole riittävä arktisille vesille, joten alus otetaan käyttöön Suomenlahdella.

Kuten alukselle nimensä antanut edesmennyt pääministeri Chernomyrdin totesi, "me halusimme parasta, mutta se meni kuten aina ennenkin".

Viktor Chernomyrdinin kohdalla "painomunauksen" tehnyt suunnittelutoimisto kehitti myös Baltian telakalta hiljattain valmistuneen Arktika-ydinmurtajan, josta tuli niin ikään kevyesti ylipainoinen. Aina sanavalmiilta Chernomyrdiniltä löytyy tähänkin sopiva aforismi: "näin ei ole koskaan ennen käynyt ja nyt taas kävi näin".

Tällä hetkellä samainen toimisto suunnittelee Venäjän kaukoidässä, vielä osittain keskeneräisellä Zvezdan suurtelakalla rakennettavaa 120 megawatin ydinkäyttöistä jäänmurtajaa. Mitähän Viktor Stepanovits tähän sanoisi?

"Ennustaminen on vaikeaa, varsinkin jos kyse on tulevaisuuden ennustamisesta".

Noh, ehkä ei pitäisi nauraa liikaa toisten epäonnelle ja kuolleen miehen sutkautuksille - lopputulos on kuitenkin maailman viidenneksi tehokkain ei-ydinkäyttöinen jäänmurtaja, joka varmasti tulee tarpeeseen mikäli Suomenlahdelle vielä joskus osuu kunnon jäätalvi. Venäjän pitkään kaavailema jäänmurtajalaivaston uudistaminen etenee ja ehkäpä Viktor Chernomyrdinin myötä näemme muutaman vanhan Wärtsilän 70-luvun tekeleen suuntaavan viimeiselle rannalle.
All information and details given in good faith but not guaranteed!