Kirjoittaja Aihe: Jäänmurtajat ja talvimerenkulku (oli: Jäänmurron tulevaisuus)  (Luettu 501493 kertaa)

Tuomas Romu

  • Luotsi
  • *****
  • Viestejä: 1869
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Kalle Id

  • Kippari
  • ******
  • Viestejä: 2552
    • kships.blogspot.com
Teksti jäi ainakin minulle vähän epäselväksi: suunnitellaanko nyt uuden murtajan vuokraamista Suomesta (mihin tuo alle 300 miljoonalla -osio viittaisi; Polarishan maksoi noin puolet tuosta) vai jonkun olemassaolevan suomalaisen murtajan rahtaamista väliaikaisratkaisuna?
"Europan fanithan on ihan innoissaan kun mikään ei muutu ja kaikki kulahtanut 90-luku löytyy edelleen alukselta."

Pekka Laakso

  • Kippari
  • ******
  • Viestejä: 5119
Navigator: Yhdysvallat suunnittelee jäänmurtajan vuokraamista

Suomi mainittu!
Oheinen artikkeli saattaa olla hieman valaisevampi asian suhteen - tai sitten ei. Mutta jenkkien omasta "erikoisaluksestaan" Aiviqista artikkeli kertoo laajemmin:
https://www.alaskapublic.org/2020/12/14/trump-administration-may-hire-private-ship-to-fill-icebreaker-gap-by-years-end/
Copyright © 2020 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.  :deal:

Tuomas Romu

  • Luotsi
  • *****
  • Viestejä: 1869
Zvezdan telakalla on laskettu vesille ensimmäinen IBSV 10022 -tyyppinen jäätämurtava offshore-alus kolmisen vuotta kölinlaskun jälkeen:

https://en.portnews.ru/news/306302/

Venäjänkielisessä artikkelissa on pari lisäkuvaa:

https://portnews.ru/news/306296/

Keula on melkein suora kopio Helsingin telakalla 2005 valmistuneesta FESCO Sakhalin -aluksesta ja Arctechin sittemmin rakentamista "puolisisarista". Perä taas muistuttaa 1990-luvun monitoimimurtajia.

7.5 megawatin sähköiset ruoripotkurit on valmistanut GE:n ja Rosneftin Venäläinen yhteisyritys Sapphire.
« Viimeksi muokattu: 15.12.2020, 18:42:26 kirjoittanut Tuomas Romu »
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tuomas Romu

  • Luotsi
  • *****
  • Viestejä: 1869
Teksti jäi ainakin minulle vähän epäselväksi: suunnitellaanko nyt uuden murtajan vuokraamista Suomesta (mihin tuo alle 300 miljoonalla -osio viittaisi; Polarishan maksoi noin puolet tuosta) vai jonkun olemassaolevan suomalaisen murtajan rahtaamista väliaikaisratkaisuna?

Hesari jatkaa aiheesta:

HS: USA:n merivartiosto pohtii jäänmurtajan vuokraamista Suomesta: Kiinnostuksen taustalla ovat suur­valta­poliittiset intressit
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Pekka Laakso

  • Kippari
  • ******
  • Viestejä: 5119
Hesari jatkaa aiheesta:

HS: USA:n merivartiosto pohtii jäänmurtajan vuokraamista Suomesta: Kiinnostuksen taustalla ovat suur­valta­poliittiset intressit
Muutama poiminta:

"SUOMESSA jäänmurrosta vastaavan valtion Arctia-yhtiön toimitusjohtaja Maunu Visuri muistuttaa, että Yhdysvaltojen kanssa on keskusteltu jo vuosia.

”Olemme tänäkin vuonna puhuneet amerikkalaisten kanssa. Kyllä heille on näiden vuosien saatossa mielestäni tullut aika hyvä kuva meidän jäänmurtajalaivastostamme ja sen kyvystä”, hän sanoo.

”Mitään konkreettisia kauppaneuvotteluja ei ole käynnissä. Mahdollisuudesta on puhuttu. Voisi uskoa, että he ovat tosissaan.”"

...

SENAATIN alakomitean viimeviikkoisessa kuulemisessa nousi esille myös se, miksei Yhdysvallat jopa ostaisi jäänmurtajia Suomesta. Suomalaisten telakoiden uskotaan rakentavan jäänmurtajan jopa puolta halvemmalla ja selvästi nopeammin kuin yhdysvaltalaisten telakoiden.

Yhdysvalloissa on kuitenkin laki, joka kieltää rannikkovartioston alusten ostamisen ulkomailta. Edes rungon tai rakenteen pääkomponentteja ei saa ostaa muualta.

Tästä voidaan kuitenkin poiketa, jos Yhdysvaltojen presidentti katsoo, että se on maan kansallisen turvallisuuden kannalta välttämätöntä. Käytännössä poikkeuksia ei ole haluttu tehdä, koska maa on halunnut suojella omaa telakkateollisuuttaan.

...

Amiraali Charles Ray nosti kuulemisessaan esiin myös sen, että vaikka jäänmurtajan vuokraus olisi järkevä ratkaisu, se ei ole aivan ongelmatonta, koska jäänmurtajia ei ole rakennettu sotilaalliseen käyttöön.

Käytännössä jäänmurtajan pitäisi täyttää tietyt sotilaalliset vaatimukset eli siihen jouduttaisiin tekemään muutoksia esimerkiksi viestintävälineisiin. Yhdysvaltojen rannikkovartiosto on yksi maan kuudesta puolustushaarasta, joten vuokra-alus pitäisi myös aseistaa.

...

VISURIN mukaan ”amerikkalaisten kanssa kannattaa ehdottomasti keskustella”, koska se on molemmille osapuolille ”potentiaalinen win–win-tilanne”.

Arctialla on käytännössä kaksi monitoimimurtajaa, Nordica ja Fennica, jotka voisivat tulla kyseeseen. Niiden aiempi hyödyntäminen on käytännössä nykyään loppunut.

”Tässä on aika monta asiaa selvitettävänä. Jos konkreettisesti lähdetään neuvottelemaan, ollaan astetta pidemmällä”, Visuri sanoo.

Suomalaisten jäänmurtajien perustehtävä on Suomen talvimerenkulun turvaaminen. Siitä poikkeaminen vaatisi riskilaskelmia ja neuvotteluja Väyläviraston ja valtiovallan kanssa.

Jäänmurtajan eli käytännössä valtionaluksen vuokraaminen toisen maan asevoimien käyttöön ei myöskään taitaisi olla Suomelle poliittisesti aivan ongelmatonta."


Eli poliittinen keskustelu tuosta saattaisi vielä tulla. Ja jenkkilän päässä, mitä mieltä mahtaa tuleva Bidenin hallinto olla asiasta. Eikä sitä huonomaineista yksityistä Aiviqiakaan voi unohtaa, vaikkei sitä tässä jutussa mainitakaan.

Entäpä uudisrakenteet: ei tällä hetkellä Suomen telakoillakaan hirveästi tilaa ole tilauskirjoissa nopealle toimitukselle, ja ne Rajan kaksi uutta vartiolaivaakin pitäisi vielä saada tilattua. Helsingin telakan venäläistaustaisuus taitaa omistajavaihdoksestakin huolimatta rajautua pois?

Sinänsä huvittavaa, että uutinen tulee julki samoihin aikoihin, kun Fennica tekee lähtöä koeajolle.
Copyright © 2020 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.  :deal:

Tuomas Romu

  • Luotsi
  • *****
  • Viestejä: 1869
Markku Tuhkanen ehdottaa Voima-lehden blogikirjoituksessaan Urhon museointia Helsinkiin:

Maistuisiko kahvi jäänmurtajalla?

Museovirasto voisikin nyt avata pelin aluksista kuuluisimman, jäänmurtaja Urhon, museoimiseksi Helsinkiin. Hankkeen toteutus vaatii hyvällä tahdollakin vuosia.

Vuonna 1975 rakennettu Urho on poikkeuksellinen, paitsi värikkään historiansa takia, myös sisätiloiltaan. Presidenttien ja kuninkaallisten vierasmajana toimineesta Urhosta saisi kelpo nähtävyyden. Eksoottinen talvimerenkulku ja Helsingin telakkaperinteet tarjoaisivat tarinan. Kahvila ja kauppa mahtuvat, ja hyttejä riittää vaikka joulupukille.


Ei välttämättä hullumpi idea...
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Kalle Id

  • Kippari
  • ******
  • Viestejä: 2552
    • kships.blogspot.com
Kieltämättä valtion edustuslaivaksi rakennettu jäänmurtaja voisi olla poikkeuksellisen toimiva museoalus. Helsinki tosin ei ole ollut mitenkään rajattoman kiinnostunut merellisestä (tai mistään muustakaan liikenteeseen liittyvästä) historiastaan, valitettavasti...
"Europan fanithan on ihan innoissaan kun mikään ei muutu ja kaikki kulahtanut 90-luku löytyy edelleen alukselta."