Taas "hieman" harhaanjohtavia uutisia:
"Bulker takes the northern route to China
The Danish-owned bulk carrier Nordic Barents will be the first non-Russian flagged vessel to sail through the Northern Sea Route. The vessel will sail from Kirkenes at the beginning of September with a cargo of iron, bound for China. The voyage will take 25 days and the vessel is expected to save USD 180.000 in fuel costs and will take around half the time needed for a similar voyage through the Suez Canal. The Nordic Barents, ice-class 1A, is owned by Danskib 80 and managed by ID Shipping (Investeringsgruppen Danmark) and commercially managed by Nordic Bulk Carriers. The 43,450 DWT ship was built in 1995 and flies the Hong Kong flag. Two Russian icebreakers operated by Rosatomflot will escort the ship."
"Dansk rederi bag ny arktisk sejlrute
I næste måned vil et fragtskib for første gang nogensinde sejle via Arktis til Kina. Bag den historiske sejlads står det danske rederi Nordic Bulk Carriers og det norske Tschudi Shipping Company - i tæt samarbejde med de russiske myndigheder.
I starten af september forlader det danskejede fragtskib Nordic Barents den norske havneby Kirkenes. Tungt lastet med 41.000 tons jernmalm vil det sætte kurs mod Kina. via Nordøstpassagen.
Skibet er som et af de få fragtskibe i verden i isklasse 1a, der er den højeste og eneste is-klassificering, som de russiske myndigheder ville tillade at gennemføre sejlruten.
"Nordøstpassagen afkorter ruten til Kina med mere end en tredjedel. Det betyder en markant reduktion i brændstof og transporttid - og det betyder også mindre CO2 udledning. Besparelsen på brændstof alene løber op i omkring 180.000 dollar. Dette åbner ikke kun op for nye forretningsmuligheder for mineindustrien, men også inden for de særlige fragtskibe med is-forstærkning, som vi er specialiseret i", siger administrerende direktør i Nordic Bulk Carriers, Christian Bonfils.
Christian Bonfils vurderer, at Nordøstpassagen vil være åben for gennemsejling to til fire måneder om året i efteråret.
Bestyrelsesformand i Tschudi Shipping Company, Felix H. Tschudi, vurderer, at Nordøstpassagen kan få stor betydning for virksomheder i Norden, som fragter olie, gas, mineraler og andre råstoffer til det vigtige asiatiske marked.
Også i Dansk Rederiforening er man begejstret for projektet.
"Vi vil følge Nordic Barents rejse tæt og med stor interesse. Dette er et historisk øjeblik. Udover at åbne en kortere passage til Kina, vil ruten styrke det vigtige samarbejde mellem de nordiske lande og Rusland. Vi vil forhåbentlig se nye shipping- og handelsmuligheder i dette meget vigtige område", siger vicedirektør i Danmarks Rederiforening, Jan Fritz Hansen.
Vicedirektøren er stolt over, at et dansk rederi er en af pionererne bag rejsen. Set sammen med, at der indenfor kort tid er stiftet flere ny rederier herhjemme og at valutaindsejlingen er på vej op, er projektet ifølge Jan Fritz Hansen et klart tegn på, at dynamikken for alvor er tilbage i dansk skibsfart.
Kilde: Nordic Bulk Carriers
Fakta:
For første gang nogensinde, vil et fragtskib bruge Nordøstpassagen som transit til at transportere jernmalm fra Nordnorge via Arktis og russiske farvande til Kina.
Fragtskibet sejler fra havnebyen Kirkenes i Nordnorge og vil transportere 41.000 tons jernmalm.
Nordøstpassagen er en tredjedel kortere end traditionelle sejlruter til Kina og vil spare tid, brændstof og CO2. Besparelsen på brændstof alene løber op i omkring USD 180.000.
Bag rejsen gennem Nordøstpassagen er et stærkt nordisk-russisk partnerskab mellem norske Tschudi Shipping Company, danske Nordic Bulk Carriers og de russiske søfartsmyndigheder.
Åbning af Nordøstpassagen som en kommerciel handelsvej skaber nye forretningsmuligheder for mine- og shippingindustrien.
Russiske myndigheder har for første gang givet et fragtskib under udenlandsk flag tilladelse til at sejle fragt gennem russiske farvande til Kina.
To russiske isbrydere, der opereres af Rosatomflot, vil eskortere skibet.
MV NORDIC BARENTS er et fragtskib i is-klasse 1a. Det er den højeste is-klasse og den eneste klassificering de russiske myndigheder ville tillade at sejle ruten."